مقالات آموزشی

 
آشنایی با تومور دسموئید

آشنایی با تومور دسموئید

تومور دسموئید رشد غیرسرطانی است که در بافت همبند رخ می دهد. تومورهای دسموئید اغلب در شکم، بازوها و پاها بروز می کنند. اصطلاح دیگر تومورهای دسموئید، فیبروماتوز تهاجمی است.
پروتئین بالای خون نشان دهنده چیست؟

پروتئین بالای خون نشان دهنده چیست؟

پروتئین بالای خون (هایپرپروتئینمی) افزایش غلظت پروتئین در جریان خون است. پروتئین خون بالا به خودی خود یک بیماری یا بیماری خاص نیست، اما ممکن است نشان دهنده بیماری باشد.پروتئین خون بالا به ندرت علائم یا نشانه هایی را ایجاد می کند. اما گاهی اوقات در حالی که آزمایش خون را به عنوان بخشی از ارزیابی مشکل یا علامت دیگر انجام می دهید، تشخیص داده می شود.
آیا دیابتی های می توانند عسل بخورند؟

آیا دیابتی های می توانند عسل بخورند؟

اگر شما و یا یکی از اعضای خانوادتان مبتلا به دیابت باشید، حتما این سوال برایتان پش آمده است که آیا مصرف عسل برای دیابتی ها مجاز است یا خیر؟ بعضی‌ها می‌گویند عسل برای کسانی که دیابت دارند مضر است. بعضی دیگر می‌گویند اتفاقا عسل درمان دیابت است. جواب به این دغدغه موضوعی است که به آن خواهیم پرداخت.اما قبل از این که به پاسخ سوال بالا بپردازیم بهتر است کمی در مورد دیابت و عوامل موثر در به وجود آمدن و مکانیسم اثر آن صحبت کنیم، تا به درک بهتر ما از موضوع کمک کند.
زندگی بدون طحال

زندگی بدون طحال

آنهایی که طحال ندارند، ممکن است با این نگرانی دست و پنجه نرم کنند که چگونه بدون طحال زندگی کنیم؟ برخی افراد ممکن است در طول زندگی خود مجبور شوند با جراحی، طحال خود را از بدن خارج کنند. این در حالی است که این افراد شاید نگران این موضوع باشند که چگونه بدون طحال زندگی کنیم؟
آشنایی با هیپوگلیسمی

آشنایی با هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی شرایطی است که در آن سطح قند خون (گلوکز) پایین‌تر از حد طبیعی است. گلوکز منبع اصلی انرژی بدن است. علائم افزایش قند خون هشداری برای پیشگیری و درمان بیماری قند خون است و باید آن را جدی گرفت. افت قند خون شدید یا حمله هیپوگلیسمی یک بیماری پزشکی بالقوه خطرناک است که وقتی سطح گلوکز (قند) خون شما خیلی پایین باشد، رخ می دهد. سطح گلوکز خون کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر پایین یا افت قند خون در نظر گرفته می شود.
علت کبودی بدن

علت کبودی بدن

برای شما هم پیش آمده است بدون آنکه برخوردی با اجسام یا چیزهای دیگر داشته باشید، ناگهان کبودی بزرگ یا کوچکی روی قسمتی از بدن‌تان پدیدار شود. علت کبودی‌ بدن بصورت ناگهانی چیست؟ چرا بعضی بدن ها براحتی کبود می‌شوند؟
عوارض مصرف طولانی مدت امپرازول در درمان معده درد

عوارض مصرف طولانی مدت امپرازول در درمان معده درد

اُمِپِرازول : Omeprazole که با نام‌های تجاری پریلوسس و لوسس نیز ارائه می‌شود. قرص خوراکی امپرازول، دارویی تجویزی است که فقط به‌شکل ژنریک در دسترس است و برند تجاری ندارد. همچنین این دارو به‌صورت سوسپانسیون خوراکی نیز موجود است و بدون نسخه به فروش می‌رسد. قرص خوراکی امپرازول، دارویی با ویژگی آهسته‌رهش است. مواد درمانی این قرص‌ها، تا زمانی که از معده عبور کنند، از دارو جدا نمی‌شوند. این تأخیر باعث می‌شود که دارو در معده از کار نیفتد.
علل و علائم خونریزی داخلی

علل و علائم خونریزی داخلی

خونریزی داخلی که زیر عنوان هموراژ نیز شناخته می‎شود، به معنی خونریزی در داخل بدن بر اثر آسیب دیدن رگ‎های خونی است. هموراژهای خیلی کوچک، مثل پارگی رگ‌های کوچک خونی در نزدیکی سطح پوست، شایع است و معمولاً فقط به ایجاد لکه‎های ریز خون یا کبودی‌های کوچک منجر می‎شود.
وقتی ادرارتان را بیش از حد نگه می‌دارید، چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی ادرارتان را بیش از حد نگه می‌دارید، چه اتفاقی می‌افتد؟

در حالت طبیعی یک فرد بالغ در طی ٢٤ ساعت حدودا ٨-٦ مرتبه ادرار کرده که هر بار نزدیک به cc ٣٠٠ دفع ادرار دارد. در این مقاله به بررسی نگه داشتن ادرار و عوارض آن میپردازیم.یکی از عادات غلط خصوصا در کودکانی که به تازگی از پوشک گرفته شده اند و تحت آموزش ادراری ( Toilet Train ) میباشند، عدم رفتن به توالت حین احساس ادرار و بیش از حد نگه داشتن ادرار در مثانه میباشد.در اطراف مثانه اندام‌های مختلفی وجود دارد که دستگاه ادراری را شکل می‌دهند، از جمله دو کلیه، دو میزنای (حالب)، دو عضله تنگ ‌کننده میزراهی و میزراه (پیشابراه).
دیابت و اثرات آن بر سیستم‌ها و دستگاه‌های بدن

دیابت و اثرات آن بر سیستم‌ها و دستگاه‌های بدن

دیابت یا مرض قند که اختصاراً به آن دیابت گفته می‌شود؛ بیماری است که در آن مقدار ترشح انسولین کمتر از میزان لازم برای طبیعی نگهداشتن قند خون است. انسولین ماده‌ای است که در بدن تمام افراد طبیعی توسط بخشی از غده لوزالمعده ساخته و به داخل جریان خون ریخته می‌شود. این ماده ...
دیابت و درد مفصل

دیابت و درد مفصل

دیابت از راه‌های مختلف، شامل آسیب زدن به مفاصل و عصب‌ها، می‌تواند درد مفصل ایجاد کند. دیابت همچنین با دو نوع ارتریت مرتبط است. به مرور زمان دیابت کنترل نشده می‌تواند بر عضلات و ساختار اسکلتی تأثیر منفی بگذارد و به درد مفاصل، صدمات عصب و دیگر علایم منجر شود.
علائم و راههای درمان کولیت روده یا کولیت اولسراتیو چیست؟

علائم و راههای درمان کولیت روده یا کولیت اولسراتیو چیست؟

کولیت اولسراتیو روده چیست؟ کولیت اولسراتیو (UC) یک بیماری التهابی روده است این بیماری باعث تحریک، التهاب و زخم در مخاط روده بزرگ شما می شود (روده بزرگ نیز نامیده می شود). هیچ درمانی وجود ندارد و افراد معمولاً علائم مادام العمر را دارند. اما درمان های مناسب می توانند به شما در نگه داشتن بیماری کمک کنند. علل کولیت اولسراتیو و ...
آشنایی با سرطان گردن و سر

آشنایی با سرطان گردن و سر

سرطان سر و گردن شامل انواع مختلفی از سرطان ها می شود که قسمت های مشخصی از این دو ناحیه بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. اغلب سرطان سر و گردن به معنای سرطان هایی است که دهان، گلو و بینی را تحت تاثیر قرار می دهند. اگرچه ظهور سرطان در این بخش ها اغلب از کنترل فرد تحت تاثیر قرار گرفته خارج هستند، اما برخی رفتارها می توانند نقش چشمگیری در ابتلا به سرطان سر و گردن داشته باشند. علائم معمول این سرطان، شامل گلودرد مداوم، اختلال در بلع، زخم هایی در دهان که بهبود نمی یابند، گرفتگی صدا و التهاب مداوم گردن ناشی از بزرگ شدن غدد لنفاوی است.
نوروپاتی دیابتی در پاها یا درد پای دیابتی

نوروپاتی دیابتی در پاها یا درد پای دیابتی

دیابت زمانی ایجاد می‌شود که بدن فرد انسولین کافی برای پردازش قند موجود در خون تولید نمی‌کند. این اختلال می‌تواند به عوارض متعدد شامل درد پا منجر شود.وقتی مردم دچار دیابت به درد پا مبتلاء می‌شوند، این درد ممکن است ...
آلرژی پاسخ سیستم ایمنی بدن به ماده خارجی است که در حالت عادی برای بدن مضر نیست.

هر آنچه باید درباره آلرژی بدانید و تله ویزیت

آلرژی پاسخ سیستم ایمنی بدن به ماده خارجی است که در حالت عادی برای بدن مضر نیست. این مواد خارجی آلرژن نامیده می شوند و شامل مواد غذایی خاص، گرده گل یا شوره حیوانات خانگی است. در این مقاله هر آنچه باید درباره آلرژی بدانید را بخوانید.
کم خونی

کم خونی

کم خونی زمانی روی می دهد، که سطح گلبول های قرمز خون (RBC) در بدن پایین می آید. این امر با امراض مختلفی همراه است زیرا گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین هستند که اکسیژن را به بافت های بدن انتقال می دهند.
عوارض مصرف بیش از حد رانیتیدین

عوارض مصرف بیش از حد رانیتیدین

رانیتیدین در علوم دارویی به دسته آنتی‌ هیستامین‌ های نوع ۲ تعلق دارد که منجر به کاهش میزان تولید اسید معده می‌شود. این دارو برای معالجه و جلوگیری از زخم معده و روده و همچنین مواردی‌که در تولید اسید معده بیشتر از حد نرمال است مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چربی خون و علائم آن

چربی خون و علائم آن

“چربی خون” یک اصطلاح کلی است که برای تمامی انواع مواد چرب موجود در خون مانند کلسترول و تری‌گلیسیرید، به کار برده می‌شود. برخی افراد دارای مقادیر بسیار بالای کلسترول (چربی) در خون خود هستند و این مسئله احتمال بروز حمله‌ی قلبی را در این افراد بالا می‌برد
برای چه بیماری هایی باید به متخصص داخلی مراجعه کرد؟

برای چه بیماری هایی باید به متخصص داخلی مراجعه کرد؟

متخصص داخلی بیماریهایی که بر اندام مختلف و سیستم بدن تاثیر می گذارد، بررسی می کنند و منشا بیماری را تشخیص می دهد. شاید سوال شما این است که چه زمانی باید به متخصص داخلی مراجعه کرد؟
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران