مقالات آموزشی

 
مروری بر تله اندوکرینولوژی

مروری بر تله اندوکرینولوژی

پزشکی غدد از راه دور، راهی است که می توانید با گوشی همراه خود مشکلات غدد و هورمونی خود را رفع کنید. متخصص غدد درون ریز به افرادی که از عدم تعادل هورمونی رنج می برند کمک می کند تا غدد و هورمون های بدنشان به تعادل برسد. اندوکرینولوژی (Endocrinology)، به سیستم غدد درون ریز، هورمون ها و متابولیسم بدن ارتباط دارد.
آشنایی با التهاب غدد لنفاوی و درمان آن

آشنایی با التهاب غدد لنفاوی و درمان آن

آیا با غدد لنفاوی آشنایی دارید؟ غدد لنفاوی در چه قسمت‌هایی از بدن وجود دارند؟ در این مقاله شما را با غدد لنفاوی و بیماری‌های مربوط به آن‌ها آشنا می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.
تشخیص و علل پیش‌دیابت

تشخیص و علل پیش‌دیابت

پیش دیابت به مرحله ای قبل از ابتلا به دیابت نوع ۲ گفته می شود که در آن سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است ولی نه در آن حد که بتوان آن را دیابت در نظر گرفت. این اتفاق زمانی رخ می دهد که در متابولیسم گلوکز خون اختلال ایجاد می شود و بدن قادر به سوزاندن قند درسلول های بافت ها و ماهیچه ها نبوده و در نتیجه ...
آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) و تشخیص پرکاری و کم کاری تیروئید

آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) و تشخیص پرکاری و کم کاری تیروئید

آزمایش هورمون محرک تیروئید(TSH) چیست؟آزمایش هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) میزان TSH در خون را اندازه گیری می کند. TSH توسط غده هیپوفیز تولید می شود که در پایه مغز شما قرار دارد و وظیفه تنظیم میزان هورمون های آزاد شده توسط تیروئید را دارد.
اختلال غدد درون ریز به چه معنیست؟

اختلال غدد درون ریز به چه معنیست؟

نظام غدد درون ریز یک شبکه از غددی است که وظیفه تولید و انتشار هورمون‌ها را در بدن برای کنترل بسیاری از قابلیت‌ها از جمله تبدیل کالری به انرژی در سلول‌ها را بر عهده دارد. سیستم غدد درون ریز بر نحوه تپش قلب، رشد استخوان و بافت‌ها و توانایی باروری، تأثیر می‌گذارند. این غدد نقش حیاتی در جلوگیری یا بروز بیماری‌های دیابتی، تیروئید، اختلالات رشد و اختلال عملکرد جنسی دارند و می‌تواند منجر به دیگر اختلالات هورمونی مرتبط شوند.
چگونه مانع افزایش قند خون صبحگاهی شویم؟

چگونه مانع افزایش قند خون صبحگاهی شویم؟

اکثر افراد دیابتی از میزان قند خون صبحگاهی خود ناراضی هستند و همین امر سبب کاهش انگیزۀ ایشان برای کنترل قند خون می‌شود. اما مشکل کجاست و چگونه می‌توان آن را برطرف نمود؟ در ادامه به طرح موضوع و راهکارهای حل آن می‌پردازیم. بسیاری از افراد دیابتی پس از تست قند خون صبحگاهی به محض آگاهی از بالا بردن میزان آن،‌ دچار استرس می‌شوند و به
آشنایی با هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون

آشنایی با هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون

در بعضی از موارد ممکن است به دلایلی قند خون شما به طور ناگهانی افت پیدا کند. این شرایط هیپوگلیسمی (افت قند خون) نامیده می شود. هیپوگلیسمی ناشی از سطح بسیار پایین قند خون (گلوکز)، می باشد. هیپوگلیسمی به خودی خود یک بیماری نیست بلکه علامتی برای یک مشکل جسمی است. قند خون پایین همچنین ممکن است به عنوان یک واکنش به انسولین یا شوک انسولین شناخته شود.
درمان، تشخیص و عوارض کم کاری تیروئید

درمان، تشخیص و عوارض کم کاری تیروئید

در این حالت غده تیروئید دیگر قادر نیست به اندازه کافی هورمون‌های تیروئیدی تولید نماید. بیماری کم‌کاری تیروئید، عارضه‌ای است که بدن دچار کمبود هورمون کافی تیروئید می‌باشد. از هر 100 نفر حدود 2 نفر مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستند. میزان شیوع کم کاری تیروئید، باورنکردنی است و میلیون‌ها نفر از مردم در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستند، اما...
دیابت و خطر ابتلا به نوروپاتی دیابتی

دیابت و خطر ابتلا به نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی (یا نوروپاتی منتشر) یک اختلال عصبی است که ممکن است به عنوان نوروپاتی حسی ، نوروپاتی حرکتی یا نوروپاتی خودمختار دسته بندی شود. نوروپاتی می تواند ناشی از دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 باشد
تله اندوکرینولوژی - Tele Endocrinology

تله اندوکرینولوژی - Tele Endocrinology

پزشکی غدد از راه دور، راهی است که می توانید به وسیله گوشی همراه و اپلیکیشن تله ویزیت (tele visit) مشکلات غدد و هورمونی خود را با پزشکتان در میان بگذارید.
بیماری های سیستم غدد درون ریز - Endocrine

بیماری های سیستم غدد درون ریز - Endocrine

عملکرد سیستم های بدن از طریق همکاری دستگاه غدد درون ریز و سیستم عصبی کنترل می شود. سیستم اندوکرین شبکه ای از غده ها میباشد که هورمون هایی را تولید و ترشح میکنند که به کنترل بسیاری از فرآیندهای مهم بدن کمک میکنند. یکی از این فرآیندها توانایی بدن برای تبدیل کالری ها به انرژی میباشد که به سلول ها و اندام ها قدرت میدهد.
پرکاری تیروئید چه نشانه هایی دارد؟

پرکاری تیروئید چه نشانه هایی دارد؟

در خانم ها اختلالات قاعدگی و در آقایان ناتوانی جنسی ممکن است دیده شود. البته پرکاری تیروئید گاهی اوقات بسیار شدید است و می تواند منجر به کاهش وزن شدید، اختلالات عضلانی، تنگی نفس و نارسایی قلبی شود.گاهی اوقات نیز در افراد مسن ممکن است علائم خیلی واضح نباشد و فقط کمی کاهش وزن بی قراری و ضعیف و بی حالی دیده شود.
ندول یا گره تیروئید چیست؟

ندول یا گره تیروئید چیست؟

گره‌های تیروئید یا ندول‌های تیروئید توده‌هایی هستند که معمولاً از یک غده تیروئید سالم بوجود می‌آیند. آنها نشان دهنده یک نئوپلاسم تیروئید هستند، اما تنها درصد کمی از این‌ها سرطانی می‌شوند.
دیابت یا بیماری قند

دیابت یا بیماری قند

دیابت یا بیماری قند به قند خون بالای ۹۶ تا حدود ۱۱۲ میلی‌گرم در دسی لیتر گفته می‌شود. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی...
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران