ویتامین های موثر در سلامت بینایی

چشم انسان عضو پیچیده ای است که برای عملکرد صحیح خود به ویتامین ها و مواد مغذی نیاز دارند. برخی بیماری های شایع مانند:رتینوپاتی دیابتی، انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن ، گلوکوم و آب مروارید می توانند بر چشمان انسان اثر بگذارند. با وجود این که طیف گسترده ای از فاکتورهای مختلف مسبب این شرایط هستند اما حداقل تا حدی مواد مغذی نیز دخیل می باشند. در این قسمت به معرفی ویتامین ها و مواد مغذی می پردازیم که برای حفظ سلامت چشم ضروری هستند.

 

ویتامین ها و مواد مغذی ضروری برای سلامت چشم

لوتئین و زاگزانتین

لوتئین و زاگزانتین کاروتنوئیدها محسوب می شوند. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که در گیاهان و در شبکیه چشم شما یافت می شوند. مکمل این رنگدانه ها به افزایش تراکم آنها در شبکیه چشم کمک می کند. آنها همچنین نور آبی و ماوراء بنفش پر انرژی را جذب می کنند که می تواند به ساختار و عملکرد چشم شما آسیب برساند.

 

روی

روی همچنین به طور طبیعی در چشم یافت می شود، یک آنتی اکسیدان قوی است که شما را از آسیب سلول محافظت می کند. هنگام مصرف روی، جذب مس کاهش می یابد. توصیه می شود روی با مکمل های مس ترکیب شود.

 

ویتامین B1 یا تیامین

ویتامین B1 برای سلامت چشم شما ضروری است. شواهدی وجود دارد که ویتامین B1، همراه با سایر ویتامین ها، ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد، اما تحقیقات بیشتری لازم استویتامین B1 به عنوان یکی از ویتامین های B “ضد استرس” شناخته می شود و التهاب را کاهش می دهدپژوهش اولیه همچنین نشان می دهد که ممکن است برای درمان یووئیت، یک بیماری التهابی چشم که می تواند منجر به کوری شود، موثر باشد.

 

اسیدهای چرب امگا 3

رژیم غذایی اکثر آمریکایی ها به اندازه کافی اسیدهای چرب امگا 3  که منبع اصلی آن ماهی است را شامل نمی شود. سلولهای گیرنده های نوری در شبکیه چشم شما حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 هستند. اعتقاد بر این است که اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA)، نوعی اسید چرب امگا 3، به رشد سلول های شبکیه کمک می کند. همچنین تصور می شود که در کاهش التهاب و کمک به سلولهای شبکیه و قرنیه برای بهبودی و بازسازی پس از آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض نور و افزایش سن نقش دارد.

بررسی ها نشان می دهد افرادی که بیش از دو اسید چرب امگا 3، DHA و اسید ایکوزاپنتائوئیک (EPA) مصرف می کنند، کمتر به AMD مبتلا می شوند . مقادیر کم اسیدهای چرب امگا 3 با سندرم خشکی چشم و رتینوپاتی مرتبط است، بیماری که باعث آسیب تدریجی به شبکیه چشم می شود. بررسی ها نشان داده است که نوزادانی که شیر خشک آنها حاوی DHA است نسبت به نوزادانی که به آنها DHA داده نمی شود، بینایی بهتری دارند.

 

ویتامین C

یکی از مکمل های موثر در سلامت بینایی و چشم ویتامین C است. چندین مطالعه بزرگ نشان می دهد که ویتامین C خطر ابتلا به برخی از انواع آب مروارید را کاهش می دهد. همچنین دو مورد از این مطالعات نشان داد که ترکیبی از مکمل های ویتامین C و E خطر آب مروارید را کاهش داده و روند پیشرفت آب مروارید را کند می کند.

 

ویتامین A

ویتامین A با حفظ شفافیت قرنیه که پوشش خارجی چشم است نقش مهمی در بینایی ایفا می کند. این ویتامین جزئی از ردوپسین، پروتئینی در چشم که به دید در شرایط کم نور کمک می کند، استکمبود ویتامین A در کشورهای توسعه یافته نادر است اما در صورت عدم رسیدگی می تواند مسبب خشکی چشم شود.

خشکی چشم یک بیماری پیشرونده است که با شب کوری آغاز می شود. اگر کمبود این ویتامین ادامه یابد مجاری اشک چشم شما خشک می شود که در نهایت قرنیه نرم شده و منجر به کوری برگشت ناپذیر خواهد شد.

ویتامین A همچنین می تواند به محافظت دربرابر سایر مشکلات چشمی کمک کند. برخی مطالعات نشان می دهند که رژیم غذایی حاوی ویتامین A ممکن است با کاهش خطر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا در اثر افزایش سن همراه باشد.

 

ویتامین E

اعتقاد بر این است که بسیاری از بیماری های چشمی با استرس اکسیداتیو مرتبط هستند که نتیجه عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن است.

ویتامین E آنتی اکسیدانی قوی است که به محافظت از سلول ها از جمله سلول های چشمی در برابرآسیب های رادیکال آزاد، مولکول های مضر و ناپایدار کمک می کند. بر اساس یک مطالعه در 3640 فرد مبتلا به دژنراسیون ماکولا در اثر افزایش سن نشان داد که مصرف 400 IU از ویتامین E و چندین ماده مغذی دیگر در یک مکمل روزانه خطر و احتمال پیشرفت بیماری را تا 25 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی ویتامین E ممکن است به پیشگیری از آب مروارید مرتبط با سن کمک کند. با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است زیرا برخی مطالعات نشان می دهد که هیچ ارتباطی بین ویتامین E و این بیماری وجود ندارد.

 

ویتامین  B6,B9,B12

محققان همچنین اثر چندین ویتامین B را برای سلامت چشم از جمله ویتامین B6 ، B9 و b12 بررسی کرده اند. این ترکیب از ویتامین ها می تواند سطح هموسیستئین، پروتئینی در بدن که با التهاب و افزایش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن همراه است را کاهش دهد.

 

 


👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط