آشنایی با بیماری آب سیاه یا گلوکوم

گلوکوم یا آب سیاه بیماری است که می تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه کوری شود. این بیماری در آغاز هیچ علامتی ندارد ولی می تواند در طول چند سال سبب کاهش بینایی و در نهایت کوری شود. درمان زودرس می تواند مانع پیشرفت بیماری و کاهش دید بیمار گردد.
گرچه که آب سیاه درمان قطعی و مشخصی ندارد ولیکن درمان های رایج بیماری را کنترل می کنند و این امر تائیدی بر اهمیت تشخیص و درمان زودرس است. دو گونه درمان برای آب سیاه چشم وجود دارد:
بیشترین و شایع ترین نوع درمان زودرس گلوکوم درمان دارویی توسط پزشک متخصص است است و به صورت قطره های چشمی و قرص تجویز می شوند. این داروها به دو شکل باعث کاهش فشار داخل چشم می شوند. برخی باعث کاهش تولید مایع در چشم شده و برخی به تخلیه بیشتر مایع از چشم کمک می کنند. داروهای ضد آب سیاه امکان دارد تا چند نوبت در روز تجویز شوند. در اکثر بیماران عوارضی رخ نمی دهد. داروهای ضد گلوکوم تا زمانی که فشار داخلی چشم را کنترل می کنند باید مصرف شوند. در مواردی که به طور دارویی درمان نمی شود باید جراحی بر روی چشم های آسیب دیده انجام شود.

 

تفاوت آب سیاه و آب مروارید

بیماری آب مروارید مادرزادی و آب سیاه مادرزادی از جمله فوریت‌های تشخیص در بین بیماری‌های چشمی است. به همین دلیل توصیه می شود معاینه چشم در افراد را جدی بگیرید و در فاصله های زمانی به معاینه توسط چشم پزشک اقدام نمایید.
آب سیاه مادرزادی ممکن است به راحتی تشخیص داده نشود اما از علائم آب مروارید، حساس بودن چشم است به نور، بزرگ شدن چشم‌ها و حساسیت سیاهی بیش از حد چشم است که گاهی شاید از بدو تولد دیده می‌شود.

 

چرا چشم آب سیاه می آورد؟

این بیماری در آغاز هیچ علامتی ندارد، ولی می‌تواند در طول چند سال، کاهش بینایی و در نهایت کوری را در پی داشته باشد. درمان زودرس می‌تواند مانع پیشرفت بیماری و کاهش دید بیمار شود. اگر خون جلوی چشم می‌رفت قطعا همه چیز را قرمز می‌دیدیم، اما زلالیه در چشم وجود دارد.این ماده از جایی تولید و از جایی خارج می‌شود و پس از تولید، تغذیه جلوی چشم را انجام می‌دهد. اگر این مایع تولید شود و خوب خارج نشود به مرور حجم مایع افزایش یافته و چشم دچار فشار می‌شود. فشار بالای داخل چشم به عصب چشم و سلول‌های بینایی فشار وارد می‌کند و عصب را از بین می‌برد و این آسیب به عصب چشم محسوب می شود.

 

علایم شایع

وقتی علایم زیر در فردی وجود داشته باشند احتمال وجود بیماری آب سیاه مزمن چشم وجود خواهد داشت. علائمی چون تغییر مداوم نمره عدسی عینک، سردرد خفیف یا اختلالات مبهم بینایی یا عدم توانایی در تطبیق بینایی از روشنایی به تاریکی.

مراحل اولیه:

  • از دست رفتن دید محیطی در نواحی کوچک از میدان دید
  • تاری دیدی در یک طرف در سمت بینی میدان دید

مراحل پیشرفته:

  • بزرگ‌تر شدن نواحی از دست رفتن دید، معمولاً در هر دو چشم
  • سفت شدن کره چشم
  • وجود نقاط کور در میدان دید
  • نامناسب بودن دید در شب

 

تشخیص آب سیاه چشم

آب سیاه چشم نتیجه ی یک وخامت ذاتی عصب بینایی می باشد که این امر باعث می شود به مایع بالایی در قسمت جلویی چشم فشار وارد شود. مایع چشمی به وسیله ی یک کانال شبکه مانند در چشم جریان می یابد که در صورت مسدود شدن این کانال، مایع چشم در یک جا جمع می شود. علت این انسداد هنوز شناخته نشده است اما پزشکان نظر بر این دارند که می تواند ارثی بوده و از پدر و مادر به فرزند منتقل شود. از راه های تشخیص آب سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
دید محدود، تهوع یا استفراغ، چشم درد، قرمزی چشم، سرگیجه و سوزش چشم و ریزش اشک از چشم، تمامی این ها از عوامل بیماری آب سیاه چشم می باشد. در صورت مواجه شدن با این موارد بهتر است به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید و با کسب اطلاع در زمینه چگونگی جراحی و قیمت و هزینه عمل به درمان اقدام نمایید .پزشک شما قطره ای در چشم شما برای باز کردن قرنیه می ریزد سپس چشم شما را بررسی نموده و عصب بینایی تان را نیز بررسی می کند و اگر به این نتیجه برسد که شما گلوکوم دارید از عصب عکس گرفته و برای آزمایش فشار چشم تستی را انجام می دهد. تمامی این آزمایش ها و بررسی ها بدون درد و در کوتاه مدت انجام می گیرد. تا در جهت درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری اقدامات ضروری را انجام دهید.

 

 آب سیاه چگونه درمان می‌شود؟

 پزشک از روش‌های درمانی مختلفی برای بهبود این اختلال استفاده می‌‌کند که برخی از آنها عبارتند از استفاده از قطره چشمی‌، لیزر درمانی و انجام عمل جراحی. اگر شما دچار آب سیاه هستید بهتر است هر چه زودتر برنامه درمان خود را شروع نمایید. اگرچه شروع درمان نمی‌‌تواند آسیب ایجاد شده بینایی را جبران کند شروع به موقع درمان می‌تواند از بدتر شدن آن جلوگیری نماید.

 دارو درمانی :تجویز قطره چشمی رایج ترین روش برای درمان آب سیاه است که باعث می‌‌شود فشار داخل چشم کاهش پیدا کند و از آسیب دیدگی عصب بینایی جلوگیری شود.

 لیزر درمانی:  پزشک برای کاهش فشار داخل چشم از لیزر برای تخلیه مایع از چشم استفاده می‌نماید. لیزر درمانی یک روش ساده است که پزشک می‌تواند در مطب خود به انجام آن بپردازد.

 انجام عمل جراحی: در صورتی که دارو درمانی و لیزر درمانی کمکی به بهبود شما نکند پزشک انجام عمل جراحی را پیشنهاد خواهد داد. انواع مختلفی از عمل‌های جراحی وجود دارد که می‌‌توانند به تخلیه مایع از چشم کمک کند.

 

راه های جلوگیری از ابتلا به آب سیاه چشم

برای جلوگیری از ابتلا به آب سیاه چشم بایستی تغذیه ی مقوی داشته باشید و غذاهای غنی از کاروتنوئید مصرف کنید. از این غذاهای غنی از کاروتنوئید می توان به هویچ، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، زرد آلو، کدو حلوایی، میوه و سبزیجات حاوی ویتامین و آنتی اکسیدان ها می توان نام برد که برای حفاظت از سلامت چشم نقش به سزایی دارند. خوردن ماهی تازه، لبنیات و گوشت قرمز از دیگر مواردی می باشد که از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند. هم چنین افراد بایستی از مصرف برخی مواد غذایی دوری کنند و یا مصرف آن ها را بسیار کم کنند. برای مثال مصرف شکر اضافه و کافئین از این قبیل موارد می باشند.

 

در سایت  www.TeleVisit24.comتنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط