عوارض مصرف طولانی مدت امپرازول در درمان معده درد

اُمِپِرازول Omeprazole که با نام‌های تجاری پریلوسس و لوسس نیز ارائه می‌شود. قرص خوراکی امپرازول، دارویی تجویزی است که فقط به‌شکل ژنریک در دسترس است و برند تجاری ندارد. همچنین این دارو به‌صورت سوسپانسیون خوراکی نیز موجود است و بدون نسخه به فروش می‌رسد. قرص خوراکی امپرازول، دارویی با ویژگی آهسته‌رهش است. مواد درمانی این قرص‌ها، تا زمانی که از معده عبور کنند، از دارو جدا نمی‌شوند. این تأخیر باعث می‌شود که دارو در معده از کار نیفتد.

 

موارد مصرف قرص امپرازول

امپرازول برای درمان بیماری‌هایی که موجب ترشح زیاد اسید معده می‌شوند، به‌کار می‌رود. بیماری‌هایی همچون:

  • رفلاکس معده یا بازگشت اسید به مری
  • ازوفاژیت فرسایشی (زمانی که بازگشت اسید معده به مری صدمه می‌زند)
  • زخم معده یا زخم اثنی‌عشر (زخم اثنی‌عشر در اولین بخش از روده‌ٔ کوچک، که به معده متصل است، رخ می‌دهد)
  • سندرم زولینگر-الیسون (نوعی بیماری که مشخصه‌ٔ اصلی آن افزایش ترشح اسید معده در اثر تومور ترشح‌کنندهٔ گاسترین است و باعث ایجاد زخم‌های شدیدی در دستگاه گوارش می‌شود)
  • عفونت‌های معده ناشی از وجود باکتری‌ هلکیوباکتر پیلوری

این دارو ممکن است همراه با داروهای دیگر تجویز شود.

 

چگونگی تأثیر قرص امپرازول

قرص امپرازول به طبقه‌ای از داروها به نام مسدودکننده‌های پمپ پروتون تعلق دارد. وظیفهٔ اصلی این گروه از داروها، کاهش اسید معده به صورت پایدار است. این داروها به یک شکل عمل کرده و اغلب بیماری‌های شبیه به هم را درمان می‌کنند. امپرازول، از مقدار اسید تولیدشده در معده می‌کاهد. درواقع، این کار را با مسدود کردن سلول‌هایی به نام پمپ پروتون در معده، انجام می‌دهد. مسدود شدن این پمپ‌ها، باعث می‌شود اسید کمتری در معده تولید شود.

 

لزوم رعایت مواردی در مصرف امپرازول

در مصرف امپرازول توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

  • امپرازول نمی‌تواند اسید معده را خنثی کند بنابراین برای درمان سریع سوزش معده استفاده نمی‌شود.
  • سوزش یا درد معده معمولاً با علائم حمله قلبی اشتباه می‌شود بنابراین در صورت احساس درد در قفسه سینه، حالت تهوع و عرق کردن فراوان حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  • این دارو ممکن است احتمال بروز مشکلات کلیوی را افزایش دهد بنابراین در صورتی‌که کمتر از حد معمول ادرار می‌کنید و یا در ادرارتان خون مشاهده می‌کنید پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید.
  • زمانی‌که در اثر مصرف امپرازول مدفوع سیاه رنگ یا همراه با خون شد و همچنین در موارد کاهش وزن غیر متعارف نباید از امپرازول استفاده شود.
  • مصرف امپرازول در زمان بارداری و شیردهی ممنوع است.
  • مصرف زیاد این دارو در طولانی‌مدت و یا بیش از یک‌بار در روز احتمال شکستگی استخوان را زیاد می‌کند.
  • امپرازول باید یک ساعت قبل از غذا مصرف شود و پیش از صبحانه بهترین زمان استفاده از این دارو است.

عوارض جانبی مصرف امپرازول چیست؟

بیماران در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک ناشی از مصرف امپرازول همچون: کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت و لب‌ها موضوع را باید با پزشک معالجشان در میان بگذارند.

همچنین در صورت مشاهده یکی از نشانه‌های زیر نیز بیمار باید مصرف دارو را متوقف و با پزشک را نسبت به این موضوع مطلع کنید: درد شدید معده، اسهال خونی و یا آبکی، درد جدید و غیرمعمول در مچ دست، ران، لگن یا پشت، تشنج، افزایش سریع وزن، مشاهده خون در ادرار، کم یا زیاد شدن ادرار، اسپاسم عضلانی، ضربان نامنظم قلب و ...

 

علائم اوردوز امپرازول

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. . این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگری از آن بدون اجازه دکتر استفاده نکنید. علائم اوردوز می‌تواند شامل آشفتگی، تعرق غیر طبیعی، دید تار و تپش قلب سریع غیر طبیعی باشد که نیازمند خدمات فوریت‌های پزشکی است.

اگر پزشک این دارو را برای دوره‌های طولانی مصرف تجویز کرده است، لازم است آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش سطح منیزیم و ویتامین B-12 خون به صورت منظم برای بررسی روند بهبود و عوارض جانبی به انجام برسد. توصیه می‌شود در تمامی جلسات پزشکی یا آزمایشگاهی مقرر حضور داشته باشید.

اگر دوز مصرفی داروی امپرازول را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی امپرازول، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

 

 

برچسب ها: تله ویزیت TeleVisit

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط