مقالات آموزشی

 
کاربرد تله مدیسین در بیماران مبتلا به بیماری مزمن:

کاربرد تله مدیسین در بیماران مبتلا به بیماری مزمن

طی پاندمی جهانی covid 19 ،تله مدیسین یک فاصله اجتماعی ایمن بخصوص برای مراقبت طولانی و خود مدیریتی بیماران مبتلا به بیماری های مزمن فراهم کرد. تله مدیسین یک تکنولوژی علمی و معتبر است که در کنترل بیماری های مزمن فواید زیادی دارد من جمله پیشگیری از خطر انتقال عفونت بین بیماران. به علاوه تله مدیسین نه تنها توسط زمان و مکان محدود نمی شود بلکه جهت ارتباط و فراهم سازی اطلاعات پزشکی پلی میان پرسنل سلامت و بیماران فراهم آورده است.
چگونه اعتماد بیمار را به Telehealth ایجاد کنیم

چگونه اعتماد بیمار را به Telehealth ایجاد کنیم

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد ممکن است در مورد استفاده از خدمات بهداشتی از راه دور به جای مراجعه حضوری به پزشک تردید داشته باشند یا نگران باشند: پیچیدگی پیمایش در پلت فرم، شک و تردید در مورد توانایی تشخیص با استفاده از ابزارهای دیجیتال، ترس از امنیت داده های پزشکی شخصی، و خیلی بیشتر.
نظارت از راه دور بر بیمار و پیشگیری از افزایش بیماری

نظارت از راه دور بر بیمار و پیشگیری از افزایش بیماری

امروزه مزایا و کاربردها و امکاناتی که بیگ دیتا در اختیار ما می‌گذارد بر کسی پوشیده نیست. اما یکی از حیاتی‌ترین و تاثیرگذارترین کاربرد بیگ دیتا در پزشکی از راه دور و تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها است.
مروری بر سیستم اطلاعات بیمارستانی

مروری بر سیستم اطلاعات بیمارستانی

امروزه تمامی پزشکان جهت ایجاد پرونده پزشکی و مشاهده هیستوری بیماران و تصمیم گیری در خصوص پروسیجر درمانی برای بهبود درمان، همچنین در تحقیق و بررسی کیس بیماران، نیازمند بایگانی اطلاعات بر روی کاغذ و یا نرم افزار پزشکی و پرونده الکترونیک هستند که تمامی اطلاعات علمی و اسناد پزشکی را ثبت کنند. اگر شما رئیس ، مدیر یا یکی از مسئولین بیمارستان هستید، بهتر می دانید که در بیمارستان شما مثل همه بیمارستان های دیگر نیاز به سیستم HIS هست تا فرایندهای مدیریتی و مراقبت با استفاده از این سیستم مدیریت و کنترل شود.
مزایای استفاده از اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار

مزایای استفاده از اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار

اینترنت اشیاء (IoT) دنیایی از امکانات را به روی حوزه پزشکی گشوده است: در هنگام اتصال به اینترنت، دستگاه های پزشکی معمولی می توانند داده های اضافی ارزشمند دیگری را جمع آوری کنند، بینش بیشتری در مورد علائم و روندها ارائه دهند، مراقبت از راه دور را فعال کنند و به طور کلی کنترل بیشتری را در طول زندگی و معالجه بیماران به آنها ارائه دهند.
مفهوم انتقال الکترونیکی اطلاعات بیماران

مفهوم انتقال الکترونیکی اطلاعات بیماران

سلامت الکترونیک بر انتقال الکترونیکی اطلاعات بیماران در قالب پرونده الکترونیک استوار است و موفقیت در اجرای HER راه را برای سلامت الکترونیک هموار می کند . دسترسی تیم درمانی به داده‌های بیمار در هر کجا، تحلیل درست و دقیق شرکت‌های بیمه، ایجاد روندهای خودکار جهت اعلام حساسیت‌ها و تداخلات دارویی، یادداشت‌های بالینی، نسخه‌های الکترونیک، برنامه‌ریزی و ارسال درخواست به آزمایشگاه و دریافت نتایج از مواردی است که با اجرایی شدن پرونده الکترونیک بیماران امکان پذیر می شود
فناوری بیمار محور از راه دور و بهبود مراقبت های بهداشتی

فناوری بیمار محور از راه دور و بهبود مراقبت های بهداشتی

تعامل فیزیکی انسان با شیوع ویروس تا حدودی خنثی شده است .زیرا اکثر جوامع اقدامات لازم را برای فاصله گذاری اجتماعی و خود انزوا برای کمک به مهار شیوع ویروس انجام می دهند. با این حال، بهبود عنصر انسانی تعامل در مراقبت‌های بهداشتی به لطف سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی نوآوری فناوری برای خدمات بهداشتی امکان‌پذیرتر شده است. پارادایم مراقبت های بهداشتی در واقع با استفاده از فناوری پیشرفته بیمار محور که زندگی میلیون ها نفر را در سراسر جهان متحول می کند، در حال تغییر است.
اینترنت اشیا برای ویزیت بیشتر بیماران

اینترنت اشیا برای ویزیت بیشتر بیماران

علاوه بر اعتماد روزافزون صنعت به تلفن های هوشمند ، شبکه های بهداشت و درمان به طور فزاینده ای در اینترنت اشیاء (IoT) یا دستگاههای روزمره ای که به اینترنت متصل می شوند از جمله فناوری های پوشیدنی مانند ساعتهای هوشمند که حرکت بیمار را دنبال می کند ، سرمایه گذاری می کنند. بیمارستان ها و پزشکان از این فناوری برای ارتباط با بیماران و بهبود دید کلی عملکردهای خود استفاده می کنند.
ورود بیمارستان ها به متاورس با معرفی پلتفرم واقعیت مجازی

ورود بیمارستان ها به متاورس با معرفی پلتفرم واقعیت مجازی

بیمارستان ها با واقعیت مجازی وارد فراجهان می شوند تا از هر نظر به بیماران کمک کنند.
کاربرد بلاک چین برای حفظ سوابق بیماران در پرونده الکترونیک سلامت برای افزایش حریم خصوصی، مقیاس پذیری

کاربرد بلاک چین برای حفظ سوابق بیماران در پرونده الکترونیک سلامت برای افزایش حریم خصوصی، مقیاس پذیری و در دسترس بودن

سیستم های پرونده الکترونیک سلامت (EHR) به طور فزاینده ای به عنوان روشی موثر برای به اشتراک گذاشتن سوابق بیماران در بین بیمارستان های مختلف استفاده می شود. با این حال، دسترسی به داده های پراکنده بیمار از طریق چندین EHR هنوز یک چالش است. هدف ما ایجاد سیستمی برای دسترسی آسان به سوابق بیمار در میان EHR ها بدون تکیه بر یک سیستم نظارتی متمرکز است.
پیاده‌سازی سلامت دیجیتال برای بیماران ، بهداشت و سلامت

پیاده‌سازی سلامت دیجیتال برای بیماران ، بهداشت و سلامت

اینترنت و گستردگی دسترسی به اطلاعات دیجیتال، تغییر اساسی را در نقش بیمار ایجاد کرده است. حالا بیماران به شبکه گسترده‌ای از اطلاعات پزشکی هم برای مقاصد آموزشی و ارتباط با دیگر بیماران از طریق اینترنت با درنظر گرفتن گزینه‌های درمان و وضعیت سلامتی‌شان دسترسی دارند. افزایش آگاهی از وضعیت سلامتی، به تغییر سبک زندگی و توسعه پیشگیری بیماری‌ها کمک می‌کند. دسترسی به سیستم‌های بهداشت و سلامت تغییر چشمگیری نداشته است. به‌طوری که نقطه تماس بیماران، همچنان پزشکان باقی مانده‌اند؛ کسانی که دوره درمان مناسب را تعیین می‌کنند. راه‌حل‌های دیجیتالی و ثبت‌های الکترونیکی سلامت همچنان به‌طور گسترده دردسترس نیستند؛ محدود به عادات کلی سبک زندگی می‌شوند و بیماری‌ها و امراض بیماران را به‌طور کامل مستند نمی‌کنند.
آشنایی با سیستم اطلاعات بیمارستانی

آشنایی با سیستم اطلاعات بیمارستانی

در چند سال گذشته،مراکز بهداشتی_درمانی کشورمان به ویژه بیمارستانها در صدد مکانیزه کردن سیستمهای اطلاعاتی خود برآمده اند. در ابتدا مقصود از چنین فعالیتهایی کاهش هزینه ها ناشی ازکاغذبازیهای موجود در سیستمهای دستی و اداری بوده است، اما اکنون به مرحله ای رسیده ایم که بهبود کیفیت ارائه خدمات درمانی اهمیتی روزافزون می یابد.هدف آن است که کلیه اطلاعات بهداشتی و درمانی هر فرد در طول عمرش در قالب یک پرونده الکترونیکی ذخیره می شود که در هرنقطه ای از کشور از طریق یک شبکه سراسری کامپیوتری قابل دسترسی باشد.
صرفه‌جویی در زمان و افزایش رضایت بیمار با تله ویزیت

صرفه‌جویی در زمان و افزایش رضایت بیمار با تله ویزیت

خدمات تله ویزیت با زمان انتظار کوتاه‌تر و دسترسی راحت‌تر، رضایت بیمار را بالاتر می‌برد. به عنوان مثال، یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده که هر مراجعه به پزشک ۱۲۱ دقیقه از وقت بیمار را می‌گیرد و فقط ۲۰ دقیقه از آن زمان صرف ویزیت می‌شود. با ارائه این خدمات، زمان انتظار کوتاه‌تر می‌شود. همچنین، علاوه بر افزایش رضایت بیمار، در زمانی که برای رفت و آمد و انتظار صرف می‌شد نیز صرفه‌جویی می‌شود
امکانات اتاق هوشمند بیمار

امکانات اتاق هوشمند بیمار

در این میان بیمارستان های هوشمند با امکانات مدرن که دنیای فیزیکی و دیجیتال را با هوشمندی به هم متصل می کنند، ساخته شده اند تا بازدهی بهره برداری از منابع و بهره وری تیم های پزشکی و درمانی را برای ارائه خدمات بهتر به بیماران افزایش دهند. یک بیمارستان هوشمند ترکیبی از تجهیزات به روز، اتاق عمل هوشمند، سیستم های Telemedicine وکنترل از راه دور، سنسورهای متصل و یکپارچه از طریق اینترنت اشیا و محاسبات ابری و هوشمند است.
آینده مراقبت های بهداشتی و مراقبت از بیمار در متاورس

آینده مراقبت های بهداشتی و مراقبت از بیمار در متاورس

درست مانند ظهور پزشکی از راه دور و یکپارچه‌سازی دستگاه‌های تلفن همراه در گذشته، متاورس یک تغییردهنده بازی تکنولوژیک عظیم برای مراقبت‌های بهداشتی در سال 2023 خواهد بود.
نقش تله ویزیت در درمان بیماری های مزمن

نقش تله ویزیت در درمان بیماری های مزمن

بیماری مزمن در پزشکی به بیماری‌هایی گفته می‌شود که زیاد طول می‌کشند یا ذاتاً بلندمدت هستند. مانند آسم یا دیابت. کلمه مزمن متضاد حاد است و کلمه حاد به معنای ناگهانی و غیر منتظره بودن است.اصطلاح مزمن اشاره به طولانی بودن دوره بیماری دارد و هیچ ربطی به درجه شدت و درمان پذیری بیماری ندارد.
ارزیابی بیماران مبتلا به فلج مغزی از راه دور با کمک تکنیک یادگیری ماشینی

ارزیابی بیماران مبتلا به فلج مغزی از راه دور با کمک تکنیک یادگیری ماشینی

تکنیک جدیدی به نام pose-mapping برای ارزیابی بیماران مبتلا به فلج مغزی از راه دور ایجاد شده است. این روش از یادگیری ماشینی استفاده می‎کند و قادر است به‌راحتی در اکثر دستگاه‌های تلفن‌همراه استفاده شود. علاوه بر این، این پتانسیل را دارد که سایر اختلالات حرکتی را خارج از مطب پزشک ارزیابی نماید.
تاثیر تله ویزیت در بیماران پیوند اعضا

تاثیر تله ویزیت در بیماران پیوند اعضا

پیوند‌ اندام یا بافتی است که در بخشی از بدن کاشته شود. پیوند موفق انسان به انسان سابقه‌ای نسبتاً طولانی در زمینه مهارت‌های کاربردی دارد که این مهارت‌ها مدت‌ها پیش از تشخیص لزوم مراقبت‌های بعد از پیوند کشف شده‌اند. اعضا قابل اهدا قلب ، ریه ها ، کبد ، روده ها ، لوزالمعده و کلیه ها می باشد. علاوه بر این اعضا، برخی از بافتهای بدن نیز قابل پیوند می باشند. با اهدای قرنیه می توان بینایی رابه فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده باز گرداند.
نظارت از راه دور بر بیمار با اینترنت اشیا

نظارت از راه دور بر بیمار با اینترنت اشیا

با پیشرفت بسیار سریع و بی برنامه تکنولوژی هایی نظیر اینترنت اشیا یا Internet Of Things ما شاهد پیشرفت های بسیار زیادی در زمینه های مختلف زندگیمان بوده ایم! برخی از افراد تصور می‌کنند که IOT تنها در حوزه های خاصی مانند حمل و نقل، انبارداری و کارخانه های تولیدی کاربرد دارد، در حالی که مزیت ها و کاربردهای این تکنولوژی بدون محدودیت است و می‌توان از آن در هر زمینه ای استفاده کرد.
آیا متخصصین قادر خواهند بود با این انتظارات افزایش یافته بیماران همگام باشند؟

آیا متخصصین قادر خواهند بود با این انتظارات افزایش یافته بیماران همگام باشند؟

Telehealth یک مسیر برای مراقبت های مجازی ، مبتنی بر اطلاعات و بینش مدیران بیمارستان و سیستم های بهداشتی و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی و نظرسنجی از متخصصین و مقالات تحقیقی است. همچنین مراقبت سلامتی از راه دور ، گزارش انعطاف پذیری سیستم عامل های تحویل گیرنده و نحوه قرار گرفتن آنها در مراقبت یکپارچه را بررسی می کند.
123456
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران