آشنایی با علت درد تخمدان

تخمدان ها در خانم ها نقش مهمی را در عملکرد صحیح تولیدمثل، چرخه قاعدگی و توسعه ویژگی های جنسی ایفا می کنند. هر ماه، یک فولیکول به یک تخمک تبدیل می شود که از طریق تخمک گذاری، آزاد می شود. در اکثر خانم ها این موضوع به طور منظم از زمان بلوغ تا یائسگی اتفاق می افتد.

از آنجا که اکثر خانم ها به طور منظم از وضعیت تخمدان های خود مطلع نیستند، گاهی اوقات بسیاری از آنها در این ناحیه احساس درد و ناراحتی می کنند.  برخی از شرایط مختلف وجود دارند که باعث بروز درد تخمدان میگردند. به همین دلیل، مهم است که همیشه علت درد مورد بررسی قرار بگیرد در این بخش، به علل گوناگونی که چرا اکثر بانوان دچار درد تخمدان می شوند و اینکه آیا این عارضه دلایل خطرناکی دارد خواهیم پرداخت. همچنین درباره درد تخمدان قبل از پریود، علت درد تخمدان سمت چپ، درد تخمدان در زمان تخمک گذاری، درد تخمدان در زمان پریود و تیر کشیدن تخمدان قبل از قاعدگی صحبت می کنیم

 

درد قاعدگی

زنان ممکن است در یک روز یا در طی یک چرخه قاعدگی طبیعی در یک یا هر دو تخمدان احساس درد یا ناراحتی کنند. این درد گرفتگی که یک زن در حین قاعدگی یا قبل از قاعدگی تجربه می کند، دیسمنوره نام دارد و به دلیل آزاد شدن پروستاگلاندین ها یا  مواد شبه هورمونی است که می توانند عضلات از رحم را منقبض می کند.

 

درد Mittelschmerz

برخی از زنان در اواسط چرخه، هنگامی که تخمک از تخمدان خارج می شود، به جای در دوران قاعدگی، درد تخمدان را تجربه می کنند. این درد به عنوان درد mitelschmerz  یا درد زمان تخمک گذاری شناخته می شود، ممکن است ناخوشایند باشد اما بی ضرر است.

 

کیست تخمدان

کیست تخمدان رشد خوش خیم، معمولا با پر از مایع است که می تواند منجر به درد، ناراحتی، خونریزی، بی نظمی قاعدگی، و یا حتی بدون علائم باشد. کیست تخمدان شایع بوده و می تواند در نقاط مختلف در طول چرخه قاعدگی ایجاد شود.

کیست های فولیکولی در صورت عدم تخمک گذاری، در حین تخمک گذاری تشکیل می شوند. اگر جسم زرد (کیسه تخمک) درست پس از تخمک گذاری حل نشود، کیست های جسم زرد ایجاد می شود.

کیست های کوچک تخمدان ممکن است به خودی خود بهبود یابند. اما برخی از آنها مانند کیست بزرگی که پاره شده یا ترکیده است به درمان فوری پزشکی نیاز دارند. این وضعیت ممکن است باعث درد ناگهانی، تیز و شدید در یک طرفه لگن شود.

 

آندومتریوز

آندومتریوز وضعیتی است که در آن پوشش داخلی آندومتر رحم می تواند در مناطق دیگر اندام های تولید مثل زن مانند تخمدان ها، لوله های رحمی یا مثانه ایجاد شود.

آندومتریوز اغلب باعث درد شدید گرفتگی رحم یا تخمدان و خونریزی متناوب می شود. درد ممکن است به ویژه در دوران قاعدگی زن یا هنگام رابطه جنسی شدید باشد. آندومتریوز ممکن است به علت تشکیل چسبندگی (بافت اسکار) منجر به ناباروری شود.

 

حاملگی خارج رحمی

در حاملگی خارج رحمی، حاملگی معمولاً در یکی از لوله های رحمی رخ می دهد. حتی ممکن است باعث درد متوسط تا شدید تخمدان شود و نیاز به درمان اضطراری دارد.

 

بیماری التهابی لگن (PID)

PID عفونتی است که می تواند یک یا چند اندام تولید مثل از جمله رحم، تخمدان ها، لوله های رحمی و واژن را تحت تأثیر قرار دهد. این وضعیت جدی اغلب به دلیل عفونت منتقله از راه مقاربتی ایجاد می شود. حتی ممکن است منجر به درد در مناطق مختلف لگن، از جمله یک یا هر دو تخمدان شود. اغلب در رابطه جنسی بدتر است.

زنان مبتلا به PID  علاوه بر درد، ممکن است تب، لرز، ترشح غیر طبیعی واژن و یا خونریزی، و همچنین علائمی شبیه به عفونت دستگاه ادراری مانند سوزش با ادرار تجربه کنند.  

 

فیبروئید رحم

فیبروم رحمی، رشد خوش خیم است که از پوشش داخلی رحم ناشی می شود. یک زن مبتلا به فیبروم علاوه بر ناراحتی یا فشار لگن، ممکن است دچار خونریزی غیرطبیعی رحمی، کمردرد، یبوست، مشکلات ادراری و ناباروری داشته باشد.

 

پیچ خوردگی یا تورشن تخمدان

تخمدان به وسیله یک رباط (یا بند) نازک به دیواره شکم متصل می شود که از طریق آن عروق خونی و اعصابی که به تخمدان می رسند عبور می کنند. گاهی ممکن است که این بند دچار پیچ خوردگی شود یا حتی گره بخورد. در صورتی که تخمدان دارای کیست باشد تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان بسیار شایع است زیرا کیست باعث می شود که تخمدان سنگین تر یا بزرگتر از حد معمول شود.

 

چه زمانی برای درمان درد تخمدان به پزشک باید مراجعه کرد؟

هر وقت خانمی درد غیر معمولی در ناحیه لگن داشته باشد، باید به پزشک متخصص برای معاینه مراجعه کند. پزشک ممکن است بیمار را معاینه لگنی بکند و یا تست های تشخیصی بیشتری را برای کمک به تشخیص منبع درد تجویز کند. عوارض مرتبط با درد تخمدان بستگی به این مورد دارد که درد ناشی از چه چیزی است. به عنوان مثال در رابطه با درد تخمک گذاری هیچ نگرانی برای سلامتی فرد وجود ندارد اما آپاندیس ترکیده اگر به سرعت درمان نشود می تواند خطرناک باشد. پیچ خوردگی یا تورشن تخمدان می تواند منجر به از بین رفتن تخمدان، ناباروری و حتی عفونت شدید و یا مرگ شود. درد ناشی از پیچ خوردگی تخمدان معمولا بسیار شدید است و باعث می شود که بیمار به اورژانس مراجعه کند. آندومتریوز یا عفونت هایی مانند بیماری عفونت لگن نیاز به درمان دارند تا مشکلات سلامتی دیگری (مانند ناباروری) را ایجاد نکنند. آپاندیس یا کیست تخمدان پاره شده می تواند موجب عفونت یا زخم در لگن شود و در صورتی که درمان نشوند می تواند خطرناک باشد. به خصوص اگر درد به طور ناگهانی زیاد شد و یا همراه با علائم زیر بود باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود:
• 
حالت تهوع
• استفراغ
• تب
• خونریزی واژن
درد خیلی شدید باید به سرعت مورد ارزیابی قرار بگیرید و ممکن است به معنای مراجعه به بخش اورژانس باشد

 

نکات کلی درباره درد تخمدان

درد تخمدان ممکن است یک مشکل جدی باشد یا نباشد. حتی اگر درد شدید نیست حتما مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید تا درد را مورد بررسی قرار دهدممکن است راه حل ساده ای برای از بین بردن درد وجود داشته باشد و یا ممکن است مشکل جدی تر از این حرفها باشد و بیمار نیاز به درمان جدی تری داشته باشد. در هر صورت بهتر است برای اطمینان چکاپ انجام شود.

 


اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط