روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان

روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان برای والدینی که به دنبال راهکارهایی برای بهبود رشد کودکان خود هستند، می تواند مفید و موثر باشد. همه ما میدانیم که کودکان موجوداتی بسیار تأثیرپذیر هستند، اما این فقط در مورد سرعت یادگیری رفتارها و عادت های خود آنها نیست. بلکه در مورد رشد واقعی مغز آنها نیز می باشدمغز از زمانی که کودک هنوز در رحم است شروع به شکل گیری می کند و در تمام اوایل کودکی به سرعت رشد خواهد کرد.

اگرچه بلوغ ذهنی و شناختی یک فرایند مادام العمر است، اما بنیان آن در طی چند سال اول پس از تولد گذاشته می شود. اما متاسفانه بسیاری از والدین ها با فرض اینکه نوزادان نمی توانند محیط اطراف خود را درک کنند، به شکل گیری و اهمیت مغز در طی این سالها توجه زیادی نمی کنند.

شاید در اطرافیان شما هم کسی هست که مرتب می‌گوید: «حافظه من مثل ساعت کار می‌کنه» یا «کافیه پیچیده‌ترین نقشه گنج را به من بدین تا سه سوت حفظش کنم»، این جملات را حمل برخودستایی نگذارید و به جای افکار منفی دریابید چه چیزی موجب چنین توانایی در افراد باحافظه قوی می‌شود؟ در پاسخ باید از جمله کلیشه‌ای، «ریشه در کودکی‌اش دارد» استفاده کنیم. تقویت حافظه کودکان راهکارهایی دارد که با در نظر گرفتن آنها در شیوه تربیتی کودکان به‌ سادگی قابل دستیابی است.در اینجا برخی از اساسی ترین اقداماتی وجود دارد که هر پدر و مادری باید برای کمک به رشد ذهنی، روانی و عاطفی فرزند خود در طی سالهای اولیه انجام دهد:

  • رشد عاطفی را می توان با لمس و نوازش و درگیر کردن فعال کودک خود بهبود بخشید.
  • خواندن برای رشد مغز کودک عالی است و سنگ بنای آموزش های مورد نیاز کودکان را تشکیل می دهد.
  • خانم ها بهتر است در دوران بارداری به اندازه کافی روغن ماهی یا اسیدهای چرب مصرف کنید. مصرف آنها ممکن است به رشد مغز کمک کند.
  • به عنوان یکی دیگر از روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان، مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی می خوابد.

 

در چه سنی مغز کودک کاملاً رشد می کند؟

مغز تا اوایل دهه 20 به طور کامل رشد نمی کند. زیرا همچنان به از دست دادن قسمت هایی از میلین ادامه می دهد. میلین ها، ترکیبات چربی هستند و به سریع تر کار کردن مغز شما کمک می کنند.

به همین دلیل است که دوره نوجوانی، زمان آشفتگی و افزایش رفتارهای مخاطره آمیز محسوب می شود و نوجوانان بیشتر در معرض اثرات منفی مصرف مواد مخدر و الکل هستند زیرا مغز در آنها به طور کامل رشد نکرده است.

 

چگونه می‌توانید سلامت مغز فرزندتان را تحریک کنید؟

برای تحریک مغز، توصیه می‌کنیم تمرینات نوروبیک انجام دهید. تمرینات نوروبیک تمرینات ذهنی است که برای ایجاد مسیرهای عصبی جدید در مغز با استفاده از حواس به روش‌های غیرمتعارف طراحی شده‌اند و با عنوان ورزش هوازی مغز یا ورزش مغز نیز شناخته می‌شوند. در اصل، تمرینات نوروبیک مجموعه‌ای از تمرینات است که به شما این امکان را می‌دهد که هم از طریق فعالیت‌های جسمی و هم ذهنی با هر دو طرف مغزتان کار کنید.
همان‌طور که در ادامه خواهید دید، تمرینات بدنی و ذهنی را توصیه کرده‌ایم که باعث افزایش و پیشرفت ارتباطات عصبی در مغز می‌شوند.سفالگری یا بازی با گل رس، در حین این که هماهنگی دست و چشم را به خوبی انجام می‌دهد، گزینه‌ای عالی برای تحریک مهارت‌های حرکتی ظریف نیز می‌باشد


- رسم خطوط موازی
از کودکتان بخواهید دو مداد بردارد و هر کدام را در یک دستش بگیرد. یک کاغذ بزرگ جلویش بگذارید، اگر کاغذ بزرگ ندارید، از دو برگه استفاده کنید. اکنون زمان آن رسیده است که کارتان را شروع کنید: نقشه کار این است که کودک شما باید هم‌زمان با هر دو دستش خطوطی را ترسیم کند.
او باید حرکات مختلفی را امتحان کند: از بالا و پایین، دایره‌ای و غیره. این تمرین ساده (و سرگرم‌کننده) مهارت‌های حرکتی ظریف و نوشتن را تقویت می‌کند.



- چهار دست ‌و پا رفتن
بیاید یه وقت‌هایی وانمود کنیم کودک هستیم و چهار دست‌وپا راه برویم! هدف از این بازی بهبود هماهنگی و فعال‌سازی مغز از طریق بینایی و یادگیری کینستیکی (حرکتی) است.
برای انجام این بازی، فرزند شما باید همزمان حرکت بازو و پا را برای حرکت به جلو انجام دهد، مانند وقتی که کودک چهار دست و پا می‌رود. هنگامی که فرزندتان ریتم دارد، می‌توانید تغییراتی را با حواس دیگر اعمال کنید. به عنوان مثال، با پخش آهنگ به جلو حرکت کند و با قطع آهنگ حرکت او هم متوقف شود.



- انجام بازی‌های فکری
با انجام فعالیت‌ها و بازی‌های تکرارشونده حافظه کودک خود را تحریک کنید.
انجام بازی‌های تقویت‌کننده‌ی حافظه می‌تواند برای افراد خانواده هم بسیار سرگرم‌کننده باشد و به بچه‌ها کمک کند تا در زمینه‌های فکری که اغلب در آن‌ها تمرینی ندارند فعالیت کنند.



- جورچین‌ها
جورچین یا همان پازل به این معنی است که کودک باید تصویر کاملی از قطعات کوچک بسازد و بدین ترتیب مهارت‌های تمرکز و منطق در او تقویت شود. کم‌کم جورچین‌های با تعداد قطعات بیشتر را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که سنین توصیه‌ شده توسط سازنده اسباب‌بازی فقط یک پیشنهاد است و شما می‌توانید با توجه به توانایی‌های فرزندتان از پازل‌های متفاوتی استفاده کنید.



- سودوکو
کودکان بزرگ‌تر می‌توانند جداول سودوکو را حل کنند. این تمرینات برای تقویت تمرکز، تفکر منطقی و توجه فوق‌العاده‌اند.
 

- نقاشی کشیدن
نقاشی باعث افزایش خلاقیت و ابراز احساسات می‌شود.
برای فرزندتان یک کتاب بخوانید و سپس از او بخواهید در مورد آنچه خوانده‌اید، نقاشی یا طراحی کند. به این ترتیب، به او کمک خواهید کرد تا روی خلاقیت، حافظه، درک مطلب و ابراز احساسات کار کند.



- فعالیت‌های موسیقایی
آموزش نوازندگی یک فعالیت خوب برای تحریک سلامت مغز کودک است. به عنوان مثال، نواختن پیانو مستلزم فهمیدن نت‌هایی است که می‌خواند، رمزگشایی آن‌ها و در نهایت تبدیل آن‌ها به حرکات دست است، که باید به خوبی هماهنگ باشد تا صدای خوبی تولید کند.



- بازی با گل رس
سفالگری یا بازی با گل رس، در حین این که هماهنگی دست و چشم را به خوبی انجام می‌دهد، گزینه‌ای عالی برای تحریک مهارت‌های حرکتی ظریف نیز می‌باشد. شما می‌توانید با کودک خود بازی کنید تا انواع حیوانات را بسازد و حتی بازی را به داستانی که خوانده‌اید مرتبط کنید تا در درک مطلب و ایفای نقش داستان نیز مهارت پیدا کند.

 

 دوره حساس در رشد کودک، یک دوره بسیار مهم است. اما سال اول زندگی کودک به ویژه برای رشد اجتماعی و عاطفی الگوهای دلبستگی ایمن بسیار حیاتی است.استفاده از تقویت کننده مثبت ابزاری قدرتمند است. به طور کلی روزانه 10 دقیقه “زمان ویژه بازی” برای کودکان توصیه می شود که در آن مراقب کودک می تواند بر روی بازی های کودکان به کودک متمرکز کند. حتی بهتر است از بازیهای خلاقانه و تقویت کننده مثبت در بازیها و فعالیتهای ساختاریافته استفاده شود.

 

عادت های سالم برای زنان باردار برای کمک به رشد جنین

زنان باردار باید در مورد سلامتی خود بسیار احتیاط کنند، زیرا آنها در طول بارداری یک فرد دیگری را در درون خود پرورش می دهند. به طور معمول از آنها خواسته می شود اقدامات زیر را برای اطمینان از رشد سالم کودک خود انجام دهند:

  •  به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید.
  •  تا آنجا که ممکن است استرس را کاهش دهید.
  •  اگر افسرده هستید، برای رفع افسردگی خود از دیگران کمک بگیرید.
  • غذاهای مناسبی بخورید و رژیم غذایی بارداری را تا حد ممکن رعایت کنید. بهتر است از غذای فرآوری نشده، رژیم غذایی حاوی آجیل، میوه، سبزیجات، حبوبات و ماهی تمرکز کنید. علاوه بر آن، از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.
  • در مورد کودک و روش های نگهداری از آنها اطلاعات لازم را کسب کنید، به گروه های مامان بپیوندید، فیلم تماشا کنید، یوگا قبل از تولد انجام دهید و جمعی از زنان باردار و مادران جدید را ایجاد کنید به آنها بپیوندید تا بتوانید با آنها مشورت کرده و از یکدیگر حمایت کنید.

 

  عزیزان می‌توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیت - TeleVisit، به ارتباط مستقیم با متخصصین بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از پزشک متخصص بپرسند و راهکارهای درمانی را از پزشک مورد نظر خود دریافت نمایند.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط