ریزش موی هورمونی در خانم ها

ریزش مو علل مختلفی می تواند داشته باشد. در این مقاله به بررسی ریزش مو به دلیل مشکلات هورمونی می پردازیم. هرچند ریزش مو معمولاً یک عارضه مردانه محسوب‌ می‌شود، اما ممکن است زنان نیز دچار آن شوند. ریزش مو را می توان حین کار کردن، شانه زدن موها و ... مشاهده نمود. روزانه 50 تا  100 تار مو از موهای سر ریزش می کند که کاملا طبیعی می باشد؛ مشکل آنجایی آغاز می شود که میزان روزانه ریزش موی شما بیشتر از این مقدار شود.

 

ریزش مو با علل تغییرات هورمونی

گاهی دیده شده است که در خانم ها ریزش مو الگوی مردانه (طاسی) دارد. یعنی کنار شقیقه ها و جلوی سر کم بسیار کم پشت و نازک می شود.

شایع ترین مدل تغییر هورمون ها، تبدیل هورمون تستسترون به دی هیدرو تستوسترون یا همان DHT می باشد .

هورمون DHT در غده پروستات، فولیکول مو و غدد آدرنال ایجاد می شود. با افزایش سن در حالی که میزان تستسترون کاهش میابد ، میزان DHT ثابت باقی می ماند و یا ممکن است افزایش یابد، این مقدار افزایش یافته DHT باعث از بین رفتن و ضعیف شدن فولیکول های مو شده و در نتیجه موها نازک وکم پشت می شود و رشدشان متوقف می گردد.

این گونه ریزش مو در زنان شبیه الگوی مردانه (وسط سر خالی می شود) می باشد. از دیگر نشانه های اختلال در هورمون ها می توان به وجود موی زائد، بوجود آمدن جوش در صورت و بدن، عادت های ماهانه نامرتب و همچنین سابقه کیست تخمدان اشاره نمود .
 

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک:

این عامل از شایع ترین عوامل نازایی می باشد . این مشکل میتواند از اولین قائدگی در بین زنان آغاز شده و باعث اختلالات هورمونی و قائدگی، رشد نا منظم موها ، ریزش مو ، رشد موهای زائد و ... شود . از نشانه های آن می توان به قائدگی نامنظم، رشد موهای صورت، بوجود آمدن جوش  و آکنه و در سنین بالاتر با افزایش وزن و ناباروری تشخیص داده می شود.

راه شناخت دقیقی برای این عارضه وجود ندارد و برای تشخصی آن ابتدا آزمایشات خون گرفته شده و اگر مشکوک به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد با استفاده از سونوگرافی لگنی بررسی های بیشتری انجام می گیرد.

در این گونه موارد حتماً باید به پزشک متخصص زنان و متخصص پوست و مو مراجعه کرد تا درمان کامل صورت بگیرد.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط