مشاوره تغذیه از راه دور

این روزها به دلیل پیشرفت سریع تکنولوژی ، تعداد زیادی از متخصصان تغذیه از مطب سنتی و کلینیک خارج شده و خدمات مشاوره تغذیه از راه دور ارائه می دهند. آنها از طریق تلفن همراه و اینترنت به بیماران مشاوره می دهند .رژیم غذایی نامناسب می تواند تاثیر زیادی بر روی بروز بیماری های مزمن وابسته به رژیم غذایی مانند سرطان، دیابت، بیماری مزمن کلیه، بیماری التهابی روده و موارد دیگر داشته باشد؛ اما از طرفی هم اصلاح رژیم غذایی با مشاوره آنلاین می تواند نقش موثری در پیشگیری از بیماری های مزمن و تسکین علائم بیماری های مختلف بالینی داشته باشد. بر همین اساس استفاده از مشاوره تغذیه می تواند در اصلاح رژیم غذایی افراد و سلامت آن ها موثر باشد. علاوه بر این، مشاوره تغذیه می تواند یک گزینه درمانی اصلی در مدیریت سوء تغذیه در سالمندان باشد. اصلاح رژیم غذایی با مشاوره آنلاین برای سالمندان و سایر افراد جامعه می تواند نقش موثری در سلامت افراد و حتی جامعه داشته باشد و میزان ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر ها را کاهش دهد.

مشاوره تغذیه یک تعامل دو طرفه است که از طریق آن فرد یا یک متخصص تغذیه وضعیت غذایی فرد را مورد بررسی قرار می دهد و نتایج ارزیابی رژیم غذایی فرد را تفسیر می کنند. هدف از این بررسی، شناسایی مشکلات تغذیه ای بیمار و برطرف کردن نیاز ها و نظارت بر رژیم غذایی فرد است. مشاوره تغذیه به بیماران کمک می کند تا اطلاعات مهم در مورد وضعیت تغذیه ای و تاثیر آن بر روی سلامتی خودش را درک کند و سعی در برطرف کردن نیازهای تغذیه ای خودش داشته باشد. علاوه بر آن، اصلاح رژیم تغذیه ای تغییر رفتار را در افراد تقویت می کند؛ اما در برخی موانع ممکن است فرد را از ادامه روند درمانی خود منصرف کند و نتیجه درمان را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر چه به نظر می رسد مشاوره حضوری با استفاده از فضای کلینیک و امکانات مناسب می تواند تأثیر چشمگیری در روند درمان فرد داشته باشد اما  توسعه فناوری جدید در مشاوره الکترونیکی و آنلاین باعث سهولت استفاده از مشاوره در زمینه های مختلف از جمله مشاوره تغذیه ای شده است.

در این عصر دیجیتال ، تقریباً همه از طریق دستگاه های دستی متصل می شوند که امکان برقراری ارتباط فوری را در زمان واقعی فراهم می کنند. بنابراین منطقی است که تلفن های همراه ، تلفن های هوشمند ، تبلت ها و سایر فناوری های بی سیم در حال گسترش روش های RD برای انجام وظایف خود هستند. فناوری ارائه مشاوره تغذیه را برای ارائه دهنده و مشتری راحت تر و قابل دسترسی تر کرده است.

 

مشاوره تغذیه از راه دور

ارائه خدمات بهداشتی مجازی  امر جدیدی نیست ، زیرا سایر مشاغل پزشکی قبلاً این کار را انجام می دهند. پزشکان از راه دور ، از طریق تماس ویدیویی یک ویزیت منحصر به فرد را ارائه می دهند. روانشناسان و روانپزشکان خدمات بهداشت روان مجازی را ارائه می دهند. بیماران همچنین به خدمات پرستاری از راه دور ، داروسازی از راه دور و توانبخشی از راه دور دسترسی دارند.در زمینه رژیم های غذایی ، متخصصان تغذیه ، از راه دور بهداشت و از راه دور میتوانند به افراد مشاوره بدهند و باتوجه به وضعیت وی برایش برنامه قضایی مناسب را پی ریزی کنند.

 

از جمله مواردی که متخصصین تغذیه باید در هنگام ارائه مشاوره آنلاین به آن توجه کنند:

حفظ حریم خصوصی بیمار

درک وضعیت مالی بیمار

تهیه اطلاعات دقیق

احترام به استقلال بیماران در انتخاب رژیم غذایی

بدون عوارض بودن نوع رژیم غذایی انتخابی بر اساس وضعیت درمانی و دارویی

 

مشاورین در امور تغذیه باید این نکته را در نظر داشته باشند که بازخورد ها و اندازه گیری پیشرفت روند درمانی در این نوع مشاوره ها می تواند تاثیر زیادی در نتایج کلی روند درمان داشته باشد. بر همین اساس بهتر است برای تقویت نتایج نهایی و تشویق بیماران به رعایت و پایبندی اصول تغذیه ای تمامی عوامل موثر بر روند درمانی را شناسایی کرده و مورد بررسی قرار دهند.  مدت زمان و تعداد جلسات انجام مشاوره ها، اهداف تعیین شده در مورد هر جلسه، ثبت بازخورد هر جلسه و روند پیشرفت می تواند در پیروی بیمار از روند درمان تأثیر داشته باشد.  هر چه اهداف متمرکز، واضح تر و قابل اندازه گیری تر باشند کارایی روند مشاوره بیشتر خواهد بود؛ اما استفاده از اهداف مبهم ممکن است باعث سردرگمی بیمار و ناامیدی و نارضایتی از روند بیماری شود.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط