مواد غذایی پرچرب اما مفید

حذف چربی باعث کاهش وزن نمی‌شود به همین دلیل مصرف مواد غذایی چرب در رژیم‌های غذایی مختلف قرار داده شده است و از سوی دیگر می‌توان گفت که برخی مواد غذایی پرچرب برای سلامت انسان خوب هستند و باید در رژیم غذایی همه قرار گیرند. در نتیجه خوب است که به جای حذف چربی از رژیم غذایی، از مواد غذایی با چربی مفید استفاده کنیم. در ادامه به معرفی مواد غذایی پرچرب که برای بدن بسیار مفید هستند خواهیم پرداخت.

 

آووکادو

 یکی مواد غذایی پرچرب اما مفید است که با بیشتر میوه های دیگر تفاوت دارد. از آنجا که بیشتر میوه ها در درجه اول حاوی کربوهیدرات هستند، آووکادو مملو از چربی است. در حقیقت، آووکادو با کالری حدود 77٪ چربی دارد، که باعث می شود حتی از اکثر غذاهای حیوانی، چربی بیشتری داشته باشد.

اسید چرب اصلی، یک چربی اشباع نشده به نام اسید اولئیک است. اسید اولئیک همچنین اسید چرب غالب در روغن زیتون است که با فواید مختلف سلامتی همراه است.

آووکادو از جمله بهترین منابع پتاسیم در رژیم غذایی است، حتی حاوی 40٪ پتاسیم بیشتر از موز، و یک غذای معمولی با پتاسیم بالا است.

آنها همچنین منبع زیادی از فیبر هستند. بررسی ها نشان داده است که می توانند کلسترول LDL و تری گلیسیرید را کاهش دهند، در حالی که کلسترول HDL )“خوب”) را افزایش می دهند.

حتی اگر چربی و کالری بالایی داشته باشند، یک بررسی نشان می دهد افرادی که آووکادو می خورند، وزن کمتری دارند و همچنین چربی شکمی آنها کمتر است. به طور کلی، آووکادو میوه ای است که دارای 77٪ کالری چربی است. آنها منبع عالی پتاسیم و فیبر هستند. بررسی ها نشان داده است که فواید زیادی برای سلامت قلب و عروق دارند.

 

ماهی

ماهی‌ها از چربی بالایی برخوردارند و در این میان برخی از ماهی‌ها از چربی بیشتری بهره می‌برند که می‌توان به ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ماهی ساردین، ماهی آلباکور و دیگر موارد این چنینی اشاره کرد. ماهی سرشار از امگا۳ است و انجمن قلب آمریکا توصیه کرده که برای سلامت و بهبود عملکرد قلب باید در هفته حداقل دو وعده ماهی بخوریم. ماهی از چربی مفیدی برخوردار است که این چربی برای بدن ضرری نخواهد داشت.

 

تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی برای پروتئین بوده و سرشار از چربی مفید است. زرده تخم مرغ نه تنها بی‌خطر است، بلکه در واقع کاملاً مفید بوده و حاوی کولین، ویتامین B است و بر عملکرد مغز و کبد و ماهیچه تاثیر می‌گذارد. زرده تخم مرغ همچنین حاوی 5.3 گرم چربی بوده و باعث افزایش سطح کلسترول خواهد شد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که خوردن تخم مرغ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

 

 پنیر

پنیر هم جزء خوراکی های پر چرب اما بسیار مغدی محسوب می شود. این طبیعی است وقتی که یک فنجان شیر تنها برای تولید یک تکه کوچک از پنیر مصرف می شود. پنیر منبعی عالی از کلسیم، ویتامین B12، فسفر، سلنیوم و بسیاری مواد مغذی دیگر است. پنیر همچنین سرشار از پروتئین است و تنها یک تکه از پنیر دارای 6.7 گرم پروتئین می باشد که با یک لیوان شیر برابری می کند. پنیر هم مانند سایر محصولات لبنی، چربی بسیار بالایی دارد. اسیدهای چرب قدرتمند پنیر مزایای فراوانی دارد که از جمله می توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 اشاره کرد.

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ یک خوراکی سالم و بسیار شگفت انگیز است. شکلات تلخ یکی از خوراکی های پر چرب محسوب می شود که چربی آن 65% کالری است. شکلات تلخ 11% فیبر دارد و همچنین دارای آهن، منیزیم، مس و منگنز است. آنتی اکسیدان آن به قدری بالا است که حتی در صدر انواع توت های وحشی هم قرار می گیرد. برخی از آنتی اکسیدان ها می توانند فشار خون را پایین نگه دارند و تعادل کلسترول را نیز حفظ کنند. مطالعات نشان می دهند کسانی که 5 بار یا بیشتر در هفته شکلات تلخ می خورند نسبت به کسانی که نمی خورند کمتر دچار بیماری های قلبی می شوند. همچنین برخی از تحقیقات نشان می دهند که شکلات تلخ می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و از پوست در برابر آفتاب حفاظت کند. فقط هنگام خرید حتما شکلات تلخی را انتخاب کنید که کیفیت پایینی نداشته و کمتر از 70% نباشد.

 

آجیل

آجیل دارای چربی های سالم، فیبر و پروتئین است و یک خوراکی فوق العاده سالم به شمار می رود. آجیل همچنین دارای ویتامین E بالاست و منیزیم و مواد معدنی بسیار زیادی دارد که اغلب مردم از کمبود آنها رنج می برند. مطالعات نشان می دهند افرادی که به طور منظم آجیل می خورند، بدن سالم تری دارند و نسبت به کسانی که کمتر آجیل مصرف می کنند احتمال ابتلا به بیماری هایی نظیر چاقی، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 در آنها کمتر می شود.

 

روغن زیتون بکر

یکی دیگر از خوراکی های پر چرب که همه بر سالم بودنش توافق دارند روغن زیتون است. روغن زیتون ماده ای ضروری در رژیم غذایی مدیترانه ای است و مزایای بسیار فراوانی دارد. روغن زیتون دارای ویتامین E، ویتامین K و آنتی اکسیدان هاست که برخی از این آنتی اکسیدان ها می توانند با التهاب مبارزه کنند. روغن زیتون از تمامی روغن های سالم دیگر، بهتر است و کلسترول، فشار خون و بیماری های قلبی را بهبود می بخشد.

 

بذر کتان

این بذرهای برنزی رنگ، کوچک و صاف هستند و طعمی آجیلی دارند. در مغازه ها می توانید به صورت کامل یا خرد شده پیدایشان کنید. یک قاشق غذا خوری از بذرکامل آن حاوی 55 کالری، 3 گرم فیبر و مقدار خوبی چربی های امگا 3 است. این نوع از امگا 3 آلفا لینولنیک نام دارد که به اندازه امگا 3 که در ماهی های پرچرب مانند سالمون پیدا می کنید قدرت ندارند اما همچنان به عنوان گزینه ای سالم برای برنامه غذایی می توان روی آن حساب کرد.

 

 ماست پر چرب

بر خلاف تصور عموم، ماست پر چرب فوق العاده سالم است. مطالعات نشان می دهند که ماست می تواند در مبارزه با بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و چاقی مفید باشد. فقط هنگام خرید ماست به یاد داشته باشید حتما برچسب آن را بخوانید و ماست پر چرب و واقعی را انتخاب کنید. متاسفانه بسیاری از ماست های موجود در قفسه های خرید، ماست های کم چرب هستند که به جای چربی به آنها قند اضافه می شود و بسیار برای سلامت بدن مضر است

 

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط