کمک تله ویزیت به بیماران کم توان

هممون اسم معلولیت رو شنیدیم. خیلی هامون هم حس بدی نسبت به معلولیت داریم. بیشترین تصورمون از افراد دارای معلولیت هم معلولین جسمی هست. اما این تعریف و نگاه دقیقی نسبت به معلولیت نیست. شاید خود ما جای این افراد بدنیا آمده بودیم. شاید یک روز دچار این ناتوانی شویم…!
 
اگرچه معلولیت شاید واژه ی مناسبی نباشد. بهتر است از واژه ی “ناتوانی” برای معلولیت (handicap) و از واژه ی کم توانی برای disability استفاده کنیم. بیماران کم توان بین 10 تا 20 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. آنها به نحوی نیازمند کمک و حمایت دیگران هستند و شاید هم به طور ناخواسته از یکسری محرومیت های اجتماعی رنج می برند. بیماران کم توان دارای شرایط بهداشتی خاصی هستند و می توانند از خدمات پزشکی، توانبخشی و سایر خدمات مرتبط بهره مند شوند. اما اگر این خدمات بهداشتی در اختیار آن ها قرار نگیرد به نوعی به آن ها ظلم شده و عدالت در مورد آن ها رعایت نمی شود. بیماران کم توان حق انتخاب، حقوق و تصمیم گیری در مورد وضعیت خودشان را دارند.
 
 
علل معلولیت ها
بیشترین علل معلولیت ها عبارتند از:
 
ژنتیک: عواملی هستند که از راه انتقال ژن ها از والدین به فرزندان ، ایجاد اختلال می کنند مانند سندروم داون
 
مادرزادی: این اختلالات پایه ی ژنتیک ندارند اما در طی دوران بارداری برای فرد پیش می آیند. مثلا مصرف دارو یا سندروم جنین الکلی
 
عارضه ای: این خود به دسته ی زیر تقسیم بندی می شود:
 
علل تروماتیک: ناشی از ضربه و آسیب است. مثل تصادف، حوادث ناشی از کار، جنگها و…
علل بیماری: تمام بیماری هایی که سیر مزمن و طولانی دارند که منجر به معلولیت می شوند. مانند بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، تنفسی و دیابت
 
 
"معلولیت ها بر اساس اختلالاتی که عامل بروز آن است در ۶ بخش جسمی و حرکتی ، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات اعصاب و روان، حس بینایی، شنوایی، گفتاری تقسیم بندی می شود".
 
 
مشاورانی که در مشاغل خود با بیماران کم توان در ارتباط هستند نه تنها باید از دلایل و شرایط بهداشتی و وضعیت سلامتی معلولین آگاه باشند بلکه باید مراقب باورهای غلط در مورد آنها باشند و در مورد ویزیت آنلاین برای آنها آگاهی لازم را کسب کنند.
 
به طور حتم روان شناسان و روان پزشکان و متخصصانی که در توانبخشی بیماران کم توان فعالیت دارند در این زمینه تجربه های بیشتری کسب کرده اند و نگرش های پیشرفته تری دارند؛ بنابراین این مشاورین می توانند در زمینه مشکلات پیش رو به بیماران کم توان بیشترین خدمات و راهنمایی ها را ارائه دهند. علاوه بر این، آموزش های پزشکی غالباً نمی تواند اطلاعات کافی و جامع در مورد وضعیت های روانی و نحوه ارتباط با افراد کم توان را ارائه دهند؛ اما متخصصین در زمینه بهداشت روان یا همان روان شناسان و روانپزشکان با تجربه با در نظر گرفتن شرایط روحی و روانی این افراد می توانند تاثیر زیادی بر روی کیفیت زندگی آنها داشته باشند.
 
 
نقش ارتباط موثر در مشاوره به معلولین
متخصصان بهداشت و درمان بهتر است در مورد مسائل مربوط به سلامتی مستقیماً با خود بیماران کم توان ارتباط برقرار کنند. آنها باید در مورد چگونگی برقراری ارتباط با بیماران کم توان و به خصوص افراد دارای اختلال روحی، حسی یا مشکلات ارتباطی تجربه لازم را داشته باشند. به دست آوردن تجربه در رابطه با نحوه برقراری با بیماران کم توان چالشی است که اغلب پزشکان با آن مواجهه هستند. علاوه بر آن، بررسی ها نشان می دهد عدم برقراری ارتباط مستقیم با خود بیماران منجر به بروز مشکلات دیگری هم می شود.
 
متخصصان و مشاورین باید آموزش های لازم را حتما به بیماران کم توان به طور کامل و شفاف ارائه دهند. اصول اساسی این آموزش این است که به فرد کم توان باید با احترام به استقلال و عزت مشابه سایر بیماران برخورد شود. بنابراین، باید امکانات لازم برای آموزش افراد با تجربه در زمینه مشاوره به بیماران کم توان در نظر گرفته شود تا افراد با صلاحیت مناسب بتوانند به این قشر جامعه کمک کنند.
 
خدمات تخصصی برای مشاوره به افراد کم توان با معلولیت های جسمی با محدودیت ها و موانع خاصی روبرو است، از جمله:
 
-هزینه
-دسترسی آسان
-امکان حضور در قرارهای منظم
-خستگی جسمی ناشی از جلسات مشاوره حضوری
-اما مهمترین و مناسب ترین گزینه ای که دسترسی افراد کم توان به مشاورین باتجربه را راحت تر و کاربردی تر کرده ویزیت آنلاین است. خدمات آنلاین می توانند بسیاری از موانع موجود در راه خدمات مشاوره حضوری افراد کم توان را برطرف کنند. دسترسی به مشاورین با تجربه در دورترین نقاط کشور برای تمام افراد کم توان به صورت آنلاین راحت است.
 
 
مزایای دسترسی به ویزیت آنلاین می تواند شامل موارد زیر باشد:
 
-قابل دسترس تر است.
-ارزان تر و کم هزینه است.
-می تواند حریم خصوصی بیشتری را برای بیماران ایجاد کند.
-ویزیت آنلاین برای افراد کم توان می تواند استقلال و خودسازی را در بیمار ترویج کند.
-درمان آنلاین از طریق چت ها ویدئویی و صوتی انجام می گیرد و همیشه در دسترس بیماران است.
-بیمار می تواند روند درمان خود را مدیریت کند و در هر ساعت که احساس کرد نیاز به یک مشاور دارد با پزشک متخصص خود ارتباط برقرار کند.
-پزشک متخصص می تواند به بیماران با کم توانی جسمی کمک کنند تا اعتماد از دست رفته خودشان را به دست بیاورند و کمتر به اطرافیان وابسته باشند.
-یک پزشک متخصص با ارائه خدمات ویزیت آنلاین می تواند در روز های دشوار در کنار افراد کم توان باشند و آن ها را از ترس ها و تنهایی ها نجات دهد. 
 
 
در بخش کمک به افراد کم تواو معلول ، توانبخشی از راه دور، یک زیر شاخه مهم از پزشکی از راه دور است. چراکه فن آوری اطلاعات و ارتباطات ،می تواند یک تاثیر زیاد روی سلامتی افراد ناتوان داشته باشد. مقایسه توانبخشی از راه دور با خدمات توانبخشی معمولی ، نشان میدهد که در روش توانبخشی از راه دور، ممکن است هزینه ها کاهش یابد و تاثیر کار زیادتر شود
 
 
 توانبخشی از راه دور چیست؟
کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت ارائه خدمات توانبخشی از فاصله دور بوسیله اینترنت از سامانه امن مانند "سامانه تله ویزیت" جهت ارتباط پزشک متخصص با درمانجو یا پزشک متخصص به پزشک متخصص جهت ارزیابی،مداخله،درمان و مشاوره
 
 
اهمیت توانبخشی از راه دور
به دلایل زیر توانبخشی از راه دور اهمیت دارد:
 
1-    افزایش  شیوع بیماریهای مزمن و در نتیجه افزایش نیاز به خدمات توانبخشی
 
2-    افزایش امید به زندگی و افزایش جمعیت سالمندان
 
 
در توانبخشی از راه دور یک سری خدمات توانبخشی شامل ارزیابی ، پایش ، پیشگیری ، مداخله ، نظارت‏، آموزش و مشاوره با استفاده از فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی انجام می شود. یک جلسه توانبخشی از راه دور ممکن ضبط و ذخیره شود و به پرونده الکترونیکی سلامت ( به عنوان یک فرم ویدیویی یا صوتی) متصل  شود و می تواند در دسترس تیم ارائه دهنده خدمات توانبخشی باشد.
 
دادن آموزش های لازم به تمام کاربران پرونده الکترونیکی سلامت ضروری است و در هنگام برنامه‏ریزی هر سیستم توانبخشی از راه دور و EHR باید به این موضوع توجه شود.
 
موضوع محرمانگی و امنیت خیلی مهم است و بیشتر افراد کم توان باید بتوانند خود به صورت آنلاین با متخصص خود ارتباط برقرار کرده و ویزیت شوند.
 
 
در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط