آشنایی با زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یا زگیل مقاربتی (genital warts) یکی از شایع ترین بیماری های پوستی و عفونی است که در گروه بیماری‌های آمیزشی (STD) قرار می‌گیرد. این بیماری در اثر تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده و از طریق برقراری روابط جنسی بین افراد منتقل می‌شود.از آنجایی که این بیماری به شدت سرایتی است، معمولا با اولین تماس جنسی سریعاً به بدن فرد منتقل می‌گردد و به دنبال آن زائده‌هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می‌آید. زگیل تناسلی یکی از شایعترین بیماری‌های مقاربتی می‌باشد. تقریباً تمام کسانی که از لحاظ جنسی فعالند، در طول زندگی خود حداقل به یکی از انواع ویروس‌ پاپیلومای انسانی (HPV) که عامل زگیل تناسلی است، مبتلا می‌شوند. احتمال ابتلا به این بیمای در زنان بیشتر از مردان است.

زگیل تناسلی، همانطور که از نامش بر می‌آید، بر بافت مرطوب ناحیه‌ی تناسلی اثر می‌گذارد. زگیل‌های تناسلی ممکن است شبیه برجستگی‌های کوچکی به رنگ پوست باشند یا ظاهری شبیه گل‌کلم داشته‌باشد. در موارد متعددی زگیل‌ها آنقدر کوچکند که دیده نمی‌شود.

زگیل‌های تناسلی همانند سایر زگیل‌ها توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. بعضی از سویه‌های ویروس پاپیلومای انسانی تناسلی می‌توانند باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی شوند؛ سایر سویه‌ها می‌توانند سرطان ایجاد کنند. واکسن‌ها می‌توانند سبب پیشگیری از ابتلا به سویه‌های خاصی از HPV تناسلی شوند.

 

اگر دچار این ویروس پوستی شدید حتما به متخصصان پوست و مو مراجعه کنید.

 

زگیل‌های عادی می‌توانند در هر قسمتی از بدن به وجود بیایند اما زگیل‌‍‌های تناسلی تنها روی اندام‎‌های تناسلی پدیدار می‏شوند. اندامهایی مثل لگن، واژن، آلت تناسلی یا دور مقعد (زگیل‌های دور مقعد، زگیل مقعدی هم نامیده می‌شوند).  زگیل‌های عادی در قسمت‌های مختلف بدن (مثل پوست دست) معمولا یک واحد هستند اما زگیل‌های معقدی ممکن است در گروه‏های چندتایی خودشان را نشان بدهند و در صورت عدم درمان، بیشتر هم بشوند. زگیل‌های تناسلی گنبدیشکل نیستند اما از سطح پوست بالاتر می‏آیند و به شکل تخت رشد می‌کنند. رنگشان هم معمولا نزدیک به پوست است، مثل صورتی یا قهوه‏ای روشن. رنگ این زگیل‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کند. بد نیست بدانید که بعد از از بین رفتن زگیل تناسلی، رنگ آن ناحیه پوست به حالت قبلی برمی‌گردد.

 

علایم

در زنان، زگیل‌های تناسلی می‌توانند روی فرج، دیواره‌های واژن، ناحیه‌ی بین فرج و مقعد، مقعد و دهانه‌ی رحم ایجاد شوند. در مردان، این زگیل‌ها ممکن است روی نوک یا محور آلت، کیسه‌ی بیضه یا مقعد به وجود بیایند. زگیل‌های تناسلی همچنین می‌توانند در دهان یا گلوی فردی که با یک شخص مبتلا به این بیماری، داشته‌است، تشکیل شوند.

نشانه‌ها و علایم زگیل تناسلی عبارتند از:

  • تشکیل ورم‌های کوچکی به رنگ پوست یا به رنگ خاکستری در ناحیه‌ی تناسلی
  • تجمع چند زگیل در مجاورت یکدیگر که حالتی گل‌کلمی شکل تشکیل می‌دهند
  • احساس خارش یا ناراحتی در ناحیه‌ی تناسلی
  • خونریزی در جریان رابطه‌ی جنسی

 

فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی

تمامی زائده‌هایی که بر روی بدن بر اثر این عفونت به وجود می‌آیند در اثر ابتلا به ویروس HPV می‌باشد و هیچ عامل دیگری برای ایجاد زگیل‌ها شناخته نشده‌است. این ویروس دارای تیپ‌های مختلفی است و هر تیپ رفتار جداگانه ای را از خود نشان می‌دهد. برخی از تیپ‌های این ویروس فقط باعث ایجاد زگیل‌های معمولی بر روی دست و کف پا و سایر نقاط بدن می‌شوند و معمولاً پس از گذشت ۱۸ الی ۲۴ ماه بدون درمان پزشکی ناپدید شده و از بین بروند. اما زگیل‌های تناسلی گونه‌هایی از ویروس HPV هستند که بر روی ناحیهٔ تناسلی و مقعد رشد می‌نمایند و در صورتی که شخص ارتباط جنسی دهانی با فرد آلوده به ویروس داشته باشد امکان رشد این عفونت در دهان، لب‌ها، زبان و گلو وجود دارد. همچنین زگیل تناسلی می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌ها و بیماری‌های مهلکی مانند انواع سرطان از جمله سرطان دهانهٔ رحم و واژن در زنان شود در صورتی که زگیل‌های معمولی چنین خطری در برندارند.

 

در صورتی که احتمال ابتلای فرد به ویروس HPV و یا سایر عفونت های ناشی از آن وجود داشته باشد پزشک از روش های دیگری برای تشخیص ویروس در بدن فرد استفاده می کند.

این روش ها شامل دو روش زیر می باشد:

  • تست پاپ اسمیر
  • آزمایش خون

روش‌های درمان زگیل تناسلی مردان و زنان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و هر دو باید با توجه به اندازه و محل دقیق زگیل‌ها یکی از درمان‌های کرایوتراپی یا لیزر را انتخاب کنند.از آنجایی که برخی تیپ های این ویروس می تواند باعث بروز انواع سرطان شود درمان سریع و زودهنگام زگیل‌های تناسلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی تا زمانی که شما به زگیل‌های تناسلی مبتلا هستید نمی‌توانید با شریک جنسی خود ارتباط جنسی برقرار نمایید زیرا امکان سرایت زگیل ها وجود دارد.

به طور کلی برای تمامی انواع زگیل‌های تناسلی درمان‌های زیر در نظر گرفته می‌شود:

- لیزردرمانی

- کرایوتراپی

- سوزاندن با الکتروکوتر

- عمل جراحی

- دارودرمانی

 

در سایت  www.TeleVisit24.comتنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط