کمبود ویتامین و علائم چهره

ویتامین‌ها و املاح، جزو ترکیبات مورد نیاز بدن برای ادامه فعالیت‌های طبیعی همراه با حفظ سلامت هستند. به همین دلیل هرگاه بدن با کمبود قابل‌توجه یک ویتامین یا ماده معدنی مواجه شود، عکس‌العملی دفاعی از خود نشان می‌دهد تا ما را متوجه این کمبود کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مشکل کمبود ویتامین در فصل بهار شایع‌تر است. ما بدون ویتامین احساس ضعف داریم و به‌راحتی در برابر ویروس‌های گوناگون آسیب‌پذیر می‌شویم. کمبود ویتامین به روش‌های مختلفی در چهره‌ی شما نمایان می‌شود. این روزها که همه فست‌فود می‌خورند و غذای سالم جایی در بین مردم ندارد، باید تا جایی که می‌توانیم کمبود ویتامین را جبران کنیم و میوه، سبزی و ماهی را که سرشار از ویتامین‌ها هستند، در رژیم غذایی خود بگنجانیم. البته توجه داشته باشید که عوامل دیگری هم می‌توانند در کنار کمبودهای تغذیه‌ای تاثیرگذار باشند، بنابراین باید پیش از هرگونه اقدام خودسرانه برای مصرف مکمل‌های غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

۱. چهره‌ی کاملا رنگ‌ پریده

اگر پوست شما نسبت به گذشته، کم‌رنگ‌تر شده است، باید بدانید که به کمبود ویتامین B12 دچار هستید. بدون ویتامین B12، احساس خستگی و افسردگی می‌کنیم. برای افزایش سطح این ویتامین در بدن، باید گوشت و ماهی بیشتری مصرف کنید.

۲. موی خشک

اگر موی شما خشک و شکننده شده است و سرتان پر از شوره است، احتمالا دچار کمبود بیوتین یا همان ویتامین B7 هستید. معمولا علت کمبود این ویتامین، مصرف آنتی‌بیوتیک است. برای افزایش سطح این ویتامین در بدن‌تان، بهتر است گوشت، ماهی، میوه، سبزی، نخود و کشمش بیشتری مصرف کنید و حالا حالا‌ها بیخیال رژیم گرفتن بشوید.

۳. چشمان پف‌ کرده

اگر تازگی‌ها چشمان‌تان پف‌ می‌کنند، احتمالا به کمبود یُد مبتلا هستید. رایج‌ترین منبع یُد، نمک یُددار است. همچنین یُد در غذاهای دریایی (میگو و جلبک)، فراورده‌های لبنی و حتی نان هم پیدا می‌شود.

۴. لب‌های رنگ ‌پریده

رنگ‌پریدگی لب‌‌ها ممکن است از علائم کمبود آهن باشد. فشار خون پایین و سرماخوردگی‌ های مکرر هم می‌توانند از نشانه‌های کمبود آهن باشند. جبران کردن آهن بدن چندان کار سختی نیست، فقط کافی‌ است گوشت قرمز بیشتری مصرف کنید و تا مدتی غذاهای سرشار از کلسیم مصرف نکنید.

۵. خونریزی لثه

خونریزی لثه‌ها ممکن است از علائم کمبود ویتامین C باشد. پایین بودن سطح ویتامین C در بدن شما به این معنی است که سیستم ایمنی‌ بدن‌تان ضعیف شده است، دچار دردهای عضلانی خواهید شد و دندان‌هایتان هم آسیب خواهند دید. با مصرف مرکبات و فلفل قرمز که جزو بهترین منابع ویتامین C هستند، می‌توانید کمبود این ویتامین را جبران کنید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط