تاثیرات استرس بر پوست و مو

هر کسی گهگاه دچار استرس می‌شود اما وقتی استرس حالت مزمن به خود بگیرد، می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامت داشته باشد. استرس می‌تواند ریسک ابتلاء به افسردگی را افزایش دهد، اثرات منفی بر سیستم ایمنی داشته باشد و ریسک بیماری قلبی عروقی را بالا ببرد.

استرس همچنین می‌تواند بر صورت تأثیر بگذارد. خشکی پوست، چین و چروک، فقط برخی از تأثیراتی هستند که استرس با آنها تأثیر خود را بر صورت نشان می‌دهد. برای پی بردن به دیگر تأثیرات استرس بر صورت خواندن این مقاله را پی بگیرید.

اثرات استرس بر صورت

استرس مزمن می‌تواند خود را به دو صورت روی صورت نشان دهد. نخست، هورمون‌هایی که بدن در زمان استرس آزاد می‌کند می‌توانند به تغییراتی فیزیولوژیک منجر شوند که تأثیری منفی بر پوست بر جا می‌گذارند. دوم، احساس استرس همچنین می‌تواند به عادت‌های بدی مثل دندان قروچه یا گاز گرفتن لب بینجامد.

آکنه

وقتی کسی دچار استرس می‌شود، میزان تولید هورمون کورتیزول در بدن افزایش می‌یابد. کورتیزول باعث می‌گردد تا قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس هورمونی به اسم هورمون ترشح کننده کورتیکوتروفین (CRH) تولید کند. CRH گمان می‌رود که عامل تحریک رها شدن روغن از سباسه در اطراف فولیکول‌های مو است. تولید روغن اضافی توسط این غدد می‌تواند باعث انسداد منافذ پوست و به آکنه منجر شود.

اگرچه اعتقادی گستره در این مورد وجود دارد که استرس باعث آکنه می‌شود، تنها تعداد معدودی از مطالعات به بررسی این ارتباط پرداخته‌اند.

یک مطالعه بر اثرات استرس بر آکنه در دختران دانشجوی پزشکی سنین 22 تا 24 سال متمرکز شده است. محققان پی بردند که میزان بالاتر استرس با شدت آکنه ارتباط مستقیم دارد.

ایجاد پف یا کیسه در زیر چشم

پف زیر چشم با ورم یا پف کردن زیر پلک‌ها مشخص می‌گردد. این پف‌ها با بالا رفتن سن عمومیت پیدا می‌کنند زیرا عضلات حمایت کننده اطراف چشم‌ها تضعیف می‌شوند. شل شدن پوست بر اثر کاهش انعطاف‌پذیری نیز می‌تواند تقویت کننده ایجاد پف‌های چشمی باشد.

تحقیق پی برده است که استرس ناشی از کمبود خواب باعث افزایش نشانه‌های پیری مثل خطوط ریز، کاهش انعطاف‌پذیری و ناهمخوانی رنگدانه‌های پوست می‌شود. فقدان انعطاف‌پذیری نیز شگل‌گیری پف‌های زیر چشم را تقویت می‌کند.

خشکی پوست

استراتوم کورنیوم لایه رویی پوست است. این لایه دارای پروتئین‌ها و لیپیدهایی است که نقشی حیاتی در سیراب نگه داشتن پوست ایفاء می‌کنند. لایه مزبور در عین حال نقش حائلی را دارد که زیر پوست را محافظت می‌کند. وقتی استراتوم کورنیوم دارای کارآیی بهینه نباشد، پوست ممکن است دچار خشکی و خارش شود.

بر مبنای یک مرور، تعدادی از مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها پی برده‌اند که استرس باعث ایجاد اختلال در عملکرد لایه حایل استراتوم کورنیوم شده بر احتباس آب در پوست تأثیر منفی بر جا می‌گذارند.

مرور مزبور همچنین یادآور می‌شود که چند مطالعه بر روی انسان به این نتیجه رسیده‌اند که استرس ناشی از مصاحبه و استرس نتیجه "اختلال در ازدواج" می‌توانند توانایی سد محافظ پوست را برای التیام خود کاهش دهند.

راش

استرس پتانسیل تضعیف سیستم ایمنی را دارد. سیستم ایمنی ضعیف شده می‌تواند به عدم تعادل باکتری‌ها در روده و پوست موسوم به دیسبیوسیس منجر شود. وقتی این عدم تعادل در پوست بروز کند می‌تواند به سرخی یا راش منجر گردد.

استرس به عنوان محرک یا تشدید کننده چند اختلال محسوب می‌شود که می‌توانند باعث ایجاد راش یا التهاب پوستی مثل پسوریازیس، اگزما، و درماتیت تماسی شوند.

ضایعات پوستی و کهیر در اثر اختلال عملکرده روده که با نام علمی دیسبیوز شناخته می شود بروز می کنند. این مشکل زمانی بروز می کند که میزان باکتری های مفید روده افت شدید پیدا کرده و باکتری های منفی، روده را تحت اشغال خود در می آورند. به این ترتیب در عملکرد میکروب های مفید که تضمین کننده سلامتی هستند اختلال ایجاد می شود.

چروک

استرس می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در پروتئین‌های پوست و کاستن از میزان انعطاف‌پذیری آنها شود. این فقدان انعطاف می‌تواند باعث تقویت شکل‌گیری چروک پوستی گردد.

استرس همچنین ممکن است به تکرر شیارهای پیشانی منجر شود که باعث تقویت شکل‌گیری چین می‌شوند

اگر به فکر کنترل استرس نباشید، هورمون کورتیزول به طور مشهودی دچار اختلال می‌شود و تاثیر جدی روی وزن بدن، افزایش فشار خون و کاهش کلاژن می گذارد.

استرس باعث می شود که پوست محافظ طبیعی خود را از دست داده و در برابر عوامل محرک و عوامل عفونت‌زا آسیب پذیر باشد.

عفونت پوست

استرس باعث می‌شود که پوست محافظ طبیعی خود را از دست داده و در برابر عوامل محرک و عوامل عفونت‌زا آسیب پذیر باشد. عدم مراقبت لازم نیز باعث افزایش بروز قارچ‌ها، سوختگی های سطحی، لکه ها و دیگر علائم زودهنگام پیری می شود.

بنابراین مشاهده می کنید که استرس چیزی فراتر از یک شرایط نامساعد روحی است و می تواند ظاهرتان را زشت کند. درست است که می توان با لوازم آرایشی برخی از این مشکلات را به ظاهر محو کرد اما لازم است که مشکل ریشه ای تر حل شود. بنابراین لازم است استرس مهار و کنترل شود.

راه‌های دیگر تأثیر استرس بر صورت

راه‌های دیگر تأثیر استرس بر صورت شامل موارد زیر است:

صدمات دندان

بسیار از مردم در زمان استرس یا اضطراب به دندان قروچه روی می‌آورند. به مرور زمان دندان قروچه می‌تواند باعث صدمات دایمی دندان گردد.

اختلال عملکرد مفصل تمپورومندیبولار  (TMD)

اختلال عملکرد مفصل تمپوروماندیبولار گروهی از مشکلات سلامت است که به مفصل در آنجایی که فک به جمجمه متصل می‌شود آسیب می‌زند. این اختلال می‌تواند به قفل شدن مکرر دندان‌ها منجر گردد.

برافروختگی صورت

استرس می‌تواند باعث تغییر عادت‌های تنفسی شود. این عادت‌های تنفسی می‌توانند سبب سرخی موقتی پوست گردند.

ناسور شدن لب‌ها

بسیاری از مردم در زمان دچار شدن به استرس لب‌ها یا داخل گونه خود را به دندان می‌گیرند.

خاکستری شدن مو و ریزش مو

خرد عامه می‌گوید استرس می‌تواند موی شما را سفید کند. به هر حال فقط اخیراً دانشمندان توانسته‌اند علت این ارتباط را مشخص کنند. سلول‌های موسوم به ملانوسیت‌ها رنگدانه‌ای به نام ملانین تولید می‌کنند که رنگ مو را به آن می‌دهد.

یک مطالعه منتشر شده در نیچر در سال 2020 پی برده است که فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک ناشی از استرس باعث می‌شود که سلول‌های بنیادی رها کننده ملانوسیت‌ها ناپدید شوند. وقتی این سلول‌ها ناپدید شوند سلول‌های تازه رنگ خود را از دست می‌دهند و خاکستری رنگ می‌شوند.

استرس مزمن در عین حال می‌تواند باعث اختلال در چرخه رشد مو و به اختلالی به نام تلوژن افلوویوم منجر گردد. تلوژن افلوویوم باعث ریزش خارج از میزان نرمال موها می‌شود.

ریزش موها

ریزش مو دلایل متعددی دارد. گاهی ریزش شدید موها در اثر قرار گرفتن در شرایط استرس زا است. این وضعیت مانع از رشد فولیکول مو شده و موها را حساس و آسیب پذیر می‌کند که به ریزش آنها منجر می‌شود.

افزایش سرعت سفیدی موها

با وجود اینکه سفید شدن زودهنگام موها بیشتر جنبه ژنتیکی دارد، اما استرس نیز باعث پیر شدن زودهنگام موها می‌شود. خوشبختانه با افزایش مصرف بیوتین، پروتئین و ویتامین E می‌توان تا حدودی اثرات منفی استرس را کاهش داد و استحکام و جوانی موها را حفظ کرد.

چگونه با استرس مقابله کنیم

برخی علل استرس مثل وقوع یک مرگ ناگهانی در خانواده یا از دست دادن غیر منتظره شغل ناگزیر است. به هر حال یافتن راه‌هایی برای مقابله با استرس و به حداقل رساندن استرس چاره‌پذیر می‌تواند به مدیریت بهتر آن کمک کند.

بیماران عزیز می‌توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیت - TeleVisit، به ارتباط مستقیم با متخصصین بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از روانشناسان تله ویزیت و متخصصان پوست و مو بپرسند و راهکارهای درمانی را از پزشک مورد نظر خود دریافت نمایند.

برخی راه‌های مقابله با استرس شامل موارد زیر است:

برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های آرام‌بخش

در پیش گرفتن عادت‌های خوب سبک زندگی

حفظ فعالیت جسمانی از طریق ورزش

صحبت با دیگران شامل دوستان، اعضاء خانواده یا مشاور سلامت روانی

اجتناب از مواد مخدر و الکل

استرس جزئی گریزناپذیر از زندگی است. به هر حال، وقتی استرس مزمن می‌شود می‌تواند اثرات ادامه‌دار بر زندگی داشته باشد. آکنه، خاکستری شدن مو، و خشکی پوست فقط برخی از راه‌هایی است که استرس خود را نشان می‌دهد.

به حداقل رساندن علل قابل اجتناب استرس در زندگی و یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس می‌تواند به مقابله با این موارد موجب پیری زودرس کمک کند.

امیدواریم که توانسته باشیم به این پرسش (اثرات استرس بر صورت و مو) پاسخ مناسب داده باشیم. همچنین می توانید سوالات خود را از متخصصان پوست و مو در تله ویزیت بپرسید.

با واردشدن در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط