مقالات آموزشی

 
مزایای اینترنت اشیا در پزشکی

مزایای اینترنت اشیا در پزشکی

بی‌تردید اینترنت اشیاء (IoT) باعث دگرگونی قابل ملاحظه حوزه خدمات پزشکی می‌شود. در اصل، IoT ابزاری جدید را فراهم می‌آورد که با ایجاد یک سیستم یکپارچه، باعث افزایش کارامدی خدمات می‌شود و تضمین می‌کند که خدمات مراقبتی بهتر با هزینه کمتر به بیماران ارایه می‌شود. در میان منافع حاصل از توسعه IoT در حوزه خدمات پزشکی، برخی منافع چشمگیرتر هستند که در ادامه به چند مورد آن اشاره شده است.
چشم پزشکی از راه دور

چشم پزشکی از راه دور

تله افتالمولوژی همزمان امکان ارتباط و تعامل همزمان بین طرفین را فراهم می کند (با استفاده از فن آوری های از راه دور پزشکی مانند ویدئو کنفرانس) . که به صورت همزمان برای نظارت بر برداشتن اجسام خارجی قرنیه و مشاوره در این باره است. تله افتالمولوژی غیر همزمان همان روش ارتباطی "ذخیره و ارسال" ، که در آن داده ها گرفته می شود و برای اینکه بعدا بررسی شوند منتقل می شوند. تصاویر چشم را می توان از روش های غیر تهاجمی از طریق روش های مختلف ، ثبت نمود. به طور کلی ممکن است توسط یک تکنسین یا متخصص مراقبت های بهداشتی غیر پزشک این تصاویر را ثبت کرد
مزایای متاورس در بخش پزشکی

مزایای متاورس در بخش پزشکی

یکی از اولین پاسخ ها به “کاربردهای متاورس چیست؟” به بخش پزشکی اشاره می کند. بهترین مثال از کاربردهای متاورس در بخش درمانی به استفاده از واقعیت افزوده اشاره دارد. AR به عنوان یک فناوری حیاتی برای توانمندسازی مهارت ها و پایگاه دانش برای دانشجویان پزشکی ظهور کرده است. به عنوان مثال، ابزارهای کمکی جراحی که توسط فناوری پشتیبانی می شوند مانند Microsoft Hololens که به جراحان در جراحی های مختلف کمک می کنند.
جدید ترین تکنولوژی های پزشکی که دنیا را متحول کردند!!

جدید ترین تکنولوژی های پزشکی که دنیا را متحول کردند!!

دنیای علم و تکنولوژی در عصر جدید توانسته از ابعاد بسیار زیادی زندگی روز مره ما را تحت تاثیر خود قرار دهد. از اختراع گوشی های همراه هوشمند، ربات های انسان نما یا همان هوش مصنوعی، تجهیزات درمانی پیشرفته همه و همه به نحوی باعث شده اند زندگی برای انسان ها کمی آسان شود. در ادامه این مطلب به مهمترین فناوری های وارد شده به علم پزشکی که سبب تحول این علم شده‌اند خواهیم پرداخت.
پزشکی از راه دور در مقابل سلامت از راه دور Telemedicine vs Telehealth

پزشکی از راه دور در مقابل سلامت از راه دور

اصطلاح سلامت از راه دور شامل طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها و خدمات برای مراقبت از بیمار و بهبود سیستم مراقبت‌های بهداشتی است. سلامت از راه دور با پزشکی از راه دور متفاوت است زیرا در مقایسه با پزشکی از راه دور به گستره‌ی وسیع‌تری از خدمات سلامت اشاره دارد. در حالی که پزشکی از راه دور به طور خاص به خدمات بالینی از راه دور اشاره دارد، سلامت از راه دور می‌تواند علاوه بر خدمات بالینی به خدمات غیر بالینی از راه دور مانند آموزش کادر درمان (پزشک، پرستار، ...)، جلسات اداری و تحصیل پزشکی نیز اشاره کند.
گزینه های پزشکی از راه دور

گزینه های پزشکی از راه دور

بسته به نوع ارائه دهنده خدمات درمانی شما ،پزشکی از راه دور میتواند به شما کمک کند. پزشک شما می تواند تصاویر تشخیصی مانند اشعه ایکس و سوابق پزشکی شما را به متخصص از راه دور، ارسال کند تا آنها را بررسی کند. متخصص از راه دور ممکن است اطلاعات کافی برای تشخیص و حتی ایجاد یک برنامه درمانی مناسب داشته باشد. در غیر این صورت ، آنها می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شما یا پزشک شما تماس بگیرند. سپس همگی می توانید در مورد بهترین برنامه درمانی تصمیم بگیرید.
هوش مصنوعی در دندانپزشکی

هوش مصنوعی در دندانپزشکی

هوش مصنوعی در دندانپزشکی می تواند از زمان تجویز تا مراقبت های بعد از درمان همراه افراد باشد. تشخیص با دقت و سرعت بالا، آنالیز عکس رادیولوژی، اسکن قالب دیجیتالی، ارتباط با بیمار و بهره مندی از ربات دندانپزشکی بخشی از کارهایی است که هوش مصنوعی در دندانپزشکی انجام می‌دهد. هر روز عملکرد پلتفرم های هوش مصنوعی بهتر می شود، به طوری که برای هر تخصصی یک اپلیکیشن کاربردی هم به وجود می‌آید. در این موقع است که باید گفت هر رباتی را بهر کاری ساختند! در ادامه مطلب بخوانید که هوش مصنوعی با دنیای دندانپزشکی چه خواهد کرد.
توانمندسازی جوامع مجازی با متخصصان پزشکی

توانمندسازی جوامع مجازی با متخصصان پزشکی

هیجان و نواوری های زیادی در اطراف متاورس در حال شکل گیری است در همین رابطه دکتر مویر در حال توسعه برنامه هایی برای آموزش روانی و گروه درمانی در دنیای مجازی با تمرکز بر ملاقات با بیماران در جایی که هستند و حمایت از آنها به ایمن ترین شکل ممکن است. تیم دکتر مویر می‌خواهد موانع فرهنگی و تابو‌هایی که اغلب در روابط پزشک و بیمار وجود دارد را بشکند. یکی از راه های انجام این کار استفاده از آواتار برای نشان دادن بیماران و پزشکان است. زمانی که دکتر در متاورس باشد،توسط یک آواتار پاندا نشان داده میشود، تصورات در مورد اینکه این شخص کیست، از کجا آمده و به چه چیزی نیاز دارد عوض میشود.
کاربرد سیستم های هوشمند در پزشکی

کاربرد سیستم های هوشمند در پزشکی

سیستم های هوشمند (سیستم خبره و شبکه ی عصبی) دارای ساختار، اجزا و قابلیتهایی هستند که در مجموع قابلیت تصمیم گیری را ارتقا میدهند و به همین دلیل، از آنها در موارد بسیاری در پزشکی استفاده شده است که در ادامه به برخی از این موارد اشاره میشود.
مزایای پرونده پزشکی الکترونیک

مزایای پرونده پزشکی الکترونیک

یکی از ویژگی های پرونده الکترونیک بیمار که باعث کاهش خطا در نسخه نویسی، تفسیر نتایج آزمایش‌ها، کاهش آزمایش‌ها و … می‌شود.وقتی پزشک اطلاعات اولیه دسته بندی شده و صحیحی داشته باشه ، و همچنین گزارشات تکمیلی از سوابق دوره ای بیمارش را داشته باشد، خطاهای درمانی هم بسیار پایین تر می آید
مراقبت‌های پزشکی و نظارت از راه دور

مراقبت‌های پزشکی و نظارت از راه دور

نسل آینده‌ی پزشکان، پزشکانی با دید مهندسی خواهند بود. پزشکان مهندس برای چالش‌های بخش مراقبت‌های پزشکی، فناوری‌های نوین ارائه می‌دهند.
مزایای استفاده از اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار

مزایای استفاده از اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار

اینترنت اشیاء (IoT) دنیایی از امکانات را به روی حوزه پزشکی گشوده است: در هنگام اتصال به اینترنت، دستگاه های پزشکی معمولی می توانند داده های اضافی ارزشمند دیگری را جمع آوری کنند، بینش بیشتری در مورد علائم و روندها ارائه دهند، مراقبت از راه دور را فعال کنند و به طور کلی کنترل بیشتری را در طول زندگی و معالجه بیماران به آنها ارائه دهند.
هوش مصنوعی در پزشکی به چه معناست؟

هوش مصنوعی در پزشکی به چه معناست؟

یادگیری ماشینی می‌تواند به پردازش داده‌های پزشکی کمک کند و به متخصصان پزشکی بینش‌های مهمی بدهد، نتایج سلامتی و تجربیات بیمار را بهبود بخشد.
نقش متاورس در انقلابی کردن آموزش پزشکی

نقش متاورس در انقلابی کردن آموزش پزشکی

به گفته متخصصان بهداشت، سن همه‌گیری ممکن است از استفاده از متاورس، ترکیبی از فضای مجازی و دنیای واقعی، سود ببرد. گسترش تجربه متاورس مورد نیاز است تا کاربران آن بتوانند نیاز به آموزش پزشکی را درک کنند. پیشوند meta که به دنیای مجازی اشاره دارد، به اضافه پسوند verse که به دنیای فیزیکی اشاره دارد، اصطلاح متاورس را تشکیل می دهند.
بلاک چین ها چه استفاده های بالقوه ای در نظام پزشکی سلامت می توانند داشته باشند؟

بلاک چین ها چه استفاده های بالقوه ای در نظام پزشکی سلامت می توانند داشته باشند؟

اگر چه بلاک چین با روش های باور نکردنی و هیجان انگیزی می تواند عملیات مراقبت های بهداشتی را بهبود بخشد، اما هم اکنون راه حلی جامع برای صنعت نیست، اما قطعا یک گام در مسیر درست خواهد بود. صنعت بهداشت و درمان در آزمایشات داده های بالینی، پرونده پزشکی بیمار، صورتحساب های پیچیده، تحقیقات پزشکی و غیره در حال غرق شدن است. تصویب و اجرای بلاک چین ها در طول زمان انقلابی خواهد بود مادامی که کاربردهای بلاک چین نیز بررسی و رایج می شوند و همچنین مفهوم همکاری و اشتراک اطلاعات در صنعت پزشکی جاافتاده تر می شود.
تعریف و ضرورت وجود پزشکی از راه دور

تعریف و ضرورت وجود پزشکی از راه دور

استفاده از اطلاعات پزشکی منتقل شده توسط ابزارهای ارتباطی، به منظور تامین بهداشت، مراقبت های درمانی یا آموزش بیمار با هدف ارتقاء وضعیت بیمار «پزشکی از راه دور» نامیده می شود. به عبارت ساده، پزشکی از راه دور با بهره گیری از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات دستیابی به اطلاعات متخصصین پزشکی را تسهیل می کند و هدف آن افزایش کیفیت و کاهش هزینة مراقبت بهداشتی و درمانی از طریق تبادل اطلاعات پزشکی است .
استفاده از ویدیو کنفرانس در پزشکی از راه دور

استفاده از ویدیو کنفرانس در پزشکی از راه دور

مرز بعدی در فناوری ارتباطات پیشرفته در حال حاضر اینجاست . استفاده از ویدیو کنفرانس ! ویدئو کنفرانس به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی عادی از ارتباطات تجاری و ابزاری برای طیف گسترده ای از صنایع، از جمله مراقبت های بهداشتی است. فناوری‌های ویدئو کنفرانس که به عنوان پزشکی از راه دور شناخته می‌شوند، در زمینه تحقیقات پزشکی برای مواردی مانند آموزش پزشکی، آموزش و تأیید اعتبار، و در زمینه ارائه مراقبت از بیمار کاربرد دارند
متاورس و پیشرفت روز افزون دنیای پزشکی

متاورس و پیشرفت روز افزون دنیای پزشکی

با استفاده از Metaverse در پزشکی، معاینات از راه دور در محیط آنلاین انجام می شود و پزشکان می توانند در موارد و بیماری هایی که نیاز به کنترل فیزیکی ندارند، بدون مراجعه به بیمارستان با پزشکان ملاقات کنند. جراحی های مختلف مستقل از مکان، زمان و توانایی فیزیکی، بدون نیاز به مسافرت پزشک و بیمار بین کشورها انجام خواهد شد. این امکان وجود دارد که توسعه جراحی دیجیتال با Metaverse گسترش بیشتری پیدا کند.
متاورس و دنیای جدید پزشکی

متاورس و دنیای جدید پزشکی

چه بخواهیم یا نخواهیم، دنیای عینی ما به سرعت به سوی دنیای فناوری تغییر می‌کند. احتمالاً اسم یونیورس Universe به گوش شما رسیده باشد! همین کیهانی که ما روی یکی از سیاراتِ آن یعنی زمین قدم برمی‌داریم. اما متاورس Metaverse؟ این یکی آنقدر برای‌مان مانوس نیست. حتی شاید شما به تازگی نام چنین کلمه‌ای به گوشتان خورده باشد و کنجکاو باشید از چه صحبت می‌کنیم.
متاورس و پیشرفت پزشکی

متاورس و پیشرفت پزشکی

متاورس شبکه‌ای بسیار گسترده از محیط‌های مجازی همیشه فعال است که در آن افراد می‌توانند در قالب آواتار یا به کمک عینک‌های واقعیت افزوده با یکدیگر و اشیا دیجیتال اطراف خود تعامل داشته باشند؛ یعنی ترکیبی از واقعیت مجازی همه‌جانبه، بازی نقش‌آفرینی آنلاین چندنفره و وب‌گردی. متاورس که به توصیف بسیاری، جانشین اینترنت امروزی خواهد بود، نه به‌عنوان تنها یک مقصد واحد که تمام افراد قرار است روزی به آن وارد شوند، بلکه شبکه‌ای پیچیده و متشکل از میلیون‌ها مقصد، صدها نمایه و ده‌ها مرورگر است.
12345678
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران