مقالات آموزشی

 
مزایای اینترنت اشیا در پزشکی

مزایای اینترنت اشیا در پزشکی

بی‌تردید اینترنت اشیاء (IoT) باعث دگرگونی قابل ملاحظه حوزه خدمات پزشکی می‌شود. در اصل، IoT ابزاری جدید را فراهم می‌آورد که با ایجاد یک سیستم یکپارچه، باعث افزایش کارامدی خدمات می‌شود و تضمین می‌کند که خدمات مراقبتی بهتر با هزینه کمتر به بیماران ارایه می‌شود. در میان منافع حاصل از توسعه IoT در حوزه خدمات پزشکی، برخی منافع چشمگیرتر هستند که در ادامه به چند مورد آن اشاره شده است.
تاثیر تله ویزیت بر کم تحرکی

تاثیر تله ویزیت بر کم تحرکی

در زندگی مدرن و امروزی، هر چه پیش می‌رویم کم تحرک‌تر از پیش می‌شویم. کارها و تفریحات ما اغلب طوری هستند که یک جا نشسته‌ایم. پشت میز می‌نشینیم و با کامپیوتر کار می‌کنیم، هنگام کار کردن با گوشی‌های موبایلمان نیز اغلب نشسته‌ایم و تحرک خاصی نداریم. تلویزیون تماشا کردن نیز یکی دیگر از تفریحات روزمره اغلب افراد است که موجب می‌شود زندگی آن‌ها بیش از پیش بی تحرک باشد. اما در این میان کمتر کسی از عوارض کم تحرکی و بی تحرکی خبر دارد. ورزش نکردن و داشتن یک زندگی غیرفعال و بی تحرک برای بدن می‌تواند بسیار خطرناک باشد...
هوش مصنوعی و متاورس: پیامدهای آینده برای پزشکی بالینی و مراقبت های بهداشتی

هوش مصنوعی و متاورس

Metaverse همگرایی دنیای واقعی و مجازی است که با فناوری های واقعیت توسعه یافته (انواع افزوده شده و مجازی)، هوش مصنوعی و بلاک چین امکان پذیر شده است. منشأ متاورس از رمان علمی تخیلی سال 1992 برف سقوط است که در آن اصطلاحات "متا" و "جهان" ترکیب شده اند. متاورس شاید یک تغییر پارادایم در نحوه تعامل ما با فناوری (به جای هر نوع فناوری) باشد، اما تعریف واقعی متاورس کمی مبهم باقی مانده است و یادآور بحث اولیه اینترنت در دهه 1970 است.
مراقبت سلامت هوشمند

مراقبت سلامت هوشمند

مراقبت سلامت هوشمند در واقع یکی دیگر از مزایای پیشرفت تکنولوژی و ارتباط است که در راستای بهبود کیفیت مراقبت های سلامتی و بهداشتی به کمک انسان آمده.مراقبت سلامت هوشمند به وسیله تکنولوژی تعیین می شود که به ابزارهای تشخیصی بهتر، درمان بهتر برای بیماران و دستگاه هایی که کیفیت زندگی را برای هر کس بهبود می بخشد تعریف می شود.مفهوم کلیدی مراقبت سلامت هوشمند شامل خدمات بهداشتی و سلامت، مدیریت رکورد الکترونیکی، هوشمند ساختن خدمات خانگی و وسایل پزشکی هوشمند و اتصالات است.
کاربرد تله مدیسین در بیماران مبتلا به بیماری مزمن:

کاربرد تله مدیسین در بیماران مبتلا به بیماری مزمن

طی پاندمی جهانی covid 19 ،تله مدیسین یک فاصله اجتماعی ایمن بخصوص برای مراقبت طولانی و خود مدیریتی بیماران مبتلا به بیماری های مزمن فراهم کرد. تله مدیسین یک تکنولوژی علمی و معتبر است که در کنترل بیماری های مزمن فواید زیادی دارد من جمله پیشگیری از خطر انتقال عفونت بین بیماران. به علاوه تله مدیسین نه تنها توسط زمان و مکان محدود نمی شود بلکه جهت ارتباط و فراهم سازی اطلاعات پزشکی پلی میان پرسنل سلامت و بیماران فراهم آورده است.
بلاکچین و متاورس درکنارهم برای سلامت

بلاکچین و متاورس درکنارهم برای سلامت

زمانی که از بلاکچین سخن به میان آوردیم، از دنیای بزرگی صحبت کرده ایم. گستردگی این فضا به اندازه ای است که تا چندی بعد به وسعتی بیش از یک جهان تبدیل خواهد شد. زنجیره ای که شاید بیش از اتصال میلیاردها آدم زمینی وسعت داشته باشد. ارتباط به نحوی در این زنجیره مستحکم خواهد شد که شاید بتوان گفت هر چیز ناممکن به ممکن تبدیل می شود.
راه حل های دیجیتال سلامت

راه حل های دیجیتال سلامت

تنظیمات مراقبت‌های بهداشتی مرتبط‌تر و آزمایشگاه‌های تشخیصی چابک را تصور کنید، جایی که فناوری‌های دیجیتال امکانات جدیدی را برای مراقبت بهتر باز می‌کنند. هر منطقه در امتداد پیوستار مراقبت‌های بهداشتی با فشار بیشتری برای انجام کارهای بیشتر با کمتر مواجه است - از C-suite گرفته تا آزمایشگاه‌های پزشکی تا مجموعه جراحی و از اتاق معاینه کلینیک تا خانه بیمار.
مزایای متاورس در بخش پزشکی

مزایای متاورس در بخش پزشکی

یکی از اولین پاسخ ها به “کاربردهای متاورس چیست؟” به بخش پزشکی اشاره می کند. بهترین مثال از کاربردهای متاورس در بخش درمانی به استفاده از واقعیت افزوده اشاره دارد. AR به عنوان یک فناوری حیاتی برای توانمندسازی مهارت ها و پایگاه دانش برای دانشجویان پزشکی ظهور کرده است. به عنوان مثال، ابزارهای کمکی جراحی که توسط فناوری پشتیبانی می شوند مانند Microsoft Hololens که به جراحان در جراحی های مختلف کمک می کنند.
چگونه اعتماد بیمار را به Telehealth ایجاد کنیم

چگونه اعتماد بیمار را به Telehealth ایجاد کنیم

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد ممکن است در مورد استفاده از خدمات بهداشتی از راه دور به جای مراجعه حضوری به پزشک تردید داشته باشند یا نگران باشند: پیچیدگی پیمایش در پلت فرم، شک و تردید در مورد توانایی تشخیص با استفاده از ابزارهای دیجیتال، ترس از امنیت داده های پزشکی شخصی، و خیلی بیشتر.
جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آینده سلامت

جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آینده سلامت

یکی از دانش‌هایی که از تقاطع دانش پزشکی با فناوری اطلاعات به وجود آمده و تاثیرات بسیاری بر نظام سلامت داشته است، انفورماتیک سلامت یا پزشکی است. انفورماتیک پزشکی تعاریف بسیار متعددی دارد. دانش انفورماتیک پزشکی دانشی چند رشته ای است (Multidisciplinary) که از ترکیب علوم مختلف تشکیل شده که هدف اولیه آنها جمع‌آوری، نگهداری، تحلیل، و پردازش اطلاعات در حوزه علوم پزشکی و سلامت است. این علوم شامل رشته‌های مختلف دانش مانند علوم کامپیوتر و طراحی نرم‌افزار، دانش اطلاعات (Information Science)، علوم شناختی (Cognitive Science)، مهندسی نیاز، مهندسی ارتباطات انسان و کامپیوتر و … می‌گردد.
جدید ترین تکنولوژی های پزشکی که دنیا را متحول کردند!!

جدید ترین تکنولوژی های پزشکی که دنیا را متحول کردند!!

دنیای علم و تکنولوژی در عصر جدید توانسته از ابعاد بسیار زیادی زندگی روز مره ما را تحت تاثیر خود قرار دهد. از اختراع گوشی های همراه هوشمند، ربات های انسان نما یا همان هوش مصنوعی، تجهیزات درمانی پیشرفته همه و همه به نحوی باعث شده اند زندگی برای انسان ها کمی آسان شود. در ادامه این مطلب به مهمترین فناوری های وارد شده به علم پزشکی که سبب تحول این علم شده‌اند خواهیم پرداخت.
نظارت از راه دور بر بیمار و پیشگیری از افزایش بیماری

نظارت از راه دور بر بیمار و پیشگیری از افزایش بیماری

امروزه مزایا و کاربردها و امکاناتی که بیگ دیتا در اختیار ما می‌گذارد بر کسی پوشیده نیست. اما یکی از حیاتی‌ترین و تاثیرگذارترین کاربرد بیگ دیتا در پزشکی از راه دور و تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها است.
پزشکی از راه دور در مقابل سلامت از راه دور Telemedicine vs Telehealth

پزشکی از راه دور در مقابل سلامت از راه دور

اصطلاح سلامت از راه دور شامل طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها و خدمات برای مراقبت از بیمار و بهبود سیستم مراقبت‌های بهداشتی است. سلامت از راه دور با پزشکی از راه دور متفاوت است زیرا در مقایسه با پزشکی از راه دور به گستره‌ی وسیع‌تری از خدمات سلامت اشاره دارد. در حالی که پزشکی از راه دور به طور خاص به خدمات بالینی از راه دور اشاره دارد، سلامت از راه دور می‌تواند علاوه بر خدمات بالینی به خدمات غیر بالینی از راه دور مانند آموزش کادر درمان (پزشک، پرستار، ...)، جلسات اداری و تحصیل پزشکی نیز اشاره کند.
مروری بر سیستم اطلاعات بیمارستانی

مروری بر سیستم اطلاعات بیمارستانی

امروزه تمامی پزشکان جهت ایجاد پرونده پزشکی و مشاهده هیستوری بیماران و تصمیم گیری در خصوص پروسیجر درمانی برای بهبود درمان، همچنین در تحقیق و بررسی کیس بیماران، نیازمند بایگانی اطلاعات بر روی کاغذ و یا نرم افزار پزشکی و پرونده الکترونیک هستند که تمامی اطلاعات علمی و اسناد پزشکی را ثبت کنند. اگر شما رئیس ، مدیر یا یکی از مسئولین بیمارستان هستید، بهتر می دانید که در بیمارستان شما مثل همه بیمارستان های دیگر نیاز به سیستم HIS هست تا فرایندهای مدیریتی و مراقبت با استفاده از این سیستم مدیریت و کنترل شود.
هوش مصنوعی،واقعیت افزوده ،دنیای متاورس و سلامت

هوش مصنوعی،واقعیت افزوده ،دنیای متاورس و سلامت

ما در مورد وضعیتی صحبت نمی کنیم که بیماران برنامه ای را دنبال کنند که با درمان دیجیتال ساخته شده است. در عوض، ما باید یک برنامه متناسب با بیمار بسازیم تا واقعیت بیماران را منعکس کند.
گزینه های پزشکی از راه دور

گزینه های پزشکی از راه دور

بسته به نوع ارائه دهنده خدمات درمانی شما ،پزشکی از راه دور میتواند به شما کمک کند. پزشک شما می تواند تصاویر تشخیصی مانند اشعه ایکس و سوابق پزشکی شما را به متخصص از راه دور، ارسال کند تا آنها را بررسی کند. متخصص از راه دور ممکن است اطلاعات کافی برای تشخیص و حتی ایجاد یک برنامه درمانی مناسب داشته باشد. در غیر این صورت ، آنها می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شما یا پزشک شما تماس بگیرند. سپس همگی می توانید در مورد بهترین برنامه درمانی تصمیم بگیرید.
توانمندسازی جوامع مجازی با متخصصان پزشکی

توانمندسازی جوامع مجازی با متخصصان پزشکی

هیجان و نواوری های زیادی در اطراف متاورس در حال شکل گیری است در همین رابطه دکتر مویر در حال توسعه برنامه هایی برای آموزش روانی و گروه درمانی در دنیای مجازی با تمرکز بر ملاقات با بیماران در جایی که هستند و حمایت از آنها به ایمن ترین شکل ممکن است. تیم دکتر مویر می‌خواهد موانع فرهنگی و تابو‌هایی که اغلب در روابط پزشک و بیمار وجود دارد را بشکند. یکی از راه های انجام این کار استفاده از آواتار برای نشان دادن بیماران و پزشکان است. زمانی که دکتر در متاورس باشد،توسط یک آواتار پاندا نشان داده میشود، تصورات در مورد اینکه این شخص کیست، از کجا آمده و به چه چیزی نیاز دارد عوض میشود.
هوش مصنوعی و سلامت

هوش مصنوعی و سلامت

شاید با شنیدن واژه ی هوش مصنوعی، ذهنتان به سمت ربات هایی رود که کار های ما را انجام داده و بدون دخالت انسان تصمیم گیری می کنند. اما آیا ماشین می تواند تصمیمات دشوار پزشکی را اتخاذ کند؟
کاربرد سیستم های هوشمند در پزشکی

کاربرد سیستم های هوشمند در پزشکی

سیستم های هوشمند (سیستم خبره و شبکه ی عصبی) دارای ساختار، اجزا و قابلیتهایی هستند که در مجموع قابلیت تصمیم گیری را ارتقا میدهند و به همین دلیل، از آنها در موارد بسیاری در پزشکی استفاده شده است که در ادامه به برخی از این موارد اشاره میشود.
مراقبت هوشمند سلامت

مراقبت هوشمند سلامت

مراقبت هوشمند سلامت در واقع یکی دیگر از مزایای پیشرفت تکنولوژی و ارتباط است که در راستای بهبود کیفیت مراقبت های سلامتی و بهداشتی به کمک انسان آمده است.مراقبت هوشمند سلامت به وسیله تکنولوژی تعیین می شود که به ابزارهای تشخیصی بهتر، درمان بهتر برای بیماران و دستگاه هایی که کیفیت زندگی را برای هر کس بهبود می بخشد تعریف می شود.
12345678910...
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران