آشنایی با کاربرد قطره چشمی

قطره چشمی و انواع آن برای تسکین علائم بیشتر مشکلات چشمی، خواه خشکی چشم، چشم صورتی، قرمزی چشم و یا خارش و درد چشمان استفاده می شود. بسیاری از بیماریهای چشمی را می توان با قطره ها درمان کرد. اغلب اثر داروها در چشم باقی می ماند و فقط مقدار کمی از آن به سایر نقاط بدن میرسد بنابراین خطر کمی نسبت به داروهای خوراکی در ایجاد عوارض جانبی دارند.بعضی از عوارض قطره های چشمی موضعی هستند بدین معنی که روی چشم اثر می کنند ولی در تمامی بدن اثری ندارند. اما مانند هرگونه داروی دیگری قطره های چشمی می توانند سلامتی شما از جمله سلامتی چشمانتان را به خطر بیاندازند. تعیین اینکه کدام نوع قطره چشم یا پماد برای شما بهتر است، به این بستگی دارد که مشکل و بیماری چشم شما چیست:

  • خشکی چشم 
  • قرمزی
  • عفونت (چشم صورتی) 
  • آلرژی 
  • خارش
  • درد
  • تورم
  • ترشحات 

تعیین اینکه کدام نوع قطره یا پماد چشم برای شما بهتر است به نوع بیماری چشمی شما بستگی دارد. البته، اگر به هر یک از این علائم یا بیماری های چشمی مبتلا شدید، همیشه بهتر است با پزشک چشم خود مشورت کنید تا علت و شدت مشکل و بهترین روش درمانی مشخص شود.

 

قطره‌های چشمی غیرتجویزی در مقابل قطره‌های چشمی تجویزی

قطره چشم و پمادهای چشم را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: قطره چشم غیرتجویزی و قطره چشم تجویزی.

قطره چشم غیرتجویزی همچنین با قطره چشمی بدون نسخه یا “OTC” نیز شناخته می‌شوند. قطره‌های بدون نسخه در بسیاری از موارد مناسب هستند و به طور معمول نسبت به قطره‌های چشم تجویزی کم‌هزینه‌تر هستند.

اما قبل از استفاده از قطرات چشم OTC ، به چشم پزشک مراجعه کنید تا مشخص کند کدام نوع قطره چشم برای نیازهای شما مناسب‌تر است. در استفاده از دارو برای چشم‌ای خود ریسک نکنید!

 

قطره چشمی برای چشم‌های خشک

قطره‌ چرب کننده چشم، که به نام اشک مصنوعی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند باعث تسکین خشکی چشم کوتاه مدت شود، زیرا علت آن مربوط به شرایط موقتی مانند وارد آمدن فشار به چشم از طریق کامپیوتر، یا شرایط بیرون از منزل در مثل باد و آفتابی و خستگی است.

بیشتر قطره‌های غیرتجویزی چربی چشم با اضافه کردن عناصر مختلف اشک که از قبل در چشم شما هستند، کار می کنند تا اشک طبیعی شما را تکمیل کرده و چشمان شما را مرطوب و حرکت آن را راحت‌تر کند.

بهتر است از قطره‌های ضد احتقان برای چشم‌های خشک خودداری کنید. شما قطره‌های ضد احتقان را می‌شناسید زیرا این قطره‌ها به طور معمول به عنوان تسکین‌دهنده برای چشم‌های قرمز تبلیغ می‌شوند.

مواد ضد احتقان باعث می‌شوند که از قرمزی چشمان شما کاسته شود، اما در طولانی مدت می‌تواند علائم خشکی چشم را نیز بدتر کند.

اگر مشکلات خشکی چشم شما بسیار شدید است، ممکن است لازم باشد از ژل روان کننده یا پماد استفاده کنید. از آنجا که ژل‌ها و پمادهای خشکی چشم می‌توانند مدتی بعد از استفاده در چشم باعث تاری دید شوند، اکثر افراد درست قبل از خواب از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اگر قطره چشم یا پمادهای غیرتجویزی موثر واقع نشوند، قطره‌ها و پمادهای تجویزی و معالجه‌های اضافی برای خشکی چشم مانند پلاگ‌های پانکتال توسط پزشک شما در دسترس است.

 

قطره چشم برای قرمزی

قطره‌های چشمی ضد احتقان، یا قطره‌های سفیدکننده سفیدی چشم، حاوی وازوکانسترونترهایی هستند که با کوچک کردن رگ‌های خونی ریز موجود در سفیدی چشم (صلبیه) قرمزی چشم را از بین می‌برند و باعث می‌شوند که کمتر دیده شوند.

اگرچه قطره‌های چشمی ضد احتقان در خلاص شدن از شر قرمزی چشم مؤثر هستند، اما به خاطر داشته باشید که می‌توانند یک مشکل اساسی را در چشم شما ایجاد کنند. همیشه بهتر است ابتدا با پزشک چشم خود مشورت کنید تا علت قرمزی چشم‌های شما مشخص شود.

اگر قطره‌های چشم ضد احتقان بیش از حد استفاده شوند، می‌توانند باعث خشکی و سوزش، گشاد شدن مردمک چشم و سایر عوارض جانبی شوند.

همچنین، چشم‌های شما می‌توانند تحمل نسبت به خاصیت سفیدکنندگی چشم این قطره‌ها مقاوم شوند، و ممکن است به دلیل از بین رفتن اثر این قطره‌ها، قرمزی چشم حتی بیشتر از قبل (بازگشت احتقان نامیده می‌شود) ایجاد شود و شما را مجبور به استفاده بیشتر و بیشتر کند.

اگر چشمان شما از خستگی، خشکی، عدم خواب یا سوزش عمومی قرمز است یک قطره چربی چشم غیرتجویزی می‌تواند تسکین‌دهنده‌ای بی‌خطر باشد. اگر چشمان شما از حساسیت قرمز است، می‌توانید با شستشوی آنچه که باعث حساسیت شما می‌شود، مانند گرده، قرمزی چشم‌هایتان را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

 

قطره چشم برای آلرژی و خارش چشم

قطره چشم آنتی‌هیستامین برای آلرژی به طور خاص برای درمان خارش تهیه شده است. قطره چشم آلرژی با کاهش هیستامین در بافت‌های چشم، خارش را برطرف می‌کند.

آلرژی می‌تواند باعث علائمی مانند خارش، قرمزی، آبکی و چرکی شدن، و تورم چشم شود که برای درمان آن قطره‌های آنتی‌هیستامین OTC ممکن است مفید باشد.

برخی از قطره‌های چشمی ضد احتقان برای چشم‌های قرمز نیز حاوی آنتی‌هیستامین هستند. این داروها به عنوان درمان خارش ناشی از حساسیت شناخته می‌شوند، اما معمولاً استفاده از آن‌ها برای طولانی مدت توصیه نمی‌شود.

اگر خارش چشم شما شدید است و با داروهای غیرتجویزی بهبود نیافته است، بهتر است برای تجویز قطره چشم و یا داروهای خوراکی به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

قطره چشم برای درد، تورم یا ترشحات چشم

قبل از استفاده از قطره چشم برای درد، تعیین علت اصلی آن ضروری است.

معمولاً چشم ها به دلیل خشک شدن، خسته شدن یا کار کشیدن بیش از حد دچار درد می‌شوند. اما در صورت ایجاد چشم درد، فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که عفونت جدی چشم شما را تهدید نمی‌کند.

قطره‌های چربی چشم ممکن است  تحریک‌های چشمی ناشی از فشارهای بینایی مانند گریه، ترشحات چشم مربوط به آلرژی و تورم ناشی از التهاب و آلرژی را تسکین دهد.

با این حال، “ماده” یا ترشحات ضخیم و زرد رنگ ناشی از عفونت چشم ممکن است به تجویز قطره‌های آنتی‌بیوتیک چشم نیاز داشته باشد.

 

قطره چشم برای چشم‌های صورتی و سایر عفونت‌ها

چشم صورتی (ورم ملتحمه) یکی از شایع‌ترین انواع عفونت چشم است. اصطلاح “چشم صورتی” برای همه انواع ورم‌های ملتحمه بکار می‌رود.

انواع مختلف قطره چشم ممکن است برای انواع مختلف ورم ملتحمه لازم باشد، بنابراین مهم است که برای تعیین درمان مناسب به چشم پزشک خود مراجعه کنید:

  • ورم ملتحمه باکتریایی معمولاً باعث می‌شود که چشمان شما واقعاً قرمز و دردناک شوند، و ترشحات ضخیم، زرد و چسبناک داشته باشند. عفونت‌های باکتریایی چشم باید با استفاده از قطره‌های تجویز شده توسط پزشک معالجه شوند.
  • ورم ملتحمه ویروسی مسری است. برخی از انواع ویروسی چشم صورتی به خودی خود از بین می‌روند، اما نوع شدید آن باعث ایجاد چشم‌های قرمز، آبکی، دردناک به همراه ترشح روشن یا سفید چشم می‌شود. همچنین ممکن است در اثر این ویروس دچار تاری دید شوید. اگر شما ورم ملتحمه ویروسی دارید، قطره‌های چربی چشم باعث می‌شود که چشمان شما بهبود یابد، همچنین کمپرس‌های سرد یا بسته‌های یخ نیز می‌توانند باعث تسکین ناراحتی‌های چشم شوند. اما اگر علائم بدتر شد، برای معالجه اضافی باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید.
  • ورم ملتحمه آلرژیک شایع‌ترین علت قرمزی چشم است و معمولاً باعث خارش، تورم پلک‌ها و آبکی شدن چشم می‌شود. چشم صورتی آلرژیک مسری نیست. اغلب قطره چربی و ضداحتقان و آنتی‌هیستامین چشمی می‌تواند در بیشتر موارد باعث تسکین چشم شود. مصرف آنتی هیستامین‌های غیرتجویزی مانند Zyrtec ، Claritin یا Benadryl نیز می‌تواند کمک کننده باشد. اگر علائم شدید باشد، ممکن است چشم پزشک شما تشخیص دهد که به قطره‌های قوی‌تر چشم یا داروهای خوراکی نیاز دارید.

اگر برای رفع علائم عفونت چشم از قطره چشم استفاده می‌کنید، هرگز اجازه ندهید که سر بطری با چشم شما تماس پیدا کند. زیرا با این کار بطری آلوده شده و عفونت گسترش می‌یابد.

 

قطره چشم و لنزهای تماسی

قطره‌های بازنویسی به طور خاص برای لنزهای تماسی تهیه شده‌اند و می‌توانند برای رفع خشکی چشم و ناراحتی‌های ناشی از سایش لنزهای تماسی استفاده شوند.

اگر تصمیم دارید هنگام استفاده از لنزهای تماسی از قطره‌های چربی معمولی چشم غیرتجویزی استفاده کنید، با پزشک متخصص چشم خود مشورت کنید تا ببینید آیا نوع لنز تماسی شما با قطره چشم مورد نظر سازگار است یا خیر.

برخلاف قطره‌های بازنویسی، بسیاری از قطره ‌ای چشم ، OTC یا تجویزی، برای استفاده کنندگان لنز تماسی در نظر گرفته نشده‌اند، و شاید نیاز باشد که قبل از استفاده از قطره‌ها، لنزهای خود را از چشمتان خارج کنید.

 

هشدار!

مهم نیست که دلیل استفاده از قطره های چشمی چیست، استفاده صحیح از آنها مهم است. استفاده از قطره با روش مناسب به جذب دارو در چشم کمک می کند.

هنگامی که بطری را باز می کنید می توانید با قطره چشمی با خیال راحت استفاده کنید. برای قطره های تجویز شده چشم، از داروساز خود در مورد تاریخ انقضا آن سوال کنید. برای قطره های بدون نسخه، تاریخ انقضا روی برچسب را بررسی کنید.

اگر از دو نوع قطره چشم استفاده می کنید، بهتر است از آنها به ترتیب مناسب استفاده شود. اگر از قطره های چشمی و پماد چشمی استفاده می کنید، ابتدا از قطره های چشمی استفاده کنید. سپس حداقل 10 دقیقه بعد از پماد استفاده کنید.

اجازه ندهید که نوک قطره چکان چشم شما یا هر سطح دیگری را لمس کند. برخورد نوک قطره چکان به هر سطحی  می تواند منجر به آلودگی باکتری ها یا میکروب های دیگری و حتی عفونت در چشم  شوند.

در هنگام استفاده از قطره چشمی دارویی از لنز استفاده نکنید مگر اینکه پزشک یا داروساز گفته باشد اشکالی ندارد. قبل از قرار دادن لنزهای تماسی بعد از استفاده از قطره ها، حداقل 15 دقیقه صبر کنید.

قطره چشمی را با شخص دیگری  به اشتراک نگذارید این کار  می تواند میکروب و عفونت را گسترش دهد.

برخی از قطره های چشمی بعد از استفاده باعث سوزش می شوند.  این معمولاً نگران کننده نیست. با این حال، اگر این ناراحتی در عرض 10 تا 15 دقیقه برطرف نشد یا اینکه بدتر شده، باید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر بعد از استفاده از قطره، تورم در چشم دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

 


اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط