مقالات آموزشی

 
ام اس آغوش چیست و چگونه درمان می شود؟

ام اس آغوش چیست و چگونه درمان می شود؟

ام اس آغوش، برای افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، می تواند یک علامت ناخوشایند و دردناک از این بیماری باشد. همانند بسیاری از علائم مولتیپل اسکلروزیس (MS)، ممکن است MS آغوش هیچگونه تحریک مشخصی نداشته باشد. دارو و مراقبت از خود می توانند به جلوگیری از علائم کمک کنند یا در هنگام بروز درد و ناراحتی را کاهش دهند. ما در این مقاله، توضیح می دهیم MS آغوش چیست، چرا اتفاق می افتد و چه زمانی باید به دنبال درمان پزشکی باشید. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.
پارکینسون و علایم آن

پارکینسون و علایم آن

بیماری پارکینسون یکی از انواع بیماری های نورولوژیک است و فردی که دچار این بیماری شده به تدریج توانایی های جسمی و روحی خود را از دست می دهد و در صورت عدم انتخاب راهکاری برای درمان مناسب، سرعت پیشرفت بیماری بیشتر می شود و علائم بیشتری بروز پیدا می کنند.
آشنایی با انواع منژیت

آشنایی با انواع مننژیت

انواع مننژیت، می توانند علل و علائم مختلفی داشته باشند. شناخت انواع مختلف مننژیت بر اساس علائم می تواند در تشخیص زودهنگام و درمان فوری آن مناسب باشد. مننژیت التهاب یا عفونت مننژ و مایع مغزی نخاعی (CSF) است. مننژ سه لایه از بافت محافظ مغز و نخاع است. CSF مایعی خاص بین لایه های مننژ است که مغز را تغذیه می کند.
سرگیجه صبحگاهی

سرگیجه صبحگاهی

سرگیجه به طرق مختلفی ظاهر می‌شود اما می‌تواند شامل این موارد باشد:احساس ضعف یا سبکی سر،احساس عدم تعادل یا سردرگمی،احساس چرخیدن
انواع مختلف سکته مغزی کدام است؟

انواع مختلف سکته مغزی کدام است؟

سکته یک شرایط بحرانی است و زمانی ایجاد می شود که جریان خون به مغز قطع شود. بدون جریان خون سلول های مغزی شروع به مردن می کنند. این اتفاق می تواند باعث ایجاد علائم جدی، ناتوانی های پایدار و یا حتی مرگ شود.انواع سکته ی مغزی بیش از یک نوع است.
آنچه باید درباره میوکلونوس بدانید

آنچه باید درباره میوکلونوس بدانید

میوکلونوس یا (Myoclonus) به پرش یا حرکت سریع و غیر‌ارادی عضله گفته می‎شود. سکسکه یک نوع بسیار رایج از میوکلونوس یا پرش عضلانی است. حرکت ناگهانی بدن در خواب، که اکثرا افراد خواب می‌بینند که در حال سقوط هستند نیز نوعی از پرش عضلانی است. میوکلونوس یک بیماری نیست و بندرت باعث ایجاد مشکل یا نشان دهنده بیماری است. این حالت در افراد سالم نیز مشاهده می‌شود.
علائم و درمان سردرد تنشی کودکان

علائم و درمان سردرد تنشی کودکان

سردرد در میان کودکان شایع است و معمولا مساله مهمی نیست. همانند بزرگسالان، سردرد در کودکان نیز انواع متفاوتی دارد، مانند میگرن یا سردرد‌های تنشی. سردرد کودکان ممکن است به صورت روزانه و مزمن نیز باشد. گاهی اوقات بیماری، عفونت، استرس و اضطراب شدید یا ضربه کوچکی به سر نیز می‌تواند دلیل سر درد باشد...
علت فراموشی و از دست دادن حافظه

علت فراموشی و از دست دادن حافظه

افراد ممکن است گاهی دچار فراموشی شده یا اینکه با از دست دادن حافظه کوتاه مدت خود، زندگی روزانه‌‌ آنها مختل گردد، بهرحال فراموشی یا از دست دادن حافظه می‌تواند علت‌ها و دلایل مختلفی داشته باشد.
علائمی از سردرد که باید با پزشک مشورت کنیم

علائمی از سردرد که باید با پزشک مشورت کنیم

سردردها ناراحت کننده، دردناک و حتی ناتوانی‌آورند اما معمولاً نیازی به نگرانی در مورد آنها نیست. بیشتر سردردها نتیجه مشکلاتی جدی یا اختلالات سلامت نیستند. 36 نوع مختلف سردرد شایع وجود دارد.
آشنایی  با  اختلال  دیسکینزی

آشنایی با اختلال دیسکینزی

دیسکینزی (Dyskinesia) یک اختلال حرکتی است که اغلب شامل کندی حرکات ارادی یا حرکات مکرر غیر ارادی مانند تیک و کره است. دیسکینزی به عنوان حرکات غیرطبیعی، غیرقابل کنترل، غیر ارادی تعریف می شود. انواع مختلف دیسکینزیا از تیک جزئی تا حرکات تمام بدن را شامل می شود. دیسکینزی می تواند خودش یک بیماری مستقل باشد. با این حال، به طور معمول، با آسیب مغزی، داروهای ضد روان پریشی یا استفاده طولانی مدت از لوودوپا، دارویی که در مدیریت بیماری پارکینسون نقش دارد، همراه است.
بیماری صرع و علل و علائم آن را بشناسیم

بیماری صرع و علل و علائم آن را بشناسیم

بیماری صرع نوعی اختلال مزمن است که باعث تشنج غیرمترقبه و مکرر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. صرع، حمله ناگهانی فعالیت الکتریکی در مغز است. تشخیص تشنج خفیف ممکن است دشوار باشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند چند ثانیه طول بکشد که در طی تشنج بیمار آگاهی و هوشیاری ندارد. تشنج شدیدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث اسپاسم و گرفتگی عضلات غیرقابل کنترل شود و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. در طی تشنج شدیدتر، برخی از افراد دچار گیجی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می شوند و هوشیاری خود را از دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. پس از آن بیمار ممکن است هیچ خاطره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از وقوع تشنج نداشته باشد.
آشنایی با بیماری ام اس

آشنایی با بیماری ام اس

بیماری ام اس (Multiple sclerosis) یک بیماری ناتوان‌کننده است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرارداده و باعث از دست‌دادن کنترل، دید، تعادل و حواس (بی حسی) می‌شود.مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری التهابی مزمن سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به ماده چرب محافظت کننده از فیبرهای عصبی در مغز و نخاع، حمله می کند. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به مغز و نخاع دوتا از اجزاء مهم که سیستم مرکزی اعصاب را کنترل می‌کنند، کرده و باعث فلج شدن و از کارافتادگی آنها می‌شود.
زوال عقل چه علائمی دارد و چطور می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد ؟

زوال عقل چه علائمی دارد و چطور می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد ؟

زوال عقل یا دمانس ( dementia) در پزشکی و روان‌پزشکی، اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز که با تغییر شخصیت و موقعیت ‌ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است. شایع‌ترین نوع دمانس، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است...
سکته مغزی و علائم و علل آن را بشناسیم

سکته مغزی و علائم و علل آن را بشناسیم

سکته مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن می شود.سکته مغزی، زمانی اتفاق می افتد که رگی خونی در مغز مسدود یا منفجر شود.
سردرد همراه تاری دید

سردرد همراه تاری دید

تقریباً هر کسی یک مورد سردرد را در زندگی خود تجربه کرده است، که بروز درد در بخشی از سر یا کل آن است. اگر سردرد به همراه تاری دید بروز کند یا علت ایجاد آن باشد، می‌توان آن را ناشی از یک اختلال زیربنایی پزشکی یا موقعیتی اورژانسی تلقی کرد.
تله ویزیت و تاثیر موثر آن بر افراد دارای اختلالات عصبی

تله ویزیت و تاثیر موثر آن بر افراد دارای اختلالات عصبی

براساس شواهد و بررسی های انجام شده برای افراد مبتلا به بسیاری از اختلالات عصبی ، ملاقات با متخصص مغز و اعصاب از طریق ویدیویی نیز ممکن است به میزان یک ویزیت حضوری مؤثر باشد. دراین بررسی ،بیماران هرکدام در شرایط متفاوت با بیماری یکسان و مصرف داروهای یکسان بوده اند.در این میان سکته مغزی یکی از شرایطی است که به خوبی از تله ویزیت نتیجه گرفته است . یک ویزیت ویدیویی برای بیماران تحت آزمایش و بررسی به اندازه ویزیت حضوری نتیجه بخش است.
عصب شناسی از راه دور

عصب شناسی از راه دور

TENENEUROLOGY یک ابزار موثر برای ارزیابی سریع بیماران در مکان های از راه دور (روستاها و مناطق دورافتاده) است که نیاز به مراقبت های عصبی دارند با استفاده از این فناوری ، متخصصان مغز و اعصاب بهتر قادر به پاسخگویی به تقاضای در حال رشد برای دسترسی به مراقبت های عصبی در دوره کاهش دسترسی هستند. افزایش آگاهی و پشتیبانی پزشک در سطح فدرال و جهانی برای تسهیل گسترش پزشکی از راه دور در مناطق دیگر عصب شناسی ضروری است.
مروری بر بیماری صرع

مروری بر بیماری صرع

صرع یک اختلال سیستم عصبی مرکزی (اختلال نورولوژیکی) است که در آن فعالیت سلول های عصبی در مغز مختل شده و منجر به تشنج می گردد که طی آن رفتار علائم و احساسات غیرطبیعی از جمله از دست رفتن هوشیاری رخ می دهد.
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران