آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) و تشخیص پرکاری و کم کاری تیروئید

آزمایش هورمون محرک تیروئید(TSH) چیست؟

آزمایش هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) میزان TSH در خون را اندازه گیری می کند. TSH توسط غده هیپوفیز تولید می شود که در پایه مغز شما قرار دارد و وظیفه تنظیم میزان هورمون های آزاد شده توسط تیروئید را دارد.

تیروئید غده ای کوچک و پروانه ای شکل است که در جلوی گردن قرار دارد. این یک غده مهم است که سه هورمون اصلی ایجاد می کند:

  • تری یدوتیرونین (T3)
  • تیروکسین (T4)
  • کلسی تونین

تیروئید از طریق ترشح این سه هورمون، عملکردهای مختلف بدن را از جمله متابولیسم و ​​رشد را کنترل می کند.

اگر غده هیپوفیز TSH بیشتری تولید کند تیروئید شما هورمون بیشتری تولید می کند. به این ترتیب، دو غده با هم کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که مقدار مناسب هورمون های تیروئید تولید می شود.

با این حال، هنگامی که این سیستم مختل می شود، تیروئید شما می تواند هورمونهای زیاد یا بسیار کم تولید کند.

آزمایش TSH اغلب برای تعیین علت اصلی سطح غیر طبیعی هورمون تیروئید انجام می شود. همچنین برای غربالگری غده تیروئید کم کار یا پرکار استفاده می شود. با اندازه گیری سطح TSH در خون، پزشک می تواند میزان عملکرد تیروئید را تعیین کند.

چرا آزمایش هورمون تحریک کننده تیروئید انجام می شود؟

در صورت مشاهده علائم اختلال تیروئید، ممکن است پزشک آزمایش TSH را تجویز کند. بیماری های تیروئید را می توان به عنوان کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید دسته بندی کرد.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید حالتی است که در آن تیروئید هورمون های کمی تولید می کند و باعث کند شدن متابولیسم می شود. علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی، ضعف و مشکل در تمرکز است.

موارد زیر برخی از شایعترین دلایل کم کاری تیروئید است:

تیروئیدیت هاشیموتو. این یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود بدن به سلولهای تیروئید خود حمله کند. در نتیجه، تیروئید قادر به تولید مقدار کافی هورمون نیست. این بیماری همیشه علائمی ایجاد نمی کند، بنابراین ممکن است طی چندین سال پیشرفت کند تا اینکه آسیب قابل توجهی ببیند.

تیروئیدیت این عارضه موجب التهاب غده تیروئید می شود. غالباً به دلیل عفونت ویروسی یا اختلال خود ایمنی مانند تیروئیدیت هاشیموتو ایجاد می شود. این وضعیت در تولید هورمون تیروئید تداخل ایجاد می کند و در نهایت منجر به کم کاری تیروئید می شود.

تیروئیدیت پس از زایمان. این عارضه  یک فرم موقت تیروئیدیت است که ممکن است در برخی از افراد پس از زایمان ایجاد شود.

کمبود ید. تیروئید از ید برای تولید هورمون استفاده می کند. کمبود ید می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود. به دلیل استفاده گسترده از نمک یددار در ایالات متحده بسیار نادر است. با این حال، این بیماری در سایر مناطق جهان بیشتر دیده می شود.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید بیماری است که در آن تیروئید بیش از حد هورمون تولید می کند و باعث تسریع در متابولیسم می شود. علائم پرکاری تیروئید افزایش اشتها ، اضطراب و مشکل خواب است.

موارد زیر برخی از مهمترین دلایل پرکاری تیروئید است:

بیماری گریوز. این یک اختلال شایع است که در آن تیروئید بزرگتر می شود و مقدار زیادی هورمون تولید می کند. این بیماری دارای بسیاری از علائم مشابه پرکاری تیروئید است و اغلب به توسعه پرکاری تیروئید کمک می کند.

تیروئیدیت در نهایت منجر به کم کاری تیروئید می شود، اما در کوتاه مدت می تواند باعث پرکاری تیروئید نیز شود. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که التهاب باعث شود تیروئید بیش از حد هورمون تولید کند و همه آنها را به یکباره آزاد کند.

ید اضافی وجود بیش از حد ید در بدن می تواند باعث پر کاری تیروئید شود. این امر معمولاً در نتیجه استفاده مداوم از داروهایی که حاوی ید هستند رخ می دهد. این داروها شامل برخی شربت های سرفه و همچنین آمیودارون است که برای درمان آریتمی قلب استفاده می شود.

گره های تیروئید. توده های خوش خیم هستند که گاهی روی تیروئید ایجاد می شوند. وقتی این توده ها شروع به افزایش می کنند، ممکن است بیش از حد فعال شوند و تیروئید شروع به تولید بیش از حد هورمون کند.

چگونه می توانم برای آزمایش هورمون محرک تیروئید آماده شوم؟

آزمایش TSH نیازی به آمادگی خاصی ندارد. با این حال، مهم است که در صورت استفاده از داروهایی که ممکن است در دقت اندازه گیری TSH تداخل داشته باشند، به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروهایی که می توانند در آزمایش TSH تداخل ایجاد کنند عبارتند از:

  • آمیودارون
  • دوپامین
  • لیتیوم
  • پردنیزون
  • یدید پتاسیم
  • بیوتین

ممکن است لازم باشد از استفاده از این داروها قبل از آزمایش خودداری کنید. با این حال، مصرف داروهای خود را متوقف نکنید، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.

آزمایش هورمون محرک تیروئید چگونه انجام می شود؟

آزمایش TSH شامل گرفتن نمونه خون است. خون به طور معمول از وریدی داخل آرنج داخلی گرفته می شود.

نتایج آزمایش هورمون محرک تیروئید به چه معناست؟

دامنه طبیعی سطح TSH  0.4 تا 4.0 واحد بین المللی میلی لیتر در لیتر است. اگر به دلیل اختلال تیروئید تحت درمان هستید، محدوده طبیعی آن 0.5 تا 3.0 واحد بین المللی میلی لیتر در لیتر است.

مقداری بالاتر از حد طبیعی معمولاً نشان دهنده کم کار بودن تیروئید است. این نشان دهنده کم کاری تیروئید است. وقتی تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند ، غده هیپوفیز برای تحریک آن TSH بیشتری آزاد می کند.

مقداری زیر حد نرمال به معنای پرکاری تیروئید است.

وقتی تیروئید بیش از حد هورمون تولید می کند ، غده هیپوفیز TSH کمتری آزاد می کند.

بسته به نتایج، پزشک ممکن است بخواهد آزمایشات اضافی را برای تأیید تشخیص انجام دهد

*چند نکته از تله ویزیت

در دوران اپیدمی کرونا  و شیوع همه گیری ویروس بدیهی است که شما بیماران عزیز نگران رفت و آمد مکرر به مراکز درمانی هستید. به همین دلیل سامانه تله ویزیت (TeleVisit24) با بهترین متخصصین غدد آماده خدمت رسانی به شما عزیزان به صورت آنلاین و بدون نیاز مراجعه حضوری هست. چنانچه هر سوالی در مورد مشکلات مربوط دیابت، غدد و رشد دارید و احساس می کنید احتیاج به ویزیت پزشک دارید به راحتی به صورت آنلاین از طریق سامانه تله ویزیت توسط برترین متخصصین غدد تله ویزیت  ویزیت شوید. متخصصین ما با گرفتن شرح حال کامل در مورد علائم و مشکلات پیش آمده از بیماری شما در صورت نیاز امکان صدور نسخه، تجویز دارو و آزمایش برای بررسی بیشتر را خواهند داشت. شما را تا درمان کامل بیماری آز طریق اپلیکیشن تله ویزیت همراهی میکنند.

منبع:
https://www.healthline.com/health/tsh

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط