پروتئین بالای خون نشان دهنده چیست؟

پروتئین بالای خون (هایپرپروتئینمی) افزایش غلظت پروتئین در جریان خون است. پروتئین خون بالا به خودی خود یک بیماری یا بیماری خاص نیست، اما ممکن است نشان دهنده بیماری باشد.پروتئین خون بالا به ندرت علائم یا نشانه هایی را   ایجاد می کند. اما گاهی اوقات در حالی که آزمایش خون را به عنوان بخشی از ارزیابی مشکل یا علامت دیگر انجام می دهید، تشخیص داده می شود.علل احتمالی پروتئین بالا در خون عبارتند از:

  • بیماری های مغز استخوان
  • مالتیپل میلوما (multiple myeloma)
  • آمیلوئیدوز (amyloidosis)
  • گاموپاتی مونوکلونال با مفهومی تعریف نشده (Monoclonal gammopathy)
  • حالات التهابی مزمن
  • HIV/AIDS
  • کم آبی (که ممکن است به اشتباه پروتئین خون را بالا نشان دهد)

 

برنامه ی غذایی حاوی پروتئین باعث بالا رفتن پروتئین خون نمی شود. بالا رفتن میزان پروتئین خون به خودی خود بیماری محسوب نمی شود. معمولا به هنگام بررسی یک شرایط یا بیماری خاص، این مسئله نیز نمایان می گردد. برای مثال اگرچه در افراد دچار کم آبی نیز، میزان پروتئین در خون بالاست اما مشکل اصلی غلظت بالای پلاسمای خون است.

هنگامی که بدن شما با یک عفونت یا سایر اشکال التهاب مبارزه می کند، پروتئین های خاصی در بدن بالا می رود. افراد دارای بیماری های مغز استخوان مثل مالتیپل میلوما ممکن است قبل از هر علامت دیگری، سطوح بالایی از پروتئین خون را نشان دهند.

 

نقش پروتئین ها

پروتئین ها، مولکول های بزرگ و پیچیده ای بوده که در عملکرد تمام سلول ها و بافت ها نقش حیاتی دارند. آن ها در جاهای متعددی در بدن تولید می شوند و می توانند در خون به گردش درآیند.

پروتئین ها اشکال مختلفی نظیر آلبومین، پادتن ها و آنزیم ها را به خود گرفته و کارکردهای مختلفی دارند، مثل:

  • کمک به بدن شما در مبارزه با بیماری ها
  • تنظیم عملکردهای بدن
  • ساخت ماهیچه ها
  • انتقال داروها و سایر مواد در بدن

 

پروتئین بالای خون چگونه درمان می شود؟

درمان پروتئین خون بالا به علت زمینه ای بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر به دلیل دهیدراتاسیون خفیف دچار هیپرپروتئینمی شده باشید، پزشک ممکن است توصیه کند که مایعات بیشتری بنوشید و سپس وضعیت خون خود را دوباره بررسی کنید.

پزشکان با توجه به مشکل و علائم شما پروتئین بالای خون را به دلیل سایر شرایط پزشکی درمان می کنند.

 

پروتئین خون بالا چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش خون اطلاعاتی درباره میزان بالای پروتئین خون ارائه می دهد. سطح پروتئین اغلب به عنوان بخشی از یک پانل متابولیک جامع، یک آزمایش خون که توسط پزشکان به عنوان بخشی از یک معاینه کلی تجویز شده است، گنجانده شده است. پزشک از طریق سوزن کوچکی که در ورید بازوی شما وارد شده است، نمونه خون را جمع آوری می کند. آزمایشگاه نمونه خون را اندازه گیری می کند تا میزان پروتئین کل بدن شما را در بین سایر موارد اندازه گیری کند.

نتایج آزمایش خون اغلب شامل سطح پروتئین کل، سطح آلبومین و نسبت آلبومین به گلوبولین ها است. سطح غیرطبیعی پروتئین های خون ممکن است به آزمایشات بعدی مانند الکتروفورز پروتئین و ایمونوگلوبولین های کمی نیاز داشته باشد.

اگر آزمایش پروتئین خون بالا را نشان داد، با پزشک خود مشورت کنید.اگر پزشک در حین ارزیابی پروتئین خون بالا را تشخیص دهد، ممکن است آزمایش های اضافی را برای تعیین وجود مشکل اساسی توصیه کند.آزمایش پروتئین کل می تواند تعیین کند که آیا شما دارای پروتئین خون بالا هستید یا خیر. سایر آزمایشات خاص تر، از جمله الکتروفورز پروتئین سرم (SPEP)، می تواند به تعیین منبع دقیق مانند کبد یا مغز استخوان و همچنین نوع پروتئین خاصی که در سطح بالای پروتئین خون شما دخیل است کمک کند. در صورت مشکوک بودن به بیماری مغز استخوان، پزشک شما ممکن است SPEP را تجویز کند.

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر پزشک شما حین بررسی متوجه بالا بودن پروتئین خون شد، ممکن است آزمایشات بیشتری را توصیه کند تا اگر مشکل زمینه ای وجود دارد آن را بیابد.

یک آزمایش کامل پروتئین می تواند تعیین کند که آیا پروتئین خون شما بالاست یا خیر. سایر آزمایشات تخصصی تر نیز می تواند منشا آن را تعیین کند که مثلا ناشی از کبد یا مغز استخوان می باشد. یک آزمایش الکتروفورز پروتئین سرم (SPEP) پروتئین های خون هر فرد را اندازه می گیرد. این آزمایش می تواند نوع خاص پروتئینی که باعث بالا رفتن میزان پروتئین خون شده را تعیین کند. اگر پزشک شما به بیماری مغز استخوان مشکوک باشد از آزمایش SPEP استفاده می کند.

 

  عزیزان می‌توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیت - TeleVisit، به ارتباط مستقیم با متخصصین بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از پزشک متخصص بپرسند و راهکارهای درمانی را از پزشک مورد نظر خود دریافت نمایند.

 

برچسب ها: تله ویزیت TeleVisit

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط