آشنایی با عارضه پوستی ماسکنه

این روزها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا،  پوشیدن ماسک برای انجام فعالیت‌های بیرون از خانه،  تبدیل به یکی از مهم‌ترین بخش‌های سلامت و سبک زندگی ما شده است . استفاده از  ماسک احتمال ابتلا به بیماری کووید19 را کاهش می‌دهد و توسط متخصصان نیز بسیار توصیه‌شده است.

بدون شک سلامت شما، اطرافیانتان و جامعه آن‌قدر مهم است که تحت هیچ شرایطی از استفاده از  ماسک در محیط‌های اجتماعی نباید غافل شویم. با گرم‌تر شدن هوا پوشیدن ماسک در بعضی از افراد منجر به ایجاد جوش‌هایی بر روی بینی، چانه و قسمت پائینی گونه شده است؛ دقیقاً همان مناطق پوستی که در مجاورت با ماسک قرار دارند. متخصصان برای معرفی این مسئله از واژه ماسکنه استفاده می‌کنند. ماسکنه(maskne)، آخرین عارضه پوستی کرونا ویروس است که به لکه های قرمز و برجستگی در امتداد خط ماسک روی صورت اشاره دارد.  بررسی ها نشان داده است که اصطکاک و رطوبت به دام افتاده در اثر استفاده از ماسک می تواند باعث ایجاد آکنه در این ناحیه از پوست شما شود.

ماسکنه، دقیقا به خود بیماری یعنی، آکنه ناشی از ماسک زدن اشاره دارد. گرچه ممکن است این وضعیت از تحریک پوست ایجاد شود، اما برخی اقدامات برای جلوگیری یا درمان آن و بازگشت پوست شفاف  وجود دارد.

به طور کلی، “maskne” اصطلاح کلی برای چندین بیماری پوستی است که می تواند در اثر پوشیدن ماسک صورت یا پوشش ایجاد شود. این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آکنهآکنه زمانی اتفاق میفتد که منافذ پوست شما با روغن، سلول های مرده پوست و آلودگی آلوده شود. این وضعیت می تواند باعث ایجاد جوش، جوش های سر سفید یا جوش های سرسیاه شود.
  • آکنه روزاسهاگر به روزاسه مبتلا هستید، استفاده از ماسک ممکن است باعث برافروختگی پوست صورت شما شود. این وضعیت می تواند منجر به جوش و قرمزی شود.
  • درماتیت تماسیدرماتیت تماسی وقتی ایجاد می شود که به مواد ماسک حساسیت داشته باشید. درماتیت تماسی می تواند منجر به بثورات قرمز همراه با تحریک و تاول شود.
  • فولیکولیتفولیکولیت، یا عفونت فولیکول های موی شما، باعث برجستگی هایی می شود که شبیه آکنه هستند. همچنین ممکن است دچار خارش یا درد شوید.

اگر قبلاً یکی از این موارد را داشته باشید، ممکن است مستعد ابتلا به ماسکین باشید.

 

عامل بروز ماسکنه چیست؟

ماسکنه مانند آکنه می‌تواند در اثر عوامل گوناگونی ایجاد شود که از آن میان می‌توان به کافی نبودن شست و شوی ماسک، شست و شوی ماسک با مواد شوینده ناملایم، مواد تشکیل دهنده ماسک و مدت استفاده از آن اشاره کرد.

ماسک‌ها کمک می‌کنند تا بزاق و هر نوع قطرات دیگر ناشی از تنفس، صحبت کردن، سرفه یا عطسه، در هوا منتشر نشوند و کووید- ۱۹ یا هر بیماری دیگری را انتقال ندهند. از سوی دیگر، این کار موجب می‌شود که رطوبت و باکتری در ماسک محبوس شوند و در تماس با پوست صورت قرار بگیرند.

"دیلان موستاپیچ"(Dylan Mustapich)، یک متخصص زیبایی‌شناسی در نیویورک گفت: این ماسک‌ها جلوی فرار رطوبت را می‌گیرند اما محیط مرطوبی را در ماسک ایجاد می‌کنند که به باکتری عامل آکنه، امکان رشد می‌دهد.

"مگان فیلی"(Meghan Feely)، متخصص پوست گفت: احتمال بروز آکنه، در ورزشکارانی که کلاه مخصوص را روی سر می‌گذارند نیز وجود دارد زیرا آلودگی و عرق روی منافذ پوست آنها محبوس می‌شود و محیط مناسب را برای رشد باکتری فراهم می‌کند.

اگر ماسک خود را نشویید، باکتری به نفوذ خود در پوست شما ادامه خواهد داد؛ در نتیجه شست و شوی ماسک می‌تواند این روند را متوقف کند. همچنین باید اقدامی در مورد مواد شوینده مورد استفاده خود داشته باشید. یک ماده شوینده ملایم و بدون بو را انتخاب کنید تا ببینید که آیا می‌تواند در این زمینه کمک کند یا خیر.

اگر مستعد ابتلا به استرس هستید، یک بیماری همه‌گیر بین‌المللی قطعا یک موضوع استرس‌زا است. نهایت تلاش خود را برای داشتن آرامش انجام دهید.

 

برای درمان ماسکنه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- شستشوی منظم صورت: به صورت روزانه پوست صورت را با یک شوینده ملایم بشویید و با دستمال نرم بدون کشیدن بر روی پوست، خشک نمایید.

- استفاده از مرطوب کننده های غیردارویی: برای پوست های چرب از مرطوب کننده های با فرم ژل، برای پوست های معمولی و مختلط از مرطوب کننده های با فرم لوسیون و برای پوست های خشک، از مرطوب کننده های با فرم کرم استفاده نمایید.

- استفاده از کرم های حاوی کورتیکو استرویید: این مورد در صورت ادامه دار شدن ماسکنه و مقاومت به درمان های رایج می بایست با تجویز پزشک متخصص صورت پذیرد.

 

راه های جلوگیری از ایجاد ماسکنه:

- شستشوی ماسک های پارچه ای و یا تعویض ماسک های سه لایه یکبار مصرف.

- خودداری از استفاده از مواد آرایشی زیر ماسک های سه لایه زیرا این مواد موجب انسداد منافذ پوستی و ایجاد ماسکنه و طولانی شدن بهبود آن می گردد.

- قراردادن صحیح ماسک روی صورت.

- عدم استفاده از ماسک های خیلی سفت و یا دارای پارچه های زبر

- انجمن آکادمی پوست آمریکا توصیه کرده است که پس از ۴ ساعت استفاده از ماسک، ۱۵ دقیقه از آن استفاده نشود تا پوست استراحت کند.

- همچنین استفاده از مرطوب کننده قبل از استفاده از ماسک و شستن صورت پس از استفاده از آن می تواند از بروز ماسکنه جلوگیری کند.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

برچسب ها: تله ویزیت TeleVisit

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط