وقتی ادرارتان را بیش از حد نگه می‌دارید، چه اتفاقی می‌افتد؟

در حالت طبیعی یک فرد بالغ در طی ٢٤ ساعت حدودا ٨-٦ مرتبه ادرار کرده که هر بار نزدیک به cc ٣٠٠ دفع ادرار دارد. در این مقاله به بررسی نگه داشتن ادرار و عوارض آن میپردازیم.یکی از عادات غلط خصوصا در کودکانی که به تازگی از پوشک گرفته شده اند و تحت آموزش ادراری ( Toilet Train ) میباشند، عدم رفتن به توالت حین احساس ادرار و بیش از حد نگه داشتن ادرار در مثانه میباشد.در اطراف مثانه اندام‌های مختلفی وجود دارد که دستگاه ادراری را شکل می‌دهند، از جمله دو کلیه، دو میزنای (حالب)، دو عضله تنگ ‌کننده میزراهی و میزراه (پیشابراه).

ادرار آهسته از کلیه‌ها حرکت کرده و به وسط دو مجرای عضلانی که میزنای(حالب) نام دارد، هدایت می‌شود. حالبها مسئول حمل ادرار به سمت پائین و به سمت مثانه هستند.

نگه داشتن ادرار در مدت طولانی می تواند خطرناک باشد. اگر هر یک از شرایط زیر را داشته باشید، نگه داشتن ادرار می تواند خطر ابتلا به عفونت یا بیماری کلیوی را در شما افزایش دهد:

  • احتباس ادرار
  • اختلالات کلیوی
  • مثانه نوروژنیک
  • پروستات بزرگ شده

زنان در طول دوران بارداری در معرض خطر بیشتری برای عفونت دستگاه ادراری (UTIs) قرار دارند. در این وضعیت نگه داشتن ادرار  می تواند  خطر عفونت را بیشتر افزایش دهد.

وقتی تمایل به تخلیه مثانه خود را دارید، دلیل آن به همین سادگی نیست که مثانه شما از ادرار پر شده است. در واقع این یک فرایند کاملاً پیچیده است که شامل بسیاری از عضلات، اندام ها و اعصاب است که با هم کار می کنند تا به شما بگویند که زمان ادرار کردن فرا رسیده است.

وقتی مثانه شما تقریباً نیمه پر است، باعث فعال شدن اعصاب مثانه می شود. این اعصاب به مغز شما علامت می دهد تا اشتیاق ادرار به شما ایجاد کند. مغز سپس به مثانه سیگنال می دهد تا زمان ادرار کردن آن را نگه دارد. نگه داشتن ادرار  شامل مبارزه آگاهانه با این سیگنال برای ادرار کردن است.

این سیگنال ها از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. حتی  مقدار ادرار مثانه  با توجه به سن و  ساعت خاصی از روز متفاوت است. به عنوان مثال، این سیگنال ها در شب کاهش می یابد. به این ترتیب می توانید به جای اینکه هر چند ساعت یکبار به دستشویی بروید، یک استراحت کامل داشته باشید!اختلال در این سیگنال ها می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. بعضی از افراد ممکن است مثانه ای بیش فعال داشته باشند.برای برخی از زنان، تمایل به ادرار مکرر می تواند افزایش یابدبعد از بچه دار شدن این نتیجه تغییراتی است که هنگام زایمان رخ می دهد.

عفونت مثانه و مجرای ادرار رایج ترین مشکلی است که در اثر نگه داشتن ادرار رخ می دهد. از مشکلات دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی اختیاری در ادرار ( که شرم زیادی را برای فرد به وجود می آورد)
  • درد در قسمت تحتانی شکم
  • عفونت معده
  • پریشانی ذهن ( از اثرات روانی نگه داشتن ادرار)
  • درد در هنگام تخلیه ادرار
  • تب
  • سنگ کلیه
  • کیست کلیه

 

زمان تخلیه‌ی ادرار

سعی کنید زمانی که به دستشویی می‌روید مثانه‌ی خود را کاملاً تخلیه کنید. آن را آهسته نگه دارید و پس از احساس “تمام شدن” یک دقیقه بیشتر صبر کنید. هنوز ممکن است ادرار بیشتری در مثانه وجود داشته باشد و بهتر است مطمئن شوید که تمام ادرار از مثانه‌ی شما بیرون آمده است در غیر این صورت، چند دقیقه بعد نیاز به دستشویی مجدد پیدا می‌کنید.

 

مواردی که می‌تواند به شما کمک کند تا ادرار خود را نگه دارید

برای آن مواقعی لازم است برای مدت زمان کوتاهی ادرار خود را نگه دارید، از یک یا چند مورد از این روش‌های حواس پرتی استفاده کنید:

در وضعیت راحتی قرار بگیرید. تحت فشار قرار دادن شکم و به خصوص مثانه ممکن است احساس نیاز به دستشویی رفتن را حتی بیشتر ناراحت کند. سعی کنید پاهای خود را در حالت نشستن یا ایستادن بصورت ضربدری یا فشرده شده به هم فشار دهید و کمر را صاف نگه دارید تا فشار روی مثانه کاهش یابد. فشار دادن یا تکیه دادن به چیزی که شکم را فشرده می‌کند ممکن است باعث افزایش ناراحتی شود.

دمای خود را تغییر دهید. بیش از حد گرم یا خیلی سرد ممکن است باعث شود بعضی از افراد احساس کنند مجبورند به دستشویی بروند. در بیشتر موارد، خیلی سرد بودن باعث افزایش احساس فوریت در استفاده از سرویس بهداشتی می‌شود، بنابراین گرم شدن با پتو ممکن است برای مدتی کمک کند.

به بسته شدن مثانه فکر کنید. برای جلوگیری از نشت ادرار، ممکن است تصور اینکه هیچ چیز نمی‌تواند از مجرای ادرار پایین بیاید به نگه داشتن ادرار کمک کند. فشار دادن عضلات در قسمت باعث جلوگیری از نشت ادرار می‌شود. تمرین جداسازی این ماهیچه‌ها و فشار دادن آنها هنگامی که نیاز فوری به دستشویی رفتن نیست، می‌تواند در مواقعی که نیاز فوری به دستشویی رفتن دارید اما سرویس بهداشتی در دسترس نیست کمک کند.

خیلی حرکت نکنید. پریدن یا لرزش می‌تواند احساس نیاز به دستشویی رفتن را افزایش دهد و حتی ممکن است باعث نشت ادرار در برخی از افراد شود. کاهش حرکت می‌تواند به کاهش احساس مثانه پر کمک کند.

مراقبه یا تجسم. تمرین مراقبه، تجسم یا تنفس عمیق ممکن است در حواس پرتی از ناراحتی مثانه پر برای مدت کوتاهی کمک کند.

حواس پرتی های ذهنی. صحبت با کسی، بازی کردن یا خواندن ممکن است به شما کمک کند ذهن را از داشتن مثانه پر رها کنید.

تمرینات کف لگن و کگل برای تقویت عضلات

تمرینات کف لگن و کگل برای تقویت عضلات برای کمک به نگه داشتن ادرار

جنبه مهم سلامت مثانه، تقویت عضلات کف لگن است. عضلات کف لگن در کاهش علائم بی اختیاری و همچنین درمان تکرر ادرار مهم هستند. یادگیری چگونگی جداسازی عضلات و تمرین آنها برای تقویت عضلات می‌تواند قسمت مهمی در بازآموزی مثانه باشد.

 

تغییرات عملکرد مثانه با افزایش سن

این تصور وجود دارد که مشکلات مثانه با افزایش سن اجتناب ناپذیر است، اما اینطور نیست. در حالی که برخی تغییرات کوچک در عملکرد مثانه همراه با افزایش سن است اما تکرر ادرار، درد هنگام ادرار و نشت ادرار با افزایش سن مرتبط نیست. در برخی موارد، انجام برخی کارها در عادات مثانه می‌تواند به شما کمک کند تا تغییراتی که در سلامت مثانه با افزایش سن رخ می‌دهد، جبران شود. با این حال، ناراحتی شدید یا مشکل در ادرار کردن باید با پزشک در میان گذاشته شود تا اطمینان حاصل شود که بیماری جدی‌تری باعث ایجاد علائم نشده است.

نکته: شما نباید با کوچک ترین احساس ادرار کردن روانه دستشویی شوید، اما از طرفی هم نباید ادرارتان را تا حدی نگه دارید که مشکل ساز شود، بلکه باید عادات سالم دفع ادرار را یاد بگیرید.پس باید حد وسطی را پیدا کنید که مجبور نباشید با نوشیدن یک جرعه آب به دستشویی بروید و یا آنکه آنقدر ادرارتان را نگه دارید که نتوانید صاف بایستید و خودتان را کنترل کنید. در بیشتر موارد، نگه داشتن ادرار را در حال حاضر و پس از آن، برای سلامتی شما مضر نیست. اما اگر اشتیاق به دفع ادرار در زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد، باید با پزشک خود مشورت کنید. نگه داشتن ادرار به طور منظم می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری یا سایر عوارض را افزایش دهد.

در حالی که مثانه انسان به طور معمول بین 1.5 تا 2 فنجان مایعات را در خود نگه می دارد، 1 درک احساس سیری در افراد مختلف متفاوت است. سرعت پر شدن مثانه به عوامل مختلفی بستگی دارد و بنابراین، هیچ قانونی سخت و سریع درمورد اینکه افراد می توانند بین دستشویی رفتن چقدر طولانی باشند وجود ندارد. با این حال، در بیشتر موارد، افراد می توانند 3 تا 4 ساعت بین دستشویی رفتن فاصله بیاندازند. البته، این نیز بر اساس میزان و نوع مایعاتی که فرد می نوشد متفاوت خواهد بود. مصرف مقدار زیادی آب در یک دوره کوتاه مدت یا نوشیدن نوشیدنی های حاوی کافئین ممکن است تمایل بیشتری به ادرار کردن داشته باشد.

بعضی از افراد در مواردی که غالباً از دستشویی استفاده می کنند با مشکل روبرو می شوند. این می تواند به دلیل یک بیماری پزشکی مانند عفونت ادراری باشد، به خصوص اگر هنگام ادرار ناراحتی وجود داشته باشد. در مواقعی که زیاد به دستشویی رفتن یا ناراحت کننده بودن مشکل وجود داشته باشد، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا بیماری یا بیماری را که می تواند باعث ایجاد مشکل شود، رد و یا تایید کند.

 


اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

  

 

برچسب ها: تله ویزیت TeleVisit

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
سایر پزشکان مرتبط