ایمپلنت یا بریج دندان و راههای نگهداری از آن

بریج دندانی و ایمپلنت بریج دائمی مانند دندان مصنوعی عمل می‌‌کند و بین دو روکش قرار می‌گیرد تا بتواند فاصله ایجاد شده حاصل از افتادن دندان را پر کند و ظاهری معمولی مانند دندان طبیعی یا ایمپلنت دندانی ایجاد نماید و به طور کلی شبیه پل بین دو دندان عمل می‌کند. بریج یک جایگزین مناسب برای دندان مصنوعی است که امکان صحبت کردن و جویدن مواد غذایی را برای شما فراهم می‌‌کند. بریج دندان باعث برطرف شدن مشکلات زیبایی می‌‌شود و از خارج شدن دندان طبیعی شما از جای خود و کج شدن به اطراف علت فاصله ایجاد شده جلوگیری خواهد کرد.مانند هر گونه روش درمانی در دندانپزشکی، بریج یا پل‌های دندانی نیز نیاز به مراقبت‌های بعدی دارند تا از بروز عوارض و ناراحتی برای بیمار جلوگیری شود. توجه به نحوه تغذیه تمیز کردن صحیح دندان‌ها و مراجعه به دندانپزشک ازجمله این مراقبت‌ها محسوب می‌‌شود.

 بریج دندانی یک جایگزین دائم و ثابت برای دندان یا دندان‌های از دست رفته است و دندانی که در مجاورت فاصله ایجاد شده قرار دارد از بریج محافظت خواهد کرد. بریج به روش‌های مختلفی ساخته می‌شود اما دو نوع اصلی آن وجود دارد که بریج معمولی و بریج رزین باند نام دارد. در بریج معمولی باید دندانی که قرار است از بریج محافظت کنند هم سطح آن باشد به این ترتیب بریج به دو دندان محافظت مجاور متصل می‌شود. بریج رزین باند عملکردی مشابه بریج معمولی دارد با این تفاوت که به جای استفاده از دندان بیمار به عنوان عامل محافظت از صفحه فلزی استفاده می‌‌شود که درون دندان محافظ ثابت می‌‌شود.

بسیاری از افراد استفاده از پل دندانی را نسبت به ایمپلنت ترجیح می دهند زیرا فرایند نصب یک پل دندانی نسبتا سریع، آسان و ایمن است. در اغلب موارد، این فرایند می تواند طی دو جلسه انجام شود اما کاشت یک ایمپلنت دندانی شاید سه جلسه یا بیشتر به طول انجامد. استفاده از پل دندانی، گزینه صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

ضعف پل دندانی این است که می تواند به جایگزینی بافت استخوانی در زیر روکش منجر شود که خود سبب ناپایداری و کاهش طول عمر آن می شود. اما در صورتی که از مواد با کیفیت و توسط دندانپزشک متبحر انجام شود، این عارضه به شدت کاهش می یابد.

 

مزایای ایمپلنت دندان

بزرگترین مزیت انتخاب ایمپلنت دندان این است که سبب حمایت از سلامت فک می گردد. با استفاده از این روش استخوان فک قوی و سلامت باقی مانده که این وضعیت سبب تاثیر مثبت بر روی سلامت دندان و شکل صورت همزمان با افزایش سن می شود. ایمپلنت های دندانی اغلب ظاهری بهتر داشته و به طور طبیعی احساس و عملکرد یک دندان واقعی را ارائه می دهند. همچنین، این موارد دوام بالاتری داشته و به طور میانگین طول عمری ۲۵ ساله دارند.

 

عوارض بریج دندان

خطرات استفاده از پل دندانی می تواند شامل موارد زیر شود:

  • بریج نامناسب می تواند منجر به پوسیدگی دندان زیرین شود.
  • ساختار دندان طبیعی سالم محدود می شود تا پل در جای خود قرار گیرد.
  • اگر دندان های حامی به حد کافی قوی نباشند، عمل با شکست مواجه می شود.
  • در بلند مدت نیاز به تعویض بریج حس می شود.

 

 نکات مراقبتی پس از نصب بریج شامل چه مواردی است؟

 مراقبت صحیح از بریج دندانی ضمن افزایش طول عمر مفید آن می‌‌تواند به حفظ سلامت دندان‌های شما نیز کمک کند. خوشبختانه مراقبت از بریج دندانی کار ساده‌ای است و تفاوت چندانی با مراقبت از دندان‌های طبیعی ندارد. شما می‌توانید با رعایت نکات زیر به حفظ سلامت دندان و بریج دندانی به داشتن لبخندی زیبا و دندان‌های سفید کمک کنید.

 

 روزانه حداقل دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنید

 مسواک زدن دندان موثرترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به افزایش طول عمر بریج دندانی است. اگرچه خود بریج دندانی مستعد پوسیدگی دندان نیست احتمال پوسیده شدن دندان‌های مجاور آن به ویژه در امتداد خط لثه وجود دارد بنابراین باید روزی دو بار و هر بار حدود دو دقیقه دندان و بریج دندانی خود را با دقت مسواک بزنید.

 

 حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید

 استفاده از نخ دندان می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی بین دندانی را کاهش دهد. استفاده از نخ دندان اهمیت بسیار زیادی در حفظ سلامت دهان و دندان دارد. از آنجایی که احتمال پوسیدگی دندان‌های محافظ بریج وجود دارد باید تا جایی که می‌‌توانید با دقت همه دندان‌های خود و به ویژه بریج را با نخ دندان تمی‌ز کنید تا هیچ گونه ماده غذایی بین آنها باقی نماند و باعث پوسیدگی دندان نشود.

 

 از نخ دندان دسته‌دار برای تمی‌ز کردن اطراف پانتیک بریج استفاده کنید 

از آنجایی که پانتیک و اباتمنت دندان به یکدیگر متصل هستند نمی‌‌توانید نخ دندان را از بین بریج قطع کرده و آن را تمی‌ز نمایید. با این حال تمی‌ز کردن خط لثه اطراف بریج اهمیت بسیار زیادی دارد. استفاده از نخ دندان دسته‌دار یا مسواک بین دندانی یک روش موثر سودمند برای تمی‌ز کردن زیر پانتیک و خط لثه است.

 

 به طور منظم برای چکاپ و تمی‌ز کردن دندان به دندانپزشک مراجعه کنید 

 باید هر شش ماه یکبار برای چکاپ و تمی‌ز کردن دندان به دندانپزشک مراجعه کنید تا از تشکیل پلاک و جرم در نقاطی که ممکن است هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان فراموش شوند جلوگیری گردد و هر گونه مشکل احتمالی به سرعت شناسایی شود.

 


👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

برچسب ها: تله ویزیت TeleVisit

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط