تشخیص و درمان پریکورونیت، ورم و عفونت اطراف دندان عقل

پریکورونیت یک اختلال دندان برای التهاب بافت اطراف دندان عقل ( یا دندان آسیای سوم) به کار می‌رود. این حالت اغلب در دندان‌های عقلی اتفاق می‌افتد که اصطلاحاً نیمه‌نهفته‌ یا نیمه‌بیرون‌زده بوده و یا کاملا قابل مشاهده نیستند و معمولا در دندان‌های آسیایی پایینی بیشتر از بالایی رایج است.

پریکورونیت چه علتی دارد؟

پریکورونیت ممکن است زمانی بروز کند که دندان عقل تا حدودی درآمده باشد (از لثه بیرون بزند). این وضعیت راهی برای ورود باکتری به اطراف دندان ایجاد کرده و باعث عفونت می‌شود. در موارد پریکورونیت، غذا یا پلاک (باریکه‌ای باکتریایی که پس از غذا خوردن روی دندان باقی می‌ماند) ممکن به زیر لثه در اطراف دندان راه یابد. اگر این باکتری همان جا باقی بماند، می‌تواند باعث تحریک لثه شده و به پریکورونیت منجر گردد. اگر پریکورونیت شدید باشد، ورم و عفونت ممکن است به ورای فک و گونه‌ها و گردن سرایت کند.

علایم پریکورونیت کدامند؟

علایم پریکورونیت می‌تواند موارد زیر را شامل شود:

درد

عفونت

ورم بافت لثه (به علت انباشت مایع)

طعم بد در دهان (به علت نشت چرک از لثه)

ورم گره‌های لنفاوی در گردن

مشکل داشتن برای باز کردن دهان

پریکورونیت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

دندانپزشکان اغلب با معاینه پریکورونیت را تشخیص می‌دهند. یک دندانپزشک با بررسی دندان‌های عقل و این که علائم پریکورونیت وجود دارد یا خیر در صورت وجود آن را تشخیص می‌دهد. این علائم شامل التهاب، قرمزی، تورم و عفونت و چرک در لثه‌ها هستند. دندانپزشک همچنین ناحیه آسیب دیده را معاینه می‌کند تا ببیند آیا بافت لثه ( طوری که روی دندان را پوشانده باشد) وجود دارد یا خیر. همچنین ممکن است بخواهد یک تصویر اشعه ایکس از دندان بگیرد تا نحوه قرار‌گیری دندان‌های عقل را مشاهده کرده و سایر علل احتمالی برای درد مانند پوسیدگی دندان را نیز بررسی یا رد کند. اگر یک پزشک تشخیص دهد که شخصی مبتلا به پریکورونیت است ، برای درمان بیشتر او را به یک دندانپزشک ارجاع می‌دهد.

پریکورونیت چگونه درمان می‌شود؟

پس از تشخیص پریکورونیت، دندانپزشک یک برنامه ی درمانی را با توجه به نیازهای فردی بیمار طراحی خواهد کرد.

این وضعیت می تواند دشوار باشد، زیرا اگر یک اپرکولوم وجود داشته باشد، مشکل به طور کامل بر طرف نمی شود تا اینکه دندان به طور کامل بطور طبیعی از سطح لثه بالا آید، یا دندان یا بافت توسط دندانپزشک برداشته شود.

اگر فرد دارای نشانه هایی باشد که در ناحیه ی اطراف دندان عقل متمرکز باشند، دندانپزشک ممکن است گزینه های زیر را امتحان کند:

  • تمیز کردن کامل منطقه
  • خارج کردن هر گونه باقی مانده ی مواد غذایی
  • خارج کردن تمام چرک

اگر عفونت مشاهده شود، دندانپزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد و فرد می تواند داروهای دیگری را برای کنترل درد و تورم مصرف کند. البته قبل از استفاده از هرگونه دارو یا دهان شویه باید با دندانپزشک خود مشورت کند.

در بسیاری از موارد، دندانپزشک ممکن است توصیه کند که دندان را با جراحی بیرون آورند، به خصوص اگر این یک مشکل تکرار شونده باشد. بسیار مهم است که پریکورونیت به سرعت به منظور جلوگیری از گسترش عفونت و کاهش خطرات عوارض مرتبط با آن، درمان شود.

هر کسی که علائم پریکونیت را تجربه می کند، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرد. اگر دندان عقل بدون علایم پری کورونیت در حال بیرون زدن از لثه باشد، باز هم فرد باید با دندانپزشک خود در این مورد مشورت کند تا دندانپزشک بتواند پیشرفت رویش آن را کنترل کند.

امیدواریم که توانسته باشیم به سوالات شما (تشخیص و درمان پریکورونیت، ورم و عفونت اطراف دندان عقل) پاسخ مناسب داده باشیم.

عزیزان می‌توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیت - TeleVisit، به ارتباط مستقیم با متخصصین بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از پزشک متخصص بپرسند و راهکارهای درمانی را از پزشک مورد نظر خود دریافت نمایند.

منبع:
https://www.webmd.com/oral-health/guide/pericoronitis

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط