آشنایی با هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون

اگر شما مبتلا به دیابت هستید همیشه نگران افزایش قند خون خود نباشید!
در بعضی از موارد ممکن است به دلایلی قند خون شما به طور ناگهانی افت پیدا کند. این شرایط هیپوگلیسمی (افت قند خون) نامیده می شود. هیپوگلیسمی ناشی از سطح بسیار پایین قند خون (گلوکز)، می باشد. هیپوگلیسمی به خودی خود یک بیماری نیست بلکه علامتی برای یک مشکل جسمی است. قند خون پایین همچنین ممکن است به عنوان یک واکنش به انسولین یا شوک انسولین شناخته شود.

اگر سطح قند خون خیلی پایین باشد، علائم افت قند خون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. ضربان قلب نامنظم یا سریع از نشانه های هیپوگلیسمی است.

۲. خستگی از علایم بیماری قند پایین و افت قند خون است.

۳. پوست رنگ پریده می‌تواند از علائم هیپوگلیسمی باشد.

۴. لرز نیز یکی از نشانه های پایین آمدن قند خون است.

۵. اضطراب یکی از علائم قند خون پایین است.

۶. تعریق نیز می‌تواند به بیماری قندخون مرتبط باشد

۷. گرسنگی

۸. تحریک پذیری

۹. سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی لب، زبان یا گونه

هرچه هیپوگلیسمی بدتر شود، علائم زیر ظاهر می‌شود:

۱۰. گیجی، رفتار غیرطبیعی یا هر دو، مانند عدم توانایی در انجام کارهای روزمره

۱۱. اختلالات بینایی ، مانند تاری دید

۱۲. تشنج

۱۳. از دست دادن هوشیاری

 

علت هیپوگلیسمی (افت قند خون)

هیپوگلیسمی (افت قند خون) وقتی اتفاق می افتد که سطح قند خون (گلوکز) بیش از حد پایین بیاید.دلایل مختلفی ممکن استعمال، شایع ترین علت، عارضه جانبی داروهای مورد استفاده در درمان دیابت است.

 

علت احتمالی همراه با دیابت

افراد مبتلا به دیابت ممکن است انسولین کافی (دیابت نوع 1) تولید نکنند یا ممکن است نسبت به آن واکنش کمتری نشان دهند (دیابت نوع 2.( برای رفع این مشکل، فرد مبتلا به دیابت ممکن است انسولین یا داروهای دیگری برای کاهش قند خون مصرف کند. اما انسولین زیاد یا سایر داروهای دیابت ممکن است باعث شود سطح قند خون خیلی پایین بیاید و باعث هیپوگلیسمی شود. هیپوگلیسمی همچنین ممکن است بعد از مصرف داروی دیابت درصورتی که به اندازه معمول غذا نخورند یا اگر بیش از حد معمول ورزش کنند، اتفاق بیفتد.تزریق تصادفی نوع انسولین اشتباه، مصرف بیش از حد انسولین یا تزریق مستقیم به عضله (به جای زیر پوست)، می تواند باعث کاهش قند خون شود.

 

علت احتمالی، بدون سابقه دیابت

کمبود قند خون در افراد فاقد دیابت بسیار کمتر است.علل آن ممکن است موارد زیر را شامل شود:

داروها

مصرف زیاد الکل

برخی از بیماری ها

تولید بیش از حد انسولین

کمبود هورمون

 

پیشگیری هیپوگلیسمی (افت قند خون)

اندازه گیری مداوم گلوکز (CGM) گزینه ای است برای برخی از افراد، به ویژه افرادی که از هیپوگلیسمی خود اطلاعی ندارند.

این دستگاه ها یک سیم ریز را در زیر پوست قرار می دهند که می تواند میزان قندخون را برای گیرنده ارسال کند.اگر سطح قند خون خیلی پایین بیاید، برخی از مدل های CGM با زنگ هشدار به شما هشدار می دهند. بعضی از پمپ های انسولین اکنون با CGM ها مجهز شده اند و می توانند با مسدود کردن پمپ های انسولین اجازه نمی دهد قند خون کاهش یابد و به جلوگیری از کمبود قند خون کمک کند.مواظب باشید که همیشه یک قند یا مواد قندی همراه خود داشته باشید، تا بتوانید قبل از کاهش میزان خطرناک قند خون ، افت قند خون را درمان کنید.اگر مبتلا به دیابت نیستید اما دارای تکرار کمبود قند خون هستید، خوردن وعده های غذایی مکرر و کوچک در طول روز یک اقدام متوقف کننده برای جلوگیری از پایین آمدن قند خون است. با این حال ، این رویکرد یک روش طولانی مدت توصیه نمی شود. با پزشک خود مشورت کنید تا هویت خود را شناسایی کرده و علت اصلی کمبود قند خون را درمان کنید.مطالعات به طور مداوم نشان می دهد که هرچه بیشتر فرد، قند خون خود را بررسی کند، خطر ابتلا به هیپوگلیسمی کمتر می شود. این امر به این دلیل است که می بینید وقتی قند خون کاهش یافته است و می توانید قبل از کم شدن آن را درمان کنید.اگر می توانید، اغلب قبل و بعد از غذا، قبل و بعد از ورزش، قبل از خواب وحتی در نیمه های شب میزان قند خون خود را بررسی کنید.

 

نا آگاهی از هیپوگلیسمی در افراد زیر بیشتر اتفاق میفتد:

  • سابقه طولانی ابتلا به دیابت
  • کسانی که بطور مکرر دچار هیپوگلیسمی می شوند
  • کسانی که قند خون آنها به شدت کنترل می شود
  • افراد سالخورده

نکته: اگر شما فکر می کنید دچار این حالت هستید به منظور تعدیل اهداف قند خون، باید با پزشک فوق تخصص غدد مشورت کنید و توسط وی ویزیت شوید. میتوانید برای شروع از تله ویزیت استفاده کنید و یک ویزیت آنلاین مطمئن را تجربه کنید.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط