قارچ و کچلی سر

قارچ و کچلی سر

علائم و نشانه‌های کچلی کدام اند؟

علائم و نشانه‌های کچلی عبارت‌اند از:

قارچ معمولاً ریشه مو (فولیکول) و بدنه مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد که نهایتاً موجب شکنندگی، ریزش مو و بروز الگوهایی از نقاط سیاه‌رنگ و پوسته‌پوسته بر روی سر می‌شود.

سوزش و خارش، تشدید احساس سوزش، تشکیل کیسه‌های قرمزرنگ (ظاهر کیسه‌مانند) و ضایعات حاوی مایع بر روی سطح سر

با گذشت زمان پوست سر دچار شکاف شده و پوست می‌اندازد و پوست حساس اولیه و بافت داخل آن به‌طور دردناکی متورم می‌شود.

هنگامی‌که تاول‌ها پاره می‌شوند، ساختارهای زبری قابل‌مشاهده بوده و همچنین موها کرکی شده و بقایای سلول‌های مرده دیده می‌شوند.

 

تشخیص و درمان قارچ سر

پزشک در صورتی به ابتلای بیماری به کچلی قارچی مشکوک می‌شود که نشانه‌هایی از پوسته‌پوسته شدن سر و ریزش مو به صورت ناحیه‌ای، در سر مشاهده کند. استفاده از لامپ وود می‌تواند به تشخیص کچلی قارچی کمک کند،

اما نمی‌تواند به طور قطع ابتلا به کچلی قارچی را نشان دهد، چرا که در مواردی ارگانیزم مورد نظر در برابر نور ماوراءبنفش به رنگ سبز دیده نمی‌شود و از طرفی در مواردی، رنگ سبز بر اثر عوامل دیگری (غیر از قارچ) دیده می‌شود.

برای تشخیص قطعی کچلی قارچی لازم است یکی از موها از ریشه کنده شود و به آزمایشگاه فرستاده شود تا در زیر میکروسکوپ ارزیابی شود. گاهی اوقات نیز ، تشخیص کچلی قارچی، بر اساس ویژگی‌های هیستوپاتولوژی که در نمونه‌های پوسته‌های سر دیده می‌شود، انجام می‌شود.

درمان خارش سر برای افراد مختلف متفاوت است. استفاده از شامپوهای ضدقارچ (تحت نظر پزشک متخصص پوست و مو) تا حدی می‌تواند موجب تسکین ناراحتی آنها شود. عفونت قارچی پوست سر معمولا با قرص‌های ضد قارچ قابل درمان است.

برخی پزشکان هم کرم‌ها یا قرص‌های استروئیدی را تجویز می‌کنند. استروئیدها باعث کاهش التهاب ناشی از عفونت می شوند، ولی استفاده طولانی مدت از آنها به دلیل عوارض جانبی شدیدی که به جای می‌گذارند،توصیه نمی‌شود

اگر هم اکنون نیاز به مشاوره با  پزشک پوست و مو داریدبه سایت تله ویزیت به آد  www.televisit24.com رسمراجعه کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط