خستگی چشم

خستگی چشم چیزی است که همه ما آن را در طول زندگیمان تجربه کرده ایم . در دنیای دیجیتال امروزی که همه کارها به وسیله رایانه‌ها و یا گوشی های هوشمند انجام می شوند، خستگی چشم ناشی از خیره شدن طولانی مدت به صفحه مانیتور و یا گوشی امری بسیار طبیعی و متداول است.

خستگی چشم که اغلب نشانه ضعف اساسی چشم ها و یا استفاده شدید از آن ها است، سبب کاهش بهره وری شخص و ایجاد احساس بیماری در آن می شود .

برخی عواملی که باعث بروز این عارضه می شود، عبارتند از:

- رانندگی طولانی مدت

- استرس یا خستگی بیش از حد فرد

- خواندن بدون وقفه و بدون استراحت دادن به چشم ها

- قرار گرفتن در معرض نور بسیار شدید یا خیره شدن به نور

- خیره شدن به صفحه های نمایش و دستگاه های دیجیتالی

- خستگی بیش از حد چشم در نتیجه تلاش برای دیدن در نور کم

- قرار گرفتن در معرض باد خشک پنکه، وسیله های گرمایشی یا دستگاه های هواساز

- داشتن مشکلات و بیماری های دیگر چشمی مثل خشکی چشم یا عیوب انکساری چشم

درمان خستگی چشم

خستگی چشم بسیار رایج بوده و روز به روز در حال افزایش است. زیرا هر روزه افراد بیشتری از کامپیوتر و لپ تاپ برای انجام کار های خود استفاده می کنند. به همین خاطر اصطلاح جدیدی با عنوان «سندرم بینایی کامیپوتر یا دیجیتالی» به وجود آمده که از آن برای اشاره به خستگی چشم با کامپیوتر استفاده می کنند. بیشتر افراد مبتلا به خستگی چشم دچار علائم خفیفی شده و خودشان از خستگی چشم های خود آگاه هستند، در نتیجه به سادگی با استراحت چشمان و فاصله گرفتن از کامپیوتر و صفحه های دیجیتالی می توان علائم این عارضه چشمی را درمان کرد. به عنوان مثال در روزهایی که فرد از کامپیوتر استفاده نکرده یا کتاب مطالعه نمی کند، هیچ احساس خستگی چشمی نخواهد داشت.

اگرچه که استفاده از کامپیوتر باعث ناراحتی فرد و چشم ها خواهد شد اما با این حال عوارض جانبی طولانی مدتی برای این نوع عارضه وجود نداشته و هیچ دلیلی بر بروز تغییرات چشمی در نتیجه خستگی چشم وجود ندارد. البته گاهی اوقات این خستگی چشمی ممکن است باعث خستگی کامل فرد، کاهش بهره وری و افزایش خطاهای فردی وی شود.

پیشگیری از خستگی چشم

اگر بعد از کار طولانی احساس خستگی چشم می کنید، بهتر است:

نور محیط را تنظیم کرده و میزان روشنایی را کاهش دهید. همچنین در فواصل مشخصی بعد از کار با کامپیوتر یا مطالعه به چشم ها خود استراحت داده و سعی کنید در طول روز بیشتر پلک بزنید. همچنین بستن و ماساژ دادن آرام چشم ها با استفاده از انگشتان باعث کاهش علائم خستگی چشم خواهد شد.

اگر در حین کار کردن با کامپیوتر دچار خستگی چشم شدید، بهتر است رزولوشن صفحه نمایش (CRT) را تغییر داده و میزان نور آن را کاهش دهید. همچنین با تنظیم فاصله چشم ها تا صفحه نمایش نیز می توان تا حد زیادی باعث کاهش بروز خستگی چشم شد. یکی دیگر از نکات مهم این است که اگر با کامپیوتر مطالعه کرده یا مطلب می نویسید، بهتر است اندازه فونت را بزرگتر کرده تا دیرتر چشمان تان خسته شود. همچنین بعد از گذشت هر 15 دقیقه بهتر است از کامپیوتر فاصله گرفته و به نقطه دیگری نگاه کنید یا پیشنهاد می کنیم برای مدتی از جای خود بلند شده، شروع به انجام حرکات کششی دست ها، پاها، کمر کنید.

اگر علت اصلی خستگی چشم هایتان عیوب انکساری چشم باشد، باید برای برطرف کردن این عیوب از لنزهای چشمی یا عینک طبی استفاده کنید.

نکات جلوگیری از خستگی چشم

  1. معاینات و چکاپ چشم را سالیانه انجام بدهید
  2. از نور مناسب استفاده کنید
  3. مستقیم به نور آفتاب نگاه نکنید
  4. اگر با کامپیوتر کار می کنید صفحه نمایش خود را در موقعیت و فاصله مناسب با چشم تنظیم کنید.
  5. هر چند ساعت یکبار چشم خود را ورزش بدهید مثلاً چند چشمک بزنید و یا پشت سر هم پلک بزنید.
  6. استراحت دادن به چشم ها فراموش نشود
  7. آب بنوشید
  8. خواب و استراحت کافی در شبانه روز داشته باشید

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط