سلامت الکترونیک چیست؟

سلامت الکترونیک (E-Health) عبارتی است که امروزه زیاد به گوش می رسد و نسل جدیدِ خدمات سلامت همگی به سمت دیجیتال و الکترونیک شدن پیش می رود. اما سلامت الکترونیک دقیقا به چه معنی می باشد؟

سلامت الکترونیکى یک زمینه جدید و روبه رشد از تلاقى اطلاع رسانى پزشکى ـ سلامت عمومى و مبادلات تجارى است که به خدمات و اطلاعات سلامت ارائه شده و یا تقویت شده از طریق اینترنت و فناورى هاى وابسته اطلاق مى گردد. در مفهومى وسیع تر این واژه نه تنها به توسعه فناورى اشاره مى کند بلکه زمینه اى جامع براى ارتقاى محلى ـ منطقه اى و بین المللى مراقبت بهداشتى با استفاده از فناورى اطلاعات و ارتباطات است. براى توصیف واژه سلامت الکترونیک باید از فناورى اطلاعات و ارتباطات (Information Comunication Technology) در بخش سلامت بهره برد. اطلاعات دیجیتالى در بخش سلامت و بهداشت براى مقاصد بالینى و آموزشى و مدیریتى از طریق الکترونیکى، انتقال ذخیره و بازیابى مى شود.

اضافه نمودن حرف e به انتهای امور بهداشتی تنها به معنای الکترونیکی شدن امور وفعالیت ها این حوزه نبوده و e عبارات و ابعاد دیگری را نیز را در بر می گیرد که به بهترین وجه سلامت الکترونیک را تفسیر و تعبیر می نماید.

امروزه در کشورهایی که برنامه های استقرار دولت الکترونیک و اجزای آن از جمله سلامت الکترونیک اجراء شده است، کامپیوتر برای شخصی که به اینترنت ایمن متصل شده،یکی از موارد معمول و استاندارد در مطب پزشکان محسوب میشود. در کل اروپا سازماندهی خدمات سلامت به منظور استفاده حداکثر از فناوری اطلاعات با هدف بهبود دسترسی, کیفیت و بهره وری در ارائه خدمات سلامت در حال تغییر و تحول است.

در بریتانیا بیش از 90 درصد پزشکان عمومی بطور منظم از کامپیوتر برای مراقبت های بالینی استفاده می کنند، در حالیکه 95 درصد پزشکان نروژی از اینترنت بصورت حرفه ای اماسلامت الکترونیک تنها درباره کامپیوترهای موجود در مطب پزشکان نمی باشد. واژه سلامت الکترونیک در برگیرنده ابزار, دستگاه ها, کاربردها و روش های کاری متنوعی می باشد و طیف گسترده ای از کاربردها مانند فراهم کردن اطلاعات سلامت برای شهروندان از طریق اینترنت تا قراردادن دستگاه هایی خاص در بدن انسان به منظور جذب داده های بیوسیگنال پیچیده و تنظیم کارکرد بدن انسان را شامل می شود.

ابزار سلامت الکترونیک نقش مهمی در پیوستگی فعالیت های مرتبط به مراقبت های سلامت، مدیریت و برنامه ریزی خدمات سلامت تا اجرای رویه های جراحی را ایفاء می کند.

سلامت الکترونیک را میتوان به ابزاری تشبیه کرد که پردازش, تشریک و انتقال اطلاعات و داده ها یا در کلیه گروه های کاربران شامل بیماران, متخصصان سلامت و روابط مدیریتی سلامت را تسهیل می کند. این ابزار عبارتند از وب سایت های اطلاعات سلامت, پرونده های سلامت الکترونیکسیستم های رزرو, سیستم های گرفتن عکس دیجیتالی و تشریک آنها,گیرنده های داده های بیولوژیکی و نقش این ابزار در تسهیل تعاملات نه تنها بین گروه ها متنوع بلکه بین انواع اطلاعات می باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اجزای اصلی سلامت الکترونیکی

ارائه اطلاعات بهداشتی برای متخصصان پزشکی و بیماران از طریق اینترنت و مخابرات.

استفاده از قدرت فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک برای بهبود خدمات بهداشت عمومی

استفاده از تجارت الکترونیک و شیوه‌های کسب و کار الکترونیکی در مدیریت سیستم‌های سلامت

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

دامنه سلامت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه

سلامت الکترونیک به طور گسترده به عنوان فرصتی برای بهبود قابل توجه در بخش عمومی در کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شده است. از آنجایی که کشورهای در حال توسعه با مشکلات مرتبط با سلامت مواجه هستند، سلامت الکترونیک می‌تواند بخشی برای توسعه کل کشور باشد. مزیت استراتژیک مربوط به کشورهای در حال توسعه است که دسترسی آنها به دلایل مختلف محدود است. ابزارهای سلامت الکترونیک می‌تواند منجر به بهبود کیفیت و کارایی خدمات مراقبت‌های بهداشتی شود. بیماران و پزشکان تشویق می‌شوند که از فناوری‌های سلامت الکترونیک در راه‌های موثر برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی استفاده کنند.

 

نمونه‌هایی از فعالیت‌های سلامت الکترونیک

فعالیت‌های سلامت الکترونیکی مختلفی در سراسر جهان انجام می‌شود. برخی از نمونه‌های فعالیت‌های سلامت الکترونیک عبارتند از:

  1. تایید و تقویت استفاده از ICT فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه سلامت
  2. توسعه استراتژی‌ها و برنامه‌های ارزیابی برای کمک به کشورهای عضو در انتخاب، پذیرش، مقابله و برآورد شفاف‌سازی‌های سلامت الکترونیک برای حمایت از حکمرانی و سرمایه‌ گذاری شایسته
  3. ارائه نظارت و تدارکات فنی به کشورهای عضو برای گنجاندن راه حل‌های سلامت الکترونیکی در سیاست‌های ملی سلامت الکترونیکی خود از طریق رویکرد چندجانبه و چندبخشی هماهنگ
  4. نظارت و پخش بر روی تحولات و تمایلات در بهبود دیجیتال برای سلامت عمومی برای اطلاع رسانی سیاست‌ها و اقدامات در کشورها، و گزارش مکرر در مورد استفاده از سلامت الکترونیک در منطقه
  5. حمایت از مشارکت و مدیریت چند بخشی بین سازمان‌های مختلف با در نظر گرفتن اصلاح رویکردهای هماهنگ برای اجرا و افزایش مقرون ‌به‌ صرفه قطعنامه‌های سلامت الکترونیک

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط