درمان ریزش مو با قرص روی

آیا با کم پشتی یا ریزش مو مشکل دارید؟

اگر چنین است، می تواند به این دلیل باشد که مقدار مناسب روی در رژیم غذایی دارید. مطالعات زیادی انجام شده است که نشان می دهد مقدار نامناسب روی می تواند منجر به ریزش مو و سایر موارد شود.

فلز روی

روی یک عنصر کمیاب است که در بدن انسان وجود دارد اما برای بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی ضروری است. برخی از فرآیندهای اساسی وابسته به روی شامل تولید مثل سلول، تولید و حفظ سطح هورمون ها، سنتز پروتئین و جذب ویتامین ها و سایر مواد معدنی است. وقتی سطح روی بدن برای تأمین نیازهای متابولیکی بدن کافی نباشد، وضعیت کمبود روی تشخیص داده می شود. کمبود روی یا هیپوزینسمی کمبود ماده مغذی است که در اثر سو تغذیه یا سو جذب عنصر ایجاد می شود. همچنین می تواند ناشی از برخی بیماری های خاص مانند بیماری کلیوی، بیماری مزمن کبدی، اسهال، کم خونی سلول داسی شکل، دیابت، سرطان و حتی پس از جراحی برای درمان چاقی باشد.

توجه به این نکته مهم است که کمبود ویتامین A و D از دلایل عمده کمبود روی است.

تشخیص کمبود روی

یکی از نشانه های اصلی کمبود روی، ریزش مو است. علائم و نشانه های دیگر شامل زیر است:

  • اسهال
  • ضایعات پوستی
  • پسوریازیس
  • تحلیل رفتن عضلات
  • ایجاد آکنه

در صورت تداوم و عدم درمان، کمبود روی می تواند منجر به موارد زیر شود.

  • بی اشتهایی و سایر اختلالات اشتها
  • کاهش وزن
  • طاسی
  • اختلال در مهارت های حرکتی و عملکردهای شناختی در کودکان
  • ذات الریه
  • دیسمنوره

گروه افرادی که بیشتر در معرض کمبود روی هستند شامل افراد مسن، بی اشتهایی، الکلی ها، رژیم های محدود و کسانی که بیماری هایی مانند کرون و سلیاک دارند که باعث سو جذب عمومی می شود.

تاثیر روی بر ریزش مو

دلایل زیادی وجود دارد که ما نیاز به روی در بدن داریم. این دلایل عبارتند از: تولید سلولهای سالم برای تنظیم سطح هورمون و کمک به جذب سایر مواد مغذی، البته بیش از حد چیزهای خوب هم همیشه خوب نیستند و این در مورد روی صدق می کند. مقدار زیاد روی در بدن می تواند سطح DHT (دی هیدرو تستوسترون) را افزایش دهد. روی به تنظیم سطح هورمون کمک می کند، این یکی از دلایل موثر بودن آن در پیشگیری و درمان ریزش مو است.

اهمیت تعادل روی

همانطور که کمبود روی باعث ریزش مو می شود، روی بیش از حد نیز به این عامل منجر می شود. مقادیر بالای روی در بدن نه تنها جذب سایر مواد معدنی ضروری مانند منیزیم و آهن را مختل می کند، بلکه باعث تولید تستوسترون نیز می شود. سطح بالای تستوسترون همراه با عدم تعادل هورمونی دیگر منجر به کم پشت شدن مو و در نهایت ریزش مو می شود. از طرف دیگر، کمبود آهن یکی از دلایل مشخص ریزش مو است. بنابراین، همانطور که کمبود روی باعث از بین رفتن مو از طریق چندین مسیر می شود، زینک اضافی در بدن نیز باعث می شود. به نوعی، این خبر خوبی است زیرا به این معنی است که روی برای رشد فولیکول های مو بسیار مهم است. گزارش شده است که دوزهای بالای روی باعث مهار آناژن و کاتاژن می شود.

برای درک اینکه چگونه روی از ریزش مو جلوگیری می کند، مهم است که بدانید کمبود روی چگونه می تواند منجر به ریزش مو شود. یک تئوری ثابت کرد که کمبود روی منجر به تغییر در ساختار پروتئین فولیکول های مو می شود و منجر به تضعیف یکپارچگی ساختاری آنها می شود. این بدان معناست که موهای جدید سریعتر از آنچه باید می افتند.

علاوه بر این، مواردی از افرادی ثبت شده است که موهایشان پس از گنجاندن روی در رژیم غذایی خود از حالت کدر، خاکستری به رنگ اصلی خود تغییر داده شده است. مطالعه دیگر اهمیت روی را برای رویش مجدد مو بر نقش اساسی این ماده معدنی در تولید DNA و RNA قرار داده است. این یک نیاز برای تقسیم کارآمد سلولهای فولیکول است که منجر به بهبود مرحله آناژن از چرخه رشد مو می شود. علاوه بر این، اثر روی در معکوس کردن ریزش مو به دلیل واکنش های آنزیمی منفی در استفاده موضعی از این ماده معدنی نشان داده شده است.

بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که به مقدار مناسب روی دریافت می کنید، نه زیاد و نه کم. نظریه دیگری وجود دارد که می گوید کمبود روی می تواند منجر به فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-a) شود. این یک پیام رسان شیمیایی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن آسیب برساند. این شامل مو نیز می شود و می تواند باعث ریزش مو شود. روی زیاد می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. یکی از این موارد کمبود سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله مس، منیزیم و آهن است که می تواند منجر به ریزش مو شود. کسانی که دوزهای زیادی از مکمل های روی مصرف می کنند، می توانند فقدان رشد آناژن را تجربه کنند که باعث ریزش مو می شود، اما در عین حال، یک نوع درمان روی می تواند رشد مو را تشویق کند. به دلیل کافی نبودن برخی مواد معدنی، از جمله مس و سایر مکمل های موثر بر ریزش مو و ویتامین ها می توانند رگ های خونی جدید را ایجاد نکنند، که به نوبه خود می تواند رشد مو را مهار کرده و به پوست سر آسیب برساند. اصولاً کمبود روی و روی بیش از حد نیز باعث آسیب می شود. بهترین کار این است که فقط اطمینان حاصل کنید که مقدار توصیه شده روزانه روی را دریافت می کنید که باید مقدار کافی باشد.

مواد غذایی سرشار از روی

روش های زیادی وجود دارد که می توانید روی بدن را به میزان کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید بدون اینکه به مکمل ها احتیاج داشته باشید، بنابراین می توانید مطمئن باشید که مقدار زیادی از ماده معدنی بدن را کم یا زیاد دریافت نمی کنید. انواع غذاهای خوشمزه حاوی روی وجود دارد، از جمله:

  • گوشت قرمز
  • طیور
  • جگر
  • جوانه گندم
  • دانه کدو تنبل
  • میگو
  • زرده تخم مرغ

اینها فقط تعدادی از مواد غذایی غنی از روی و همچنین بسیاری از مواد مغذی دیگر مورد نیاز بدن ما هستند. گاهی ریزش مو اجتناب ناپذیر است. با این حال ، اگر ناشی از چیزی در رژیم غذایی شما باشد، مراحلی وجود دارد که می توانید انجام دهید. یکی از این مراحل اطمینان از این است که به اندازه کافی روی در رژیم غذایی خود مصرف می کنید.

به طور خلاصه روی یک عنصر کمیاب و ضروری است هر دو کمبود روی و مقادیر زیاد این عنصر می تواند منجر به ریزش مو شود روی برای تولید DNA و RNA ضروری است  و به همین دلیل رشد سریع فولیکول مو، روی غشای سلول را تثبیت کرده و به از بین بردن اکسیداتیو کمک می کند. رادیکالها برای تقویت یکپارچگی سلولهای فولیکول مو اگرچه دریافت مقدار روزانه روی در رژیم غذایی آسان است، اما بیشتر افراد این کار را انجام نمی دهند مطالعات نشان داده اند که روی از ریزش مو جلوگیری می کند.

مصرف مکمل روی

مصرف مکمل روی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا حتی اگر منابع غذایی روی در رژیم های غذایی بسیاری از افراد رایج باشد، فقط 30٪ روی موجود در بدن جذب می شود.

میزان توصیه شده مصرف روزانه روی 8 - 11 میلی گرم است اما دوز توصیه شده روزانه ماده معدنی 15 میلی گرم است. در حالی که دوزهای توصیه شده در قسمت ایمن درمان قرار دارند ، برخی از متخصصان ریزش مو از حد بالای 25 میلی گرم حمایت می کنند. با این حال، برای جلوگیری از مصرف بیش از حد روی، مکمل روی نباید بیش از 2 تا 3 هفته در این حد بالا مصرف شود. از آنجا که روی میزان مس را در بدن کاهش می دهد، توصیه می شود کمی مکمل مس در کنار آن مصرف کنید. همچنین، مکمل روی اغلب با مکمل سلنیوم جفت می شود زیرا دومی یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که از مسیرهای شناخته شده برای تقویت مو محافظت می کند.

از طرف دیگر، روی جذب کلسیم را کاهش می دهد و بالعکس. به همین دلیل، از مصرف مکمل های روی که با کلسیم تهیه شده اند باید خودداری شود. به همین ترتیب، روی نباید همراه با غذاهایی مانند شیر یا پنیر با مقدار کلسیم بالا مصرف شود.

روی نباید در کنار غذای فیبری مصرف شود زیرا فیبرهای غذایی مواد معدنی را متصل کرده و از جذب آنها جلوگیری می کنند. از طرف دیگر گوشت بدون چربی و همچنین صدف، ماهی و تخم مرغ باعث جذب روی می شوند. مکمل های روی به اشکال مختلف وجود دارند: به عنوان سولفات، استات، گلوکونات، آسپارتات، آرژینات، سیترات، پیکولینات و مونومتیونین (ZMA ؛ همچنین حاوی منیزیم آسپارتات و ویتامین B6 برای جذب و رفع کمبود منیزیم و آهن همراه است). کلات های اسید آمینه روی بهترین جذب مکمل های آن را ایجاد می کنند.

لطفاً قبل از شروع مصرف مکمل های روی با پزشک خود مشورت کنید زیرا این ماده معدنی می تواند بر جذب و فراهمی زیستی برخی از آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون تأثیر بگذارد.

*چند نکته از تله ویزیت

در دوران اپیدمی کرونا  و شیوع همه گیری ویروس بدیهی است که شما بیماران عزیز نگران رفت و آمد مکرر به مراکز درمانی هستید. به همین دلیل سامانه تله ویزیت (TeleVisit24) با بهترین متخصصین پوست و مو آماده خدمت رسانی به شما عزیزان به صورت آنلاین و بدون نیاز مراجعه حضوری هست. چنانچه هر سوالی در مورد مشکلات مربوط پوست و مو دارید و احساس می کنید احتیاج به ویزیت پزشک دارید به راحتی به صورت آنلاین از طریق سامانه تله ویزیت توسط برترین متخصصین پوست تله ویزیت ویزیت شوید. متخصصین ما با گرفتن شرح حال کامل در مورد علائم و مشکلات پیش آمده از بیماری شما در صورت نیاز امکان صدور نسخه، تجویز دارو و آزمایش برای بررسی بیشتر را خواهند داشت.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط