آیا لیزر لیپولیز روش قابل اطمینانی برای لاغری شکم است؟

لیزر لیپولیز  که به آن لیپولیزر هم گفته می شود، نوعی جراحی زیبایی است. در این تکنیک جراحی از انرژی لیزر برای تغییر شکل و فرم بدن شما استفاده می شود. به طور کلی لیزر لیپولیز متداول ترین روش جراحی است که می تواند توده های سخت چربی شکم و پهلوها را از بین ببرد.

لیپولیزر رسوبات کم چربی را در قسمت های خاصی از بدن هدف قرار می دهد. بنابراین اگر بافت کمی از چربی در شکم، باسن یا ران خود داشته و می خواهید از شر آن خلاص شوید، لیپولیزر گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این روش به طور معمول برای افراد چاق توصیه نمی شود.

بواسطه استفاده از لیزر لیپولیز ، لایه سطحی و زیر پوست به هیچ وجه نیاز به لیپوساکشن ندارد و در نتیجه سطح پوست بر خلاف لیپوساکشن ناهمواری پیدا نمی کند در نتیجه صاف و یکدست است و علاوه برآن بر خلاف لیپوساکشن پوست سفت شده و جمع می شود.
این روش در چاقی های خفیف و متوسط کاملا کافی می باشد و دیگر نیازی به لیپوساکشن نمی باشد ولی در چاقی های شدیدتر در حالیکه در لایه سطحی فقط از لیزر استفاده میشود، در لایه عمیقی علاوه بر لیزر نیاز به تخلیه چربی ها هم می باشد.

 

معیارهای انتخاب بیمار مناسب برای لیزر لیپولیز:
- حجم چربیحجم چربی در هر فردی متغیر است، اما افرادی که ضخامت چربی زیر پوستشان بین یک تا شش سانتیمتر است، می توانند جزو کاندیداهای عمل لیزر لیپولیز قرار بگیرند و افرادی که ضخامت چربیشان بیشتر یا کمتر از میزان نام برده است، برای انجام عمل لیپولیز مناسب نیستند.


- وضعیت پوست بیمارافرادی که افتادگی خفیف تا متوسط پوست دارند، می توانند جزو کاندیداهای عمل لیپولیز باشند، اما افرادی که افتادگی وسیع و شدید پوست دارند، لیپولیز به تنهایی نمی تواند باعث جمع شدگی یا کشیدگی پوست این بیماران شود، به همین دلیل اگر عمل لیپولیز به تنهایی در این افراد انجام شود، نتیجه عمل، پوستی شل و افتاده تر از قبل خواهد بود که ممکن است برای بیمار این نتیجه ناخوشایند باشد، اما امروزه می توان با عمل لیپوابدومینوپلاستی (به معنای حذف پوست اضافه پس از عمل لیپولیز) این افراد هم جزو کاندیداهای عمل لیپولیز قرار بگیرند.


- وضعیت قوام جداره شکم: افرادی که جداره شکمشان شل است (مانند کسانی که بارداری‌های متعددی داشته اند) انجام عمل لیپولیز باز هم به تنهایی پاسخگو نیست و بهتر است از روش ابدومینوپلاستی (باعث تقویت جداره شکم می شود) استفاده کنند.


- داشتن خواسته معقولبیمارانی که توقع منطقی از کاهش وزن خود دارند جزو کاندیداهای مناسب هستند، اما افرادی که انتظار بیشتر از نتیجه معقول دارند، بهتر است عمللیزر لیپولیز را انجام ندهند.

 

 روش های لیپولیز:
لیپولیز به دو روش: به کمک امواج صوتی که به آن اولتراسونیک گفته می شود و به کمک تزریق مواد داخل بافت چربی که به آن مزوتراپی گفته می شود انجام پذیر می باشد.


عملکرد لیپولیز :
در ابتدا پزشک محلول توموسنت که یک محلول بی حس کننده می باشد را به ناحیه های مورد نظر تزریق می نماید و سپس با بی حسی موضعی سوراخی کوچک در پوست ایجاد می کند و از سوراخ ایجاد شده یک میکروکانولا که دارای قطر تقریبی ۱ تا ۲ میلی متر می باشد و حاوی فیبر نوری است را داخل پوست می کند. انرژی مشخصی از لیز به چربی ها تابیده می شود که باعث تخریب سلولهای چربی می شود و تخلیه آنها توسط فرآیندهای متابولیسمی طبیعی بدن صورت می گیرد. انرژی لیزر بر روی لایه دوم پوست اثر می کند و باعث سفت شدن و جمع شدن پوست می شود و از افتادگی پوست جلوگیری می کند .

مزایا در قسمت های درمان شده احتمال بروز عفونت بسیار کم اتفاق می افتد خطر ایجاد زخم بسیار کم می شود مدت زمان ریکاوری در این روش نسبت به دیگر روش ها کوتاه تر است. معمولا می توانید یک هفته پس از انجام لیزر لیپولیز فعالیت های عادی خود را شروع کنید. لیپولیز از لیزر استفاده می کند تا سلول های چربی را بشکند و حجم بافت چربی را کم کند. همچنین گفته می شود در این روش پوست قسمتی که مورد درمان قرار می گیرد جمع می شود. ممکن است حس کنید نسبت به گذشته پوستتان جمع تر و نرمتر شده است. لیپولیز مزایایی شبیه به دیگر روش های حذف چربی را ارائه می دهد. لیزری که برای انجام این روش استفاده می شود برای استفاده پزشکی بی خطر است و نمی تواند پوست را در خطر سوختگی شدید قرار دهد. تنها ممکن است در محل درمان شده عفونت یا زخم اتفاق بیفتد که احتمالش بسیار پایین است اما این روش نسبت به جراحی های زیبایی مانند عمل لیپوساکشن مزایایی دارد. لیپولیز را می توانید در مطب پزشکتان نیز انجام دهید. همچنین دوره ریکاوری این روش کوتاه تر است در حالی که بعد از لیپوساکشن به چندین هفته استفاده نیاز دارید.



هزینه عمل لیپولیز چقدر است؟

هزینه عمل بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنید و پزشک شما متفاوت خواهد بود.قبل از رزرو وقت عمل مطمئن شوید که هزینه تقریبی شما چقدر خواهد بود. لیپولیز یک عمل جراحی زیبایی است، به همین علت تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد. بنابراین اگر توانایی پرداخت هزینه های مازاد خود را ندارید، در مورد گزینه های درمانی کم هزینه تر با پزشک خود صحبت کنید.

 

اقدامات پیش از عمل لیپولیز

پزشک در مورد نحوه آماده شدن برای عمل شما را راهنمایی می کند.خدمات بالینی و آزمایشی در منزل

  • مصرف داروهای رقیق کننده خون و ضد التهاب را به مدت دو هفته قبل از عمل متوقف کنید. این داروها می توانند در روند بهبودی شما تداخل ایجاد کنند.
  • فعالیت هایی مانند اصلاح و برنزه کردن ممکن است باعث تحریک ناحیه تحت درمان شوند. بنابراین حداقل یک هفته قبل از عمل از انجام این فعالیت ها خودداری کنید.
  • پیش از عمل باید پزشک خود را در مورد وضعیت سلامتی یا داروهای مصرفی فعلی در جریان قرار دهید. در نتیجه پزشک می تواند در مورد در مورد اقدامات احتیاطی لازم به شما مشاوره بدهد.
  • پزشک پس از عمل دستورالعمل های دقیقی به شما می دهد که رعایت آن روند بهبودی شما را آسان تر می کند. بعد از عمل هر روز محل لیپولیز را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که پوست شما به درستی بهبود می یابد.

بعد از عمل لیپولیز معمولا می توانید به سرعت کارهای روزمره خود را از سر بگیرید. اما با این حال بهتر است تا مدتی از انجام کارهای سنگین خودداری کنید. استراحت بیشتر باعث تسریع روند بهبودی می شود. در طول دوره نقاهت بهتر است تا حد امکان رانندگی نکنید.

  • جراحی لیپولیز معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد و شما در تمام مدت عمل هشیار خواهید بود.
  • در بیشتر موارد، فقط به یک جلسه عمل نیاز است. حتی اگر تصمیم بگیرید که این عمل را در مناطق مختلفی از پوست انجام دهید.
  • گاهی اوقات، برای رسیدن به نتایج بهتر، لیپولیز همراه با لیپوساکشن انجام می شود. این کار باعث می شود روند بهبودی شما طولانی تر شود.

 

نحوه آماده شدن برای عمل  لیپولیز:

  • ابتدا شما در یک محیط استریل، احتمالاً در مطب پزشک خود آماده می شوید. سپس یک برس اسکراب استریل همراه با روپوش به شما داده می شود.
  • پزشک قسمت هایی از بدن که می خواهید چربی زدایی کنید را با گذاشتن علامت هایی مشخص می کند. سپس در ناحیه ای که قصد انجام لیپولیز دارید، بی حسی موضعی تزریق می شود.
  • پزشک در ناحیه ای که رسوبات چربی ناخواسته دارید، یک برش بسیار کوچک ایجاد می کند. ممکن است این برش فقط به اندازه یک میلی متر باشد. از محل این شکاف لیزر وارد بدن می شود.
  • پزشک از محل برش، یک فیبر نوری باریک را در زیر لایه بالایی پوست قرار داده و لیزر را از زوایای مختلف در زیر پوست شما حرکت می دهد. در این مدت ممکن است کمی گرما یا حتی سرما را احساس کنید. در طول عمل به دلیل بی حسی موضعی، معمولا هیچ گونه ناراحتی یا دردی را احساس نمی کنید.
  • رسوبات چربی که توسط لیزر تجزیه می شوند، بسته به مقدار چربی ذوب شده می توانند به حال خود رها شوند. بدن به تدریج چربی های آب شده را سوزانده و مصرف می کند. اگر مقدار جربی ذوب شده زیاد باشد می توان با استفاده از ساکشن آنها را از بدن خارج کرد. اما استفاده از ساکشن باعث تهاجمی شدن عمل شما می شود.
  • پس از انجام عمل، می توانید بلافاصله از مطب پزشک خارج شوید. پزشک برای پیشگیری از عفونت داروهای آنتی بیوتیک را تجویز می کند. پس از عمل می توانید برخیزید، قدم بزنید و بیشتر فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید. با این حال بهتر است از فعالیت های سنگین خودداری کرده و برای پیشگیری از افتادگی پوست از گن های مناسب استفاده کنید.

 

ماندگاری لیزر لیپولیز چقدر است؟

 تاثیر لیپولیز بسته به انتظار شخصی خودتان می تواند خیلی متفاوت باشد. پژوهش ها نشان دادند بسیاری از کسانی که عمل لیزر لیپولیز را انجام داده بودند از نتایج آن راضی نبودند. حتی در برخی از موارد متخصص پوست نیز نتوانسته تاثیرات قبل و بعد از لیزر لیپولیز را تشخیص دهد. لیپولیز ممکن است ظاهر بدنتان را تغییر دهد و ممکن است به حالت قبل برگردید اما ورزش و رژیم غذایی تضمین می کنند که نتایج ماندگار خواهند بود.

 

عزیزان می‌توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیت - TeleVisit، به ارتباط مستقیم با متخصصین بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از پزشک متخصص بپرسند و راهکارهای درمانی را از پزشک مورد نظر خود دریافت نمایند.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط