آشنایی با زونای چشمی

زونا یا هرپس زوستر یک عفونت ناشی از ویروس واریسلا-زوستر می‌باشد که همان ویروسی است که باعث آبله مرغان می‌شود. حتی پس از پایان عفونت آبله مرغان ممکن است این ویروس سال‌ها در سیستم عصبی شما زنده بماند و دوباره به صورت بیماری زونا فعال گردد.

از زونا با عنوان هرپس زوستر نیز یاد می‌شود. این نوع عفونت ویروسی با بثورات قرمز پوستی مشخص می‌شود که می‌تواند باعث درد و سوزش شود. زونا معمولا به صورت رگه‌هایی از تاول در یک طرف بدن، به طور معمول در تنه، گردن یا صورت ظاهر می‌شود. 

اکثر موارد زونا طی ۲ تا ۳ هفته برطرف می‌گردد. هرپس زوستر به ندرت بیش از یک‌بار در یک فرد رخ می‌دهد، اما طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، در ایالات متحده تقریبا از هر سه نفر، یک نفر در زندگی خود به هرپس زوستر مبتلا خواهد شد.

زونای چشمی در قسمت جلو چشم می تواند منجر به بی حسی قرنیه، زخم، عفونت های دیگر و حتی کوری شودزونا حتی چشم را تحت تاثیر قرار می دهد. زونا، یا هرپس زوستر، یک عفونت ویروسی است که با علائم بثورات دردناک، سوزش یا خارش شناخته می شود. این بثورات در امتداد یک عصب خاص آسیب دیده ظاهر می شوند، به عنوان مثال در یک طرف قفسه سینه یا شکم که از اطراف به پشت انتشار می یابد. در واقع، نام زونا از cingulum، کلمه لاتین کمربند یا ارسی گرفته شده ست.

 

عفونت،‌قرمزی و جوش از علائم زونای چشمی

شروع بیماری زونا با علائمی مثل عفونت، جوش، قرمزی پوست در نواحی پیشانی، بینی و پلک به همراه پیشانی،‌ بینی و پلک به همراه تب، سوزش و سردرد است که افراد در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنند.

بیش از 85 درصد جمعیت جهان حامل ویروس زونا هستند
طبق بررسی های به عمل آمده توسط دان بیش از 85 درصد از جمعیت جهان از حاملان ویروس زونا هستند که در صورت بروز نقص در سیستم ایمنی افراد این ویروس از حالت نهفته خارج می‌شود و زونای چشمی را ایجاد می‌کند.این بیماری عمدتا در افراد بالای 50 سال رخ می دهد اما مصرف بعضی از داروهای شیمی درمانی زمینه‌ی فعال‌سازی ویروس زونا را فراهم می‌کند.

اضطراب و استرس از عوامل تشدید کننده زونای چشمی
عوارض چشمی این بیماری عمدتا شامل التهاب یا کدورت قرنیه است که سریعا باید تحت نظر پزشک معالج قرار بگیرد و علاوه بر انجام دوره‌های تکمیلی درمان، فرد باید از عوامل تشدید کننده این بیماری مثل استرس و اضطراب اجتناب کنند.

 

چگونه زونا می تواند وارد چشم شود؟

نام های دیگر ویروس واریسلا-زوستر شامل VZV و ویروس آبله مرغان استبعد از برطرف شدن علائم آبله مرغان، ویروس در بدن غیر فعال است. در هر زمان، ویروس می تواند دوباره فعال شود و باعث ایجاد زونا شوداین ویروس در اعصاب حسی فرد زندگی می کند و دردی را بروز می دهد که می تواند شدید باشدوقتی زونا بر اعصاب صورت تأثیر می گذارد، فرد ممکن است علائم مربوط به چشم را تجربه کند.

 

علائم زونا در چشم

  • تاری دید
  • حساسیت به نور
  • خارش و تحریک چشم
  • قرمزی و التهاب در اطراف پلک ها
  • تاول در پلک فوقانی، معمولاً فقط در یک طرف صورت

 

در اطراف چشم، فرد احتمال دارد علائم زیر را تجربه کند:

  • درد و سوزش
  • حساسیت پوستی
  • قرمزی یا بثورات پوستی

در حالی که این علائم می تواند زونا را نشان دهد، اما شاید سایر شرایط چشم را نیز مشخص کند. هر فرد با هر یک از این علائم باید فوراً با پزشک مشورت کندزونا در چشم می تواند عوارض شدیدی مانند زخم قرنیه، التهاب و گلوکوم ایجاد کند .

 

عوارض زونا

زونا مخصوصاً در دوران بارداری خطرناک است. زیرا جنین می تواند ویروس را از طریق خون دریافت کند. همچنین، نوزادانی که نارس به دنیا می آیند در صورت بروز زونا می توانند خطر عوارض جدی را افزایش دهندبعضی از موارد زونا به خودی خود از بین می رودبا این حال، زونا در چشم می تواند عوارض جدی ایجاد کند، مانند:

  • گلوکوم
  • جای زخم
  • زخم های قرنیه
  • نکروز حاد شبکیه، یک بیماری شدید که می تواند باعث کوری شود.

پزشکان توصیه می کنند افراد بالای 50 سال به دلیل شدت عوارض احتمالی، واکسن زونا را دریافت می کنند و این بیماری عمدتا سالمندان را درگیر می کندرایج ترین عارضه زونا، نورالژی پس از گرما، دردی است که 3 ماه پس از اولین بثورات ظاهر می شود. درد می تواند خفیف یا شدید باشد.

 

پیشگیری از زونا

بهترین روش برای پیشگیری از زونا، استفاده از واکسن است. شینگریکس واکسن جدید، موثرتر و غیر زنده است. شینگریکس یک واکسن دو دوزه است که برای بزرگسالان بالای 50 سال توصیه می شود و بیش از 90٪ در پیشگیری از زونا موثر است. متأسفانه واکسن زونا، بیماری زونا یا نورالژی پس از هرپس را درمان نمی کند. واکسن فقط به عنوان یک استراتژی پیشگیری موثر است.

 

تشخیص زونا در چشم

استفاده از قطره چشم می تواند به مقابله با التهاب و گشاد شدن مردمک چشم کمک کندهرفردی که مشکوک به زونا در چشم است باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه یا با چشم پزشک مشورت کند. زونا در چشم می تواند منجر به کاهش بینایی شود.

یک پزشک معمولاً برای تشخیص نیاز به انجام معاینه فیزیکی دارد. آنها همچنین احتمال دارد از مایع تاول نمونه ای گرفته و آن را برای آزمایش ارسال کنند. نتایج مشخص می کند که آیا حاوی ویروسی است که باعث ایجاد زونا می شود.

پس از تایید تشخیص بیماری زونا، پزشک داروی ضد ویروسی را تجویز می کنداین دارو می تواند به صورت مایع یا قرص باشد. آن را در اسرع وقت برای حداکثر اثربخشی مصرف کنید.

اگر فردی دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد، پزشک احتمال دارد بیمار را برای داروهای ضد ویروسی وریدی در بیمارستان بستری کندبرای کمک به کنترل درد، پزشک همچنین می تواند قطره های چشمی را برای مقابله با التهاب و گشاد شدن مردمک چشم توصیه کند.

 

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط