ام اس آغوش چیست و چگونه درمان می شود؟

ام اس آغوش، برای افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، می تواند یک علامت ناخوشایند و دردناک از این بیماری باشد. همانند بسیاری از علائم مولتیپل اسکلروزیس (MS)، ممکن است MS آغوش هیچگونه تحریک مشخصی نداشته باشد. دارو و مراقبت از خود می توانند به جلوگیری از علائم کمک کنند یا در هنگام بروز درد و ناراحتی را کاهش دهند. ما در این مقاله، توضیح می دهیم MS آغوش  چیست، چرا اتفاق می افتد و چه زمانی باید به دنبال درمان پزشکی باشید. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

مولتیپل اسکلروزیس بیماری سیستم عصبی مرکزی (CNS) است که از مغز و ستون فقرات تشکیل شده است. ام اس از مشکل سیستم ایمنی بدن ناشی می شود که به فیبرهای عصبی سالم و میلین (ماده ای که آنها را می پوشاند) حمله کند.وقتی ام اس باعث آسیب به سیستم عصبی شود، فرد ممکن است علائم مختلفی را تجربه کند. یکی از این موارد احساس گرفتگی در اطراف تنه، دست ها یا پاها است. این وضعیت به عنوان MS آغوش تشخیص داده می شود.در این  شرایط بیمار احتمال دارد احساس کند که نواری در اطراف قفسه سینه او قرار گرفته است. افراد همچنین از MS  آغوش به عنوان بند، کمربند یا نوار MS یاد می کنند.

 

علامت آغوش چیست؟

آغوش MS که به آن بانده یا بند زدن نیز گفته می شود، علامت بیماری مولتیپل اسکلروزیس است که در آن فرد احساس می کند قفسه سینه با باند ناخوشایندی محکم پیچیده شده است. این در هر جایی از گردن و کمر احساس می شود و ممکن است در اطراف قفسه سینه احساس سفتی کنید و نفس کشیدن شما دردناک شود.

برخی از افراد علامتی شبیه آغوش MS اما در دستان یا پاهای خود را تجربه می کنند، مانند زمانی که احساس می کنید مدام دستکش یا چکمه پوشیده اید. از نظر دیگران، احساس تنگی در اطراف سر است. این احساس می تواند آزار دهنده و بسیار دردناک باشد. این احساس برای همه ی افراد متفاوت است و ممکن است به عنوان فشار، درد، غلغلک یا احساس سوزش زیاد توصیف گردد. این احساس ممکن است تیز یا کسل کننده و کوتاه یا طولانی مدت باشد.

 

توصیف آغوش MS

آغوش MS در هر فرد متفاوت است. در نتیجه، شما می توانید با توصیف دقیق تر آن چه را که تجربه می کنید، به متخصصان بهداشت خود کمک کنید. از این طریق، آن ها می توانند احساس شما را و هر تأثیری که در زندگی روزمره شما دارد، درک کنند. توصیف این حالت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انفجارهای کوتاه مدت یا طولانی مدت در بدن
  • درد، تیز یا کسل کننده است.
  • احساس درد، سوزش، تنگی یا فشار می کنید.
  • ناگهان شروع شده یا ذره ذره افزایش می یابد.

 

چه عواملی باعث آغوش MS می شود؟

آغوش MS به این دلیل اتفاق می افتد که پیام های اعصاب در اثر آسیب ناشی از MS مسدود یا مختل می شوند. احساس گرفتگی در اطراف قفسه سینه می تواند به دلیل اسپاسم در عضلات کوچک بین دنده (عضلات بین دنده ای) شما باشد.

 

چند نفر مبتلا به علامت آغوش می شوند؟

آغوش ام اس کاملاً علامت شایع ام اس است اما در افرادی که به تازگی تشخیص داده شده اند چندان شناخته شده نیست. اگر احساسات MS Hug به طور ناگهانی از ناکجا آباد ظاهر شود، می تواند تعجب آور یا نگران کننده باشد.

 

درمان

شما با احتمال زیاد دچار آغوش MS خواهید بود اگر احساس استرس، پرکاری و یا خستگی زیاد داشته باشید. بنابراین سعی به مراقبت کافی از خود جهت جلوگیری از شعله ور شدن این درد بنمایید.

 

اگر دچار درد "آغوش MS" بودید اینها را امتحان کنید:

کمپرس گرم. (توجه: دمای بالا ممکن است درد بیشتری را ایجاد کند.)

نوشیدن مقدار کافی آب.

رژیم غذایی سالم.

ماساژ.

استراحت و حداقل 8 ساعت خواب شبانه.

استفاده از تکنیک های تنفس عمیق، یوگا، و مدیتیشن.

پوشیدن لباس های گشاد و راحت.

 

برخی داروها نیز می تواند درد آغوش MS را از بین ببرد. پزشک شما ممکن است این داروها را تجویز کند:

استامینوفن یا ایبوپروفن

پماد تسکین درد

داروهای آرامش بخش عضله یا ضد اسپاسم

داروهای نوروپاتیک

داروهایی برای مقابله با عود حملات MS

 

عزیزان می‌توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیت - tTeleVisi، به ارتباط مستقیم با متخصصین بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از پزشک متخصص بپرسند و راهکارهای درمانی را از پزشک مورد نظر خود دریافت نمایند.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط