مقالات آموزشی

 
روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان

روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان

روش های مثبت برای بهبود رشد مغز در کودکان برای والدینی که به دنبال راهکارهایی برای بهبود رشد کودکان خود هستند، می تواند مفید و موثر باشد. همه ما میدانیم که کودکان موجوداتی بسیار تأثیرپذیر هستند، اما این فقط در مورد سرعت یادگیری رفتارها و عادت های خود آنها نیست. بلکه در مورد رشد واقعی مغز آنها نیز می باشد. مغز از زمانی که کودک هنوز در رحم است شروع به شکل گیری می کند و در تمام اوایل کودکی به سرعت رشد خواهد کرد.
مقابله با اضطراب و ترس در کودکان

مقابله با اضطراب و ترس در کودکان

اضطراب و ترس در کودکان، می تواند تا حدودی منجر به نگرانی در والدین آنها شود. اما گاهی اوقات کودکان از موقعیت ها یا اشیایی که برای بزرگسالان خطری ندارند و آنها را خطرناک نمی دانند، می ترسند. اما واقعیت این است که مسخره کردن کودک یا مجبور کردن او برای مقابله با ترس فقط اوضاع را بدتر می کند. با جدی گرفتن ترس کودک و تشویق او به صحبت در مورد احساسات خود می توانید به او کمک کنید، با ترس خودش مقابله کند.
خون دماغ در کودکان

خون دماغ در کودکان

خون دماغ در کودکان شایع است اما معمولاً کوتاه مدت بوده و به ندرت علتی برای نگرانی محسوب می‌شود. به هر حال موارد خونریزی شدید، برگشت کننده یا مداوم نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
آشنایی با کولیک یا قولنج در کودکان

آشنایی با کولیک یا قولنج در کودکان

کولیک یا قولنج در کودکان با گریه و یا دل پیچه های مکرر، طولانی مدت و شدید در یک نوزاد همراه است. کولیک می تواند به خصوص برای والدین ناراحت کننده باشد زیرا کولیک کودک بدون دلیل مشخصی اتفاق میفتد و به نظر می رسد هیچ راهی برای تسکین آن وجود ندارد. دلپیچه ها غالباً در غروب زمانی که والدین اغلب خسته هستند، اتفاق میفتد. قولنج معمولاً وقتی کودک در حدود 6 هفته دارد به اوج خود می رسد و پس از 3 تا 4 ماهگی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. گرچه گریه بیش از حد با گذشت زمان برطرف می شود، اما کولیک فشار قابل توجهی را به پرستار کودک تازه متولد شده وارد می کند.
آشنایی با بیماری سلیاک در کودکان

آشنایی با بیماری سلیاک در کودکان

بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی است که روی دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد. اگر کودک شما بیماری سلیاک دارد، سیستم ایمنی بدنش با حمله به پرزهای پوشش داخلی رودهٔ‌ کوچک او به گلوتن یا پروتئین موجود در گندم، چاودار و جو واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه، بدن کودک قادر به جذب مواد مغذی از غذاهایی که از رودهٔ‌ کوچک آسیب‌دیده می‌گذرد نیست و او ممکن است دچار سوءتغذیه شود.
انواع راش‌ روی صورت نوزادان و درمان آن

انواع راش‌ روی صورت نوزادان و درمان آن

در نوزادان اکثر راش‌های صورت بی‌ضررند و گرایش به آن دارند که بدون درمان التیام یابند. علل ایجاد این راش‌ها شامل اگزما، آکنه و عفونت است
علائم اوتیسم در کودکان

علائم اوتیسم در کودکان

افراد مبتلا به اختلال اتیسم غالبا در برقراری ارتباط و ایجاد ارتباط عاطفی و اجتماعی با دیگران با مشکلاتی روبه رو هستند.انهاد ممکن است اطلاعات حسی مانند صداها و بوها را متفاوت از دیگران پردازش کنند و همین امر ممکن است زمینه ساز برخی از علائم رفتاری اتیسم باشد که افراد ممکن است از خود نشان دهند.
آشنایی با بیماری عروق کرونر در کودکان و شیرخواران

آشنایی با بیماری عروق کرونر در کودکان و شیرخواران

بیماری عروق کرونر یک بیماری قلبی است که در آن ماده ای مومی (پلاک) در داخل رگ ها جمع می شود که خون غنی از اکسیژن را به قلب کودک شما (شریان های کرونر) می رساند. کودک شما که درمان نشود ، در معرض خطر بیماری هایی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا است که می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود...
عدم تحمل لاکتوز چیست و چگونه درمان می‌شود؟

عدم تحمل لاکتوز چیست و چگونه درمان می‌شود؟

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز (lactose intolerance) قادر به هضم کامل قند شیر یا لاکتوز نیستند. در نتیجه، آن‌ها بعد از غذا خوردن یا آشامیدن فرآورده‌های لبنی دچار اسهال، گاز و نفخ می‌شوند. عدم تحمل لاکتوز که گاهی عدم جذب لاکتوز (lactose malabsorption) نامیده می‌شود، معمولاً بی خطر است اما گاهی علائم آن ناخوشایند و آزار دهنده خواهد بود.
نکات مهم درباره نوزاد تازه بدنیا آمده

نکات مهم درباره نوزاد تازه بدنیا آمده

از وقتی نوزاد شما به دنیا می آید باید نکات مربوط به بهداشت و محیط کودک تازه متولد شده خود را بدانید. لحظه تولد یک نوزاد، می تواند از هیجان انگیزترین لحظات زندگی مشترک یک زن و مرد باشد. زیرا در این زمان زن و شوهر می توانند ثمره عشق و محبت خود را ببینند و در آغوش بگیرند. اما ...
تغذیه نوزاد با شیر خشک یا شیر مادر؟

تغذیه نوزاد با شیر خشک یا شیر مادر؟

انتخاب شیر خشک یا شیر مادر یا همان شیردهی پستانی یک تصمیم شخصی است. این یکی از اولین تصمیمات مهمی است که مادر در زندگی جدید خود می گیرد. هر دو روش شیردهی به نوزاد دارای موافقان و مخالفانی است.موضوع شیردهی به نوزاد برای سالهای طولانی یکی از موضوعات بحث برانگیز بوده است. اغلب مادران به دلیل انتخاب شیر خشک برای تغذیه نوزاد مورد قضاوت قرار می گیرند.در واقع هیچ انتخاب درست یا غلطی وجود ندارد، نکته مهم فقط انتخاب مناسب ترین تغذیه برای نوزاد شماست.
تومور اپاندیموما در کودکان ، تشخیص و درمان آن

تومور اپاندیموما در کودکان ، تشخیص و درمان آن

تومور اپاندیموما در کودکان ، تومورهای مغزی هستند که از رشد غیرعادی سلول‌های گلیال ناشی می‌شوند. سلول‌های گلیال، نوعی سلول مغزی هستند که در اطراف نورون‌ها قرار دارند. نورون‌ها تکانه‌های الکتریکی را هدایت می‌کنند تا اطلاعاتی را انتقال دهند. سلول‌های گلیال، از نورون‌ها محافظت و آن‌ها را عایق می‌کنند.
زردی نوزاد به چه دلیل به وجود میاید؟

زردی نوزاد به چه دلیل به وجود میاید؟

زردی نوزاد شامل تغییر رنگ پوست و چشم نوزاد است که اصولا زرد رنگ می شوند. زردی نوزاد به دلیل وجود مقدار زیاد بیلی روبین در خون کودک به وجود می آید که کبد کودک هنوز به اندازه کافی بالغ نشده و نمی تواند بیلی روبین در خون را دفع کند. زردی نوزاد یک بیماری شایع است، خصوصاً در نوزادان نارسی که قبل از هفت ماهگی حاملگی متولد شده اند یا نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، بیشتر دیده می شود.
از خواب پریدن نوزاد

از خواب پریدن نوزاد

از خواب پریدن نوزاد به ویژه در ماه‌های اولیه زندگی زیاد اتفاق می‌افتد و والدین را دچار زحمت و بی خوابی می‌کند.
علت درد در نوزادان و کودکان

علت درد در نوزادان و کودکان

دیدن درد کشیدن نوزادان و کودکان نوپا قلب آدمی را به درد می‎آورد. وقتی بچه‎ها هنوز بسیار کوچکند و قادر به بیان مشکلات خود نیستند دانستن این موضوع که درد کودک موضوعی جدی است یا خیر، دشوار است.
عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری در کودکان

عفونت مجاری ادراری یک عفونت باکتریایی است که می‌تواند هر بخشی از دستگاه ادراری را تحت تأثیر قرار دهد. این دستگاه شامل کلیه‌ها که ادرار را تولید می‌کنند، میزنای یا حالِب که لوله‌های حمل ادرار از کلیه‌ها به مثانه است، مثانه که ادرار را تا زمانی که بدن آمادهٔ تخلیۀ آن است، ذخیره می‌کند و میزراه یا پیشاب‌راه یعنی لوله‌ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن انتقال می‌دهد.
چگونه از بچه دچار تب مراقبت کنیم؟

چگونه از بچه دچار تب مراقبت کنیم؟

تب در نوزادان یک نگرانی شایع میان مراقبان بچه‌ها است، اگرچه تب خود به خود خطرناک نیست.تب در نوزاد به معنی آن است که وی در حال مقابله با یک عفونت است. چه هنگامی تب در نوزاد باعث نگرانی است و چگونه می‌توان بچه را از آن خلاص کرد؟
مسمومیت با آب در نوزادان

مسمومیت با آب در نوزادان

پزشکان می‌گویند که به نوزادان زیر شش ماه نباید آب داد زیرا دریافت زیاد آب آنها را در خطر عارضه‌ای بالقوه مرگبار به نام مسمومیت با آب قرار می‌دهد. هنگامی که نوزادان تشنه هستند و مایعی که آنها نیاز به نوشیدن آن دارند شیر مادر یا شیر خشک آماده شده است.
چرا نوزادم دل درد دارد

چرا نوزادم دل درد دارد

در دوران کودکی بسیاری از کودکان دچار دل درد می شوند و یکی از چالشها این است که دل درد معمول و خوش خیم را از موارد حاد و بدخیم تشخیص دهند. الگوریتم تشخیص درد شکم در دوران کودکی بهتر است به سه گروه تقسیم شود: نوزادان، کودکان پیش دبستانی و کودکان در سن مدرسه. در نوزادان ، استفراغ صفراوی نوعی اختلال تهدید کننده زندگی یا جراحی را نشان می دهد. بیشتر موارد غیر جراحی مربوط به ورم معده و روده، یبوست و ریفلاکس است. اکثر کودکان مبتلا به درد شکم ...
عفونت لوزه یا تونسیلیت در کودکان

عفونت لوزه یا تونسیلیت در کودکان

در پشت گلو کودک شما، دو توده بافتی بیضی شکل وجود دارد. این توده‌ها از ورود هر نوع میکروب به بدن کودک جلوگیری می‌کند. این بافت‌ها لوزه نامیده می‌شوند. لوزه ها بخشی از سیستم ایمنی را می سازند، و با عفونت مقابله می کنند.
12
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران