انواع سرطان های چشم

کره چشم همان چیزی است که ما به آن تخم چشم می‌گوییم و شامل بخش‌هایی می‌شود که نور را فیلتر کرده و امکان تمرکز را برای چشم فراهم کرده، آن را تغذیه کرده و به مغز متصل شده و باعث می‌شود که ما بتوانیم اشیا را ببینیم. سرطان چشم هر سرطانی است که بر تخم چشم یا بافت‌های اطراف آن اثر می‌گذارد. همان طور که قبلاً نیز توضیح داده شد، سرطان‌های مختلفی وجود دارند که چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

انواع سرطان های چشم می تواند ساختار های مختلف در چشم را تحت تاثیر قرار دهند. به طور کلی سرطان به چندین شکل مختلف در ناحیه چشم بروز می کند. بیش از دوازده نوع سرطان های مختلف در چشم وجود دارند .

 

سرطان ملانوم چشمی

ملانوم Uveal شایع ترین سرطان اولیه چشم در بزرگسالان است. ملانوم در پشت صلبیه (سفید چشم) و قرنیه (پنجره جلوی چشم) قرار دارد که از سه قسمت عنبیه (قسمت رنگی چشم)؛ جسم مژک (حلقه ای از بافت با فیبرهای عضلانی که اندازه مردمک و شکل لنز را تغییر می دهد)؛ و کوروئید تشکیل شده است. ملانوم همچنین به عنوان Uveal خلفی (قسمت پشت چشم زیر شبکیه) شناخته می شود.

ملانوم Uveal ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و برخی موارد در معاینات معمولی چشم تشخیص داده می شود. اگر علائمی وجود داشته باشد، ممکن است شامل تغییرات بینایی، چشمک زدن، لکه تاریک عنبیه، تغییر شکل مردمک چشم، گلوکوم و به ندرت درد چشم یا قرمزی باشد. درمان ملانوم uveal ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی و لیزر باشد.

 

رتینوبلاستوما

رتینوبلاستوما نوعی سرطان در شبکیه است که یک لایه حساس به نور در بافت چشم می باشد. در میان کودکان، رتینوبلاستوما شایع ترین تومور بدخیم است که از چشم شروع می شود. این بیماری معمولاً قبل از پنج سالگی اتفاق میفتد و بیشتر این موارد در کودکان زیر دو سال رخ می دهد. این بیماری 3٪ سرطان ها را در کودکان تشکیل می دهد.

 

یکی دیگر از انواع سرطان‌های چشم، لیمفوما است که بر سیستم ایمنی بدن اثر گذاشته و معمولاً از غدد شما (گره‌های لنفاوی) آغاز می‌شود.

 

مراحل ابتلا به سرطان چشم

سرطان چشم در 4 مرحله پیشروی می‌کند:

  • مرحله اول: تومور، کوچک است (کمتر از 3 میلی‌متر)، قسمت‌های دیگر چشم را در برنگرفته و به قسمت‌های دیگر بدن نیز گسترش پیدا نکرده است.
  • مرحله دوم: اندازه تومور کمی بزرگ‌تر از مرحله اول است ولی به قسمت‌های دیگر چشم یا بدن سرایت نکرده است.
  • مرحله سوم: اندازه تومور بزرگ بوده و به قسمت دیگر چشم نیز گسترش یافته است.
  • مرحله چهارم: سرطان به قسمت‌های دیگر بدن نیز رسیده است و به متاتاستاز تبدیل شده است.

 

سرطان چشم چقدر شایع است؟

سرطان چشم بسیار نادر است. هر ساله تعداد اندکی به سرطان چشم مبتلا می‌شوند. بیشتر موارد جدید ابتلا به سرطان داخل چشم در نوع ملانوم بوده است. تعداد مبتلایان به ملانوم اووئال تا چند دهه گذشته ثابت مانده است. با این حال، تومورهای ملتحمه در این مدت افزایش یافته است. افراد سفید پوست نسبت به افراد سیاه پوست با احتمال بیشتری به ملانومای چشم مبتلا می‌شوند. میزان بقای 5 ساله به شما می‌گوید چند درصد از مردم حداقل 5 سال پس از ابتلا به سرطان زندگی می‌کنند. میزان بقای 5 ساله برای مبتلایان به سرطان چشم 80٪ است. اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، میزان بقای 5 ساله 85٪ است. در حدود 73 درصد افراد در این مرحله تشخیص داده می‌شوند. با این حال، میزان بقا به اندازه و محل تومور و نوع سرطان تشخیص داده شده بستگی دارد.

 

علل سرطان چشم

در بیشتر موارد، علت این نوع سرطان دقیقا مشخص نیست. اما موارد زیر در ابتلا به سرطان چشم موثر است:

  • سن. این بیماری در افراد مسن رایج‌تر است.
  • خال.
  • نژاد.
  • رنگ چشم و رنگ پوست.
  • سندرم سرطان ارثی.
  • آفتاب گرفتن.
  • تابش نور خورشید و ماوراء بنفش (UV).
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) به ویژه در برخی کارگران.

 

علائم سرطان چشم:

علائم سرطان چشم از فردی به فرد دیگر براساس نوع سرطان متفاوت است در بزرگسالان شایع ترین علائم آن عبارتند از:

_تاری دید در یک چشم

_نقاط شناور کوچک در دید

_تغییر در رنگ عنبیه

_قرمزی یا درد چشم

_چشم های برآمده

_از دست دادن بینایی محیطی

در مراحل اولیه سرطان چشم, ممکن است تعداد کمی از علائم وجود داشته باشد. در واقع برای یک بیمار غیر معمول نیست که فرد اولین کسی باشد که در یک امتحان برنامه روتین معاینه می شود.

 

تشخیص سرطان چشم :

در اثر سرطان ملانوما چشم شروع به رشد کرده و از حد عادی خود بزرگتر می‌شود، این بیماری می‌تواند باعث آسیب چشمی دائمی، جداشدن شبکیه و حتی از دست دادن بینایی و با سرایت به سایر بخش‌های بدن، چون کبد، ریه و استخوان باعث مرگ شود.کارشناسان توصیه می‌کنند به ویژه اگر سابقه ابتلا به این نوع خاص از سرطان در خانواده وجود دارد و فرد علائم غیرعادی در چشم خود مشاهده می‌کند سریعاً به متخصص مراجعه کند.

جراح چشم با معاینه، انجام آزمایش، بررسی سوابق خانوادگی، دریافت اطلاعات در خصوص شیوه زندگی فرد، مواد غذایی و داروهایی که مصرف می‌کند می‌تواند ابتلا یا عدم ابتلای فرد به بیماری را شناسایی کند.

در صورت مثبت بودن ابتلا به سرطان از پزشک متخصص درباره شیوه درمانی، میزان وسعت یافتن بیماری، مراقبت‌های حین درمان، آسیب رسیدن یا نرسیدن به بینایی و مواردی از این دست سئوال بپرسید.پزشکان با آزمایش‌های مختلفی از جمله تاباندن نور لیزر بر چشم، بررسی عروق خونی، سونوگرافی چشم، تماشای چش با دوربین فیلتردار، نمونه گیری از بافت چشم با یک سوزن بسیارنازک و در نهایت CT SCAN مغزی بیماری را شناسایی می‌کنند.

کارشناسان توصیه می‌کنند به دلیل حساسیت بالای چشم برکیفیت زندگی افراد، حتماً به طور منظم چک آپ‌های پزشکی را انجام دهید و در صورت مشاهده هرگونه علائم غیر عادی به پزشک مراجعه کنید، زیرا مراجعه با تاخیر به پزشک می‌تواند باعث آسیب دیدن شدید و حتی مرگ شود

 

درمان سرطان چشم

خوشبختانه این نوع سرطان راههای درمانی دارد که باعث متوقف کردن و در نهایت باعث از بین رفتن این تومورهای بدخیم شده است .روش های درمان سرطان چشم اساس درمان این نوع سرطان ، شیمی درمانی مانند لیزر درمانی می باشد . این درمان با استفاده از روشی به نام TTP یا گذاشتن رادیو اکتیو در اطراف چشم یا تاباندن اشعه از خارج چشم انجام می شود .

 

پیشگیری از سرطان چشم :

از آنجایی که تاثیر تابش مستقیم نور آفتاب در بین عوامل محیطی در بروز سرطان های چشمی از سایر عوامل محتمل تر به نظر می رسد، بهتر است افراد به ویژه آنهایی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند یا افرادی مانند کشاورزان که به دلایل شغلی مجبورند ساعت‌ها زیر تابش نور آفتاب باشند، حتما از عینک‌های آفتابی استفاده کنند.

 

در سایت  www.TeleVisit24.comتنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط