هوش مصنوعی در دندانپزشکی

هوش مصنوعی در دندانپزشکی می تواند از زمان تجویز تا مراقبت های بعد از درمان همراه افراد باشد. تشخیص با دقت و سرعت بالا، آنالیز عکس رادیولوژی، اسکن قالب دیجیتالی، ارتباط با بیمار و بهره مندی از ربات دندانپزشکی بخشی از کارهایی است که هوش مصنوعی در دندانپزشکی انجام می‌دهد. هر روز عملکرد پلتفرم های هوش مصنوعی بهتر می شود، به طوری که برای هر تخصصی یک اپلیکیشن کاربردی هم به وجود می‌آید. در این موقع است که باید گفت هر رباتی را بهر کاری ساختند! در ادامه مطلب بخوانید که هوش مصنوعی با دنیای دندانپزشکی چه خواهد کرد.

از هوش مصنوعی در دندانپزشکی چه استفاده ای می شود؟

هوش مصنوعی فقط در بخش عکس، فیلم و رسانه های سمعی و بصری کاربرد ندارد، بلکه می تواند حوزه های دیگری مانند پزشکی و سلامت را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. هوش مصنوعی به انگلیسی Artificial intelligence و به اختصار AI شناخته می شود. امروزه این هوش که در اسم مصنوعی ولی کاملا واقعی است، به نیرویی موثر در حوزه های مختلف مبدل شده است و حتی در حوزه سلامت هم راه پیدا کرده است.

AI مخفف Artificial intelligence یا همان هوش مصنوعی است

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

دنیای هوش مصنوعی آنقدر وسیع است که ابعاد بسیاری از آن همچنان کشف نشده است، اما کم کم بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی ما می شود. در این مقاله سعی داریم چشم انداز هوش مصنوعی و تاثیر آن بر دندانپزشکی را مرور کنیم و ببینیم آینده دندانپزشکی با هوش مصنوعی به چه صورت خواهد بود.

تحولات آینده دندانپزشکی با هوش مصنوعی

1. مرحله تشخیص هوش مصنوعی در دندانپزشکی

الگوریتم های هوش مصنوعی برای تشخیص انواع بیماری های مرتبط با دندان می توانند با دقت بالایی عمل کنند و به تبع آن به درمان درست کمک بیشتری کنند.

2.آنالیز عکس های رادیولوژی

زمانی که هوش مصنوعی تشخیص درست را از عکس های رادیولوژی، اشعه ایکس و سی تی اسکن ارائه دهد، اقدامات لازم با آگاهی بیشتر در خصوص دندان های فرد انجام می شود و آسیب های احتمالی در اثر خطاهای پزشکی کاهش پیدا می کند.  

آسان شدن تحلیل عکس های رادیولوژی به وسیله هوش مصنوعی در دندانپزشکی

3.ربات های هوش مصنوعی در دندانپزشکی   

آینده هوش مصنوعی در دندانپزشکی به این صورت خواهد بود که ربات های پیچیده تری ساخته می شوند. آن ها مانند دندانپزشکان درمان های لازم را برای انسان با سرعت و دقت بالاتر و با خطای کمتر انجام می دهند. ترمیم دندان، تزریق بی حسی یا انجام بلیچینگ از جمله خدماتی است که پیش بینی می شود که این ربات ها بتوانند انجام دهند.

4.اسکن دیجیتالی قالب در ایمپلنت

قالب گیری در درمان هایی مانند ایمپلنت دندان از مراحلی است که فرآیند درمان بیمار را طولانی می کند. از آن جایی که ایمپلنت دندان از درمان های پیچیده و زمان‌بر در دندانپزشکی محسوب می شود، هنگامی که کاربردهای هوش مصنوعی در دندانپزشکی افزایش یابد، با اسکن دیجیتالی قالب از دندان های فرد، مدت زمان این درمان به حداقل ممکن می رسد. علاوه بر ایمپلنت، قالب گیری دیجیتالی برای درمانی مانند پروتز دندان هم می تواند راهگشا باشد و تکنولوژی جدید دندان مصنوعی افراد را از روش های قالب گیری سنتی که هم آزاردهنده و هم زمان بر است، فرسنگ‌ها فاصله دهد.

5. ارتودنسی به کمک هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در صد خطا را در ارتودنسی کاهش می دهد. الگوریتم های هوش مصنوعی نحوه حرکت دندان ها و نقاط قابل فشار را مورد بررسی قرار می دهد و کیفیت درمان را افزایش می دهد. تمامی اسکن های 3 بعدی و مدل ها، از فضای دهان و دندان و ناهنجاری های موجود در فک و جمجمه به کمک هوش مصنوعی انجام می شود و به کمک آن می توان بهترین نوع درمان را انتخاب کرد.

6.ارتباط با بیمار

تازه های دنیای دندانپزشکی به مراحل بعد از درمان افراد هم راه پیدا خواهد کرد. زمانی که استفاده از چت های صوتی هوش مصنوعی در دندانپزشکی رایج شوند، علاوه بر خدمات حین درمان، برای مراقبت های بعد از درمان هم مفید خواهد بود. این خدمات به صورت خودکار پشتیبانی می دهند تا افراد بهترین نتیجه را از درمان خود داشته باشند.

مزایای بهره مندی از هوش مصنوعی در دندانپزشکی چیست؟

هوش مصنوعی در دندانپزشکی می تواند عملکرد بسیاری از دندانپزشکان را تحت تاثیر خود قرار دهد. زمانی که هوش مصنوعی در تکنولوژی جدید دندانپزشکی وارد شود، استفاده از مزایای آن می تواند افراد را ترغیب کند تا از روش های مختلف آن بهره ببرند. استفاده از هوش مصنوعی در دندانپزشکی مزایای بسیاری دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن ها اشاره می شود:

1. تشخیص و درمان با دقت بیشتری انجام می شود

تحلیل حجم زیادی از داده ها آن هم با سرعت و دقت بالا کاری است که هوش مصنوعی انجام می دهد. در واقع به نوعی به دندانپزشکان در تشخیص و درمان بهتر کمک شایانی می کند.

2. بیماران از نتیجه درمان رضایت بیشتری خواهند داشت

زمانی که درمان مناسب برای هر فرد متناسب با سوابق درمانی او تجویز شود، بهترین نتیجه ممکن حاصل می شود. در کنار ارتباط با بیمار برای مراقبت های بعد از اقدامات دندانپزشکی می تواند عامل دیگری باشد که درمان را نتیجه بخش کند.  

شبیه‌سازی‌ های واقعیت مجازی با تمرکز بر هوش مصنوعی می‌توانند به بیمار آموزش دهند که چگونه اضطراب و استرس خود را کاهش دهند؛ چرا که ترس از دندانپزشکی از مهم ترین عواملی است که می تواند فرد را از آمدن به دندانپزشکی باز دارد. علاوه بر هوش مصنوعی در دندانپزشکی، علوم روانشناختی هم می توانند ریشه های دلهره از دندانپزشکی را برای بیماران مشخص کنند. این تکنولوژی با ارائه چند نوع درمان و همچنین زمان بندی و شیوه نوبت دهی، تجربه بیمار از دندانپزشکی را به مراتب بهتر خواهد کرد.

3. با وجود هوش مصنوعی در دندانپزشکی، در وقت و هزینه بیمار صرفه جویی می شود

هم برای بیماران و هم برای دندانپزشکان صرفه جویی در وقت و هزینه بسیار مهم است. در واقع زمانی که تشخیص، عکس برداری و… در کوتاه ترین زمان تمام شود، به تبع آن زمان انجام هر درمانی، چه برای دندانپزشک و چه برای بیمار کم می شود. هنگامی که شما با وجود هوش مصنوعی در دندانپزشکی به روش های درمانی تهاجمی و پرهزینه نیازی نداشته باشید، به مراتب هزینه هایی که صرف هر مرحله از آن می کردید، پایین خواهد آمد. با این حساب می توان گفت که هوش مصنوعی در کنار زمان، هزینه را برای شما کاهش خواهد داد.  

معایب هوش مصنوعی در دندانپزشکی

1. نیاز به اطلاعات و داده های دقیق و کافی: استفاده از هوش مصنوعی در دندانپزشکی نیازمند اطلاعات کافی و دقیق است. گاهی دستیابی به این اطلاعات امکان پذیر نسیت یا اطلاعات کافی وجود ندارد یا با اشتباه همراه است که استفاده از هوش مصنوعی را با چالش ها و خطا مواجهه می کند.

2. هزینه بالا: به دلیل هزینه بالا ai در دندانپزشکی امکان استفاده از آن در تمام دندانپزشکی ها وکلینیک ها موجود نسیت و یا استفاده از آن به دلیل بودجه زیاد با مشکلاتی همراه است.

3. کاهش تعاملات انسانی: به دلیل استفاده از هوش مصنوعی تعامل و ارتباط بین بیماران و دندانپزشک به حداقل ممکن می رسد که می تواند موجب نارضایتی در بیماران شود.

4.مسائل اخلاقی: به دلیل به اشتراک گذاری تمامی اطلاعات و داده های بیمار با هوش مصنوعی احتمالا چالش هایی در زمینه حریم خصوصی بیمار و مسائل اخلاقی به وجود بیاید.

5 پلتفرم هوش مصنوعی در حوزه دندانپزشکی

ورود هوش مصنوعی به دنیای پزشکی می‌تواند گامی موثر در افزایش سلامت افراد باشد. در ادامه به 5 مورد از بهترین ربات های هوش مصنوعی در حوزه سلامت اشاره می شود. قابل ذکر است که این پلتفرم ها هم در حیطه دندانپزشکی و هم پزشکی کاربرد دارند:

.1 سازمان سلامت واتسون (IBM Watson Health)

این پلتفرم امن و آزاد با استفاده از هوش مصنوعی در مرحله تشخیص به پزشکان و دندانپزشکان کمک بسیاری می کند. با حفظ تمام اسرار پزشکی به صورت محرمانه و ناشناس در باشگاه IBM تمام سوابق پزشکی فرد و خانواده او در نزد سایر پزشکان و حتی سوابق بیمه فرد مورد بررسی قرار می گیرد.

سازمان سلامت واتسون؛ از پلتفرم های هوش مصنوعی در دندانپزشکی

این اپلیکیشن شرکت کننده های بسیاری را گردآوری می کند. از جمله آن ها می توان به دکترها، محققان، شرکت های دارویی، بیماران و شرکت های بیمه اشاره کرد. گردآوری تعداد زیادی از اطلاعات با ترکیب دانش پزشکی می تواند رد و بدل اطلاعات را هوشمندانه تر، موثرتر و پرانرژی تر کند. کامل بودن این حجم از اطلاعات می‌تواند به تشخیص دقیق‌تر و هوشمندانه تر منجر شود. پلتفرم اپن سورسی به نام Google DeepMind Health هم عملکردی مشابه واتسون را دارد.

«گوگل دیپ مایند هلث» پلتفرمی کاربردی در حوزه سلامت

 .2 برنامه سلامت شخصی ادا     (Ada Personal Health Companion)

این اپلیکیشن رویکردی مانند واتسون دارد، با این تفاوت که خود بیماران هم می توانند از آن استفاده کنند. به این صورت که علائم بیماری خود را به ربات ادا می‌دهند و این ربات به صورت هوشمند به شما می گوید که احتمال دارد چه نوع بیماری را داشته باشید. این ربات هم در حوزه دندانپزشکی و هم پزشکی می تواند موثر باشد.

با افزایش اطلاعات و جامعه آماری، این اپلیکیشن اطلاعات دقیق تری را به شما ارائه خواهد داد. در واقع هرچه مردم بیشتر از این ربات استفاده کنند، تجربه و اطلاعات این ربات بیشتر خواهد شد، درست مثل خود پزشکان و دندانپزشکان!

با Ada Personal Health دندانپزشک را به خانه خود می آورید!

 .3 سلامت آی تریاژ ( ITriage Health)

این اپلیکیشن اطلاعات اصلی خود را از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد دریافت و به روز رسانی می کند. در این اپ افراد می توانند از روش های خانگی برای دردهای دندانپزشکی که از صحت آن ها اطمینان ندارند، راحت شوند. پزشکان و دندانپزشکان و همچنین خود بیماران از این اپ برای شناخت داروها، تداخلات دارویی و عوارض آن ها می توانند استفاده کنند.

حتی ممکن است کسی در اثر مصرف زیاد یک دارو با مشکلاتی روبرو شود، در این حالت کافی است شما آن مشکل را در اپلیکیشن آی تریاژ وارد کنید تا به شما بگوید چه اقدام مناسبی را انجام دهید. با این اپلیکیشن هوش مصنوعی در دندانپزشکی افراد متخصص می توانند داروهایی را که به صورت موقت برای درمان های دندانی آن ها تجویز می شود و سایر داروهای احتمالی که فرد مصرف می کند، مورد بررسی قرار دهند.

با ITriage Health می توانید به یک داروخانه وسیع و مطمئن دسترسی داشته باشید!

 .4 علامت سنج هوشمند (Buoy Health)

علامت سنج هوشمند یک ربات چت است که مثل یک دکتر پای درد و دل های بیمار می نشیند و حرف های او را گوش می دهد و پس از آن در صورت داشتن ابهام، از بیمار سوالات مورد نظر خود را می‌پرسد. در نهایت بعد از رد و بدل شدن تمام این اطلاعات، مراقبت های لازم را برای شما تجویز می کند و می گوید که شما به این نیاز دارید که به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید یا خیر. به عبارت دیگر علامت سنج هوشمند یک دکتر از نوع ربات است که همیشه همراه شما است و هزینه ای بابت خدمات خود از شما دریافت نمی کند.
 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

Buoy Health با سوالاتی که از شما می پرسد، در درمان به موقع، کمک بسیاری می کند

 .5 سلامت زبرا (Zebra Medical Vision)

 زبرا پلتفرم هوش مصنوعی در دندانپزشکی و پزشکی است که تصاویر رادیولوژی را می تواند با دقت بالایی مورد تحلیل و بررسی قرار دهد و به تشخیص دندانپزشک یا رادیولوژیست ها کمک بسیاری کند تا خطاهای احتمالی ناشی از تشخیص به صفر برسد. این پلتفرم هم می تواند برای عکس های OPG در دندانپزشکی و هم سایر عکس های رادیولوژی به کار رود.

اگر عکس سی تی اسکن از دندان یا هر قسمت دیگری از بدن داشته باشید یا عکس هایی مانند ام ار آی را بخواهید مورد بررسی قرار دهید، اپلیکیشن هوش مصنوعی Viz.ai عملکرد بهتری را خواهد داشت.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

منبع:
کلینیک بارانا - دندانپزشکی در مشهد, https://baranadental.com//

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط