زندگی بدون طحال

آنهایی که طحال ندارند، ممکن است با این نگرانی دست و پنجه نرم کنند که چگونه بدون طحال زندگی کنیم؟ برخی افراد ممکن است در طول زندگی خود مجبور شوند با جراحی، طحال خود را از بدن خارج کنند. این در حالی است که این افراد شاید نگران این موضوع باشند که چگونه بدون طحال زندگی کنیم؟

طحال اندامی در حدود 14 سانتی متر و با وزن تقریبی 170 گرم است که در سمت چپ قفس سینه قرار دارد. طحال یکی از بخش های مهم سیستم لنفاوی بدن است. طحال در مراقبت کردن از گلبول های قرمز خون نقش بسیار مهمی دارد. وظیفه اصلی طحال تصفیه کردن خون است.طحال گلبول های قرمز قدیمی و آسیب دیده ای را که در خون وجود دارند شناسایی کرده و سپس آنها را از بین می برد. علاوه بر این طحال همیشه مقداری گلبول قرمز خون را به صورت ذخیره نگه می دارد تا در موارد اضطراری مانند جراحت بتواند از آنها استفاده کند. یکی دیگر از عملکردهای مهم طحال ساخت گلبول های سفید است.

گلبول های سفید در سیستم ایمنی بدن نقش بسیار تاثیرگذاری دارند. گلبول های سفید در مبارزه با عوامل بیماری زا به بدن کمک می کنند. به همین علت افرادی که طحال خود را به هر دلیلی از دست داده اند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر عفونت باکتری ها قرار دارند. طحال عملکردهای بسیار زیادی در بدن دارد. یکی از وظایف مهم طحال پاکسازی خون است. طحال سلول های معیوب را از گردش خون خارج می کند. در برخی موارد اختلال در عملکرد طحال باعث می شود که طحال علاوه بر سلول های معیوب، بسیاری از سلول های سالم را نیز از بین ببرد. در این گونه موارد برداشتن طحال ضرورت پیدا می کند. برای مدیریت بیماری، به ویژه بیماری های خودایمنی، طحال فرد بیمار برداشته می شود.به طور کلی می توان گفت که دو دلیل اصلی برای از دست دادن طحال در افراد وجود دارد. از جمله:

  • تصادف یا ضربه
  • ابتلا به بیماری های مختلف مانند کم خونی داسی شکل

 

از دیگر بیماری‌های موثر بر طحال عبارتند از:

طحال اضافی: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد طحال اضافی دارند. طحال دوم معمولاً بسیار کوچکتر بوده، قطر آن در حدود ۱ سانتی متر و به طور کلی هیچ مشکلی در سلامتی ایجاد نمی‌کند.

بیماری سلولی سیکل: این بیماری نوعی از کم خونی ارثی است و با یک نوع هموگلوبین ناکارآمد مشخص می‌شود. در این نوع کم خونی گلبول‌های قرمز به طور غیر طبیعی (داسی شکل) شکل گرفته و جریان خون را مسدود می‌کند که باعث آسیب به اندام‌ها از جمله طحال خواهد شد.

ترومبوسیتوپنی: اگر طحال بزرگ شود ممکن است پلاکت‌های زیادی را تجزیه کند بدان معنا که در سیستم گردش خون بدن به اندازه کافی وجود نخواهند داشت. بدون پلاکت امکان لخته شدن خون وجود نداشته و علائم اصلی ترومبوسیتوپنی یعنی خونریزی بیش از حد ظاهر می‌شود.

سرطان طحال: سرطان در طحال به عنوان سرطان طحال اولیه شناخته می‌شود. اگر از محل دیگری به طحال پخش شود، آن را ثانویه می‌نامند و البته هر دو نوع سرطان نادر می‌باشند.

انفارکتوس طحال: اگر خون رسانی به طحال کاهش یابد، انفارکتوس طحال رخ می‌دهد. در صورت قطع جریان خون از طریق شریان خون رسانی متوقف می‌شود و اغلب بسیار دردناک خواهد بود.

 

اسپلنکتومی در اصطلاح یک عمل جراحی است که برای برداشتن طحال استفاده می‌شود. در صورتی که پس از عمل مشکلی نداشته باشید می توانید همان روز بیمارستان را ترک کنید.  معمولا طی دو هفته بهبودی کامل حاصل می شود.

 

چگونگی حفظ سلامت طحال

محافظت از طحال دشوار است بسیاری از دلایلی که سبب بزرگ شدن طحال می‌شوند مانند سرطان یا ناهنجاری‌های سلولی خون ممکن است اجتناب ناپذیر باشند. با این وجود راهکار‌هایی برای پیشگیری از بزرگ شدن طحال وجود دارد مانند جلوگیری از عفونت یا صدماتی که می‌تواند به آن آسیب برساند.

راهکار‌های دیگری وجود دارد عبارتند از:

**  لوازم شخصی خود، مانند مسواک و یا لیوان را با دیگران به اشتراک نگذارید.

**  اگر فوتبال و یا ورزش‌های تماسی را انجام می‌دهید از تجهیزات ایمنی مانند بالشتک استفاده کنید تا از طحال و دیگر اعضای بدن محافظت کنید.

**  در هر بار رانندگی و یا سوار اتومبیل شدن بستن کمربند ایمنی را فراموش نکنید.

**  چنانچه طحال بزرگ شده دارید از برنامه درمانی توصیه شده از سوی پزشک پیروی کنید و تا زمانی که پزشک اجازه نداده است از ورزش و سایر فعالیت‌های تماسی خودداری کنید.

 

آیا می‌توان بدون طحال زندگی کرد؟

بله، می‌توان بدون طحال زندگی کرد. طحال عضوی مهم است، اما ضروری نمی‌باشد. اگر طحال در اثر بیماری یا جراحت آسیب دیده باشد حذف آن، زندگی را تهدید نخواهد کرد. برای حذف طحال جراحی لازم است.

غدد لنفاوی و کبد می‌توانند بسیاری از عملکرد‌های مهم طحال را به عهده بگیرند. با این وجود بدون طحال احتمال ابتلا به عفونت‌های خاص وجود دارد و اگر بیمار شوید بهبودی بیش از حد معمول طول خواهد کشید. بسته به سن و سلامت عمومی، پزشک به شما توصیه می‌کند تا برای پیشگیری از عفونت‌هایی که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم واکسینه شوید.

* آنفولانزا هموفیلوس نوع b

* آنفولانزا

* مننژیت

* تتنوس، دیفتری و سیاه سرفه

* زونا

* آبله مرغان

* ویروس پاپیلومای انسانی

* سرخک، اوریون و سرخچه

* ذات الریه

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

 

منبع:
verywellhealth
برچسب ها: تله ویزیت TeleVisit

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط