آشنایی با فواید هندوانه

این میوه آبدار که در تابستان بسیار لذت بخش است، سرشار از مواد مغذی می باشد. هندوانه غنی از پتاسیم و ویتامین های A،C و B است. اما آنچه که بتعث رنگ قرمز هندوانه شده است، وجود لیکوپن یک آنتی اکسیدان است.مطالعات و تحقیقات متعددی از مزایای مفید لیکوپن حکایت کرده اند.

این ماده یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که باعث کاهش خطر سکته مغزی و همچنین کاهش فشار خون می شود. اگر چه ممکن است هندوانه فیبر بسیار زیادی نداشته باشد، اما کالری و چربی کمی دارد و حاوی مقدار زیادی آب است.در ادامه با برخی از فواید هندوانه آشنا میشویم.

 

داشتن پوستی درخشنده
هندوانه سرشار از خواص ویتامین C و A است و این بدین معنی است که خوردن 2 تا 3 تکه از هندوانه در روز می‌تواند برای پوست شما یک معجزه محسوب شود. دیگر خاصیت خوردن مرتب این میوه این است که زخم و آسیب‌های پوست را سریع‌تر درمان می‌کند چرا که دارای آمینو اسید است.



جلوگیری از خطر بیماری‌های قلبی و سرطان
هندوانه دارای آنتی ‌اکسیدانی به نام لیکوپن است که رادیکال‌های آزاد و مضر را از بین می‌برد به همین دلیل از وقوع سکته قلبی جلوگیری می‌کند و به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک می‌کند. البته باید در نظر داشت که این خاصیت یک شبه انجام نمی‌شود و باید مداومت داشته باشد.

هندوانه حاوی میزان بالایی از سدیم و پتاسیم است به همین دلیل از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی مانند آسم، سکته قلبی و برخی سرطان ها مانند سرطان روده و سرطان پروستات محافظت می‌کند.


حفاظت در برابر اشعه UV
به دلیل این که هندوانه حاوی آب لازم ، فیبر همراه با رادیکال‌های آزاد نظیر لیکوپن است ، پوست حدود 40% کمتر اشعه‌های UV را جذب کرده و برای مدت طولانی‌تری شفاف و درخشان می ماند. بنابراین حتماً این میوه جادویی را هر روز بخورید.

 

کاهش کرم‌ها از سیستم گوارشی
 آیا تا به حال شنیدید که دانه‌های هندوانه را می‌توانید خرد کرده تفت داده و مانند بادام زمینی مصرف کنید و یا حتی آن‌ها را در آب بجوشانید و مانند چای مصرف کنید؟ می‌توانید برای کاهش کرم از سیستم گوارشی خود از دانه‌های هندوانه کمک بگیرید.

 

کاهش خطر شکل گرفتن سنگ کلیه
خواص مفید در خوردن مرتب هندوانه برای کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه بوده و یا کسانی که اغلب بیمار می‌شوند بسیار زیاد است. به دلیل آن که هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است ، به سختی تمایل به ایجاد سنگ کلیه دارد.هندوانه ضدعفونی کننده بدن و پاک‌کننده روده‌ها می‌باشد. و نیز هندوانه برای افرادی که ناراحتی کلیه و ناراحتی‌های ادراری دارند بسیار مناسب است. این میوه برای ورم مثانه نیز بسیار مفید است. و همچنین هندوانه برای گرفتگی کیسه صفرا مفید است.

 

آسم

خطر ابتلا به آسم بین افرادی که مقادیر زیاد از مواد مغذی خاص را مصرف می کنند، کمتر است. ویتامین C یکی از این مواد مغذی است که در بسیاری از میوه ها و سبزی ها، از جمله هندوانه یافت می شود.

 

فشار خون

مطالعه ای که در نشریه the American Journal of Hypertension منتشر شد، نشان داد که مکمل عصاره هندوانه به بهبود سلامت دستگاه گردش خون در افراد میانسال چاق مبتلا به پیش پرفشاری خون یا پرفشاری خون مرحله یک کمک کرده است.رژیم های غذایی سرشار از لیکوپن که در هندوانه نیز یافت می شود، ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند.

 

گوارش و اجابت مزاج

محتوای آب و فیبر چشمگیر هندوانه به پیشگیری از یبوست و بهبود شرایط اجابت مزاج برای بهره‌مندی از یک دستگاه گوارش سالم کمک می کند.

 

آبرسانی

حدود 92 درصد هندوانه از آب تشکیل شده است و این میوه سرشار از الکترولیت ها مهم است، از این رو، میان وعده ای خوب در روزهای گرم تابستان برای تامین آب مورد نیاز بدن و پیشگیری از کم آبی بدن است.

 

التهاب

کولین که در هندوانه وجود دارد یک ماده مغذی مهم محسوب می شود. کولین به بهبود شرایط خواب، حرکت ماهیچه، یادگیری، و حافظه کمک می کند. همچنین، این ماده مغذی به حفظ ساختار غشاهای سلولی کمک می کند، در انتقال تکانه های عصبی نقش دارد، به جذب چربی کمک می کند، و التهاب مزمن را کاهش می دهد.

 

دردهای ماهیچه ای

هندوانه و آب هندوانه نشان داده اند که ماهیچه درد را کاهش داده و زمان ریکاوری پس از انجام ورزش را در ورزشکاران کاهش می دهند. پژوهشگران بر این باورند که اسید آمینه ال-سیترولین (L-Citrulline) موجود در هندوانه در این زمینه نقش دارد.

 

پیشگیری از تخریب ماکولا

لیکوپن در چندین قسمت چشم وجود دارد و به محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو و التهاب کمک می کندهمچنین ممکن است از تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) جلوگیری کند. AMD یک مشکل شایع چشم است که می تواند باعث کوری در سالمندان شود.نقش لیکوپن به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد التهاب می تواند از رشد و بدتر شدن AMD جلوگیری کند.

 

مصرف هندوانه و خطر سندرم آلرژی دهان

میوه واقعی احتمالاً خطری ندارد. با این حال، اگر حساسیت به گرده دارید، بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید. برخی از افرادی که به گرده آلرژی دارند ممکن است نسبت به مصرف میوه های خام و سبزیجات واکنش های آلرژیک از خود بروز دهند. این وضعیت سندرم آلرژی دهان (OAS) نامیده می شود. OAS معمولاً علائم خفیفی مانند بثورات پوستی ایجاد می کند. به ندرت، می تواند واکنش های شدیدتری مانند مشکلات تنفسی ایجاد کند. در فصل آلرژی  با احتیاط بیشتری از بروز واکنشهای احتمالی جلوگیری کنید. اگر آسم دارید، قبل از استفاده از مکمل ها، از پزشک خود در مورد مصرف مکمل ها سوال کنید.

ال سیترولین می تواند با داروهای تجویز شده برای مشکلات زیر تداخل داشته باشد:

  • فشار خون بالا
  • اختلالات عصبی
  • بیماری قلب و عروقی

 


اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط