مقالات آموزشی

 
چشم پزشکی از راه دور

چشم پزشکی از راه دور

تله افتالمولوژی همزمان امکان ارتباط و تعامل همزمان بین طرفین را فراهم می کند (با استفاده از فن آوری های از راه دور پزشکی مانند ویدئو کنفرانس) . که به صورت همزمان برای نظارت بر برداشتن اجسام خارجی قرنیه و مشاوره در این باره است. تله افتالمولوژی غیر همزمان همان روش ارتباطی "ذخیره و ارسال" ، که در آن داده ها گرفته می شود و برای اینکه بعدا بررسی شوند منتقل می شوند. تصاویر چشم را می توان از روش های غیر تهاجمی از طریق روش های مختلف ، ثبت نمود. به طور کلی ممکن است توسط یک تکنسین یا متخصص مراقبت های بهداشتی غیر پزشک این تصاویر را ثبت کرد
مروری بر چشم پزشکی از راه دور

مروری بر چشم پزشکی از راه دور

Teleophthalmology یا چشم پزشکی از راه دور ،شاخه ای از پزشکی از راه دور است که خدمات مراقبت ازسلامت چشم را از طریق تجهیزات پزشکی دیجیتال و فناوری ارتباط از راه دور ارائه می دهد. امروزه ، برنامه های کاربردی از راه دور شامل دسترسی به متخصصان چشم برای بیماران در مناطق دور افتاده ، غربالگری بیماری های چشم ، تشخیص و نظارت و همچنین یادگیری چشم پزشکی از راه دور تماما مربوط به این مبحث است.
پزشکی از راه دور باعث ایجاد تحولی در چشم پزشکی می شود

پزشکی از راه دور باعث ایجاد تحولی در چشم پزشکی می شود

بیماری همه گیر COVID-19 روش تحقق طب در سراسر کشورها و جهان را تغییر می دهد. در این مواقع نامشخص ، گزینه های جدیدی برای modus operandi خدمات درمانی سنتی ارائه شده است.یکی از جایگزین های تحول آمیز استفاده از ویزیت پزشکی آنلاین و ویزیت های مجازی است. جدیدترین رهنمودهای آکادمی چشم پزشکی آمریکا برای همه مراقبت های معمول و غیر معمول چشم پزشکی به صورت آنلاین ارایه شده است.
دژنراسیون ماکولا (AMD or ARMD) شایع ترین علت کوری در جهان است! در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب

آشنایی با دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا (AMD or ARMD) شایع ترین علت کوری در جهان است! در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.
دلایل پرش پلک چشم

دلایل پرش پلک چشم

پرش پلک چشم می‎تواند ناراحت کننده و عامل ایجاد تحریک باشد. به هر جهت، وقتی پرش یا لرزش پلک چشم با علایم دیگری همراه نباشد به ندرت خطرناک محسوب می‎شود.
آشنایی با زونای چشمی

آشنایی با زونای چشمی

زونا یا هرپس زوستر یک عفونت ناشی از ویروس واریسلا-زوستر می‌باشد که همان ویروسی است که باعث آبله مرغان می‌شود. حتی پس از پایان عفونت آبله مرغان ممکن است این ویروس سال‌ها در سیستم عصبی شما زنده بماند و دوباره به صورت بیماری زونا فعال گردد.
آشنایی با کاربرد قطره چشمی

آشنایی با کاربرد قطره چشمی

قطره چشمی و انواع آن برای تسکین علائم بیشتر مشکلات چشمی، خواه خشکی چشم، چشم صورتی، قرمزی چشم و یا خارش و درد چشمان استفاده می شود. بسیاری از بیماریهای چشمی را می توان با قطره ها درمان کرد. اغلب اثر داروها در چشم باقی می ماند و فقط مقدار کمی از آن به سایر نقاط بدن میرسد ...
ویتامین های موثر در سلامت بینایی

ویتامین های موثر در سلامت بینایی

چشم انسان عضو پیچیده ای است که برای عملکرد صحیح خود به ویتامین ها و مواد مغذی نیاز دارند. برخی بیماری های شایع مانند:رتینوپاتی دیابتی، انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن ، گلوکوم و آب مروارید می توانند بر چشمان انسان اثر بگذارند. با وجود این که طیف گسترده ای از فاکتورهای مختلف مسبب این شرایط هستند اما حداقل تا حدی مواد مغذی نیز دخیل می باشند. در این قسمت به معرفی ویتامین ها و مواد مغذی می پردازیم که برای حفظ سلامت چشم ضروری هستند.
آشنایی با سرطان پلک

آشنایی با سرطان پلک

سرطان پلک نوعی تومور است که معمولاً پوست یا غدد پلک را درگیر می کند. شایع ترین انواع تومور پلک، کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی هستند. انواع تومورهای پلک کمتر شایع دیگر، سرطان سباسه، کارسینوم سلول مرکل و ملانوم است. سرطان پلک معمولاً با جراحی درمان می شود.
آشنایی با بیماری آب سیاه یا گلوکوم

آشنایی با بیماری آب سیاه یا گلوکوم

گلوکوم یا آب سیاه بیماری است که می تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه کوری شود. این بیماری در آغاز هیچ علامتی ندارد ولی می تواند در طول چند سال سبب کاهش بینایی و در نهایت کوری شود. درمان زودرس می تواند مانع پیشرفت بیماری و کاهش دید بیمار گردد.
آب مروارید چشم و علائم خطر آن را بشناسید

آب مروارید چشم و علائم خطر آن را بشناسید

آب مروارید یا کاتاراکت نوعی بیماری چشم با دلایل مختلف است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم مختل می‌شود. خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد در زمانی که باعث اختلال در بینایی شده باشد با جراحی ظریفی برطرف می‌شود.
انواع سرطان های چشم

انواع سرطان های چشم

کره چشم همان چیزی است که ما به آن تخم چشم می‌گوییم و شامل بخش‌هایی می‌شود که نور را فیلتر کرده و امکان تمرکز را برای چشم فراهم کرده، آن را تغذیه کرده و به مغز متصل شده و باعث می‌شود که ما بتوانیم اشیا را ببینیم. سرطان چشم هر سرطانی است که بر تخم چشم یا بافت‌های اطراف آن اثر می‌گذارد. همان طور که قبلاً نیز توضیح داده شد، سرطان‌های مختلفی وجود دارند که چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
فشار چشم چگونه به وجود می آید؟

فشار چشم چگونه به وجود می آید؟

فشار داخل چشمی، فشاری است که در اثر تولید مایع زلالیه و تغییر حجم کروئید و تونوسیتی عضلات خارج چشمی ایجاد شده و مقدار متوسط آن ۱۵ میلی متر جیوه می باشد. زمانی که فشار چشم از ۲۱ میلی متر جیوه بالاتر رود، نیرویی در داخل چشم ایجاد شده که می تواند به عصب بینایی چشم آسیب رساند.درمان فشار بالای چشم بسیار اهمیت دارد چرا که ممکن است به بیماری گلوکوم (آب سیاه) منجر شود.تغییرات مداوم فشار داخل چشم که بدون درمان باقی بمانند، در نهایت می توانند باعث مشکلات بینایی و منجر به بیماری های جدی چشم شوند.
تنبلی چشم  یک نوع اختلال بینایی

تنبلی چشم یک نوع اختلال بینایی

تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است. تنبلی چشم یا آمبلیوپی (Amblyopia) که در حدود ۳٪ از افراد دیده می‌شود زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد.
چشم پزشکی از راه دور به چه معناست؟

چشم پزشکی از راه دور به چه معناست؟

Teleophthalmology یا چشم پزشکی از راه دور ،شاخه ای از پزشکی از راه دور است که خدمات مراقبت از سلامت چشم را از طریق تجهیزات پزشکی دیجیتال و فناوری ارتباط از راه دور ارائه می دهد.
خستگی چشم

خستگی چشم

خستگی چشم چیزی است که همه ما آن را در طول زندگیمان تجربه کرده ایم . در دنیای دیجیتال امروزی که همه کارها به وسیله رایانه ها و یا گوشی های هوشمند انجام می ‎شوند، خستگی چشم ناشی از خیره شدن طولانی مدت به صفحه مانیتور و یا گوشی امری بسیار طبیعی و متداول است.
همه آنچه درباره خشکی چشم باید بدانید

همه آنچه درباره خشکی چشم باید بدانید

خشکی چشم (Dry eye syndrome) وضعیتی شایع است و زمانی رخ میدهد که اشک ها قادر به چرب نمودن چشمان نباشند. اشک ها ممکن است به دلایل متفاوت ناکافی باشند به عنوان مثال، خشکی چشم ها ممکن است در صورتی رخ دهد که اشک کافی تولید نکنید، یا اشک هایی با کیفیت پایین تولیدکنید.خشکی اشک، سطح چشم را از عفونت محافظت می کند. بدون میزان اشک کافی، ممکن است خطر ابتلا به عفونت چشم افزایش یابد. آسیب به سطح چشم، در صورت عدم درمان، خشکی چشم شدید ایجاد کرده و منجر به التهاب چشم، سایش سطح قرنیه، زخم قرنیه و مشکلات بینایی می شود؛ کیفیت زندگی کاهش یافته و چشمان خشک می تواند فعالیت های روزمره، مانند خواندن را دشوار کند.
ساختار چشم انسان

ساختار چشم انسان

چشم عضو بارز اولین حس از حواس پنجگانه یعنی بینایی است.انواع گوناگونی از اندام‌های حساس به نور در موجودات زنده یافت می‌شود. ساده‌ترین انواع چشم‌ها تنها توان تشخیص وجود نور در پیرامون را دارند در صورتی ‌که چشم‌های پیچیده‌تر قادرند شکل‌ها و رنگ‌ها را نیز از هم باز شناسند. چشم انسان دارای اجزای پلک، مژه، ملتحمه، صلبیه، قرنیه، مردمک، عنبیه، زجاجیه، عدسی (چشم)، زلالیه، شبکیه و مشیمیه است.
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران