آشنایی با روش های زیباسازی و جوانسازی پوست

سالهاست که به تاخیر انداختن روند پیری پوست و تغییراتی که بعد از دهه سوم زندگی در آن ایجاد می شود از مهم ترین دغدغه ها برای پزشکان و متخصصان زیبایی است. برخی ترجیح می دهند در طبیعت بدن خود تغییر چندانی ایجاد نکنند، اما رفته رفته بر تعداد افرادی که چنین مداخلاتی را اجتناب ناپذیر می دانند و به استفاده از شیوه های جوانسازی پوست رو می آورند افزوده می شود.

 

بهترین روش های جوانسازی پوست چیست ؟

برای حفظ جوانی و شادابی پوست، دو راه کلی وجود دارد و جز این دو هم راهی نیست.

  • اول: از پوست خود مراقبت کنید و پیری را به تعویق بیندازید. (پیشگیری)
  • دوم: با استفاده از روش‌های درمانی، نشانه‌های پیری را درمان کنید. (درمان)

بارها شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله‌ی کلیشه‌ای شاید اساسی‌ترین توصیه‌ برای حفظ سلامتی باشد؛ اما در مورد زیبایی هم صدق می‌کند. بهترین راه داشتن پوستی زیبا، مراقبت و رسیدگی است. اگر از سنین جوانی به پوست خود برسید و از آن در برابر عوامل آسیب‌زا مراقبت کنید، دیرتر دچار پیر پوستی می‌شوید. پس اگر هنوز علایم پیری پوست در شما پدیدار نشده یا تازه چند خط ظریف روی صورتتان ظاهر شده و به فکر افتاده‌اید؛ پیشگیری را جدی بگیرید. به پوست خود برسید و به خوبی از آن مراقبت کنید.

اما اگر به هر دلیل دچار علایم پیری پوست شده‌اید چه؟ واقعیت این است که هر چقدرم مراقب پوست خود باشید، باز هم در سنین بالا علایم پیر پوستی پدیدار خواهند شد. اگر هم مراقبت‌های پوستی را به خوبی رعایت نکنید، سن ظهور علایم پیری پایین‌تر می‌آید. به طور معمول از اواسط ۳۰ سالگی خطوط صورت عمیق‌تر شده و افتادگی تدریجی پوست آغاز می‌شود. حال اگر مراقبت‌های پوستی را به خوبی انجام داده باشید، می‌توانید این رخدادها را تا ۱۰-۱۵ سال به تعویق بیندازید.

با ظهور علایم پیری، باید مراقبت‌های پوستی را ادامه دهید تا وضعیت از چیزی که هست بدتر نشود. علاوه بر این، راهکارهای بسیاری برای بهبود شرایط شما وجود دارد. فقط باید بهترین روش جوانسازی پوست برای خودتان را انتخاب کنید تا بتوانید علایم را برطرف کرده و دوباره از جوانی و شادابی پوست خود لذت ببرید.

 

پیشگیری: پایه‌های مراقبت پوستی

مراقبت‌های پوستی و جلوگیری از پیری پوست بحث مفصلی است. در این بخش تلاش کردیم تا مهم‌ترین نکات آن را به شما بگوییم. ۱۰ توصیه‌ی زیر پایه‌های مراقبت پوستی را تشکیل می‌دهند. یعنی این‌ها را باید خیلی جدی بگیرید و به خوبی عمل کنید. فرقی هم نمی‌کند که الان وضعیت پوست شما چگونه است و علایم پیری ظاهر شده‌اند یا خیر. باید این مراقبت‌ها را رعایت کنید. حتی اگر بهترین روش جوانسازی پوست هم انجام دهید ولی این‌ها رعایت نکنید، خیلی زود اثرات جوانسازی از بین می‌روند.

  1. هر روز ضد آفتاب بزنید. اگر می‌خواهید در پارک قدم بزنید یا برای یک کاری بانکی کوتاه بیرون رفته‌اید، فرقی نمی‌کند. هوا آفتابی، ابری یا بارانی است، فرقی نمی‌کند. ضد آفتاب زدن باید به یکی از عادات شما تبدیل شود؛ مثل مسواک زدن. از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالای ۳۰ استفاده کنید و برند مناسبی بخرید. دقت کنید که روی ضد آفتاب نوشته باشد: «Broad Spectrum» یا «طیف وسیع». این ضد آفتاب‌ها از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB مراقبت می‌کنند. اشعه‌ی UVA آفتاب به طور مستقیم باعث پیری پوست می‌شود. یادتان باشد که تمام بخش‌هایی که زیر لباس نیستند، باید با ضد آفتاب پوشیده شوند.
  2. برنزه نکنید. بزرگ‌ترین اشتباه در مراقبت‌های پوستی، برنزه کردن است که بیشتر در خانم‌های جوان شاهد هستیم. برنزه کردن یعنی پوست خود را به طور مستقیم در معرض اشعه‌ی UV قرار می‌دهید. در واقع چیزی که باعث تیره شدن رنگ پوست می‌شود، همین اشعه‌ی پیرکننده و مضر UV است. یادتان باشد که سولاریوم نیز با اشعه‌ی UV کار می‌کند. اشعه‌ی فرابنفش یا UV باعث تغییر رنگ پوست، ایجاد لکه‌های پوستی و از بین رفتن رشته‌های کلاژن و الاستین پوست می‌شود. حتی اگر بهترین روش جوانسازی پوست را انجام دهید و بعد به سولاریوم بروید، تا حد خوبی زحمات و هزینه‌ی خود را تلف کرده‌اید.
  3. عینک آفتابی بزنید. عینک فقط محافظ چشم‌های شما نیست؛ بلکه از پوست حساس و ظریف اطراف چشم‌ها نیز مراقبت می‌کند. وقتی عینک می‌زنید، پوست زیر چشم و پلک از گزند نور خورشید در امان می‌مانند. همچنین نیازی نیست که چشمان خود را باریک کنید. باریک کردن چشمان باعث ایجاد خطوط پنجه کلاغی در طرفین چشم‌ها می‌شود که به مرور به چین و چروک‌های دائمی تبدیل می‌شوند.
  4. سیگار نکشید. مصرف دخانیات باعث افزایش سرعت از بین رفتن کلاژن‌های پوست می‌شود. همچنین با تنگ کردن عروق پوستی، کاری می‌کند تا اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز پوست به خوبی تامین نشود. اگر سیگار می‌کشید، ترک کنید. بدانید بهترین روش جوانسازی پوست هم برای افراد سیگاری تاثیر پایداری ندارد.
  5. نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید. مصرف الکل باعث کم‌آبی پوست شده و به مرور زمان به پوست شما آسیب می‌زند.
  6. چاق و لاغر نشوید. چاق و لاغر شدن مداوم که به رژیم یویو معروف است، برای پوست ضرر زیادی دارد. هم از جهت این که ممکن است باعث افتادگی پوست و از بین رفتن بالشتک‌های چربی زیر آن شود و هم از این جهت که استرس زیادی را به بدن تحمیل می‌کند.

 

روش های جوانسازی (درمان)

تایتنینگ پوست

تایتنینگ پوست روشی برای مراقبت از کلاژن‌های موجود در پوست می‌باشد که برای جلوگیری از شل شدن، افتاده شدن و یا دفرمه شدن پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی دو روش شایع برای تایتنینگ پوست وجود دارند. هایفوتراپی و CPT Thermage.

در جامعه ایران معمولا از روش هایفوتراپی بیشتر از CPT Thermage استفاده می‌شود اما CPT Thermage عملکرد و مزایای بیشتری را نسبت به هایفوتراپی بهمراه دارد. CPT Thermage کمک میکند که رشته های کلاژن شکل سه بعدی خود را بدست بیاورند لذا این کلاژن‌ها افتادگی‌های پوست را از بین برده و موجب سفت‌تر شدن پوست فرد میگردند.در این روش انرژی به لایه های عمقی پوست نفوذ کرده، کلاژن‌های زیر پوست را بازسازی و تقویت میکند. در نتیجه‌ی انجام این درمان پوست فرد سفت‌تر و جوانتر خواهد شد. این روش، روشی کاملا غیر تهاجمی می‌باشد و عوارض چندانی را به همراه نخواهد داشت.

 

بوتاکس

بوتاکس که یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای جوانسازی پوست به حساب می‌آید، با استفاده از تزریق پروتئینی از سم ضعیف شده بوتولینیوم به صورت افراد انجام می‌گردد که در نتیجه‌ی آن چین و چروک‌ها و افتادگی‌های پوست افراد از بین رفته و پوست جوان‌تر خواهد شد. این روش امروزه بسیار مورد تایید متخصصان می‌باشد تا جایی که برخی متخصصان پوست بوتاکس را موهبت الهی می‌دانند!البته مورد تایید بودن این روش به دو شرط اساسی بستگی دارد. اول پزشک خوب که تکنیک مناسبی را برای بوتاکس استفاده کند و دوم داروی خوب.

 

جوانسازی با لیزر(انواع لیزر)

یکی از راه های خیلی خوب و مفید برای جوانسازی و زیباسازی پوست و همچنین جوانسازی پوست دست، استفاده از لیزر است که طرفدار های زیادی نیز دارد. در این روش، استفاده از لیزر RF بسیار مفید تر، ایمن تر و مناسب تر خواهد بود. همچنین شما می توانید از لیزر فراکشنال نیز استفاده کنید. از نکات خوب و مفید که لیزر فراکشنال را نسبت به بقیه انواع لیزر بهتر جلوه می دهد، این است که این لیزر، قیمت و هزینه پایین تری نسبت به بقیه لیزر ها دارد. از لیزر می توان در نقاط زیادی از صورت استفاده کرد. همچنین لیزر برای جوانسازی دور لب نیز کاربرد دارد.ابتدا باید بدانید که لیزر چگونه باعث جوانسازی و زیباسازی پوست می شود؟ نحوه کار لیزر به این صورت است که ابتدا لایه بالایی پوست، که از پوست مرده و آسیب دیده تشکیل شده است را از بین می برد، و سپس سبب تحریک لایه های پایینی پوست به جهت ساخت کلاژن و سلول های پوستی جدید می شود. در این روش، برای انجام کامل عمل زیباسازی پوست، به دو هفته نیاز است. در این روش ها، اکثرا به زمانی برای ریکاوری نیازی نیست.

 

جوانسازی با پی آر پی

استفاده از PRP یا پلاسمای غنی شده با پلاکت، یکی از روش های مفید و مرسوم برای جوان تر کردن پوست است. در این روش، از خون و سلول های خونی خود فرد، برای درمان وی استفاده می شود.

در خون، یک نوع سلول خونی به نام پلاکت وجود دارد. پلاکت ها حاوی مواد و فاکتور های رشد هستند که در صورتی که از آنها استفاده بشود، باعث رشد سلول های جدید خواهد شد. در این روش از فاکتور های رشد پلاکت ها استفاده شده، و سلول های قدیمی و پیر که باعث کاهش زیبایی شده اند، با سلول های جوان جایگزین می شوند و در نتیجه، شما به زیبایی پوست خودتان می رسید.پس از انجام این عمل، نباید تا 24 ساعت موضع تزریق شده را بشوئید. همچنین نتایج، پس از 3 هفته قابل مشاهده خواهد بود. چون این عمل، نیاز به جراحی های سخت و طولانی ندارد، نیاز به زمان ریکاوری طولانی نیست.

 

جوانسازی با تزریق ژل (فیلتر)

یکی از موارد برای جوانسازی پوست، که امروزه بسیار پر طرفدار است، جوانسازی با تزریق ژل ها یا فیلتر ها است. این روش، بسیار به تزریق بوتاکس شبیه است؛ به همین دلیل، افراد بسیاری، تزریق ژل را با تزریق بوتاکس یکی می دانند در حالی که این دو بسیار با هم تفاوت دارند. در روش تزریق ژل، یکی از انواع مناسب ژل برای شما انتخاب می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. ژل (فیلتر) با استفاده از سرنگ به زیر پوست شما تزریق می شود و فاصله بین بافت ها را پر می کند؛ به همین دلیل باعث از بین رفتن چین و چروک ها خواهد شد. در واقع تزریق ژل، باعث کشیدن پوست صورت می شود. وقتی عمل کشیدن پوست صورت انجام شد و پوست کشیده شد، چین و چروک ها هم از بین خواهند رفت.

یکی دیگر از استفاده های ژل (فیلر) ، پر کردن حجم از دست رفته پوست است. اگر در اثر رژیم های نادرست و غیز استاندارد، و یا به صورت طبیعی، قسمتی از پوستتان را از دست داده اید؛ به طور مثال اگر لب کوچکی دارید که هنگام خندیدن دیده نمی شود، می توانید از تزریق ژل استفاده کنید تا حجم از دست رفته را باز گردانید. همچنین پس از یک هفته می توانید به فعالیت های روزمره خود بازگردید و در این مدت باید استراحت را به خوبی انجام دهید. ژل ها از 6 ماه تا چند سال اثر خواهند کرد. و اثر آنها از یک هفته بعد از تزریق آغاز خواهد شد.

 

جوانسازی با تزریق چربی

تزریق چربی هم دقیقا مانند تزریق انواع ژل اثر می کند. پس از تزریق چربی، چربی تزریق شده بین بافت ها را پر می کند و چین و چروک های موجود را از بین می برد و باعث جوانسازی پوست صورت می شود. همچنین می توان از چربی برای جبران بافت از دست رفته، مانند لب  و یا چانه استفاده کرد.

چربی طبیعی است و مانند ژل ها به صورت مصنوعی تولید نمی شود، بنابراین به طبع خطرات و عوارض کمتری را خواهد داشت. اما به دلیل آماده نبودن آن، به اتاق عمل نیاز دارد و همچنین وقت بیشتری برای تزریق چربی به صورت نیاز استتزریق چربی، درد بیشتری را نیز به همراه دارد. مدت زمان ریکاوری حدود یک هفته خواهد بود و اثرات، به طور کامل، حدود 2 هفته پس از تزریق دیده می شوند. پس از تزریق چربی، کمی درد و ورم خواهید داشت که با استراحت و به مرور زمان پس از چند روز درمان خواهد شد.

 

همچنین تزریق ژل هم بسیار شبیه به تزریق چربی است

 

جوانسازی با لیفت (لیفتینگ)

یکی از جدیدترین و بهترین تکنیک ها و روش های جوانسازی پوست، استفاده از نخ های کوچک زیر پوستی است. این روش که با جای گذاری و قرار دادن نخ های کوچک همراه است، برای درمان افتادگی و شل بودن پوست به کار می رود. در این روش، نخ های کوتاه و کوچکی، در زیر پوست قسمتی که افتادگی دارد قرار داده می شود. این نخ های زیر پوستی، در طی زمان و حدود 4 تا 6 ماه از بین می روند و تجزیه می شوند اما در زمانی که وجود دارند، باعث تحریک ساخت سلول های فیبروبلاست و تکثیر آنها می شود. این سلول ها که مسئول ایجاد، شکل دهی و نظم دادن به بافت ها هستند، باعث جوانسازی پوست اطراف خود خواهند شد.

یکی از مثال های این عمل (لیفتینگ) ، لیفت کردن غبغب استو غبغب یکی از مکان هایی است که دربرابر اعمالی که برای کوچک شدن آن انجام می شوند بسیار مقاوم است و به همین دلیل افراد بسیار زیادی برای از بین بردن پان از لیفتینگ استفاده می کنند.پس از جا گذاری نخ ها، بیمار با قرمزی محل، تورم و خارش و درد آن مکان رو به رو خواهد شد که طبیعی است و به زودی برطرف خواهد شد. باید ریکاوری خوبی با استراحت کردن داشت. زمان بهبودی نیز بسیار کوتاه و در حد چند هفته خواهد بود.

 

هایفو (HIFU)

یک پیشرفت قابل توجه در تکنولوژی و جایگزین غیر تهاجمی برای جراحی لیفتینگ پوست صورت و یک گزینه درمانی است. تنها درمان مورد تایید FDA برای بهبود خطوط و چین و چروک صورت و گردن است، و قابلت نفوذ به عمق دارد که قبلا فقط با عمل جراحی ممکن بود.

در این روش با قدرت سونوگرافی به راحتی پوست را لیفتینگ می کنند و استحکام می بخشند. سونوگرافی نوعی از انرژی است که به طور قابل توجهی نسبت به نورهایی مانند IPL و لیزر و یا انرژی برق (فرکانس رادیویی) متفاوت است. Hifu از سطح پوست محافظت می کند و نفوذ عمیق تر و دمای بالاتری از فرکانس رادیویی دارد به عنوان مثال برای درمان لایه های درم و قاعده ای که در آنها تضعیف ساختاری شروع می شود، استفاده می شود.

بافت در نقطه مورد نظر تا دمای ۶۵ درجه سانتیگراد گرم می شود، گرمای حرارتی با بافت پوست ایجاد می شود که با ایجاد زخم و اصطکاک سلولی باعث تسریع بهبودی می شود و بلافاصله کلاژن را تحریک کرده و موجب تسریع تولید آن می شود. در طی ۹۰ تا ۱۸۰ روز آینده در پاسخ به ترمیم زخم، بافت ها را تحریک کرده و منجر به لیفتینگ و استحکام بیشتر در درازمدت می شود، که نتایج آن می تواند تا سال ها ماندگار باشد.همچنین تونیسیته و تمام ویژگی های صورت مانند چشم ها، گونه ها، دهان، چانه و پوست را بهبود می بخشد و جایگزینی مناسب برای بوتاکس با امکان حفظ حرکات صورت است. برای حفظ لیفتینگ پوست پس از جراحی عالی است و استاز خون، جای زخم و بی حسی را درمان می کند.مهمترین نکته درباره هایفو، کیس سلکشن و انتخاب درست است.  مثلا زمانیکه افراد افتادگی هایی دارند که تنها راه حل آن هایفو است. هایفو با توجه به تعداد جلسات و میزان جواب دهی اش مناسب همه کیس ها نیست.

 

مزوتراپی

مزوتراپی یک تکنیک است که با تزریق ویتامین ها، آنزیم ها، هورمون ها و عصاره های گیاهی باعث جوان به نظر رسیدن، سفت کردن پوست و همچنین حذف چربی اضافی می شود.
میشل پیستور، یک پزشک فرانسوی، این تکنیک را در سال ۱۹۵۲ ایجاد کرد. در اصل این روش برای از بین بردن درد استفاده می شد اما سالها پس از آن، در ایالات متحده و سایر نقاط جهان محبوب شد. امروزه، مزوتراپی در این موارد مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. چربی را از مناطقی مانند شکم، ران، باسن، داخل ران، پاها، بازوها و صورت، بر می دارد.
  2. سلولیت را کاهش می دهد.
  3. خطوط و چروک ها را محو می کند.
  4. پوست شل را سفت می کند.
  5. بد را روی فرم می آورد.
  6. پوست را روشن می کند.
  7. آلوپسی، که یک بیماری و عامل ریزش مو است را درمان می کند.

این روش از سوزن های بسیار نازک برای انجام یک سری تزریقات به لایه میانی (مزودرم) پوست استفاده می کند. ایده پشت مزوتراپی این است که مسائل اساسی مانند گردش خون ضعیف و التهاب را که موجب آسیب به پوست می شود، تصحیح کند.

یک فرمول استاندارد برای مواد تزریقی در مزوتراپی وجود ندارد. پزشکان از گزینه های مختلفی استفاده می کنند از جمله:

  1. داروهای تجویزی مانند وازودیلاتورها (گشاد کننده های عروق) و آنتی بیوتیک ها
  2. هورمون هایی مانند کلسیتونین و تیروکسین
  3. آنزیم هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز
  4. عصاره های گیاهی
  5. ویتامین ها و مواد معدنی

 

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژین که به عنوان میکرودرم نیز شناخته می شود، یکی از ساده ترین، امن ترین و موثر ترین درمان های ضد پیری حال حاضر است و مزایای زیادی دارد. میکرودرم ، یک پاکسازی و مراقبت روتین از پوست است. اکثر افراد با گذشت سن، نیاز به انجام مداوم آن دارند تا پوستی شاداب و زیبا داشته باشند.

این شیوه به ایجاد بافتی نرم و لطیف در پوست صورت کمک می کند، آثار زخم های سطحی و اندازه ی منافذ و میزان تجمع رنگدانه ها را که به عنوان لکه های سنی می شناسیم کاهش می دهد. میکرودرم ابریشن این کار را به راحتی با سرم های با تکنولوژی بالا و محصولات مراقبت از پوست که به لایه های عمیق پوست نفوذ می کنند انجام می دهد. همچنین به ساخت کلاژن که باعث پر و جوان شدن پوست می شود کمک می کند.

 

RF

استفاده از تکنولوژی انقلابی RF باعث برداشت بافت جوشگاه زخم ها، کاهش جوشگاه های فرورفته، جوان سازی پوست، کاهش چین و چروک ها و ترک خوردگی ها بدون وجود خطرات جراحی است. درمان با آن موثرتر از دیگر درمان های موجود در بازار است و همچنین درد کم تری داشته و خطرات کم تری نسبت به دیگر درمان ها همچون روش Fraxel دارد.

این درمان با ورود سوزن های میکرو متعدد و گرمایش عمقی به درم (لایه ی دوم) پوست ناحیه ی هدف، باعث تحریک تولید طبیعی کلاژن می شود و در نهایت اجازه ی بازسازی پوست در طول زمان را خواهد داد و در نتیجه ایمن ترین، پیشرفته ترین روش درمان غیر جراحی در بازار امروز است.

 

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط