بیماری صرع و علل و علائم آن را بشناسیم

بیماری صرع نوعی اختلال مزمن است که باعث تشنج غیرمترقبه و مکرر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. صرع، حمله ناگهانی فعالیت الکتریکی در مغز است. تشخیص تشنج خفیف ممکن است دشوار باشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند چند ثانیه طول بکشد که در طی تشنج بیمار آگاهی و هوشیاری ندارد. تشنج شدیدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث اسپاسم و گرفتگی عضلات غیرقابل کنترل شود و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. در طی تشنج شدیدتر، برخی از افراد دچار گیجی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می شوند و هوشیاری خود را از دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. پس از آن بیمار ممکن است هیچ خاطره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از وقوع تشنج نداشته باشد.

مغز شامل میلیون‌ها عصب است به نام نورون که به طور طبیعی یک سری امواج الکتریکی از خود ایجاد می‌نماید. این امواج باهم در تماس هستند. در حالت تشنج یک جرقه الکتریسیته مانند رعدوبرق که در آسمان ایجاد می‌شود ایجاد شده و موجب تغییرحالت و رفتار یا عدم هوشیاری فرد می‌شود. محل جرقه در مغزاست که علائم بیماری صرع و انواع مختلف صرع را مشخص می‌کند. صرع یک ناراحتی روحی و روانی نیست. بلکه یک اختلال عصبی است که هنوز دلیل آن مشخص نشده است.

صرع یک اختلال سیستم عصبی مرکزی (عصبی) است که در آن فعالیت مغز غیر طبیعی می‌شود و باعث تشنج یا دوره‌های رفتار غیر معمول، احساسات و گاهی اوقات از دست دادن آگاهی می‌شود. هر کسی می‌تواند مبتلا به صرع شود، صرع بر مردان و زنان همه نژادها، قومیت ها و سنین تأثیر می‌گذارد.

علائم بیماری صرع و تشنج ممکن است به طور گسترده‌ای متفاوت باشد. علائم بیماری صرع در برخی از افراد مبتلا، به مدت چند ثانیه در طول تشنج خیره شدن است، در حالی در سایر افراد علائم صرع ممکن است شدیدتر و با انقباضلات عضلانی و لرزش اندام ها باشد. داشتن یک تشنج تنها به معنای صرع نیست. حداقل دو تشنج غیرقابل تشخیص به طور کلی برای تشخیص صرع مورد نیاز است. درمان با داروها یا گاهی اوقات جراحی می‌تواند تشنج را برای اکثر افراد مبتلا به بیماری صرع کنترل کند. بعضی افراد برای کنترل تشنج‌ها نیاز به درمان مادام‌العمر دارند، اما در بعضی از افراد، تشنج‌ها در نهایت از بین می‌روند.

 

نشانه ها
از آنجایی که بیماری صرع ناشی از فعالیت های غیر طبیعی سلول های مغزی است، تشنج می تواند بر تمام فرآیندهای هماهنگی مغز اثر بگذارد. بیماری صرع می تواند علائمی از این قبیل ایجاد کند:

•   
گیجی موقت
•    صحبت کردن نامفهوم و بریده بریده
•    حرکات تند و پیچشی غیر قابل کنترل در دستها و پاها
•    از دست دادن هوشیاری و بی خبری
•    علائم روانی

علائم بسته به نوع تشنج متفاوت است. در بیشتر موارد، مبتلایان به بیماری صرع در هر بار به نوع یکسانی از تشنج مبتلا می شوند، لذا علائم در هر دوره مشابه است.پزشکان معمولاً تشنج را بر اساس چگونگی آغاز فعالیت های غیرطبیعی مغز، به دو نوع کانونی و منتشر طبقه بندی می کنند.

 

علل ایجاد تشنج

در شرایطی که عامل ایجاد تشنج تشخیص داده شود، مانند موارد زیر، دیگر از واژه صرع استفاده نمی‌کنیم. اما اگر علت خاصی برای بروز تشنج‌ها مشخص نشود، بیماری صرع تشخیص داده خواهد شد.

از جمله شرایط ایجاد‌کننده تشنج که علت مشخصی داردند می‌توان به علل زیر اشاره کرد:

  • تومورهای مغزی
  • عفونت‌های مغزی نخاعی
  • تب بالا
  • کمبود شدید کلسیم
  • کاهش شدید قند خون
  • کمبود ویتامین B6
  • سکته مغزی
  • آلزایمر
  • بیماری مولتیپل اسکلروزیز
  • ضربه به سر

 

حمله صرع نشانه چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

حمله صرع در باور همه ما به این شکل است که فردی که دچار این حمله می شود هوشیاری خود را از دست داده، به زمین می افتد، دهانش کف میکند، و نمیتواند کنترلی روی پرش دست و پاهای خود داشته باشد. اما حمله صرع انواع دیگری نیز دارد که میتواند شامل چند ثانیه فراموشی و یا تشنج هایی با مدت زمان بیشتر شود.

زمانی که سلول های عصبی مغز تعداد زیادی پالس الکتریکی را با هم ارسال می کنند در اصطلاح فرد دچار حمله صرع میشود. این وضعیت منجر به برهم خوردن فعالیت مغز به طور موقتی میشود که در نتیجه فرد کنترل ماهیچه های خود را به صورت موقت از دست میدهد.

سکته، تومور مغزی، التهاب مغز، مننژیت، وجود یک انگل مثل کرم کدو، تب بالا، اعتیاد به الکل یا مواد مخدرو بیماری آلزایمررا میتوان از عواملی برشمرد که میتوانند موجب حمله صرع شوند.

 

مراجعه به پزشک

بسیاری از افراد مبتلا به صرع به دلیل نگرانی از پیشداوری دیگران، بیماری خود را پنهان می کنند. شما با دیدن این افراد نمی توانید بفهمید که آیا آنها صرع دارند یا سالم هستند. حتی همکاران برخی از افراد مبتلا به صرع نیز از ممکن است ندانند که آیا دوستشان صرع دارد یا نه.برای تشخیص و درمان صرع ، باید با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید

 

تشخیص صرع

تشخیص صرع بر اساس نتیجه معاینه و دقت پزشک، آزمایش‌های خونی، تصویربرداری از مغز مانند سی‌تی‌ اسکن، ام آر آی و نوار مغز انجام می‌شود.

نوع دیگری از بررسی به نام بررسی ویدیویی طولانی‌ مدت هم وجود دارد که در بیمارانی انجام می‌شود که به درمان مقاوم هستند یا برای درمان صرع، به جراحی نیاز دارند. بررسی ویدیویی این امکان را به پزشک می‌دهد که از نوع صرع و محل ایجاد تشنج در مغز اطمینان حاصل کند.

 

درمان حمله صرع

تعداد زیادی از حملات صرع (بین 60 تا 80 درصد) با درمان دارویی و بدون بر جای گذاشتن عارضه خاصی درمان می شوند. در مواردی نیز این حملات نشانه وجود یک مشکل اساسی در روند کارکرد مغز است که در این صورت بایستی بیمار هر چه سریعتر تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

معمولا اولین حمله صرع بدون نشانه خاصی بروز پیدا میکند و به همین دلیل معمولا نمیتوان اقدام پزشکی خاصی در رابطه با اولین حمله صرع انجام داد ولی با مراجعه به پزشک و شروع درمان، میتوان از بروز حملات بعدی جلوگیری نمود.

اجتناب از نوشیدن الکل، خواب مناسب ( بین 6 تا 8 ساعت در شبانه روز ) و مصرف به موقع داروها برای پیشگیری از بروز این حملات بسیار مهم است.

توجه داشته باشید که هرگز بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف و یا قطع ناگهانی مصرف داروهای خود نکنید

توجه داشته باشید که با توجه به احتمال بروز حمله در هر موقعیتی، شما نبایستی تا پایان دوره درمان رانندگی کنید. هرگز به تنهایی شنا نکنید و زمانی در خانه حمام کنید که حتما فرد دیگری در خانه باشد که اگر خدای نکرده شما دچار حمله شدید بتواند به شما کمک برساند. به خاطر داشته باشید که حتی اگر یک بار دچار حمله صرع شده اید نبایستی بدون تایید نظرپزشک اقدام به رانندگی کنید.

 

چگونه با صرع زندگی کنیم؟

درمان رواشناختی، اجتماعی و آموزشی همگی بخشی از برنامه درمانی صرع هستند. مهمترین قدمی که میتوانید کمک بردارید، این است که برای دریافت کمک و غلبه بر صرع، اقدام کنید. صرع با ترکیبی از درمانهای پزشکی، روانشناختی و حمایتهای آموزشی بهتر مدیریت میشود. اگر در تحصیل، کار یا روابط خود دچار مشکل هستید از نهادهای حمایتی کمک بگیرید.

اقدام به موقع برای درمان صرع شما را قادر میسازد تاثیرات صرع را بهتر درک کنید و بتوانید با آن کنار بیاید. یادگیری مدیریت استرس به حفظ نگرش مثبت و روحیه خوب در زندگی کمک میکند.

 

در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

 

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط