علائم و درمان سردرد تنشی کودکان

سردرد در میان کودکان شایع است و معمولا مساله مهمی نیست. همانند بزرگسالان، سردرد در کودکان نیز انواع متفاوتی دارد، مانند میگرن یا سردرد‌های تنشی. سردرد کودکان ممکن است به صورت روزانه و مزمن نیز باشد. گاهی اوقات بیماری، عفونت، استرس و اضطراب شدید یا ضربه کوچکی به سر نیز می‌تواند دلیل سر درد باشد. بایستی به نشانه‌های سردرد کودکان توجه کرد و در صورت تشدید یا تکرار آن به پزشک مراجعه کرد.

سردرد تنشی شایع ترین علت سردرد در کودکان است. این نوع خفیف بوده و با دارو و استراحت درمان می شود، به طوری که اغلب پزشکان به آن چندان اهمیت نمی دهند. دو نسخه از سردرد تنشی، یعنی اپیزودیک و مزمن وجود دارد. سردرد اپیزودیک می تواند چندین بار در ماه رخ دهد، در حالی که سردرد مزمن می تواند تقریباً هر روز اتفاق بیفتد.

علائم سردرد تنشی

سردرد تنشی اپیزودیک درد کم و متوسطی را ایجاد می کند و حالت آن گاهی اوقات به شکل یک فشار یا وجود یک باند کشی در دور سر توصیف می شود. سردرد های اپیزودیک اغلب در اواسط روز رخ می دهند، به تدریج شروع می شوند و می توانند از ۳۰ دقیقه تا تمام روز ادامه یابند.

سردرد تنشی کودک اغلب ناشی از تنش یا استرس، افسردگی یا استراحت ناکافی است. سردرد تنشی ، فاکتور وراثتی که موجب میگرن می شود را ندارد و در زمره مشکلات ارگانیک یا بیماری های جدی نیست.

علائم سردرد تنشی در کودکان

در یک نوع سردرد تنشی، ممکن است کودک شما علائم زیر را داشته باشد:

  • درد در هر دو طرف سر، در هر نقطه از سر
  • درد که اغلب به عنوان باند مانند، کسل کننده، فشار دادن و یا درد دیده می شود
  • درد خفیف تا متوسط، به علاوه لمس سر
  • عضلات تنگ در گردن و شانه
  • مشکل تمرکز
  • حساسیت نسبت به نور یا سر و صدا، اما نه به هر دو در یک زمان
  • مشکل خوابیدن یا بیدار شدن از قبل از حد معمول

در نهایت، درد سردرد نوعی تنش می تواند 30 تا 7 روز کامل باشد (یک متغیر بزرگ).

از سوی دیگر، میگرن در کودکان تنها 72 ساعت طول می کشد. درد سردرد میگرنی به طور کلی خسته کننده است، شدیدتر از سردرد نوعی تنش و بدتر از فعالیت بدنی است.

عواملی که باعث بروز سردرد می شوند

بروز سردرد ممکن است به شکل های مختلفی ایجاد شده و انواع مختلفی دارد. هر نوعی از سردرد بر طبق عوامل ایجاد کننده آن خصوصیات خود را داشته و علت و درمان آن نیز بر اساس آن انجام می شود. اما به طور کلی عواملی وجود دارند که ممکن است در بروز سردرد موثر باشند:

- مشکلات و تنش در خانه

- تولد برادر یا خواهر جدید

- والدین بیش از حد سخت گیر و یا متوقع، بی توجه و یا آنهایی که بچه را بیش از حد آزاد می گذارند

- داشتن تصویر بد از خود، مانند داشتن اضافه وزن

- تمسخر توسط بچه های دیگر

- نداشتن دوست نزدیک

- خواب نا کافی یا نامنظم

- رفتن به یک مدرسه جدید

- مشکلات یادگیری

- رقابت در فعالیت ها یا ورزش

- فشار برای ممتاز بودن در تحصیل

- فعالیت های فوق العاده زیاد

- امتحانات

- مرگ یا جدایی از یکی از عزیزان، مانند یک خواهر و برادر که به دانشگاهی در شهر دیگر رفته و یا مرگ پدربزرگ و مادربزرگ

شناسایی موقعیت های استرس یا رویدادهایی که باعث سردرد تنشی می شوند، بسیار مهم است. هنگامی که عوامل ایجاد شده شناسایی می شوند، بزرگسالان می توانند به کودک کمک کنند تا شیوه های مقابله با آن را یاد بگیرند و بتوانند به حذف یا کاهش برخی از فعالیت های استرس زا کمک کنند.

درمان سردردهای تنشی

درمان بدون دارو

داروها مفید هستند، اما راه های بهتر برای از بین بردن و توقف سردرد تنشی وجود دارد. این استراتژی ها عبارتند از گذاشتن بسته یخ در ناحیه دردناک سر، بینی، پیاده روی، حمام گرم، ماساژ گردن زیر دوش. همچنین در حالی که در یک اتاق کم نور استراحت می کنید، سعی کنید تنش در ناحیه سر و گردن خود را از طریق تکنیک ها و تمرین های آرام بخش مهار کنید.

مدیریت استرس

داروها و درمان های غیر دارویی بسیار موثر هستند، اما آنها جایگزین یادگیری شناخت عوامل استرس زا نیستند. در واقع پیش گیری بهتر از درمان عمل کرده و با این کار وقتی دچار سردرد می شوند، علت سردردشان درک میشود و میتوانند راهی برای مقابله با آنها پیدا کنند.

مشاوره

مشاوره به یک کودک یا نوجوان کمک می کند که موقعیت های استرس زا را شناسایی کند و سپس یاد بگیرد که چگونه آنها را مدیریت کند. مشاوره می تواند از چندین منبع باشد: پزشک خانوادگی، متخصص اطفال یا متخصص مغز و اعصاب اطفال؛ متخصصین مراقبت های بهداشتی مدرسه؛ مددکار اجتماعی حرفه ای؛ یا روانشناس.

تکنیک های آرامش بخش

تکنیک هایی مانند تمرینات تنفس عمیق، آرامش پیشرونده عضلانی، آرامش تصویر ذهنی یا آرامش با موزیک می تواند در کاهش یا برطرف کردن تنش ایجاد کننده سردرد، بسیار موثر باشد.

بیوفیدبک

سنسورهای بدون درد، به بدن متصل شده و تغییرات در چندین عملکرد فیزیکی مانند تنش عضلانی، فشار خون و ضربان قلب را کنترل می کنند و بازخورد را روی یک صفحه نمایش کامپیوتر نمایش می دهند. یک متخصص زیست شناسی به کودک یا نوجوان کمک می کند تا نشانه های تنش را تشخیص دهد، تکنیک آرامش بخش را اعمال کند و مهارت های فیزیکی خود را که بتواند تنش را مهار و کنترل کند، یاد بگیرد. بیوفیدبک می تواند به یک کودک کمک کند تا تنش و سردرد خود را کاهش دهد.

داروها

داروها در از بین بردن علائم سردرد مزمن بسیار مفید هستند. پزشک شما ممکن است استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم را پیشنهاد کند. به یاد داشته باشید که این داروها باید هر چند وقت یکبار مصرف شوند. استفاده مکرر این داروها می توانند عوارض جانبی شامل مشکلات معده، کبد و کلیه به همراه داشته باشند. اگر شما متوجه شده اید که فرزندانتان بیش از دو بار در هفته نیاز به مصرف دارو دارد، بهتر است با پزشک خود دربارۀ درمان های دیگر، از جمله درمان های غیر دارویی مورد بحث در بالا، صحبت کنید. به طور کلی، در کودکان زیر ۱۴ سال مصرف آسپرین به دلیل ارتباط آن با سندرم ری، توصیه نمی شود.

داروهای تجویزی ممکن است تحت عنوان پیشگیرانه و به منظور کاهش میزان و شدت سردرد تنشی مزمن توصیه شوند. برخی از داروهای پیشگیرنده مانند آمیتریپتیلین مفید بوده اند.

امیدواریم که توانسته باشیم به این پرسش ( علائم و درمان سردرد تنشی کودکان ) پاسخ مناسب داده باشیم. همچنین می‌توانید سوالات خود را از پزشکان متخصص در تله ویزیت بپرسید.

👇🏻 از سامانه تله ویزیت استفاده کنید 👇🏻

www.TeleVisit24.com

اگر سردرد‌ها شدید و مزمن باشند و فعالیت روزانه کودک را مختل کنند، ممکن است پزشک دارو‌های پیشگیرانه تجویز کند. بایستی این دارو‌ها سر وقت و با دوز مشخص استفاده شوند یا شدت و تکرار سردرد کودک را کاهش دهند.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط