مقالات آموزشی

 
چگونه هیستامین بدن خود را کاهش دهیم؟

چگونه هیستامین بدن خود را کاهش دهیم؟

هیستامین (Histamine) یک آمین زیستی است که در واکنشهای ایمنی موضعی، تنظیم عملکرد فیزیولوژیک روده و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی مؤثر است.فرایند آزاد شدن هیستامین به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی فرد به پاتوژن‌های خارجی است که توسط بازوفیل‌ها تولید شده و توسط سلول‌های ماست سل موجود در بافت همبند اطراف محل التهاب آزاد می‌شود.هیستامین ها با افزایش نفوذپذیری مویرگهای خونی به گویچه‌های سفید خون و پروتئین‌های دیگر، به آن‌ها اجازه می‌دهند برای دفاع در برابر مهاجمان خارجی در بافت آسیب دیده عملکرد مناسبی نشان دهند.
آشنایی با بوتولیسم

آشنایی با بوتولیسم

بوتولیسم نوعی بیماری نادر اما جدی است که در اثر سموم ناشی از باکتری به نام کلوستریدیوم بوتولینوم رخ می دهد. این باکتری به طور طبیعی در بسیاری از مکان ها وجود دارد ولی فقط از طریق زخم یا مواد غذایی آلوده می تواند وارد بدن شده و شخص را مبتلا کند. باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم دارای پوشش مقاومی است که باعث می شود باکتری در شرایط سخت هم زنده بماند
آشنایی با فواید هندوانه

آشنایی با فواید هندوانه

این میوه آبدار که در تابستان بسیار لذت بخش است، سرشار از مواد مغذی می باشد. هندوانه غنی از پتاسیم و ویتامین های A،C و B است. اما آنچه که بتعث رنگ قرمز هندوانه شده است، وجود لیکوپن یک آنتی اکسیدان است.مطالعات و تحقیقات متعددی از مزایای مفید لیکوپن حکایت کرده اند.
تاثیر مصرف پروبیوتیک ها بر سلامتی بدن

تاثیر مصرف پروبیوتیک ها بر سلامتی بدن

فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتریها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتری‌ها که به باکتری‌های پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین ها و آنتی‌بیوتیکهای مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید است...
آشنایی با رژیم غذایی مناسب برای لاغری

آشنایی با رژیم غذایی مناسب برای لاغری

داشتن بدنی با تناسب اندام آرزوی همه ی مردم می باشد که با استفاده از دستور غذایی مناسب می‌توان به آن دست پیدا کرد. برای لاغری در ابتدای کار بهتر است که حتما یک دستور غذایی برای لاغری داشته باشیم و در کنار آن باید فعالیت لازم را داشته باشیم. بهتر است که توجه کنیم از دستور غذایی مناسبی برای لاغری خود استفاده نماییم.البته امروزه برخی افراد ترجیح می دهند تا به جای تغییر شیوه غذا خوردن، از روش هایی همچون لیپوماتیک استفاده کنند
چرا باید خوراکی های پتاسیم دار بخوریم؟

چرا باید خوراکی های پتاسیم دار بخوریم؟

شناخت مواد غذایی سرشار از پتاسیم به افرادی که از کمبود این ماده معدنی ضروری رنج می برند کمک می کند تا بتوانند از راه رژیم غذایی مناسب کمبود خود را جبران کنند. پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است که بدن برای فرآیندهای مختلف به آن نیاز دارد. از آنجا که بدن نمی تواند پتاسیم تولید کند، بنابراین باید این ماده از طریق غذا تأمین شود.
 مواد غذایی پرچرب اما مفید

مواد غذایی پرچرب اما مفید

حذف چربی باعث کاهش وزن نمی‌شود به همین دلیل مصرف مواد غذایی چرب در رژیم‌های غذایی مختلف قرار داده شده است و از سوی دیگر می‌توان گفت که برخی مواد غذایی پرچرب برای سلامت انسان خوب هستند و باید در رژیم غذایی همه قرار گیرند. در نتیجه خوب است که به جای حذف چربی از رژیم غذایی، از مواد غذایی با چربی مفید استفاده کنیم. در ادامه به معرفی مواد غذایی پرچرب که برای بدن بسیار مفید هستند خواهیم پرداخت.
سوء تغذیه

سوء تغذیه

سوء تغذیه می‌تواند ناشی از دریافت ناکافی مواد غذایی یا عدم توازن گروه‌های مختلف مواد غذایی در رژیم غذایی فرد باشد. حتی ممکن است افراد چاقی که بیش‌ از نیازشان کالری دریافت می‌کنند هم دچار سوء تغذیه شوند.
آشنایی بابیماری سلیاک

آشنایی بابیماری سلیاک

بیماری سُلیاک Coeliac disease یا اسپروی سلیاک یک اختلال خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی )ارثی) است. در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال دارد. در صورتیکه بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن (gliadin) که در برخی از غلات مانند گندم، جو، چاودار و گاه جوی دوسر وجود دارد را مصرف کنند دچار علایم عدم تحمل می‌شوند. ظاهراً ورود گلوتن به سلول‌های پرزهای روده موجب پاسخ سیستم ایمنی می‌شود.
فواید مشاوره تغذیه از راه دور

فواید مشاوره تغذیه از راه دور

در ابتدا باید به این نکته بپردازیم که متخصص تغذیه کیست و چه ؟ یکی از دغدغه های افراد در جوامع امروز، میل به داشتن چهره و اندامی زیبا می باشد. در کنار زیبایی چهره، زیبایی اندام نیز بسیار مورد توجه قرار دارد. اندام زیبا علاوه بر حفظ و کمک به سلامتی، می تواند به افزایش اعتماد به نفس در افراد نیز منجر شود. برای داشتن یک اندام زیبا، باید از علم تغذیه، کالری مواد غذایی و اصول رژیم نویسی آگاهی داشته باشیم.
اصول تغذیه ای مناسب در دوران کرونا

اصول تغذیه ای مناسب در دوران کرونا

به طور کلی رعایت رژیم غذایی مناسب در صورت ابتلا به کرونا و حتی عدم ابتلا به این ویرووس بسیار مهم است. در این مقاله به اصول تغذیه ای صحیح میپردازیم. در دوران نقاهت ویروس کرونا، اشتها افزایش یافته و این زمان بهترین فرصت برای...
مشاوره تغذیه از راه دور

مشاوره تغذیه از راه دور

این روزها به دلیل پیشرفت سریع تکنولوژی ، تعداد زیادی از متخصصان تغذیه از مطب سنتی و کلینیک خارج شده و خدمات مشاوره تغذیه از راه دور ارائه می دهند. آنها از طریق تلفن همراه و اینترنت به بیماران مشاوره می دهند .رژیم غذایی نامناسب می تواند تاثیر زیادی بر روی بروز بیماری های مزمن وابسته به رژیم غذایی مانند سرطان، دیابت، بیماری مزمن کلیه، بیماری التهابی روده و موارد دیگر داشته باشد؛ اما از طرفی هم اصلاح رژیم غذایی با مشاوره آنلاین می تواند نقش موثری در پیشگیری از بیماری های مزمن و تسکین علائم بیماری های مختلف بالینی داشته باشد.
بالا بردن متابولیسم بدن

بالا بردن سوخت و ساز (متابولیسم) بدن

به نقل از ایرنا “ متابولیسم به معنای تمام آن فرآیندهای شیمیایی است که در بدن اتفاق می‌افتد و شما را زنده نگه می‌دارد، نه فقط تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانید.
اثرات ویتامین K بر سلامتی بدن

اثرات ویتامین K بر سلامتی بدن

ویتامین کا یا ویتامین K یک گروه از ساختار مشابه، محلول در چربی ویتامین‌هایی است که بدن انسان برای اصلاح پروتئین‌های خاصی که برای انعقاد خون است و همچنین در استخوان و ...
سیزده توصیه برای رسیدن به وزن ایده آل

سیزده توصیه برای رسیدن به وزن ایده آل

گاهی اوقات افراد تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند. بنابراین، زمانیکه یک لیوان آب گوارا آن چیزی باشد که شما واقعاً به آن نیاز دارید، می‌توانید به دریافت مقادیر اضافی کالری پایان دهید. چنانچه آب ساده جواب نداد، یک فنجان چای میوه‌ای را امتحان کنید.
خواص تخم شربتی

خواص تخم شربتی

تخم شربتی گیاهی خودرو، یک ساله و شبیه به ریحان ولی با برگ ها و تخم های ریزتر است. ساقه های آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است. این گیاه در اوایل بهار در کوهستان ها و بیابان ها می روید.نام های دیگر این گیاه:بادروج، تره خراسانی، اوقیمن، حوک، بورنگ، صریرا و بادروج ابیض می باشد.
کمبود ویتامین و علائم چهره

کمبود ویتامین و علائم چهره

ویتامین‌ها و املاح، جزو ترکیبات مورد نیاز بدن برای ادامه فعالیت‌های طبیعی همراه با حفظ سلامت هستند. به همین دلیل هرگاه بدن با کمبود قابل‌توجه یک ویتامین یا ماده معدنی مواجه شود، عکس‌العملی دفاعی از خود نشان می‌دهد تا ما را متوجه این کمبود کند.
غذاهای سیر کننده

غذاهای سیر کننده

میوه ها بخش مهمی از رژیم غذایی سالم هستند. مطالعات متعدد نشان می دهد که خوردن میوه با جذب کالری کمی همراه است و می تواند به کاهش وزن در مدت زمان طولانی کمک کند. به طور خاص،مقدار کالری موجود در سیب بسیار کم است. از آنجا که سیب حاوی پکتین است، فیبر محلول که به طور طبیعی هضم را تسریع می کند، به شما کمک می کند که احساس سیری کامل کنید. سیب ها همچنین دارای بیش از 85٪ آب، که حجم زیادی را در شکم شما پر می کند و بدون اضافه کردن هیچ کالری، باعث سیری شما می شود.
از کجا بفهمیم کمبود ویتامین داریم؟

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین داریم؟

ویتامین ها نقش حیاتی برای سلامت انسان ها داشته و وجود آنها در بدن برای ادامه بقا لازم و ضروری است. احتمالا می دانید ویتامین ها به دو گروه تقسیم می شوند؛ برخی محلول در آب و برخی محلول در چربی هستند...
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران