بیماری های شایع دوران کودکی و درمان آن ها

کودکان بیشتر دچار بیماری می شوند و برخی بیماری ها در میان آن ها شایع تر است. اگر فرزندی دارید که در سنین کودکی است و یا از کودکان مراقبت می کنید؛ بهتر است شایع ترین بیماری های این دوران را بشناسید. همه کودکان شایسته مراقبت های پزشکی با کیفیت بالا هستند. پس مهم است که از جدیدترین دستورالعمل های درمانی آگاهی داشته باشید تا مطمئن باشید کودک از بهترین مراقبت های ممکن برخوردار است.

در این مقاله فهرستی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی و درمان های مورد تائید آکادمی اطفال آمریکا (AAP) را به شما ارائه می دهیم. روش های درمانی مورد بحث در این مقاله بر اساس شواهد علمی و بهترین روش ها است. با این حال، ممکن است متخصص اطفال به دلایل مختلف، توصیه های متفاوتی برای کودک داشته باشند. به خصوص اگر کودک شما به طور مداوم به بیماری ها و آلرژی دچار باشد.

گلو درد (Sore Throat)

گلودرد یکی از بیماری های رایج و دردناک در کودکان است. اگر گلودرد به دلیل ویروس ایجاد شده باشد؛ نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. در این موارد، کودکان بدون نیاز به هیچ داروی خاصی، طی هفت تا ده روز بهتر می شوند. در بعضی موارد، گلودرد ناشی از عفونتی به نام استرپتوکوک (استرپتوکوک گلو) است. استرپ را نمی توان به راحتی با مشاهده گلو تشخیص داد و نیاز به آزمایش دارد.

در صورت مثبت بود استرپتکت، پزشک متخصص اطفال، آنتی بیوتیک تجویز می کند. بسیار مهم است که کودک شما آنتی بیوتیک را تا پایان دوره درمان و طبق تجویز پزشک مصرف کند. نوزادان و کودکان نوپا به ندرت به گلودرد استریتوکوکی (strep throat) مبتلا می شوند؛ مگر اینکه با کودکان بزرگتر که به این بیماری مبتلا هستند در ارتباط باشند. استرپتوکوک به طور عمده از طریق سرفه و عطسه گسترش می یابد؛ همچنین ممکن است با لمس اسباب بازی که کودک آلوده با آن بازی کرده است کودک شما دچار بیماری شود.

گوش درد (Ear Pain)

درد گوش در کودکان شایع است و دلایلی متفاوتی دارد. از جمله دلایل گوش درد در کودکان عبارت اند از:

  • عفونت گوش (اوتیت میانی)
  • عفونت پوست در مجرای گوش (گوش شناگر)
  • فشار ناشی از سرماخوردگی یا عفونت سینوسی
  • درد دندان و رشد دندان ها

برای تشخیص دلیل درد، نیاز است که پزشک متخصص اطفال، گوش کودک شما را معاینه کند. اگر درد گوش کودک، همراه با تب شدید باشد، هردوگوش درگیر شده باشند یا کودک علائم دیگری از بیماری داشته باشد؛ احتمالا پزشک تصمیم می گیرد از آنتی بیوتیک برای درمان استفاده کند.

پزشکان معمولا برای عفونت گوش میانی از آنتی بیوتیکی به نام آموکسی سیلین استفاده می کنند. بسیاری از عفونت های گوش، توسط ویروس ها ایجاد می شوند و درمان آن ها نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. اگر متخصص اطفال به وجود عفونت گوش کودک شما در اثر ویروس مشکوک شود؛ تا زمانی که ویروس روند خود را ادامه ندهد به شما کمک می کند تا از بهترین راه ها برای تسکین درد فرزندتان استفاده کنید.

عفونت مجاری ادراری ( Urinary Tract Infection)

عفونت های مثانه که به آن ها عفونت های دستگاه ادراری یا عفونت ادراری نیز گفته می شود؛ در صورت تجمع باکتری ها در دستگاه ادراری رخ می دهند. عفونت ادراری را می توان از سنین کم تا زمانی که بزرگ تر می شوند در کودکان مشاهده کرد. از جمله عوامل عفونت اداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد و سوزش هنگام دفع ادرار
  • نیاز به دفع مداوم و فوری ادرار
  • درد در ناحیه شکم، پهلو و کمر

پزشک کودک شما قبل از تعیین درمان به نمونه ادرار برای آزمایش UTI نیاز دارد. پزشک ممکن است بسته به اینکه کدام باکتری در ادرار کودک شما یافت می شود ، درمان را تنظیم کند.

 

برونشیولیت (Bronchiolitis)

برونشیولیت یا التهاب نایژک ها، نوعی التهاب در ریه ها و عفونت رایج در قفسه سینه کودکان است. این بیماری معمولا در کودکان زیر دو سال و در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا شایع است. اگر کودک شما به برونشیولیت مبتلا باشد، ممکن است هنگام نفس کشیدن "خس خس" احساس کند. برونشیولیت اغلب در اثر ویروسی ایجاد می شود که نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. بیشتر توصیه های درمانی برای این بیماری در جهت راحت کردن کودک شما با نظارت دقیق برای هر گونه مشکل در تنفس، غذا خوردن یا علائم کمبود آب بدن انجام می شود. کودکانی که زودرس به دنیا آمده اند یا دارای مشکلات اساسی بهداشتی هستند ممکن است به برنامه های درمانی مختلفی نیاز داشته باشند.

کودکان یکی از گروه های آسیب پذیر در مقابل بیماری ها هستند؛ به همین دلیل به مراقبت بیشتری نیاز دارند. مهم ترین توصیه ما به شما این است که در صورت مشاهده هرگونه بیماری و علائم با متخصص اطفال مشورت کنید و بر اساس تجربه های خودتان اقدام به درمان کودکانتان نکنید. پزشک در مورد هرگونه روش درمان با شما صحبت خواهد کرد و به سوالات شما پاسخ می دهد. پزشک متخصص اطفال، کودک شما را بهتر می شناسد؛سوابق پزشکی فرزند شما را دارد و بهترین مکان برای مشاوره است.

اگر مراجعه حضوری به پزشک برای شما دشوار است و فرزندتان آمادگی حضور در مطب پزشک را ندارد. و یا اگر به متخصص اطفال دسترسی ندارید. ما به شما تله ویزیت را پیشنهاد می دهیم. با اپلیکیشن تله ویزیت شما از راه دور و از طریق گوشی موبایل و یا سایت، با پزشک متخصص ارتباط برقرار می کنید و ویزیت می شوید.

منبع:
www.healthychildren.org

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط