بیماری اگزما پوستی چیست؟

اگزما (آماس پوست) شرایطی است که در آن پوست دچار خارش، قرمزی، التهاب و پوسته ریزی می‌شود. پزشکان هنوز دلایل بروز این عارضه را نمی‌دانند. اما این بیماری معمولاً در افرادی که حساسیت (آلرژی) دارند، بروز می‌کند. اگزما گاهی ریشه‌ی ژنتیکی دارد و ممکن است در بین اعضای یک خانواده شایع باشد.

موارد زیر از نشانه‌های اگزما هستند:

  • خارش شدید
  • قرمزی پوست
  • جوش‌های ریز
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خشکی پوست

نشانه‌های اگزما بیشتر در پنج سال نخست زندگی مشاهده می‌شود. اما، اگزما فقط مختص این دوره نیست و افراد در دوره‌های سنی مختلف ممکن است دچار آن شوند. جالب است بدانید نشانه‌های اگزما در بزرگسالان و کودکان متفاوت است. در ادامه این تفاوت‌ها را شرح داده‌ایم.

کودکان:

نشانه‌ها و علائم اگزما در کودکان در مراحل اولیه بسیار متفاوت است. اگر فرزند شما به تازگی به دنیا آمده و کمتر از ۶ ماه دارد باید توجه داشته باشید که بین دو تا ۶ ماهگی (و تقریبا پیش از پنج سالگی)، کودکان مبتلا به اگزما علائمی مانند خارش، خشکی، قرمزی و برآمدگی‌های کوچک در پوست گونه، پیشانی یا سر خود دارند.

تشخیص اگزما

به دنبال قسمت‌های قرمز-قهوه‌ای روی بدنتان بگردید. اگزما و پسوریازیس هردو باعث ایجاد قسمت‌های قرمز روی پوست می‌شوند؛ بااین‌حال، اگزما قسمت‌های قرمزی دارد که همچنین به قهوه‌ای یا خاکستری متمایل است. پوست همچنین ممکن است در تاول‌های کوچکی که از مایع پرشده، پوشانده شده باشد.قسمت‌های قرمز پوست ممکن است به شکل دانه‌دانه شود.پوست آسیب‌دیده ممکن است ضخیم باشند.

رنگ آن ممکن است بسته به نوع اگزما، اینکه چه مدت روی بدنتان بوده‌است یا چقدر جدی است، تیره‌تر یا روشن باشد.

خشکی پوستتان را بررسی کنید. اگزما اغلب باعث خشکی پوست می‌شود. پوست شما ممکن است وقتی‌که آن را می‌خارانید، پوسته‌پوسته شود. در موارد شدید، پوست ممکن است به علت خشکی ترک بخورد. پوست ترک‌خورده ممکن است عفونت کند و چرکی شود.

جایی که اگزما اتفاق میفتد را شناسایی کنید. اگزما اغلب روی دست، مچ، پا، قوزک، قفسه سینه، پلک و گونه تشکیل می‌شود. همچنین ممکن است روی قسمت‌هایی از بدن اتفاق بیفتد که بیشتر خم می‌شود، مثل قسمت داخلی آرنج یا زانو.

در کودکان، اگزما ممکن است روی صورت یا پوست سر اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است روی پای کودکان جایی که پوشک می‌بندد اتفاق بیفتد.

انواع اگزما :

اگزما یا درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک شایع ترین نوع اگزما می باشد. درماتیت آتوپیک، یک بیماری مزمن پوستی، همراه با خارش و التهاب پوست می باشد که شدیدا خارش دار ،عودکننده و قرینه است. و در سالهای آغازین عمر شروع می شود و همچنین سابقه خانوادگی در این نوع اگزما وجود دارد.

بعضی عوامل محیطی باعث بوجود آمدن اولین علامت این بیماری یا بدتر شدن آن می شوند، که این عوامل عبارتند از:

آلاینده های هوا،مواد شوینده،عطرها،مواد محرک مثل صابون،نیکل موجود در بدلیجات یا فلزات،عوامل محیطی ازقبیل قارچ ها و گرده ی گیاهان

اگزما یا درماتیت تماسی

علائم درماتیت تماسی شامل: قرمزی،خارش وسوزش در  مناطقی از پوست است که در تماس با مواد آلرژی زا، اسیدها، مواد پاک کننده و یا دیگر مواد قرار گرفته اند. این نوع اگزما در افرادی که مبتلا به درماتیت آتوپیک هستند بیشتر دیده میشود . نواحی در گیر معمولا دستهاست. همچنین افرادی که بطور مداوم لبهای خود را می لیسندبه دلیل خشک وتر کردن مکرر پوست، دچار درماتیت تماسی اطراف دهان می شوند.

نمونه هایی دیگر از اگزمای تماسی عبارت است از: واکنش نسبت به مواد شوینده لباسها (پودرهای ماشین لباسشویی) – صابونها – لوازم آرایشی – عطرها –بعضی انواع پارچه ها مثل پارچه های کرکدار یا پشمی – نیکل موجود در جواهرات یا بدلیجات

با توجه به تعداد زیاد مواد محرک در این درماتیت، تشخیص مواد محرک این نوع اگزما بسیار مشکل می باشد.بایدتوجه داشت که افرادی که سابقه آلرژی دارند، خطر ابتلا به اگزمای تماسی در آنها بیشتر است.

اگزما یا درماتیت سبورئیک

علائم این اگزما شامل:

تکه تکه شدن پوست، زرد و چرب شدن پوست سر، صورت و دیگر قسمت‌های بدن می باشد.

در نوزادان

شوره سر، و زرد یا قهوه ای شدن بالای سر، نمونه ای از اگزمای سبورئیک است.

التهاب صورت در قسمت گونه ها و بینی نیز یکی از نمونه های این اگزما می باشد

این نوع اگزما همراه با خارش نیست .

استرس های روحی، به ندرت استفاده از بعضی شامپوها وهمچنین شرایط آب و هوایی ، این نوع اگزما را بوجود میاورد

اگزما یا درماتیت سکه ای

این اگزما اغلب در بازوها، پشت، باسن و ساق پا دیده می شود.

علائم این اگزما شامل

تکه های پوستی سکه ای شکل دارای پوسته ریزی، سفت شدن پوست و خارش شدید می باشد.

این نوع اگزما غالبا در زنان و مردان مسن یافت می شود. متاسفانه این نوع اگزما از مشکل ترین انواع اگزما از نظر پاسخ به درمان می باشد.

سابقه خانوادگی ابتلا به اگزمای آتوپیک، آسم و یا آلرژی باعث افزایش ابتلا به این نوع اگزما می شود.

اگزما یا درماتیت عصبی

یک التهاب پوستی مزمن می باشد که توسط یک خارش موضعی شروع می شود و به شدت تحریک می گردد.

زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله، بیشتر مستعد ابتلا به درماتیت عصبی می باشند.

این درماتیت موجب ایجاد تکه های فلس‌مانند در سر، ساق پا، مچ ها و ساعد می شود.وباگذشت زمان پوست سفت وچرمی شکل می شود.

اگزما یا درماتیت ساکن

این درماتیت در اثر مشکلات گردش خون ونارسایی وریدی وتحریک پوست درساق پاها می‌باشد. واغلب بیماران سابقه شخصی یا خانوادگی واریس را ذکر می‌کنند. و این اگزما بیشتر افراد میانسال و مسن را مبتلا می‌کند.

حدود ۶ تا ۷ درصد افراد بالای ۵۰ سال مستعد ابتلا به این درماتیت می باشند.

علائم این درماتیت شامل:

خارش و قرمز یا قهوه ای شدن رنگ پوست در یک و یا هر دو پا .

در اثر پیشرفت این بیماری، تاول، تراوش ضایعات پوستی و زخم در مناطق آسیب دیده مشاهده می شود.

مشکلات مزمن گردش خون (مانند واریس ) باعث افزایش ادم (تجمع مایعات) در پاها میشود.

این نوع درماتیت به نام درماتیت واریسی نیز گفته میشود.

اگزما یا درماتیت دیس هیدروتیک

این نوع اگزما شامل تحریک پوست در کف دست و کف پا می باشد.علائم آن: تاول های عمیق و روشن که خارش و سوزش دارند وبیشتر از ۲۰ درصد افراد که اگزمای دست دارند، دچار این اگزما می شوند.معمولا افراد دچار تعریق فراوان با این حالت همراه است ویا علایم این بیماری را بدتر می کند. اغلب این بیماران سابقه خانوادگی انواع اگزما یا آسم وحساسیت را در خانواده دارند.این اگزما در آب و هوای گرم و در ماه های بهار و تابستان بیشتر شایع است.

تشخیص اگزما:

هیچ آزمایشی برای شناسایی درماتیت آتوپیک (اگزما) لازم نیست. پزشک شما با بررسی پوست شما و بررسی تاریخچه پزشکی، احتمالاً تشخیص خواهد داد. او همچنین ممکن است از پچ تست یا آزمایشات دیگر برای رد بیماریهای پوستی یا شناسایی شرایط همراه با اگزما استفاده کند.

اگر گمان می کنید غذای خاصی باعث بثورات فرزند شما شده است، در مورد شناسایی آلرژی های احتمالی غذایی به پزشک مراجعه کنید.

درمان اگزمای پوستی:

اگزما می تواند پایدار باشد. برای کنترل آن ممکن است نیاز به آزمایش های مختلفی در طی ماه ها یا سال ها داشته باشید. و حتی اگر درمان موفقیت آمیز باشد، علائم و نشانه ها ممکن است بازگردند.

این مهم است که شرایط را زود تشخیص دهید تا بتوانید درمان را شروع کنید. اگر مرطوب کردن منظم و سایر اقدامات مراقبت از خود به شما کمک نمی کند، پزشک ممکن است یک یا چند مورد از درمان های زیر را پیشنهاد کند:

در موارد شدیدتر اگزما، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی را تجویز کند

داروهای درمان اگزما:

کرم هایی که خارش را کنترل می کنند و به ترمیم پوست کمک می کنند: پزشک شما ممکن است کرم یا پماد کورتیکواستروئید تجویز کند. بعد از مرطوب کردن ، آن را طبق دستور استفاده کنید. استفاده بیش از حد از این دارو ممکن است عوارض جانبی از جمله نازک شدن پوست ایجاد کند.

سایر کرم های حاوی داروهایی به نام مهارکننده های کلسیمینورین - مانند تاکرولیموس (پروتوپیک) و پیمکلرولیموس (ایدل) - بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می گذارند. آنها توسط افراد بالاتر از 2 سال استفاده می شوند تا به کنترل واکنش پوست کمک کنند. بعد از مرطوب کردن ، آن را طبق دستور استفاده کنید. در هنگام استفاده از این محصولات از نور شدید خورشید خودداری کنید.

داروهای مبارزه با عفونت: پزشک ممکن است در صورت داشتن عفونت باکتریایی ، زخم باز یا ترک یک کرم آنتی بیوتیک تجویز کند. او ممکن است برای مدت کوتاهی از درمان آنتی بیوتیک خوراکی برای درمان عفونت استفاده کند.

داروهای خوراکی که التهاب را کنترل می کنند: در موارد شدیدتر ، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی را تجویز کند - مانند پردنیزون. این داروها به دلیل عوارض جانبی جدی احتمالاً در طولانی مدت قابل استفاده نیستند.

دارو دوپیلوماب: از این دارو برای درمان مبتلایان به بیماری شدید استفاده می شود که به خوبی به گزینه های درمانی پاسخ نمی دهند.

روشهای درمانی اگزما :

پانسمان مرطوب:

یک درمان موثر و فشرده برای درماتیت شدید آتوپیک شامل پیچیدن قسمت آسیب دیده با کورتیکواستروئیدهای موضعی و باندهای خیس است. بعضی اوقات این کار در بیمارستان برای افراد مبتلا به ضایعات گسترده انجام می شود زیرا این کار سخت است و به تخصص پرستاری احتیاج دارد. یا از پزشک خود در مورد یادگیری نحوه انجام این روش در خانه سؤال کنید.

 نور درمانی:

این روش درمانی برای افرادی استفاده می شود که یا با درمان های موضعی بهتر نمی شوند یا بعد از مداوا سریعاً عود می کند. ساده ترین شکل نور درمانی (فوتوتراپی) شامل قرار گرفتن پوست در برابر مقادیر کنترل شده از نور طبیعی خورشید است. اشکال دیگر از ماوراء بنفش مصنوعی (UVA) و ماوراء بنفش باند باریک (UVB) بصورت تنهایی یا با داروها استفاده می کنند.

اگرچه کارآمد است اما در طولانی مدت دارای اثرات مضر از جمله پیری زودرس پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست است. به همین دلایل ، فوتوتراپی در کودکان کم تر مورد استفاده قرار می گیرد و برای نوزادان انجام نمی شود. در مورد جوانب مثبت و منفی در مورد نور درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

آرامش ، اصلاح رفتار و بیوفیدبک:

این رویکردها ممکن است به افرادی که بر حسب عادت بدن خود را خراش می دهند، کمک کند.

درمان اگزما در نوزادان (اگزما نوزاد) شامل موارد زیر است:

  • شناسایی و جلوگیری از تحریک کننده های پوستی
  • جلوگیری از درجه حرارت شدید
  • پوست کودک خود را با روغن های حمام ، کرم یا پماد چرب کنید.

اگر این اقدامات باعث بهبود بثورات نشد یا اینکه بثورات آلوده به نظر می رسد ، به پزشک کودک خود مراجعه کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط