مقالات آموزشی

 
متاورس سلامت دیجیتال: داده، اخلاق، مدیریت و فناوری

متاورس سلامت دیجیتال! داده، اخلاق، مدیریت و فناوری

ایده زمانی تخیلی متاورس دیگر وجود ندارد. بلکه به یک امکان و به طور فزاینده ای به واقعیت تبدیل شده است. بیش از ده سال پیش، Roblox ایجاد شد تا به کاربران اجازه دهد تا بازی کنند و در طول همه گیری کووید، از طریق واقعیت مجازی VR با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. امسال، کره جنوبی از ایجاد یک متاورس ملی برای ساخت یک پلت فرم ملی یکپارچه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده AR خبر داد. اخیراً، شرکت مادر فیس‌بوک با امید به توسعه یک اکوسیستم متاورس، نام خود را به Meta تغییر داده است.
پیاده‌سازی سلامت دیجیتال برای بیماران ، بهداشت و سلامت

پیاده‌سازی سلامت دیجیتال برای بیماران ، بهداشت و سلامت

اینترنت و گستردگی دسترسی به اطلاعات دیجیتال، تغییر اساسی را در نقش بیمار ایجاد کرده است. حالا بیماران به شبکه گسترده‌ای از اطلاعات پزشکی هم برای مقاصد آموزشی و ارتباط با دیگر بیماران از طریق اینترنت با درنظر گرفتن گزینه‌های درمان و وضعیت سلامتی‌شان دسترسی دارند. افزایش آگاهی از وضعیت سلامتی، به تغییر سبک زندگی و توسعه پیشگیری بیماری‌ها کمک می‌کند. دسترسی به سیستم‌های بهداشت و سلامت تغییر چشمگیری نداشته است. به‌طوری که نقطه تماس بیماران، همچنان پزشکان باقی مانده‌اند؛ کسانی که دوره درمان مناسب را تعیین می‌کنند. راه‌حل‌های دیجیتالی و ثبت‌های الکترونیکی سلامت همچنان به‌طور گسترده دردسترس نیستند؛ محدود به عادات کلی سبک زندگی می‌شوند و بیماری‌ها و امراض بیماران را به‌طور کامل مستند نمی‌کنند.
شبکه کارشناسان سلامت دیجیتال

شبکه کارشناسان سلامت دیجیتال

از همان ابتدا، شبکه کارشناسان CDRH در صورت نیاز به منظور کمک به انجام ماموریت آژانس ، دسترسی سریع به تخصص خارجی را برای کارکنان مرکز فراهم می کند. شبکه کارشناسان CDRH اکنون با خوشحالی اعلام می کند که یک مجموعه تخصصی دائمی از تخصص، شبکه کارشناسان سلامت دیجیتال برای حمایت از مرکز عالی سلامت دیجیتال FDA را اعلام می کند.
آشنایی با مفهوم سلامت دیجیتال

آشنایی با مفهوم سلامت دیجیتال

سلامت الکترونیک یک زمینه نوظهور از برخورد انفورماتیک، پزشکی، بهداشت عمومی و تجارت است که از طریق شبکه جهانی وب و تکنولوژی های مرتبط با آن ارتقا و تکامل می یابد. سلامت الکترونیک را نه تنها بعنوان یک توسعه فنی بلکه بعنوان حالتی روحی، طرز تفکر و یک حرکت عمومی جهانی می توان توصیف کرد. برای توصیف واژه سلامت الکترونیک باید از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش سلامت بهره برد. اطلاعات دیجیتالی در بخش سلامت و بهداشت برای مقاصد بالینی و آموزشی و مدیریتی از طریق الکترونیکی، انتقال ذخیره و بازیابی می شود.
سلامت دیجیتال وارد متاورس می شود

سلامت دیجیتال وارد متاورس می شود

برای اهداف ما، بیایید فراجهان را در زمینه چشم انداز سلامت دیجیتال توضیح دهیم. در حال حاضر، سلامت دیجیتال تحت سلطه محصولات و راه حل هایی است که به بیماران و ارائه دهندگان امکان مشاهده، اشتراک گذاری، تبادل، ایجاد یا تعامل با محتوای دیجیتال را می دهد. به عنوان مثال می‌توان به وارد کردن داده‌های بیمار در EHR، ارسال پرداخت‌ها از طریق پورتال‌های آنلاین، تماشای نمایش‌های فیزیوتراپی در یک برنامه، یا اشتراک‌گذاری ویدئو در طول مشاوره پزشکی از راه دور اشاره کرد.
سلامت دیجیتال در متاورس، چالش های قانونی و نظارتی در دنیای مجازی

سلامت دیجیتال در متاورس

همه‌گیری کووید-19 باعث روی‌آوردن بیماران به راه‌حل‌های دیجیتال برای خدمات بهداشتی، سبک زندگی و سلامتی، مانند داروخانه‌های آنلاین، ویزیت از راه دور، خدمات صدور گواهینامه، تست COVID-19، برنامه پیگیری و ردیابی NHS، و مربیگری سبک زندگی آنلاین و تناسب اندام شده است. تمرینات ایجاد متاورس فرصت‌هایی را برای شرکت‌های سلامت دیجیتال باز می‌کند و بسیاری در حال حاضر آماده‌سازی برای استفاده از این فرصت‌ها را آغاز کرده‌اند.
حوزه‌هاى سلامت دیجیتال

حوزه‌هاى سلامت دیجیتال

فواید فراوانى از سلامت الکترونیکى مى توان به دست آورد اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که توسعه و گسترش خدمات بهداشتى و درمانى بدون استفاده از رایانه و تکنولوژى هاى مرتبط عملیاتى نخواهد بود
سلامت دیجیتال چیست؟

سلامت دیجیتال چیست؟

به طور کلی می توان دامنه گسترده سلامت دیجیتال شامل دسته هایی مانند موبایل سلامت (mHealth)، فناوری اطلاعات سلامت (IT)، پزشکی از راه دور و پزشکی شخصی دانست. موبایل سلامت به معنی استفاده از خدمات پزشکی از طریق تلفت های همراه و از راه دور همچنین فناوری اطلاعات سلامت، به کارگیری آی تی برای کنترل سلامت افراد، رصد وضعیت بیماران، بهبود و تسریع فرآیندهای درمان است.
تبلیغات متاورس به سلامت دیجیتال می رسد

تبلیغات متاورس به سلامت دیجیتال می رسد

اما حتی قبل از اینکه بدانیم متاورس چیست، امروزه، تجربیات محاسباتی غوطه‌ورانه آینده را توصیف می‌کند و تبلیغات آن به سلامت دیجیتال رسیده است. پزشکان محترم در حال نوشتن ایده‌های فکری هستند و زبان بازاریابی جدید در استارت‌آپ‌ها نفوذ کرده است، به طوری که یکی از شرکت‌ها قبلاً اتاق‌های درمان مجازی متاورس را تبلیغ کرده است.
هزینه های بهداشتی در سلامت دیجیتال

هزینه های بهداشتی در سلامت دیجیتال

از دیرباز تغییر در بخش مراقبت های بهداشتی ثابت بوده است اما در سال های اخیر سرعت آن افزایش پیدا کرده است. انتظارات مصرف کننده در حال رشد است، که خود از نتایج پیشرفت در صنایع دیگر می‌باشد. شرکت ها می‌توانند از روابط خود با پرداخت کنندگان استفاده کنند تا بهتر راه حل های دیجیتالی خود را ارزیابی کنند. استفاده از مواردی نظیر این، به ذینفعانی نیاز خواهد داشت تا در مورد برنامه های خود به ویژه در زمینه هایی که بحث هزینه ها در میان است به درستی مصرف کنندگان را آگاه سازند و رضایت آنان را کسب کنند.
سلامت دیجیتال در متاورس و سه ملاحظات قانونی

سلامت دیجیتال در متاورس و سه ملاحظات قانونی

متاورس به عنوان مرز بعدی و عصر جدید مراقبت های بهداشتی توصیف شده است. با وجود اینکه هنوز یک اصطلاح ضعیف و نسبتاً گسترده است، متاورس عموماً به یک محیط مجازی مشترک اشاره دارد که افراد از طریق اینترنت به آن دسترسی دارند. افراد عموماً از طریق چهار فناوری زیر وارد فراجهان می شوند: واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی و واقعیت توسعه یافته.
حوزه های سلامت دیجیتال

حوزه های سلامت دیجیتال

فواید فراوانی از سلامت الکترونیکی می توان به دست آورد اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که توسعه و گسترش خدمات بهداشتی و درمانی بدون استفاده از رایانه و تکنولوژی های مرتبط عملیاتی نخواهد بود.
سلامت دیجیتال اهرم جدیدی در حوزه ارتقا سلامت

سلامت دیجیتال اهرم جدیدی در حوزه ارتقا سلامت

یک دهه است که نقش فناوری‌های دیجیتال در افزایش شتاب فعالیت‌های روزمره پررنگ‌ شده و رد این فناوری‌ها را می‌توان در حوزه‌های حساسی چون سلامت به وضوح یافت.قطعا در آینده و حتی در شرایط فعلی با توجه به شیوع بیماری کرونا، سلامت دیجیتال به عنوان یک اهرم و ابزار روزآمد در حوزه سلامت محسوب خواهد شد. استفاده از این ابزار دسترسی افراد را سریع تر و دسترسی بیشتری نسبت به ابزارهای و خدمات حوزه درمان، مراقبت و سلامت، ایجاد خواهد کرد و مطمئنا کار کردن و شخصی سازی برای افراد، گروه‌ها و اقشار مختلف در این حوزه باعث منطقی تر شدن و پر رونق شدن این بازار حتی از نظر نظر اقتصادی وخدمات اجتماعی برای جامعه می‌گردد.
بیمارستان و تعامل با بیماران در عصر سلامت دیجیتال

بیمارستان و تعامل با بیماران در عصر سلامت دیجیتال

سیستم سلامت در حال حاضر با چالش‌های متعددی روبرو است. تامین هزینه‌های سرسام‌آور تجهیزات نوین و کادر درمان برای ارائه‌ی جدیدترین و بروزترین خدمات پزشکی از یک سو و تعامل بهینه و موثر با بیماران و مراجعه‌کنندگان به منظور تامین نیازهای مرتبط با سلامت این افراد از سوی دیگر، چالش‌های متعددی را پیش روی مدیران ارشد بیمارستان قرار داده است.
معرفی دسته‌های نقشه استارتاپ های حوزه سلامت دیجیتال

معرفی دسته‌های نقشه استارتاپ های حوزه سلامت دیجیتال

با نگاهی به نقشه استارتاپ‌ های حوزه سلامت دیجیتال ایران، می‌توان به وضعیت، حیطه‌های فعالیت و نحوه پراکنش استارتاپ‌های این حوزه پی برد.استارتاپ‌ها، یکی از اجزای مهم اکوسیستم استارتاپ سلامت دیجیتال ایران هستند و آشنایی با آنها می‌تواند برای سرمایه‌گذاران، فعالان و به ویژه علاقه‌مندان ورود به این اکوسیستم سودمند باشد
چرا تحول سلامت دیجیتال مهم است؟

چرا تحول سلامت دیجیتال مهم است؟

تحول دیجیتال سلامت در سطح وسیع می‌کوشد تا با استفاده از ابزارهای دیجیتال، چگونگی تعامل و نقش‌های بازیگران مختلف در نظام سلامت را به گونه‌ای تغییر دهد که کارایی و بهره‌وری سیستم، سطح رضایت بیماران و گروه درمانی و سطح سلامت عمومی افزایش یابد و میزان تاب‌آوری سیستم سلامت در تقابل با مشکلات و معضلات سلامت و همچنین مشکلات غیرقابل پیش‌بینی مانند همه‌گیری‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
سلامت دیجیتال

سلامت دیجیتال

سلامت دیجیتال یا مراقبت های بهداشتی دیجیتال یک مفهوم گسترده و چند رشته ای است که شامل مفاهیمی از تقاطع بین فناوری و مراقبت های بهداشتی است. سلامت دیجیتال تحول دیجیتال را در زمینه مراقبت های بهداشتی اعمال می کند و شامل نرم افزار، سخت افزار و خدمات می شود. زیر چتر آن، سلامت دیجیتال شامل برنامه‌های سلامت تلفن همراه (mHealth)، پرونده الکترونیک سلامت (EHRs)، سوابق پزشکی الکترونیکی (EMRs)، دستگاه‌های پوشیدنی، بهداشت از راه دور و پزشکی از راه دور، و همچنین پزشکی شخصی‌شده است.
سلامت دیجیتال و خدمات بهداشتی از راه دور

سلامت دیجیتال و خدمات بهداشتی از راه دور

ظهور فناوری‌‌های دیجیتال (از قبیل اینترنت اشیا، فناوری‌های موبایل، رسانه‌‌های اجتماعی، واقعیت‌افزوده، واقعیت مجازی، فناوری‌‌های ابری و هوش‌مصنوعی)، باعث متحول شدن تمام ابعاد کسب وکارها شده است. صنعت پزشکی و سلامت هم از این قاعده مستثنی نیست. هیچکس نمی‌تواند اثر فناوری‌‌های تحول‌آفرین را بر زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر انکار کند
خدمات ارائه شده حوزه سلامت دیجیتال

خدمات ارائه شده حوزه سلامت دیجیتال

سلامت دیجیتال از هم‌آیند پیشرفت در حوزه‌های دیجیتال و ژنتیک با حوزه‌های سلامت، مراقبت سلامت، معیشت و اجتماع پدید می‌آید تا خدمات‌رسانی سلامت را ارتقا دهد. این رشته از فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک می‌گیرد تا مشکلاتی را که بیماران با آن درگیر هستند مرتفع کند.
شکاف بین ایده و عمل در سلامت دیجیتال

شکاف بین ایده و عمل در سلامت دیجیتال

نوآوری مراقبت سلامت، بخصوص در فضای دیجیتال، با سرعت سرسام‌آوری در حال رشد است. خبرهای بسیاری از ایده‌ها و پیشرفت‌های جدید می‌شنویم که وعده‌ی افزایش کیفیت زندگی را برای همگان می‌دهند. اما، یک شکاف بین این ایده‌ها و پیاده‌سازی آن‌ها در عمل وجود دارد.
12
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران