مسمومیت با آب در نوزادان

پزشکان می‌گویند که به نوزادان زیر شش ماه نباید آب داد زیرا دریافت زیاد آب آنها را در خطر عارضه‌ای بالقوه مرگبار به نام مسمومیت با آب قرار می‌دهد. هنگامی که نوزادان تشنه هستند و مایعی که آنها نیاز به نوشیدن آن دارند شیر مادر یا شیر خشک آماده شده است.

ب یکی از نیازهای اساسی بدن انسان است و به همین دلیل، تأکید زیادی بر نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز شده است. این موضوع در مورد نوزادان نیز صادق است. با این حال، قبل از شش ماهگی یا تا زمانی که پزشک به شما توصیه نکرده باشد نباید به نوزاد خود آب دهید. به این علت که گاهی مصرف آب قبل از 6 ماهگی یا تغذیه با میزان اضافی آب (مانند افزودن آب بیشتر در شیرخشک، مخلوط کردن آب با شیر مادر یا نوشاندن آب به نوزاد) می تواند منجر به مسمومیت با آب شود.

 

شیرخواران به چه میزان آب نیاز دارند؟

شیرخواران در 4 تا 6 ماهگی حدود 30 میلی لیتر آب در روز می‌نوشند. این میزان با افزایش سن شیرخوار و رسیدنش به 9 ماهگی و یک سالگی به تدریج کمی افزایش یافته و در یک سالگی دیگر بدن شیرخوار توانایی متابولیسم و تحمل آب را دارد. اکثر شیرخواران بعد از یک سالگی می‌توانند به اندازه مورد نیاز آب طلب کند.

 

بهترین زمان آب دادن به نوزاد

شیرخواران معمولا در سن 6 ماهگی تغذیه کمکی را آغاز می‌کنند. در این زمان می‌توانید در طول روز مقداری آب نیز به شیرخوار بدهید تا با خوردن آب نیز آشنا شود. از آنجا که در این سن هنوز شیرخوار از شیرمادر یا شیرخشک هم استفاده می‌کند پس هیچ نیازی به مصرف مرتب آب ندارد و مقدار کمی آب یکی دو بار در روز برایش کفایت می‌کند.

 

زمان مراجعه به پزشک برای مسمومیت غذایی کودک

شما باید به محض اینکه مشکوک شدید که کودکتان مسمومیت دارد، پزشک کودک را در جریان بگذارید اگر مخصوصا موارد زیر رامشاهده نمودید:

 

تحریک پذیری:مقدار زیاد آب در بدن کودک شما تعادل الکترولیت ها را مختل می کند و می تواند منجر به تغییر فعالیت مغز شود. این حالت ممکن است باعث تحریک پذیری یا ایجاد لرز در نوزادان شود.

 

دمای پایین بدن:آب زیاد در بدن می تواند دمای طبیعی بدن کودک شما را کاهش دهد؛ بنابراین، اگر دمای بدن کودک شما زیر 97 درجه فارنهایت باشد، این امر می تواند به دلیل مسمومیت با آب باشد.

 

تورم صورت:مسمومیت با آب می تواند باعث ورم صورت کودک شما شود زیرا بدن مقادیر بیشتری سدیم را از بدن دفع می کند و این کارباعث تورم بدن به ویژه صورت می شود.

 

برخی از علائم دیگر می تواند شامل استفراغ، خواب آلودگی، بی حالی، هماهنگی ضعیف درحرکات، گرفتگی عضلات، رنگ روشن ادرار باشد. در موارد شدید، این حالت ممکن است منجر به تشنج یا کما شود. اگر هر یک از علائم مسمومیت با آب را در کودک خود مشاهده کردید، برای جلوگیری از عوارض شدید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. آنجایی که کلیه نوزادن هنوز بالغ نشده است، دادن مقادیر بیش از حد آب باعث می‌شود که آنها املاح (سدیم) را به همراه زیادی آب از کلیه دفع کنند.از دست دادن سدیم و کاهش میزان از حد طبیعی در بدن می‌تواند بر فعالیت مغز تاثیر بگذارد، به طوری که اولین علائم مسمومیت با آب شامل تحریک‌پذیری، خواب‌آلودگی و سایر تغییرات روانی است.سایر علائم شامل کاهش درجه حرارت بدن (معمولا به زیر 36 درجه)، پف کردگی و تورم صورت و تشنج است.به گفته آندرس علائم اولیه پنهانی هستند، بنابراین تشنج ممکن است اولین علامتی باشد که والدین متوجه آن می‌شوند. البته در صورتی که کودک فورا تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد، این تشنج‌ها احتمالا  پیامدهای درازمدتی نخواهد داشت.

 

در اینجا چند اقدام وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از مسمومیت با آب در نوزادان انجام دهید:

هرگز شیر خشک یا شیر مادر را رقیق نکنید

 هنگام تهیه شیرخشک بیش از مقدار لازم آب مصرف نکنید و هرگز شیر مادر را با افزودن آب رقیق نکنید.

 

نیازهای کودک خود را بررسی کنید

 با یک متخصص اطفال در تماس باشید تا میزان آب کودک را با توجه به سن او بررسی کنید. اگر پزشک شما احساس کند که باید آب بیشتری به رژیم غذایی کودک شما اضافه کند، این موضوع را به شما می گوید. هرگز قبل از شش ماهگی آب به کودک ندهید و بیش از مقدار توصیه شده کودک خود را با شیر تغذیه نکنید.

 

هنگام استحمام، کودک را تنها رها نکنید

نوزادان می توانند ناآگاهانه آب حمام را بنوشند که می تواند برای سلامتی آن ها بسیار مضر باشد. زیرا منجر به مسمومیت با آب می شود کودک خود را هنگام حمام بدون مراقبت رها نکنید.

 

در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

 

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط