مقابله با اضطراب و ترس در کودکان

اضطراب و ترس در کودکان، می تواند تا حدودی منجر به نگرانی در والدین آنها شود. اما گاهی اوقات کودکان از موقعیت ها یا اشیایی که برای بزرگسالان خطری ندارند و آنها را خطرناک نمی دانند، می ترسند. اما واقعیت این است که مسخره کردن کودک یا مجبور کردن او برای مقابله با ترس فقط اوضاع را بدتر می کند.  با جدی گرفتن ترس کودک و تشویق او به صحبت در مورد احساسات خود می توانید به او کمک کنید، با ترس خودش مقابله کند.

والدین به فرزندان خود می آموزند که نسبت به خطرات خاص مانند آتش سوزی یا عبور از جاده نگران و محتاط باشند. در این موارد، اضطراب می تواند مفید باشد، زیرا به محافظت از کودک در برابر آسیب کمک می کند. با این حال، کودکان ممکن است از موقعیت ها یا اشیایی که بزرگسالان تهدیدآمیز نمی دانند، ترس داشته باشند.

علت ترس و اضطراب در کودکان ممکن است با بالغ شدن کودک تغییر کنند. به عنوان مثال، ترس از تاریکی یا هیولاهای زیر تخت ممکن است جای خود را به ترس از سرقت یا خشونت بدهد. اما مجبور کردن کودکان برای رویارویی با موقعیت های ترسناک ممکن است در آنها بی تاثیر باشند.با جدی گرفتن احساسات ترس و اضطراب کودکان، ترغیب آنها به گفتگو و صحبت کردن در مورد اضطراب، گفتن واقعیت ها و فرصت دادن به آنها برای مقابله با ترس و با حمایت از کودک خود، می توانید به آنها کمک کنید تا با ترس کنار بیاید.برخی از ترسهای شایع و اضطراب در کودکان با توجه به گروه سنی:

- نوزادان و کودکان نوپا

ترس از جدایی از والدین ، غریبه ها ، صداهای بلند ، اشیا و اسباب بازی های حمله کننده

 

-سنین 2-4 سالگی

ترس از جدایی از والدین ، سگها و / یا حیوانات بزرگ ، تاریکی ، خوابیدن به تنهایی ، هیولاها ، صداهای بلند و یا ناآشنا ، سارقین

 

5-6 –سالگی

جدایی از والدین ، سگها ، تاریکی ، تنها خوابیدن ، هیولاها ، اشکالات ، غریبه ها ، گم شدن ، رعد و برق، آسیب های جسمی ، بیماری ، مرگ

 

- سنین 7-12 سالگی

سگ یا حیوانات دیگر ، مسائل مدرسه ، اضطراب عملکرد ، اضطراب اجتماعی ، آتش سوزی ، ارتفاع ، تاریکی ، رعد و برق ، سارقین ، آدم ربایان ، آسیب دیدگی ، بیماری ، مرگ ، بلایای طبیعی ، جنگ هسته ای

 

-نوجوانان

مسائل مدرسه ، اضطراب عملکرد ، اضطراب اجتماعی ، آینده شخصی ، بلایای طبیعی ، جنگ هسته ای

بعضی از کودکان به طور طبیعی بیش از دیگران احساس ترس دارند. اگر ترس کودک شما معمولاً زودگذر است و پس از احساس ترس بزودی آرامش به او برمی گردد و می تواند دوباره به فعالیت های عادی خود برگردد ، هیچ دلیلی وجود ندارد که به ترس بیش از حد یا داشتن فوبیا در فرزند خود شک کنید.

اگر نسبت به وجود اختلال ترس غیر طبیعی یا فوبیا در فرزند خود مشکوک هستید بهتر است از مشاوره حرفه ای استفاده کنید.
اگر هنوز نگران این هستید که ترس کودک شما غیرمعمول به نظر می رسد ، ممکن است بخواهید این مسئله را بررسی کنید که آیا فرزند شما برخی از ویژگی های لیست زیر را نشان می دهد یا خیر

 

برخی از علائم احتمالی سطح اضطراب در کودکان  به صورت غیر طبیعی عبارتند از:

اجتناب قاطعانه از موقعیت ها یا مکان های خاص (که کودکان با سن مشابه مشکلی با آنها ندارند)
در برابر جدایی از والدین مقاومت می کند. اغلب به دنبال مادر و چسبیده به او است
ترسهای مداوم که اکثر کودکان هم سن دیگر از ان ترسها عبور کرده اند
مشکل در خوابیدن و به خواب رفتن
اضطراب در کودکان به صورت کابوس های مکرر

درد مکرر معده و / یا سردرد
پریشانی یا بی قراری ؛
غالباً ناخن های دست ، اسباب بازی های دارای مو یا انگشت شست را می جوند
کمرویی بیش از حد
مقاوم در برابر تغییر – به عنوان مثال ، در برابر تغییر در برنامه ها واکنش منفی نشان می دهند ، یا اصرار بر پوشیدن لباس خاص ، یا نخوردن / فقط خوردن برخی غذاها دارد
ترس غیرمعمول از میکروب یا بیماری دارند
اقدامات تکراری مانند شستن دست ، چک کردن قفل درب یا وسایل را بارها و بارها انجام می دهد ، یا افکار مزاحم تکرار شونده دارد

 

مقابله با ترس در کودکان

راهکار ها و پیشنهاداتی برای کمک به کودک در کنار آمدن و مقابله با اضطراب جدایی و ترس از غریبه ها در آنها وجود دارند که عبارتند از:

  • اگر کودک شما مضطرب است، با عبارتی آرام و مطمئن او را ساکت کنید. فریاد زدن بر سر کودک، فقط اضطراب او را بدتر می کند.
  • اگر کودک هنگام ترک شما از خانه ناراحت می شود، او را با خودتان از یک اتاق به اتاق دیگر ببرید و وقتی از او فاصله دارید، کودک خود را صدا زده و با او حرف بزنید.
  • هنگام خارج شدن از اتاق (یا بیرون رفتن) به کودک خود بگویید و هنگام بازگشتن به خانه، کودک را از آمدن خودتان باخبر کنید. این باعث می شود تا آنها به شما اعتماد کنند.

کودکان در حدود دو تا سه سالگی تازه یاد می گیرند که چگونه با احساسات شدید خود مانند عصبانیت کنار بیایند. یک ترس معمول برای یک کودک نوپا این است که احساسات قدرتمند آنها را تحت فشار قرار دهد.

کودکان نوپا درک محدودی از ارتفاع دارند و ممکن است از سقوط در چاله یا توالت ترس داشته باشند.برای کمک به کودک نوپای خود بهتر است راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • کودک خود را تشویق کنید که در مورد ترس و اضطراب خود صحبت کند.
  • ممکن است مجبور شوید به کودک خود کمک کنید تا از قرار گرفتن کودک در برابر شی ترسیده جلوگیری کنید.
  • کودک را مجبور نکنید که با علت ترس خود مقابله کند، زیرا این ممکن است اوضاع را بدتر کند. به آنها کمک کنید تا آرام آرام به آن عادت کنند.
  • قبول کنید که ترس مانند سقوط در گلدان برای کودک یک احساس کاملا واقعی است، زیرا کودکان هنوز مفهوم اندازه، ارتفاع و فضا را نمی فهمند

 

درمان ترس و اضطراب در کودکان

بعضی اوقات کودک چنان ترسیده است که ترس، زندگی روزمره و بازی او را مختل می کند. اگر فکر می کنید کودک شما به ویژه تحت ترس قرار گرفته است، از متخصص یا مشاور کمک بگیرید. آنها می توانند به کودکان شما یاد دهند که چگونه اضطراب خود را مدیریت کنند و می توانند راهکارهای بیشتری را به والدین بیاموزند.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط