تغذیه نوزاد با شیر خشک یا شیر مادر؟

انتخاب شیر خشک یا شیر مادر یا همان شیردهی پستانی یک تصمیم شخصی است. این یکی از اولین تصمیمات مهمی است که مادر در زندگی جدید خود می گیرد. هر دو روش شیردهی به نوزاد دارای موافقان و مخالفانی است.موضوع شیردهی به نوزاد برای سالهای طولانی یکی از موضوعات بحث برانگیز بوده است. اغلب مادران به دلیل انتخاب شیر خشک برای تغذیه نوزاد مورد قضاوت قرار می گیرند.در واقع هیچ انتخاب درست یا غلطی وجود ندارد، نکته مهم فقط انتخاب مناسب ترین تغذیه برای نوزاد شماست.

 

شیر مادر

آکادمی اطفال آمریکا ( AAP ) شیر مادر را به عنوان بهترین منبع تغذیه برای نوزادان توصیه می کند. بر اساس گفته های AAP کودکان در شش ماه ابتدایی باید منحصرا با شیر مادر تغذیه شوند. حتی بعد از اینکه دیگر غذاها نیز به کودک داده شد باز هم توصیه می شود مادر تا حداقل یک سالگی به شیردهی ادامه دهد، ادامه شیردهی بعد از یک سالگی دیگر به ترجیح مادر و کودک بستگی دارد.

 

شیر مادر بهترین تغذیه برای کودک است


شیر مادر به دلایل فراوانی برای کودک مفید است:

آنتی بادی های طبیعی را فراهم می کند که کودک را در برابر بیماری ها مقاوم می کند. بیماری هایی نظیر عفونت گوش.

*
شیر مادر معمولا راحت تر از شیر خشک گوارش می شود. به همین دلیل نوزادانی که شیر مادرشان را می خورند کمتر دچار یبوست یا نفخ می شوند.

*
شیر مادر می تواند خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را در یک سال ابتدایی زندگی اش کاهش دهد.

*
شیر مادر می تواند هوش فرزندتان را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند عملکرد شناختی بهتری دارند.

*
شیر مادر می تواند در آینده نیز به کودکتان کمک کند. خطر ابتلا به اضافه وزن را کاهش می دهد، و همچنین از پیشرفت بیماری هایی نظیر آسم، دیابت نوع یک و دیابت نوع دو، کلسترول بالا، بیماری هوچکین، لوسمی و لنفوم پیشگیری می کند.

 

شیرخشک نوعی جایگزین برای شیر مادر به شمار می رود


* شیردهی برای مادران هم خوب است. خانمی که شیر می دهد کمتر در خطر سرطان پستان، دیابت، بیماری قلبی، پوکی استخوان و سرطان تخمدان قرار دارد.

*
اما بیایید دلیل اصلی که بیشتر تازه مادرها به خاطرش شیردهی را انتخاب می کنند فراموش نکنیم. با این کار مادر و فرزند تجربه پیوند عمیقی بین یکدیگر تجربه می کنند.

*
شیر مادر را می توان خالی و در شیشه نیز ذخیره کرد. این کار تغذیه کودک در مکان های عمومی را تسهیل می کند و شانس غذا دادن به وزاد را در اختیار دیگر اعضای خانواده نیز قرار می دهد.

 

اگر روند شیردهی به خوبی پیش نرود چه کار کنیم؟

اگر در تلاش هستید که نوزادتان از سینه تان شیر بخورد و موفق نمی شوید، از یک مشاور، ماما یا پزشک متخصص اطفال کمک بگیرید. اگر پزشک اطفال شما نگران تغذیه کافی یا آبرسانی نوزاد شما باشد، ممکن است پیشنهاد کند همراه با شیر مادر، شیر خشک نیز استفاده کنید.

شیر مادر غذای ایده آل برای نوزادان است و بهترین راه برای سلامت نوزادان می باشد. اما تغذیه و آبرسانی مناسب به نوزاد نیز مسئله ای کاملا ضروری است.

 

آیا شیرخشک دادن خطری برای نوزاد ایجاد می کند؟

شیرخشک های تجاری نوزاد حاوی عناصر تقویت کننده و ایمنی که به طور طبیعی در شیر مادر وجود دارند، نیستند. در واقع فقط بدن مادر می تواند آنتی بادی و موارد بالا را به نوزاد منتقل کند.

برای بیشتر نوزادان، هضم شیر مادر نسبت به شیر خشک آسان تر است. این شیرها طبق دستورالعمل های استاندارد تهیه می شوند و از نوزادان سالمی که نیازهای غذایی معمولی دارند پشتیبانی می کند. نوزادی که بر اثر بیماری، حساسیت نیازهای غذایی ویژه ای دارد، ممکن است بهشیرخشک خاصی نیاز داشته باشد.

 

اگر مادری ترجیح دهد که به نوزاد شیر مادر ندهد، چگونه باید احساسات خود را کنترل کند؟

اگر قصد تغذیه نوزاد را با شیر خشک را دارید، ابتدا باید تحقیق کنید تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید. سپس به جای این که به احساسات منفی بپردازید، بر تغذیه و پرورش نوزاد خود تمرکز نمایید. همچنین می توانید احساسات خود را با پزشک یا مامای خود، پزشک اطفال یا سایر افراد در حلقه حمایت خود در میان بگذارید.

تغذیه با شیر خشک نیز برای نوزادان یک انتخاب سالم است. اگر از این موارد استفاده کنید، نوزاد شما باید بهترین شیرخشکی که با بدن او سازگار است دریافت کند. شما نباید سعی کنید خودتان شیر خشک درست کنید یا با شیر گاو شیرخوار خود را تغذیه کنید.

به یاد داشته باشید والدین بودن یک ماجراجویی است که نیاز به انتخاب و مصالحه دارد. آن چه مهم است این است که در هنگام مواجهه با این چالش‌های جدید بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید.

 

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط