ورم انگشت

ورم انگشت علل بالقوه متعددی دارد که این علل طیفی از تصادف و کاربرد بیش از حد تا انواع عفونت و اختلالات زمینه‌ای سلامت را شامل می‌شود.

در موارد بارزتر، ورم انگشت به نام داکتیلیت نیز شناخته می‌شود. مردم ممکن است گاهی از اوقات به این وضعیت زیر عنوان "انگشت‌ سوسیسی شکل" اشاره کنند. درمان ورم انگشت به علت آن بستگی دارند.

علل ورم انگشت

باخبر بودن از برخی عوامل می‌تواند به تعیین علت ورم انگشت کمک کند. مردم می‌توانند موارد زیر را مورد ملاحظه قرار دهند:

محرک‌های محتمل ورم مثل غذای نمک‌دار، تغییرات دارویی یا مواجهه با حشرات

محدوده خاص ورم

زمانی از روز که در آن ورم بیش از همه مشهود است

میزان ناراحتی

اگر کسی برای ورم انگشت به دکتر مراجعه کند، باخبر کردن پزشک از موارد مزبور به تشخیص علت ورم کمک خواهد کرد.

موارد زیر برخی از علل بیشتر شایع ورم انگشت به شمار می‌روند:

صدمات

پس از آسیب دیدگی، بدن خون اضافی به ناحیه ارسال می‌کند تا برای التیام موضع مواد خام فراهم شود. این کنش می‌تواند باعث ورم شود که به طیفی از محدودیت حرکت، خشکی، و درد بر اثر فشار منجر می‌گردد.

انواع متداول صدمات انگشت گیر کرده، ضربه دید، پیچ خورده یا دررفته را شامل می‌شود و همگی این موارد می‌توانند باعث ورم انگشت گردند.

درمان شامل بالاتر قرار دادن دست نسبت به قلب در حد امکان است. استفاده از عضوبند یا پوشاندن انگشت آسیب دیده با ممانعت از حرکت بیش از حد انگشت به التیام آن کمک می‌کند.

صدمات جدی که التیام نمی‌یابند نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

تله ویزیت - TeleVisit  انجام کلیه فرآیندهای پزشکی با شرایط وجود فاصله جغرافیایی بین پزشک و بیمار، را فراهم می کند.

بیماران عزیز می‌توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیت - TeleVisit، به ارتباط مستقیم با پزشک متخصص پوست بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از پزشک بپرسند و راهکارهای درمانی را دریافت نمایند.

عفونت

در کنار ورم انگشت، عفونت‌ها می‌توانند باعث ناسور و حساس شدن، سرخی و رگه‌های سرخ رنگ و چرک در ناحیه آسیب دیده شوند.

عفونت انگشت که بیشتر در کودکان دیده می‌شود معمولاً بر اثر باکتری استرپتوکوکوس بروز می‌کند اگرچه باکتری استافیلوکوکوس ارئوس نیز گاهی از اوقات مسبب این وضعیت است.

درمان با آنتی‌بیوتیک مناسب در کنار نظافت و بانداژ انگشت توسط متخصص پزشک عفونی به طور معمول مؤثر است.

حرارت

عروق خونی دست در محیط‌های گرم متسع می‌شوند. این اتساع جریان خون را افزایش داده و دمای بدن را آزاد می‌کند، اما در عین حال باعث انباشت مایع در انگشت و ورم آن می‌شود.

بالا گرفتن دست و نقل مکان به محیط خنک‌تر معمولاً باعث رفع مشکل می‌شود. دستکش‌های کمپرس می‌توانند به پیشگیری از این وضعیت کمک کنند اگرچه استفاده از آنها اغلب ضرورتی ندارد.

ارتریت

بسیاری انواع ارتریت می‌توانند باعث ورم مفصل مثل مورد انگشت شوند. ارتریت پسوریاتیک می‌تواند باعث گردد تا کل انگشت ورم کند، در حالی که استئوارتریت بیشتر محتمل است که صرفاً مفاصل انگشت دست را تحت تأثیر قرار دهد. درد ممکن است شدید باشد و انگشتان داغ شده و حرکت دادن آنها دشوار می‌شود.

برای موارد خفیف‌تر استئوارتریت، داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مثل ایبوپروفن می‌توانند ورم و درد انگشت دست را کاهش دهند. درد ناشی از ارتریت پسوریاتیک ممکن به درمان با بیولوژیک‌ها نیاز داشته باشد.

گزش یا نیش حشرات

ورم یک واکنش شایع بر اثر گاز گرفتن یا نیش حشرات است و این ورم می‌تواند به انگشت دست آسیب برساند.

یخ، آنتی‌هیستامین‌های غیر نسخه‌ای، و لوسیون‌های آرام‌بخش می‌توانند باعث تسکین شوند. این موضوع مهم است که در صورت مواجه شدن با تنگی نفس، شخص بلافاصله مورد مراقبت پزشکی قرار گیرد زیرا این وضعیت نشان دهنده واکنش شدید است.

اختلالات حرکت تکراری

اختلالات حرکت تکراری در کنار سایر موارد شامل سندرم تونل کارپال، تاندینیت، انگشت ماشه، و کیست گانگلیون است. آنها بر اثر انجام حرکات تکراری در درازمدت ایجاد می‌شوند. در کنار ورم انگشت، علایم می‌تواند شامل درد، بی‌حسی، و کاهش توانایی و انعطاف‌پذیری باشد.

قطع یا کاهش چشمگیر حرکت مورد اشاره موضوع کلیدی در تخفیف علایم اختلال محسوب می‌شود. تلفیقی از یخ، داروهای مسکن درد، فیزیوتراپی، و در موارد بسیار شدید، عمل جراحی، برای درمان قابل استفاده‌اند.

نقرس

نقرس یک بیماری التهابی مفصل است که اغلب در انگشت شست پا بروز می‌کند اما اگر کریستال‌های اسید ارویک در اطراف بند انگشتان شکل بگیرند می‌تواند باعث ورم انگشت دست شود.

داروهای ضد درد غیر نسخه‌ای می‌توانند باعث تخفیف درد شوند و داروهای نسخه‌ای اختلال سیستمیک را هدف قرار می‌دهند.

بارداری

در طول بارداری میزان تولید خون و مایعات بدنی تا 50 درصد افزایش می‌یابد که مقداری از آن ممکن است در دست و پا جمع شود.

در کنار ورزش منظم، بالا گرفتن دست‌ها، و افزایش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم مثل موز، کاهش سدیم و کافئین مصرفی می‌تواند کمک کننده باشد.

زنان باردار دچار نگرانی در مورد ورم باید برای از تشخیص خارج کردن پره‌اکلامپسی با پزشک زنان مشورت کنند.

اسکلرودرما

اسکلرودرما یک بیماری خودایمنی است که بافت متصل یا همبند را هدف قرار می‌دهد. اسکلرودرما در کنار سایر موارد می‌تواند باعث ورم انگشت، زمخت شدن پوست، و التهاب گردد.

اسکلرودرما هیچ علاجی ندارد اما پزشکان می‌توانند برای درمان برخی علایم داروهایی تجویز کنند. فیزیوتراپی نیز به عنوان یک گزینه مطرح است.

بیماری آنمی سلول داسی شکل

کودکان زیر 4 سال دچار آنمی سلول داسی شکل ممکن است با ورم ناگهانی و دردناک انگشت دست یا پا مواجه شوند. انگشتان ممکن است در لمس گرم احساس شوند. دیگر نشانه‌ها و علایم می‌تواند تب، افزایش تعداد سلول سفید خون و آنمی را شامل شود.

ورم انگشت بر اثر بیماری آنمی سلول داسی شکل خودمحدود شونده است اما نیاز به درمان مداوم است.

مداوای خانگی برای ورم انگشت

مداوای خانگی برای تخفیف ورم انگشت شامل موارد زیر است:

استفاده از یخ پیچیده در لفاف برای دست‌ها یا غوطه‌ور کردن دست در آب سرد

فعال نگه داشتن دست‌ها با باز و بسته کردن انگشتان و حرکات کششی برای آنها، انجام تمرینات دامنه حرکت یا استفاده از توپک‌های فشاری

استفاده از دستکش فشاری

از آنجا که علت ورم انگشت گزینه‌های درمانی را مشخص می‌کند؛ شخص دچار ورم مداوم یا شدید باید با پزشک برای تشخیص و درمان مناسب مشورت کند.

چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم

در بسیاری موارد مثل زمان پس از گزش توسط حشرات، ورم انگشت پس از التیام موضع آسیب دیده خود به خود از بین می‌رود.

به هر حال، شخص باید در صورت مواجه شدن با موارد زیر به پزشک مراجعه کند:

ورم در طول چند روز فروکش نکند یا از بین نرود

ورم ناگهانی یا شدید باشد، یا هر دو مورد

انگشتان دست دچار بی‌حسی یا مور مور شده باشند

شدت ورم باعث کاهش توانایی شخص برای انجام درست فعالیت‌های روزانه شده باشد

ورم پس از درمان یک عفونت ادامه یافته باشد

دست و پا قرمز و گرم باشند

خشکی و ورم صبحگاهی به مدتی بیش از یک ساعت ادامه یابد

زنان باردار در صورتی که ورم انگشت در آنان همراه سردرد مداوم، درد شکم، درد کمر، تهوع، تنگی نفس، افزایش وزن یا تغییرات بینایی داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنند. اینها می‌توانند نشانه‌های پره‌اکلامپسی باشند.

در اکثریت موارد ورم انگشت دست خود به خود بهتر می‌شود. به هر حال، برخی اختلالات زمینه‌ای ممکن است نیاز به مدیریت مداوم داشته باشند تا از ورم انگشت پیشگیری و میزان آن کاهش یابد.

منبع:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/327135#causes

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط